Csátok!!Spy 14 grat a vashoz így utólag!Hétvégén ha összejön minden megyünk Kertvérosba a crosspályára fasza lessz remélem Na addig is keresek jó cuccokat az Yz re hy!!
Néhány dolog a kérdéseidre:
( Sajnos nem saját tapasztalat, viszont jó megfogadni ezeket a jó tanácsokat )
Guminyomás 10 pontban
Hogyan növelhető a tapadás egy pumpa és egy nyomásmérő segítségével.
A jó teljesítményhez saras pályán alapvető, hogy jó minőségű gumik legyenek a motoron, viszont rossz guminyomással tönkreteheted a legjobb új bütykök hatását is. A következő néhány pont a megfelelő guminyomás beállításáról szól.
1: milyen nyomással kezdjünk?
Általában a nyomás kb. 0,8 – 0,85 bar elöl és hátul is. Az extrém eseteken kívül, elég kb. 0,1 - 0,15 bar nyomással több illetve kevesebb nyomást állítani. Tehát a normál nyomás kb. 0,7 – és 1 bar közé essen.
2: számít ilyen kevés változtatás (0,07 bar kb. 1 psi)?
Az 1 psi (0,07 bar) nyomáskülönbség nagyjából 10 %-os változtatásnak felel meg. Ez viszont exponenciálisan jelentkezik a tömlő merevségében, a mintázat lenyomatában illetve a tapadás összhatásában. A guminyomás állítás annyira kényes dolog, hogy a gyártók ¼ psi léptékkel szabályozzák.
Először csak 1 psi-vel növeljük, vagy csökkentsük a nyomást! Ha szükséges, a finomállítást innen már ½ vagy ¼ psi-vel folytassuk!
3: motorozás közben melegszik a gumi?
Amikor a kerék forog, a súrlódás miatt felforrósodik a gumi. De nem ez a melegedés egyetlen okozója. Az oldalfal rugózása és a tömlő deformálódása miatt is tovább nő a gumi hőmérséklete.
A hátsó gumi mindig jobban melegszik, mint az első. Meleg napokon jobban melegszik, mint hidegben, és a talaj is befolyásolja a melegedést, mivel kemény, köves talajon jobban melegszik, mint puha, agyagos talajon.
Az első három kör alatt a nyomás kb. 6 psi (kb. 0,4 bar) nyomással nő, míg az első gumi nyomása ennek a felével.
A legegyszerűbb megoldás erre a problémára, hogyha az optimálisnál alacsonyabb nyomással állunk a startvonalra. Kezdjünk 10 psi-vel (0,69 bar) a hátsó kerékben, így a gumi nyomása a maximumát (14 psi vagy 0,96 bar) az első három kör után el fogja érni!
4: az első gumi hajlamosabb a defektre?
Igen. Az első gumi térfogata kisebb, a benne lévő levegő mennyisége is kisebb, mint a hátsóban. Azonos első és hátsó nyomás mellett, az első sokkal kevesebbet fog fel egy ütésből, és ez könnyen durrdefektet okozhat.
5: honnan tudjuk, hogy túl magas a guminyomás?
A tapadás hiánya, illetve a túl sok kipörgés egyértelmű jelei a magas nyomásnak. Ha túl magas a nyomás, nincs "tiszta felni".
6: mi az a "tiszta felni"?
A tiszta felni egy kifejezés. Arra utal, hogy a gumi oldalfala rá tud fordulni menet közben a felni peremére. A megfelelő nyomású gumi rugózni fog a gumi oldalfala körül is és a felni peremének a legfelső részét tisztára dörzsöli. Ha nincs a felni peremén egy csillogó, polírozott rész, akkor a gumiban túl magas a nyomás.
7: honnan tudjuk, hogy alacsony a nyomás?
A motor szenved a hepehupákon. Hasonlóan a magas nyomáshoz, az első gumi nem tapad jól a fordulókban, de ebben az esetben a csúszás helyett a gumi puhasága miatt a gumi lefordul a felniről. Ha a tiszta rész felülete a felni peremének szélétől nagyobb, mint 4 mm, akkor túl alacsony a nyomás.
8: mekkora nyomás ideális sárban?
