Az autóknál már javában zajlik a villanyos forradalom, legalábbis erre utal, hogy amíg 2020-ban „csak” 8-10 millió elektromos kocsi futott a világ útjain, 2030-ra ez a szám várhatóan 140-150 millióra nő. Mivel az új technikák és alkatrészek folyamatosan szivárognak át a négykerekűek világából a motorkerékpár-iparba – lásd például az ABS-t, az IMU-t vagy a 3-as BMW generátorára épülő CE 02 robogót –, ez a térnyerés hatással lehet a hangtalan motorkerékpárok elterjedésére is.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Az Ultra Beeben a nyereg alá építették be a töltőt, ezért nem kell hátizsákban cipelned, és gyakorlatilag bárhol töltheted a motort, ahol van egy szabad konnektor. A modell egyik erénye, hogy pályázásra, kikapcsolódásra és hétköznapi közlekedésre is használható

Mi több, városi és elővárosi közlekedésben már most is hatékonyabbak az aksis robogók, mint az AM-es és A1-es, benzines kihívóik, elég csak a dinamikusabb gyorsulásra, a gazdagabb felszereltségre és az összehasonlíthatatlanul olcsóbb üzemeltetésre gondolni. Márpedig ez esetben komoly összegről van szó: a futárként dolgozó Ákos például kétütemű robogóját cserélte le, és ezzel egy év alatt kereken egymillió forintot spórolt az üzemanyagon, valamint a szervizelésen.

Endurók, robogók és gyerekmotorok az Elektroridernél

Mi sem mutatja jobban a villanymotorok népszerűségét, minthogy az endurók, a városi és elővárosi robogók, valamint a gyerekmotorok osztályában is több gyártó számtalan modellje elérhető Magyarországon. Most az egyik legismertebb hazai elektromosmotor-forgalmazó, az idén ötéves Elektrorider színes kínálatából szemezgetünk, hogy bemutassuk, mekkora hatótávúak és milyen előnyei vannak a legújabb hangtalan gépeknek.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
A legkönnyebb erdőjáró? Csupán 66 kilós a Talaria legerősebb modellje, a TL4000, melynek legújabb változata éppen nemrég érkezett meg Magyarországra

Napjainkban egyre közkedveltebbek az ultrakönnyű e-endurók, mint például az általunk is kipróbált, és immáron részletre is megvásárolható Talaria TL4000. Olyannyira nő a kereslet a karcsú, fürge terepmotorok iránt, hogy a nyolc-tíz éve megjelent, testesebb kerékpárokra hajazó modellek mellett ma már elérhetőek a (zöld)rendszámos, kétszemélyes, nagyobb használati értékű változatok is, mint például a 110 km/órás végsebességű és akár 140 kilométeres hatótávú Sur-Ron Ultra Bee, amit nemrég részletesen is bemutattunk nektek.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Száz kilométer feletti hatótávot mértünk tesztünkön az NMoto legerősebb robogójával, az NCE-S-sel, pedig országúton és autópályán is használtuk a motort

A kedvezőbb árú és nem jogsiköteles endurót keresőknek a segédmotorként regisztrált Apollókat, Sur-Ronokat és Talariákat ajánlják, aki pedig hobbicélra használná, annak ideálisak lehetnek a fenti típusok kötelező felszerelések nélküli, 80-85 km/órás végsebességű változatai.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Nem lehet panasz a választékra: két szinten százával sorakoznak az elektromos kétkerekűek az Elektroridernél

Nem ragaszkodsz az endurók nagy szabad hasmagassághoz, ellenben kényelmes, nagy csomagterű e-motort vagy -robogót keresel városi és elővárosi ingázáshoz? Előbbire tökéletesek a B-s vagy AM-es jogsival vezethető típusok, melyek jóval egymillió forint alatti ára és 80-90 kilométeres hatótávja is csábító lehet az új kétkerekűt keresőknek. Jóllehet, az uniós előírások miatt csak 45 km/órás sebességgel közlekedhetnek, így aki távolabbról ingázik – és nem szeretne városon kívül kerékpárúton haladni –, annak az A1-es, rendszámos változatok jöhetnek szóba.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Akár a nagyok: bőséges szabad hasmagasság, komoly gyorsulás, USD-villa és központi rugóstag a Tromox Ukko S-en. Az ingyenes, mégis sokoldalú és hasznos gyári applikáció már csak hab a tortán...

Ebben a kategóriában szintén több márka különböző stílusú, felépítésű modelljei sorakoznak, élen az általunk is tesztelt Tromox Ukko S-sel. A lánc- és szíjhajtású kivitelben készülő, iF DESIGN-díjas Ukko – remek gyorsulása mellett – 80-90 kilométeres gyakorlati hatótávjával is meggyőzött minket, főként hogy fordított első villára és központi rugóstagra épülő futóművével nemcsak takarékos, hanem kifejezetten élvezetes gép lett.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Elsősorban nagy hatótávjával és kedvező árával hódít a Daytona E-Viball, amiből készül kétszemélyes, illetve együléses futárkivitel is

Szintén ezt a kategóriát erősíti a korábbi piacvezető Daytona E-Viball. Nem véletlen a fürge robogó sikere, hiszen kedvező, nettó egymillió forint alatti áron száz kilométer feletti elméleti hatótávot és 82 km/órás végsebességet kínál, utast is szállíthatsz vele, és a zöldrendszámnak köszönhetően mentesülsz a különböző adók és illetékek megfizetése alól.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
A legkisebbeknek fejlesztett elektromos modellek különböző váz- és kerékmérete azt szolgálja, hogy ideális kialakítású motorral tanulhassanak a gyerekek

A felsorolást a gyerekmotorok teszik teljessé, melyek 16-os, 18-as és 20-as kerékmérettel készülnek, így a lurkók kortól függetlenül megtalálják a testalkatukhoz és tudásukhoz passzoló típust. Az apró vasak ideálisak a tanuláshoz, hiszen a legkarcsúbb változatok mindössze 15-20 kilót nyomnak (!), a villanymotornak köszönhetően nem kell kuplunggal, váltóval bajlódni vezetés közben, 30-40 km/órás végsebességük pedig több mint elég kezdésnek.

elektrorider-uj-es-hasznalt-elektromos-motorok-robogok
Az Elektrorider terepmotoros napján Jeli Attila mutatta be, hogy mire képesek kemény terepen – és megfelelő kezekben – a nyomatékos, karcsú endurók

Ha kíváncsi vagy rá, milyen motorok és robogók közül válogathatsz, itt egy helyen megtalálod az összes új és használt elektromos gépet, melyek közül jó néhányat kamatmentes részletre is megvásárolhatsz.