Valóban, lehet, ezt már többx bizonyítottad 😅 Érteni, értelmezni... nem ugyanazt jelenti?
Annyi biztos, a lányod okosabb, mint te, (ezen ne sértődj be, legyél inkább büszke erre) próbáld nem visszahúzni - ami sajna gyakori.
Én általánosságban értettem, nem a verset elemzőkre, szolmizálókra....
Itt értettük félre egymást.
De így már értem, hogy mire gondoltál, és így egyetértek. 👌
Na de azt ugye látjuk hogy akiknél most működik a népbutítás,azok régen ott ültek az iskolába,verset elemeztek szolmizáltak stb.Szóval a mai felnőtteken pontosan látszik hogy mennyi értelme van.
Látod,hát valami akkor nálad is elcsúszott,ugyanis a kérdés a lányomhoz,ugyanis nem a két véglet van hogy küszködik vagy tudja mit olvas,olvashat úgy is hogy közben azt sem tudja mit olvas.És ebben az a szép hogy ez a kérdés előbb megfgalmazódott az asszony fejében mint nekem,és láss csodát,ő pedagógus.Szóval nem derült ki számodra semmi
Ez a "mire gondolt a költő" is fontos... ha ilyeneken gyakorolsz, akkor tudni fogod, hogy mit akart leírni vagy mondani a másik. Hiszed vagy nem, én legtöbbx tudom, te mit gondolsz, mikor leírsz valamit 😄
Nézzük pl ezt a postodat! "egyszer kérdeztem tőle hogy tudod értelmezni is amit olvasol vagy csak olvasod?" - látod, számomra ebből a kérdésből kiderül, hogy ez NEKED nem egyértelmű... amit többször írtam már neked, hogy szó szerint veszel mindent. A lányod viszont érti, mert ha nem így lenne, hanem küszködne, akkor nem falná a könyveket. Ő nem a betűket látja, nyitva előtte a könyv, és csak pörög a történet a fejében... a baj a mai oktatással, hogy a gyerekek nem tanulnak meg így olvasni, Aztán ez visszaüt majd középsuliban vagy fentebb, mikor komplexebb az anyag - és akkor megint látunk majd bölcsészeket meg képviselőket, amint helyesírási hibás táblát visznek.
A média és a közösségi oldalak rész megint csak a te feladatod,ez mind mind a szülő dolga hogy ezeket kordában tartsa és hogy a gyerek ezeket a helyén kezelje,hogy tisztában legyen azzal hogy miről szól.
Értem én,de neked is elmondom,a te feladatod hogy a saját gyereked ne ilyen legyen,ne az eszköz nélküli tanároktól várd el azt hogy majd az élet problémáinak a megoldására ők tanítják meg,mert nem fogják.
A logikus gondolkodást és memóriát,simán lehet fejleszteni egy erre külön felépített tananyagba,csinálnám is ezt.Pont ez is egy olyan dolog amire nagyobb hangsúlyt fektetnék.
Aztán tök olyanok lennének a gyerekek mint az amcsi fiatalok. A logikus gondolkodást és a szókincset teljesen leamortizálnád, és betennék.mikroba a macskát.....végülis elég ha a száját megtalálja ha kap enni, többet minek tudni...
Nyilvánvalóan nem megy, de ehhez köze van a könyveknek, mert eszközök lehetnek. Természetesen az egész egy fabatkát nem ér, ha olyan tanára van az embernek, aki csak odabüffenti, hogy a Mario és a varázslóban Cippola tulképp Mussolini allegóriája. Így a tisztelt diák hiába is olvassa el, ha nem tudja, milyen mintát keressen, nem is lesz motiválva, hogy értse. Mintákból tanulunk, neked is megmutatták, hogy húzd a pisztolyt és mekkora nyomáson.
Jogos észrevétel, hogy ez a képesség sajnos nem nagyon jellemző manapság. A legjobb példa a sok "woke" majom, akik a fehér patriarchátus elnyomása ellen rázza az öklét és műveket tiltat be, szobrokat rongál vagy embereket rúgat ki adott esetben csak azért, mert ellentétes állásponton vannak vagy mert az ükapjuk rabszolgatartó volt. Ugyanakkor fel sem tűnik nekik, hogy amit művelnek és amit éltetnek, az tulajdonképpen PONTOSAN ugyanolyan igazságtalan elnyomó ideológia.