Ha a sár miatt lassul a pályán a sebesség, akkor 10 psi-re (0,69 bar), vagy az alá kell csökkenteni a hátsó nyomást! Ha a sár nem túl mély, és még elég magas a sebesség, akkor a megszokott, normál nyomáshoz ragaszkodjunk! Ha nagyon ragadós a sár, és küzdeni kell, hogy az eleje a földön maradjon, növelni kell a hátsó nyomást, hogy a hátsó kerék könnyebben kitörjön, elforogjon!
9: mi a helyzet sziklás talajon?
Sziklás talajon növeljük a nyomást!
10: mi a helyzet a négyüteműekkel?
Mivel a négyüteműeknek más a súlyelosztásuk, ezért azok inkább áttörnek az akadályokon, mint átsiklanak rajtuk. Emiatt az első gumi nyomása magasabb kell, hogy legyen. A kétüteműnél használt normál 12 psi nyomás helyett a négyüteműnél használjunk inkább 14 psi nyomást! A hátsó kerék nyomása viszont maradhat 12 psi, de talán érdemes megvenni valamelyik új, kemény oldalfalú négyütemű gumit.
Levegőszűrő karb tartás
Ez az egyik legkellemetlenebb munka, amit el kell végezni. Az alábiakban az én módszerem.
Vegyél fel kesztyűt és mosd ki a szűrőt benzinnel vagy szűrőtisztítóval! A szűrőgyártók nem nagyon szeretik a benzines megoldást, mert roncsolja a ragasztót, ami összetartja a szűrőt. Viszont olcsó megoldás, csak nem szabad ásztatni benne a szűrőt. Óvatosan ki kell nyomkodni belőle a benzint (nyomkodni, nem facsarni, mert tönkremegy a szűrő anyaga), aztán ki kell mosni langyos, szappanos vízben és kiöblíteni. Közben ki lehet tisztítani a szűröházat is. Az öblítés után ki kell nyomni a vizet a szűrőből, aztán hagyni kell száradni. Érdemes olyan dobozt/tárolót használni a mosáshoz, aminek van egy lukacsos, áteresztő része az alja fölött. Ez átengedi a szűrőből származó üledéket és koszt a tároló aljába, és így elkülönül a szűrőtől.
Tölts fel egy akkora dobozt szűrőolajjal, amiben elmerül a szivacs, és áztatsd át jól. Utána nyomd ki belőle a felesleges olajat és kenj egy kis zsírt a szűrő szélére, hogy jól zárjon a szűrőházban. Amíg a szűrő kint van, óvatosan ki lehet törölni a légcsövet a karbi szívócsöve felé, ha szükséges. Versenyre jól jöhet 2-3 előkészített szűrőbetét, a tisztítást pedig meg lehet csinálni egyszerre.
Lánc tisztítás kenés
A lánc kenését és karbantartását gyakran elfelejtjük. De figyelembe véve a lánc és a lánckerekek terhelését, biztosan kifizetődik a megfelelő karbantartás.
A lánc feszessége
A pontos beállítást a motorod javítási könyvéből tudhatod meg. Az az általános szabály, hogy a lánc játéka 15-20 mm lehet, amikor a lengőkar párhuzamos a talajjal. Kiveheted a rugót, vagy megkérhetsz valakit, hogy nyomja le a motort, hogy a lengőkar párhuzamosan álljon a talajjal. Ha ez megvan, beállíthatod a láncot. Aztán ha felteszed a motort a sztenderre úgy, hogy a hátsó kerék nem érinti a talajt, megmérheted a már beálljtott lánc lógását, és legközelebb már csak ehhez kell állítani.
