Gyulám, mivel elég részletesen kifejtetted, így én is leírom hogy mire gondolok.
Ez a gyár is 20 éves és szintén termelő üzem, ahol a vevőket folyamatosan ki kell szolgálni. (főképp a vasgyárat -bár ez épp döglődik- és a tartályokból a tartálykocsikon keresztül a kórházakat, húsüzemeket, elektronikai gyárakat és egyéb ipari üzemeket)
Az a főtengely amit láttál, az az oxigén kompresszor november közepén állt meg villanymotor csapágyhőfokra, szétszedve kiderült, hogy a motor mágneses középpontja nem jól lett beállítva, és ezáltal minden indításnál megmozdult tengelyirányban a forgórész-kuplung-kompresszor főtengely. Ez ugye annyit jelent, hogy a két hajtókar sem függőlegesen járt, hanem kissé "oldalazva" így kinyírva gyakorlatilag az egész gépet villanymotorostól.
Most a nyáron tették fel ezt az új villanymotort, eddig az eredeti ment.
Nem, nincs tartalék másik gép, szóval a motor elment Drezdába a (Siemens) gyárba, a főtengely Svájcba (Sulzer-Burckhardt kompresszor) és megrendelték a felújításhoz az alkatrészeket. (a kompresszor a nyáron lett felújítva - ezt 3-4 évente szokták szervizelni de most lett szétszedve teljesen - és tették fel az új motort)
A várható indítás jó esetben február környéke, addig szükségüzemben üzemel a gyár. Ez azt jelenti, hogy a termelés jóval kevesebb, és azt is jóval nagyobb energia fogyasztással lehet biztosítani.
Én ott ülök és hallgatom, ahogy mindenki azért hisztizik, hogy miért van a nitrogén tartályban mindig a minimumon a szint (azért mert elhordjátok b&szki ) nem tudnak tölteni a tartálykocsik, nincs nitrogén és argon a vevőknek. De most ÉN stresszeljek ezen, hogy akadozik a kiszolgálás?
Aztán ha pl. áramszünet van és megáll a gyár, akkor mi van? Csörög az összes telefon folyamatosan minden gyáregységtől külön (hol udvariasan, hol anyázva) hogy "történt valami? Nincs levegőnyomás....és mikorra várható?" vagy "Mi a f&szom van a levegővel? Két bár a nyomás!.....Na de mikor lesz? Hát csinájjá b&zmeg!"
És mi ott ülünk villany nélkül a monitorok fényénél (amíg a szünetmentes ellátja a PC-ket, utána már csak a tök sötétben) mert semmit sem tudunk tenni villany nélkül. (az áramot is a vasgyártól vesszük, az ő elektrikusainak kell villanyt csinálni)
Most akkor én idegeskedjek olyan miatt, amiért minket csesztetnek de nem tudok mit tenni? Nekem hisztizhetnek a telefonba nyugodtan (megértem hogy neki stresszes a helyzet ) attól még nem leszünk előrébb, ha nekiállok én is hisztizni. Amikor helyreáll a rendszer, akkor elindítom a folyamatot, aztán ha minden oké, akkor lesz nyomás, meg minden egyéb.
Pl. tegnapelőtt éjszaka Pesten volt gond, éjfél után 10 perccel leállt a levegő kompresszorunk ami ellátja az ottani (innen távvezérelt, nincs személyzete) levegőbontót levegővel. (nitrogén gázt biztosít egy ottani elektronikai üzemnek) Van saját kompresszora a gyárnak és általában ők adják nekünk a levegőt, de az most karbantartás miatt szét lett szedve, így a sajátunk ment pár napig.
Megállt ez a sz&r, itt ülök éjszaka egyedül, a kompresszor ikon piros a zöld helyett, a hibalistában kiírja nekem hogy "gyűjtött hiba" törölni nem lehet, aztán ezt osszam be.
