Soha nem fogja az olvtárs megérteni, hogy amikor kutatták az őseink eredetét, akkor a nyelvi örökség, a dallamok hasonlósága, az ősi ritmusok hozzájárultak ehhez.
Igaz, sört nem kaptak érte a boltban, tehát ez egyeseknek nem is érdekes.
igen,a kedvencem."mire gondolt a költő"hát még ő maga sem tudja mire gondolt,de én tanuljam meg hogy valakik szerint mire gondolt az aki saját maga sem tudja mire gondolt.Ezt megint csak nem egészen így van,"műelemzés meg pont azért kell, hogy az ember megtanulja a szöveget kontextusban értelmezni"mikor a lányom elkezdte az iskolát és megtanult olvasni,annyira megszerette hogy elkezdte sorba kiolvasni a könyveket,volt több száz oldalas is,és egyszer kérdeztem tőle hogy tudod értelmezni is amit olvasol vagy csak olvasod?és simán értelmezte,a több száz oldalas könyvet vissza tudta mondani,pedig még csak ott tartott hogy tud olvasni,rohadtul nem kell ehhez műelemzés.És én sem azt mondom hogy semmit ne tanuljanak,hanem hogy vannak dolgok amiket ki lehetne váltani másra.Mondhatnák úgy is hogy ehhez a digitalizált világhoz ez az oktatás elavult.
Már ha csak annyival többet tudok, hogy nem érdemes elutasítani a ma még érdektelennek tűnő tudást elutasítani, már egy galaxissal előrébb járok.
És ha nem művelem de tudom, azzal még egy galaxissal előrébb vagyok. Nem a szolmizáció tartozik az általános műveltséghez - ezt nem fogod fel - hanem az, hogy az ismeretemet a lehetőségeimhez képest, és nemcsak a napi túlélésemhez szükséges mértékben megpróbálom bővíteni. És igen, van alapműveltség. Kinek csak a éppen művelt munka szükségesen minimális ismerete, a másiknak meg belefér a zene is.
A fejlődés az nemcsak egyénileg mérhető, hanem az atomi családon belül is nemzedékenként. Én nem jártam zeneiskolába, mert abban az időben ez másképpen működött némileg, de én viszont felismertem a szükségességét, már ami a leszármazottakat érinti.
Az ének-zene, a rajz és művészettörténet meg a hasonlók azért kellenek, mert egy gyerek még nem tudja, mit akar az életével kezdeni. Nem arra gondolok, amikor oviban minden kisfiú autóversenyzőt vagy úrhajóst mond, amikor megkérdezik. Ahogy alakul a személyisége, elkezdhet érdeklődni valami iránt - ha pl. pont a zene vagy a rajzolás fogja meg és abban jó is, az iskolában kap rálátást először.
Nem tudom, ezeket most hány órában tanítják, az én időmben heti 45 percet "pazaroltak" el az életemből.
A műelemzés meg pont azért kell, hogy az ember megtanulja a szöveget kontextusban értelmezni, valamelyest a sorok közt olvasni és absztrakt fogalmai legyenek a világról.
Nyilván a korunkkal jár, hogy minden eddiginél könnyebben jutunk információhoz, de ha nem tudod befogadni, értelmezni és a telefonod képernyőjéről leolvasott információkból következtetéseket levonni, akkor megette a fene az egészet. Természetesen vannak dolgok, amiket már le lehetne kacsolni a tantervről, de ez a "szakpolitikai" ágazat nem az erőssége senkinek.
Ja értem,tehát szolmizálni sem tudsz,de tanítsák mert hozzá tartozik az általános műveltséghez,most akkor hogy is van ez?Azért művelt valaki mert tanították neki vagy mert tudja?Mert ezek szerint neked is csak tanították de valójában a tudás pont ott van mint nekem,nem tudod.Akkor most miről is prédikálsz?Te sem tudsz szolmizálni,sőt te még hülyébb vagy,mert én úgy nem tudom hogy nem is tartom fontosnak,te meg úgy nem tudod hogy szerinted fontos mert hozzá tartozik az általános műveltséghez.
De hát pont ez a lényeg,Akkor és azt tanuljuk amire szükségünk van,ha majd én úgy gondolom hogy 50évesen szolmizálni szeretnék akkor majd megtanulom 50 évesen.
Mert magad adod a bizonyítékot arra, amit írtam. Írtam, hogy direktben, írtam, hogy általa képes más módon - szubjektív - értelmezni a világot. Nem gyökeresen, mert a tényszerű megismerés - bár Nietzsche azt írta, hogy "nincsenek tények csak interpretációk" - a mindennek a kiindulópontja.