A lánc olajozása
A nagy gyártók kenőszerei általában elég jók, persze mind azt mondják, hogy az övék a legjobb. Néhány dologra azért talán érdemes figyelni. Keress színezett kenőolajat, mert így jobban látod hol van már a láncon olaj! A motorozás körülményeihez képest is megválaszthatod, hogy mennyire ragadós olajat használsz. Ha nagyon ragadós, akkor nagy koszt tud csinálni a kerekeken és a sárvédő belső részén, ahogy a lánc leszórja magáról. Ha egész nap a pályán leszel, akkor érdemes sűrű, ragadós olajat használni, de ha van lehetőséged két motorozás közt olajozni a láncot, akkor a hígabb, kevésbé ragadós olajjal jobban jársz. Olajozd a lánc belső részét, hiszen a lánc itt érintkezik a lánckerékkel, itt van rá legjobban szükség! Soha ne hagyd a láncot nedvesen! Ha egyszer elkezd rozsdásodni a tűknél, amelyek átmennek a görgőkön, onnantól gyorsan fog romlani a lánc állapota. Miután megmostad és lesúroltad a láncot, fújd be víztaszító folyadékkal, különösen igaz ez a nem o-gyűrűs láncokra. Ezen kívül használd a lánckenő olajat is, csak általában ez nem fedi be a lánc teljes felületét. Ha motorozás után hazamész, és nem mosod le rögtön a motort, akkor is fújd be a láncot. Megnyújthatod a lánc élettartamát úgy is, hogy rendszeresen kicseréled az első lánckereket. Mivel az első lánckerék kb. háromszor többet forog mint a hátsó, sokkal gyorsabban elhasználódik. Ha gyakrabban cseréled, azzal nőni fog a sokkal drágább lánc és hátsó lánckerék élettartama.
Futomű beállítása
Először a nyomófokozati és a húzófokozati csillapítást kell az alapbeállításra állítani a villákon és a hátsó rugóstagon egyaránt! A motor kezelési útmutatójában megtalálhatod, hogy mi az alapbeállítás. Ha nincs meg a leírás, állítsd középre mindkettőt!
Lehetőség szerint az eredeti hátsó rugók legyenek a motoron! Ha használtan vetted a motort, lehetséges, hogy az előző gazdája nehezebb, vagy könnyebb volt nálad, és más rugót használt a gyári helyett. Ez a lehetőség a villák esetében is fennáll. Ha nem a gyári rugók vannak a motoron, kicsit nehezebbé válhat a futómű beállítása.
A terheletlen rugóút (static sag / free sag: a futóműveknek azt a benyomódását jelenti, ami a motor saját súlya következtében jön létre) beállításához az előfeszítést is állítani kell a hátsó rugóstagon. Lazítsd meg a zárógyűrűt, hogy aztán az állító gyűrűvel növelhesd, vagy csökkenthesd az előfeszítést! Tedd állványra a motort úgy, hogy a hátsó kerék ne érjen a földre! Aztán mérd meg a távolságot a kerék tengelyétől egy nagyjából felette lévő ponthoz képest (mondjuk a kipufogó dob tartó csavarjához, vagy a vázon egy ponthoz)! Most vedd le a motort az állványról és kérj meg valakit, hogy tartsa a motort!
Most, hogy a motor a saját lábán áll, ismét mérd meg a két pont közötti távolságot! Az első és a második mérés közötti különbségnek kb. 25mm-nek kell lennie. Ha eltér ettől, akkor az előfeszítésen kell módosítani. A terhelt rugóutat (racing sag) úgy kell beállítani, hogy elvégezed a mérést teljes menetfelszerelésben is, úgy hogy a lábad a lábtartón van (szintén kérd valaki segítségét, aki tartja a motort, vagy óvatosan támaszkodj neki valaminek, amíg a segítőd a mérést végzi). Az így kapott eredmény vond ki az első mérésből, amikor a motor állványon állt és a kerék nem érintette a talajt! A különbségnek 90 mm és 110 mm közé kell esnie! Ha ettől eltér, akkor szintén az előfeszítésen kell módosítani.
Ezekre az értékekre be kell tudnod állítani a futóművet. Amennyiben mégsem sikerül, az azt jelenti, hogy vagy nem az eredeti rugó van a motoron, vagy nehezebb illetve könnyebb vagy annál a tömegnél, amit a gyártók használnak a beállításokhoz (általában 85 kg).
A fent leírt értékek nagyjából jók, a pontos adatokat a motor kezelési útmutatójában találhatod. Érdemes időt fordítani a futómű megismerésére és állítására, mert nem kerül semmibe, de javulhatnak a köridőid.