Ilyenkor a vészellátó tartályból megy a cseppfolyós nitrogén az elpárologtatókra, és abból lesz nitrogén gáz a gyár részére. Ez sokkal drágább, mintha a levegőbontó üzemelne, de szükséghelyzet, ez erre van. Igen, de a tartályban is épp csak az alján van van már valamennyi, és nem tudom hogy mikor visznek bele. Az viszont nem biztos, hogy reggelig kitart, és ha leürül, akkor nitrogén nélkül leáll az elektronikai gyár is. (ha nem, akkor meg selejtet gyárt, abból meg nagy balhé van)
Szóval mit tudok tenni? (alvás helyett)
A hiba megállapításába bevonom a gyár műszerészét (nem dolguk és nem is értenek hozzá, de mivel ott van a gyárban, én meg 100km-re tőle, le szoktak menni és távirányíthatom hogy mit nézzen meg, vagy mit nyomjon meg, mielőtt elküldeném az ügyeletest aki órákkal később ér majd oda) megtaláljuk a hibát, törli, indítom-leáll, ezt megcsináljuk kétszer, világos hogy ez kompresszor szerviz nélkül nem fog menni. (azoknak meg reggel szólunk, aztán majd ha tudnak akkor mennek, szóval a gyár délelőttig biztosan nem fog termelni)
Oké, de számolgatom, lefogy az anyag a tartályból is reggel 7 körül, mit tegyek? Felhívhatnám a nitrogénes disztribútort (aki otthon alszik a feleségével/bárkivel) hogy kéne egy tartálykocsi anyag oda, de éjjel mit tudna tenni (azon kívül hogy felébresztem és stresszes lesz reggelig ) a tartálykocsik az országban reggel 5 körül indulnak a telephelyekről. Szóval őt reggel negyed 6-kor felhívtam (nem örült ) hogy üzemzavar van, zuhanó aszeroidaként csökken a szint a tartályban, intézzen oda valamit, a váltó kollégámnak reggel fél 6-kor meg mondtam, hogy 6 körül verje fel a főnökünket, hogy beszéljen a kompresszor szervizzel hogy menjenek oda, megy fel majd a kollégám is, én meg húztam haza reggel.
Gyulám akkor most nekem kellett volna idegeskednem, hogy mi lesz a gyárral Pesten? Én megtettem amit tudtam, aztán a többi már nem rajtam múlik.
Hát kb. ennyi.
Mindent úgy kell csinálni mintha magadnak csinálnád. Magadtól pedig nem kérsz pénzt.
Munkavállalót kirugják talál másik munkát más baja nem lesz? Ha meg nem, bukja a lakását mindenét az egész életét. Szegény vállalkozó...
Ha valaki nem a pénzért dolgozik, akkor az nem "szakember" hanem hobbista - és ha csak hobbiból dolgozik, máris nincs stressz
Ha a munkavállalót kirúgják, megszűnik a bevétele, az persze baj, de majd talál másikat. Más baja nem lesz. Ha a kisvállalkozó becsődöl vagy bebuktatják, akkor ő általában "visszamenőleg" is bukik, azaz amit addig felépített-félretett az általában oda lesz Ez azért elég nagy eltérés
Szerintem mindegy kinek dolgozik az ember magának vagy alkalmazott, minden munkát felelősségteljesen kell ellátni. Ha valakinek munka közben az jár a fejében mennyi pénzt fog keresni az biztos, hogy nem jó szakember.
Én stresszeltem eleget, mikor egymagam vittem a hátamon a PC vállalkozást... de szerencsére én bírtam, nem ment rá az egészségem. Pedig nálam azonnal jelentkezett a saját vagy mások miatti elbaszás, kifelé menő Forintokban és az mindig az én zsebemből ment ki
Továbbra is azt mondom, munkavállalók nem is tudják, mi az a stressz a kisvállalkozók viszont napi szinten megélik.
És ha leáll a tetves gép, azon te min stresszeled magad? Azon, hogy gyurcsánynak vagy csányinak (nem tom, épp melyiké) kevesebb pénze lesz? Azon stresszeljék magukat ők
ha ti nem tudjátok megcsinálni, akkor más se - majd vesznek helyette újat... erről szól a fogyasztói társadalom Téged kirúgni meg nem fognak, mert nem találnak helyetted senkit, aki megcsinálja ezeket az elavult szarokat.