Sajnos a nyugatiak közül a brit oktatásra van csak rálátásom (az amcsira nincs), de ott egész mások a kötelezők és elég gyászos tapasztalataim vannak a frissen érettségizettekkel ilyen téren. Amikor az 1984-et nekem kell elmagyarázni egy főiskolát végzett 22 évesnek, mert csak félinformációkkal bír szerencsétlen, akkor egyáltalán nem meglepő, ha a szellemi tér egyes részein kihívásokkal küszködnek.
De azt ugye látjuk hogy ez a dolog most sem megy az embereknek.Sőt,minél idősebb az ember,annál nehezebben ismeri fel a manipulációt.Nem egy könyvből fogom megtanulni ki hazudik és ki nem,ki akar manipulálni és ki nem.
A kontextusban értelmezés és az értő olvasás nem ugyanaz.
Orwell Állatfarmja vagy Thomas mann Mario és a varázsló c. novellája egy-egy érdekes sztori, ha "csak értőolvasol". De ennél sokkal több, ha kontextusban értelmezed. Pl. így tanulná meg az ember kiszűrni a demagógiát, felismerni a manipulációt és a hamis prófétákat, ha már a hasznosság a kédéses.
Szerintem többet jótékonykodok mint te.
"Valószínűleg sohasem fogod megismerni azt az érzést így - ami valóban, tényleg nem számszerűsíthető, nem forintosítható - amikor az általad készített, írt, fényképezett kiadványt meghozzák a nyomdából"
Hát nem is akarom megismerni ezt az érzést.Te lucernán élsz és könyvet irogatsz,én meg húst eszek és fizikálisan teszem magam hasznossá.
Magyarból simán elég az írás olvasás szövegértés,matekból simán kivenném a gyököt,sin,cos....,fizika,alaptörvények,tudják ami leesik miért esik le meg ilyenek,még sorolhatnám,de nincs kedvem.És hogy mi mehetne ezek helyett,nagyobb hangsúlyt fektetnék az egészségre,mint már írtam simán kiváltanám az ének órát,sporttal,úszással,egyéb más sportokkal,simán beépíteném a közlekedési ismereteket,a kreszt,a nyelvet nagyobb ütemben tanítanám,sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnék arra amire tényleg nagyobb szükség van a humán tantárgyaknál,mert szegény gyerekek szolmizálni tanulnak,de úgy végzik el az általános iskolát hogy helyesen írni meg nem.
Veled is ezt tették ahogy látom. Nem irányítottak, nem inspiráltak, nem ösztönöztek, semmi.
Minden fiú kukásautós akar lenni vagy kalóz, neked a tűzoltóság jutott.
Sem zene, sem jótékonykodás, sem természetismeret - a falu határán túl - sem múlt, sem semmi, ami nem közvetlenül a napi betevő megtermelésénél több energiát kíván.
Valószínűleg sohasem fogod megismerni azt az érzést így - ami valóban, tényleg nem számszerűsíthető, nem forintosítható - amikor az általad készített, írt, fényképezett kiadványt meghozzák a nyomdából, amit NEM pénzért csinálsz és NEM a tanult szakmád/iskolád tudása, hanem akkor még előre nem tudott ismereteket elsajátítva sokkal később mégiscsak úgy fordult termőre, hogy a termőséget is csak elégedettségben nyerted el.
De elismerem, mert látom, így is, úgy is lehet élni. Vagyis a másik esetben vegetálni.
Te meg ezt nem fogod fel,a tudásodat életed végéig tudod bővíteni,és azzal bővíted amivel szeretnéd,de feltételezem te is csak azzal bővíted ami érdekel ami szükséges.Csád néphagyományait gondolom te sem tanulmányoztad mélyrehatóan,tényleg,miért is nem?
Ezt is leírtam már,ha az én gyerekem zeneiskolába akar majd járni,járhat,azzal nincs semmi probléma,a probléma azzal van hogy a maradék 80%akit viszont ez nem érdekel és nem is akar ezzel foglalkozni azt ne terheljük már ilyennel.
Annyi biztos, a lányod okosabb, mint te, (ezen ne sértődj be, legyél inkább büszke erre) próbáld nem visszahúzni - ami sajna gyakori.