Laza talajon legyen egy kicsit 1bar alatt, de ki kell ezt tapasztalnod. 1 karika-1 engedés, 1 karika-1 pumpa. Nyugi, kanyarban észreveszed ha kemény, mert túrja ki az elejét, meg csúszik ki a hátulja.
Az azért durva, hogy áztatni. Én úgy szoktam, hogy egy nylonzacsiba bele a légszűrőt, és utánaküldök 1-1,5 dl 4T motorolajat. Bekötöm kinyomva belőle a levegőt, azután addig nyomkorászom, amíg fel nem veszi azt a mennyiséget, ami kell neki, és teljesen egyenletesen el nem oszlik benne. Utána ki, és be is lehet dobni.
ja és zoozee emlitett valami kerék keménységet,hogy mennyi is az ideális elöl és hátul??
bocsi a sok kérdésért,de szeretném ha minden olyan lenne a gépen amiennek kell!!!
emlitettétek hogy mosás után bekell ásztatni oljabn kicsepegtetni,és ugy vissza a helyére!milyen fajta olajban kell áztatni??? ha nincs légszürö spray??
Sajnos a mai napon derült ki, hogy ismertem a srácot, itt lakott a környéken,annak idején sokat bandáztunk, angol órára jártunk együtt.Ilyenkor az ember átértékel sok mindent, mire is jó ez a motor, és miért kell elmennie egy életerős 22 éves fiatalembernek.Illetve kettőnek.
A pletyka szerint versenyzésről is volt szó, 280at állapítottak meg a rendőrök, annyival történt a tragédia.Az út amin történt védettnek számít, a legjobb út Nyíregyháza környékén, magas szalagkorlátos frissen aszfaltozottt út, de akkoris a 90 helyetti 280 nagyon durva. A másik srác is kikanyarodot elé, nem hinném ,hogy látta volna, mert ez már olyan haladási sebesség, ami pillantok alatt válik csak láthatóvá.
Az ismerősömnek ez az R1 volt a 3ik nagyobb motorja, végigjárta a ranglétrát, szóval tudta mivel játszik.
Viszont a legnagyobb probléma az, hogy olyan gépek rohangálnak a közutakon amiknek pályán kellene menniük.
Ráadásul olyan emberek vezetik, akik nincsenek felkészülve a gépek tudására.
Illetve az utak minősége sem alkalmas a nagy vasaknak.
Én valami vizsgához kötném a nagy teljesítményű motorok vásárlását ( bizonyos súly / lóerő viszony fölött ).
Persze a legfontosabb az, hogy tartsák be a szabályokat, mert nem csak magukat, hanem másokat is veszélyeztetnek.
( A szöveg állandóan az, hogy nem adták meg az elsőbbséget!! Csak azt felejtik hozzátenni, hogy 220-al mentek ott, ahol 60-al lehet menni )
attól függ milyet veszel...
de csak az ütéstől véd a a sima cucc...de nemtom hogy van egy olyan spéci merevitős lófasz ami emgvéd a töréstől is...bár a mai világban minden van
lenne egy kérdésem: a térdvédő az megvédi a térdet a kifordulástól vagy csak ütéstől???
Egyenlőre csak csizmám és páncélom van most gondolkozom egy térdvédőben(múlt héten kifordult a térdem és azóta is fáj ha mozgatni kell és előtte sokat pihen)
Milyet érdemes venni???
Spy 14! Gratulálok a motorhoz!!!
Én a légszűrőt 3 motorozásonként ki szoktam mosni(nálunk elég nagy por van itt a Nyírségben) általában ha nem olyan retkes akkor meleg víz+folyékony mosogatószer(azért nem por hogy nehogy belemenjen ha nem jol oldódik fel) utána megszárad és légszűrő spray, de néha benzinnel is kiszoktam mosni!!!
az olaj meg szerintem is castrol R2 1:30-ba bár én használtam már rapsolt is nekem az is fasza volt!!!
Sok msikjert az új motorhoz!!!!
sziasztok van egy kis gondom van egy Honda Cr250 es93-as motorom tegnep elszált a blokkom letört a dugobol egy darab meg a hengerböl is és ráadásul kitörte a blokkot is ugyhogy totál KO. cr250-es motorblokkot keresek müködöképest ha van valakinek ötlete szivesen várom elöre is köszönöm.
spy grat