A fő probléma az,hogy nagyon öregek a gépek,átlagéletkoruk húsz év felett van,a gyártó már nem biztosít szervízhátteret,alkatrészeket a gyártó beszállítóitól kell rendelni,de már ők se gyártják.Ráadásul jönnek elő az öregedésből származó hibák,kontakthibák,repedés,szivárgások,szoftverhibák,amit nem lehet frissíteni mert már az a cég sincs meg aki a szoftvert csinálta annó.Aztán én találjam ki hogy lehet a hibás részt kicserélni,helyettesíteni,pótolni áttervezni,módosítani,amire alkatrészt se adnak,mert elszámolni nem lehet,az plusz költség lenne.Na meg a takarítás,tízből legalább a felében belocsolnak valamit,az okoz hibát.Most volt a múlt héten olyan hiba,az egyik visszahűtő gépcsoport vezérlőpultját áztatta szét a takarító,kicserélték a kollégák,aztán három nap múlva megint belocsolta a takakarító!Most a harmadik vezérlő van benne,amit még szombaton programoztam utólag mert ez már nem ugyanazzal a szoftverrel fut,pedig ez a gépcsoport még csak kb.tízéves.És hab a tortán hogy ezt az egy órát nem tudom elszámolni,mert már nem fogadja el a karbantartó rendszer,szerinte túl sokat javítottuk a gépet.Persze azt nem írhatom be hogy a takarító baszta el,mert akkor ki kéne számlázni a kb.hárommillás költséget,az meg futna a munkaügyi bírósághoz,mondván nem képezték ki rendesen a munkára.Mérges volt a TMK-főnök is,de mit tud csinálni?Nálunk így mennek a dolgok,stresszesen.
Akkor elmondom mit lehet stresszelni!Először is,a karbantartás termelő cégnél nem olyan mint nálad,nincs tartalék gép,ha lerobban azzonnal javítani kell,mert az áru meg kötbéres,ha nem megy ki időben a cég fizet,nem a vevő!Ott állnak a nyakadon,mikor lesz már kész,de alkatrész meg nincs a raktárban,mert raktárkészletet nem tartunk,úgy is itt van két nap alatt az alkatrész.Van a lófasz,volt hogy két hónapra jött meg,addig meg engem basztattak a gyártásról,hogy mi van már!Tervszerű karbantartás nincs,minek az,ha széttörik,kigyullad,majd javítjátok!De persze úgy javítsam,hogy közbe termeljen a gép!!!Aztán még ott vannak a higiéniai szemlék,ha valami picit rozsdás,valami nem úgy fénylik,nem látszanak a számok valamin,már cserélteti,rengeteg plusz munkát és pénzt elherdálva.Ráadásul a munkaidő elszámolás is érdekes a gyárban,üzemfenntartás nincs,nem számolják el mert olyan minek,csak a javítási időket,de az meg ugye változó,attól függöen mennyi munka voltHa csak két óra javítás volt,akkor hogy a büdös istenfaszába számoljak el nyolc órát??Ha volna mellé tervszerű karbantartás,akkor lehetne,de itt ilyen nincs,csináljuk mi,ha áll valamelyik gép,de elszámolni teljes napra nem lehet.Idióta ez a TMK -vezetés,és akkor hogy ne stresszeljek?
Taszigálta a maligán rendesen Jó szivatós pálya, laza kavics amin nem tudsz nagyon felgyorsulni csak fullgázon, a végén meg ott a puszta poros szikla, ami nem tapad csak dob....garantált nyalás. Ami ebben az esetben nem jó
Az előző munkahelyem (93-99-ig villamosgép szerelő) ilyen szempontból elég sz&r volt (nem fizettek meg, semmibe sem vettek, eléggé retek körülmények voltak..... hát mint egy 50-es évek óta működő vasgyárban) ott is hagytam a francba, b&sszanak egyedül.