Én, bár nem tudok szolmizálni, de a gyerek járt zeneiskolába (vettem neki zongorát is, ne ezen múljon), mert hiszem, hogy a kognitív képességek egymást erősítik, hiszem, hogy amikor olvasunk akkor a képi jelek az agyban nyelvi jelekké konvertálódnak, akkor igenis a "zenei" műveltség ezt segíti. Hiszem, mert látom és tudom, hogy a funkcionális analfabéták között ARÁNYAIBAN sokkal kevesebb a zenében akármilyen kis mértékben is jártas, mint akár az átlag olvasottak, pláne a műveltek között.
Hát pl. azt is kell tudni, hogy a szolmizálás nem az önkielégítés egy speciális formája, hanem a zene leírása szavakkal. 😀
Amúgy sosem tudhatod előre, mire lehet szükséged az életben, szóval biztosan nem jelentheted ki, hogy ez vagy az neked nem kell.
És akkor még említhetném a tengeri uborkát,a zöld szemes ostorost,ki a szarnak hiányzik ez az életéből?Elképzelem mikor a munkahelyeden okoskodsz és te mint általános műveltségű sztár előadást tartasz a zöld szemes ostorosról.
Na hát ezt pont nem tanítják meg az ének órán sem,a másik hogy a gyerekem sem fogja ezt megkérdezni,mert nem fogja érdekelni,ha mégis érdekli akkor mehet zeneiskolába és kiteljesedhet ebben ha ezt szeretné.És látod,én a szolmizációt emeltem ki a felesleges dolgok közül,miközben most te magad is beismerted hogy kevés embernek válik előnyére.Az a baj hogy te is csak azt hiszed hogy ettől több vagy.Tehát egy mondatot tudsz elmondani a sumérokról miközben az általános műveltség része(szerinted),akkor elég műveletlen vagy.
Nem, direktben a szolmizáció elég kevés embernek válik az előnyére. De az, hogy általa képes az ember szubjektíve értelmezni az őt körülvevő világot. Hogy amikor ne kőbunkókkal tudjál csak együtt létezni, hanem esetleg más, a szakbarbároknál szélesebb látókörrel rendelkezőkkel is együtt tudj lenni. Hogy amikor - ha már zene - megkérdezi a gyereked, hogy az 1 kHz-es zongorának miért nem olyan a hangja, mint az 1khz-es trombitának, akkor tudd neki azt mondani, hogy a felharmonikusok, azon belül is, a páros-páratlan számúak aránya...
A sumérok? Hát esetleg annyit így az emlékeimből, hogy pont az írásuk semmi másikéhoz nem hasonlít, és a legrégebbieknek gondolják.
valóban, ezért semmit nem kapsz a boltban, ezért is írtam, hogy te az életben nem fogod megérteni ezt.
De ez nem e te hibád...
Hát tudod ennek abszolút semmi köze ahhoz.Egyáltalán mi az általános műveltség?Tessék,a te olvasatodba mi az?Tényleg kíváncsi vagyok rá hogy szerinted mi kell ahhoz hogy valaki beletartozzon az általános műveltségi halmazba.
ja,kíváncsi lennék hányszor szolmizáltál az elmúlt 30évben,vagy hol hasznosítottad azt hogy "mire gondolt a költő...........?"Én pl mindenféle zokszó nélkül kiváltanám az énekzenét testneveléssel.És nem magával a tanulással van a probléma,a felesleges dolgok tanulásával,ami helyett lehet értelmes dolgot tanulni.Tessék,ha most te valamit nem tudsz,mit csinálsz?Telefon elő rákeresel és tudni fogod,ma már ezt csináljuk,és feltételezem te sem a szabásmintára keresel rá,pedig ennyi erővel mondhatnánk hogy milyen hülye vagy mert nem tudod.Majd ha érdekel és szükséged van rá,akkor megnézed és megtanulod,ilyen egyszerű.Így van ez a sumérok táplálkozásával,a szolmizálással,a vers elemzéssel és még sorolhatnám.Fogalmam sincs hogy kell szolmizálni,de biztosíthatlak,ha tudnám sem lennék jobb tűzoltó és nem lennék jobb festő,ez ilyen egyszerű.
Ja,ezt sokat lehet hallani,általános műveltség.Persze,sokat lendít az emberen ha tud szolmizálni meg tudja hogy a sumérok mivel táplálkoztak,de én valahogy jobban örültem volna ha helyette már nekem is inkább a nyelvre fektettek volna nagyobb hangsúlyt.
Felesleges tudás,sajnos még így is több van mint amire szükségem van,volt valaha is.De ha te attól hiszed okosnak magad mert tudsz szolmizálni,hát elárulom,attól még hülye vagy.
Ezért nem fogod megérteni SOHA az általános műveltségben lévő lehetőséget.
És még a fenti mondatomat sem, kezdődhet a hiszti.
Felesleges tudás? Na, az nálad tényleg nincs.
bakker