Itt a mostani cégnél a palackos rész fizikailag húzós volt, az emberi része egy darabig rendben volt, de éreztem hogy hosszú távon nem az én pályám (a környezet szép, fizetés, körülmények jó voltak) ezért 2005-ben továbbléptem a cégen belül ide. (környezet ugyanaz, fizetés a többszöröse, a körülmények sokkal jobbak, a munka nem fárasztó...bár néha elfekszem az oldalam a székben) Ezzel a legnagyobb baj hogy ide is be kell néha járni.
Egyébként ha ez nem jött volna össze, akkor volt már másik verzió is, most valószínűleg azt csinálnám.
Nálunk azért van egy kicsi,de nem is a közlekedés miatt (na azért van ott is egy kicsi,no meg az emberek.Nehéz ügy az egész. Mindenki feszült,rohan,mindenért mi vagyunk a hibásak ha nem ér oda ez a sok birka)) hanem a Tisztelt főnökeink miatt. De mindegy is.
Mitől lehet egy munkahelyen stresszelni? Hogy nem töltődik meg a kolbász?
Én ott kb. annyit szoktam mint Mlas vagy Csövi. (talán a legstresszesebb az a része, amikor késik a pizzafutár)
A csuklóson meg rajta van a kép hogy így kell tartani, de attól még nem volt megbízható. (de már elromlott és kidobtam)
Nálunk más okból méregetnek csuklóssal...
Bejön télen a 80 feletti mammer vagy tatter - na az mire levetkőzik annyira, hogy a felkarost fel lehessen rá tenni, az 5 perc. Aztán vissza is 5-6... ennyi idő meg nincs, mikor 70-en ülnek kint. Most a kovid ideje alatt kevesebb a forgalom, szóval van előnye is
Gyula, lehet, hogy a Marcsika ezért mér téged is a csuklóssal?
A gyárban csuklóssal mér az aszisztens Mária,az kioktatott hogyan kell használni.Nekem is ők vették észre hogy ugrál a vérnyomásom,persze a munkahelyi stressz az megdobja rendesen.A csuklóst úgy használd,asztalra letámasztott könyökkel,kb..szívmagasságban legyen a vérnyomásmérő,kézfej függőben,hogy ne nyomja a vérnyomásmérőt,és az ujjak is lazán,ekkor mér jól.
Ez a gyár is 20 éves és szintén termelő üzem, ahol a vevőket folyamatosan ki kell szolgálni. (főképp a vasgyárat -bár ez épp döglődik- és a tartályokból a tartálykocsikon keresztül a kórházakat, húsüzemeket, elektronikai gyárakat és egyéb ipari üzemeket)
Az a főtengely amit láttál, az az oxigén kompresszor november közepén állt meg villanymotor csapágyhőfokra, szétszedve kiderült, hogy a motor mágneses középpontja nem jól lett beállítva, és ezáltal minden indításnál megmozdult tengelyirányban a forgórész-kuplung-kompresszor főtengely. Ez ugye annyit jelent, hogy a két hajtókar sem függőlegesen járt, hanem kissé "oldalazva" így kinyírva gyakorlatilag az egész gépet villanymotorostól.
Most a nyáron tették fel ezt az új villanymotort, eddig az eredeti ment.
Nem, nincs tartalék másik gép, szóval a motor elment Drezdába a (Siemens) gyárba, a főtengely Svájcba (Sulzer-Burckhardt kompresszor) és megrendelték a felújításhoz az alkatrészeket. (a kompresszor a nyáron lett felújítva - ezt 3-4 évente szokták szervizelni de most lett szétszedve teljesen - és tették fel az új motort)
A várható indítás jó esetben február környéke, addig szükségüzemben üzemel a gyár. Ez azt jelenti, hogy a termelés jóval kevesebb, és azt is jóval nagyobb energia fogyasztással lehet biztosítani.
Én ott ülök és hallgatom, ahogy mindenki azért hisztizik, hogy miért van a nitrogén tartályban mindig a minimumon a szint (azért mert elhordjátok b&szki ) nem tudnak tölteni a tartálykocsik, nincs nitrogén és argon a vevőknek. De most ÉN stresszeljek ezen, hogy akadozik a kiszolgálás?
Aztán ha pl. áramszünet van és megáll a gyár, akkor mi van? Csörög az összes telefon folyamatosan minden gyáregységtől külön (hol udvariasan, hol anyázva) hogy "történt valami? Nincs levegőnyomás....és mikorra várható?" vagy "Mi a f&szom van a levegővel? Két bár a nyomás!.....Na de mikor lesz? Hát csinájjá b&zmeg!"
És mi ott ülünk villany nélkül a monitorok fényénél (amíg a szünetmentes ellátja a PC-ket, utána már csak a tök sötétben) mert semmit sem tudunk tenni villany nélkül. (az áramot is a vasgyártól vesszük, az ő elektrikusainak kell villanyt csinálni)
Most akkor én idegeskedjek olyan miatt, amiért minket csesztetnek de nem tudok mit tenni? Nekem hisztizhetnek a telefonba nyugodtan (megértem hogy neki stresszes a helyzet ) attól még nem leszünk előrébb, ha nekiállok én is hisztizni. Amikor helyreáll a rendszer, akkor elindítom a folyamatot, aztán ha minden oké, akkor lesz nyomás, meg minden egyéb.
Pl. tegnapelőtt éjszaka Pesten volt gond, éjfél után 10 perccel leállt a levegő kompresszorunk ami ellátja az ottani (innen távvezérelt, nincs személyzete) levegőbontót levegővel. (nitrogén gázt biztosít egy ottani elektronikai üzemnek) Van saját kompresszora a gyárnak és általában ők adják nekünk a levegőt, de az most karbantartás miatt szét lett szedve, így a sajátunk ment pár napig.
Megállt ez a sz&r, itt ülök éjszaka egyedül, a kompresszor ikon piros a zöld helyett, a hibalistában kiírja nekem hogy "gyűjtött hiba" törölni nem lehet, aztán ezt osszam be.
Ilyenkor a vészellátó tartályból megy a cseppfolyós nitrogén az elpárologtatókra, és abból lesz nitrogén gáz a gyár részére. Ez sokkal drágább, mintha a levegőbontó üzemelne, de szükséghelyzet, ez erre van. Igen, de a tartályban is épp csak az alján van van már valamennyi, és nem tudom hogy mikor visznek bele. Az viszont nem biztos, hogy reggelig kitart, és ha leürül, akkor nitrogén nélkül leáll az elektronikai gyár is. (ha nem, akkor meg selejtet gyárt, abból meg nagy balhé van)
Szóval mit tudok tenni? (alvás helyett)
A hiba megállapításába bevonom a gyár műszerészét (nem dolguk és nem is értenek hozzá, de mivel ott van a gyárban, én meg 100km-re tőle, le szoktak menni és távirányíthatom hogy mit nézzen meg, vagy mit nyomjon meg, mielőtt elküldeném az ügyeletest aki órákkal később ér majd oda) megtaláljuk a hibát, törli, indítom-leáll, ezt megcsináljuk kétszer, világos hogy ez kompresszor szerviz nélkül nem fog menni. (azoknak meg reggel szólunk, aztán majd ha tudnak akkor mennek, szóval a gyár délelőttig biztosan nem fog termelni)
Oké, de számolgatom, lefogy az anyag a tartályból is reggel 7 körül, mit tegyek? Felhívhatnám a nitrogénes disztribútort (aki otthon alszik a feleségével/bárkivel) hogy kéne egy tartálykocsi anyag oda, de éjjel mit tudna tenni (azon kívül hogy felébresztem és stresszes lesz reggelig ) a tartálykocsik az országban reggel 5 körül indulnak a telephelyekről. Szóval őt reggel negyed 6-kor felhívtam (nem örült ) hogy üzemzavar van, zuhanó aszeroidaként csökken a szint a tartályban, intézzen oda valamit, a váltó kollégámnak reggel fél 6-kor meg mondtam, hogy 6 körül verje fel a főnökünket, hogy beszéljen a kompresszor szervizzel hogy menjenek oda, megy fel majd a kollégám is, én meg húztam haza reggel.
Gyulám akkor most nekem kellett volna idegeskednem, hogy mi lesz a gyárral Pesten? Én megtettem amit tudtam, aztán a többi már nem rajtam múlik.
Hát kb. ennyi.