Nem nem akkor férre érteted ezt csak egy külön lehetőség ként gondoltam. A rendes jogsi mellé
aki úgy érzi hogy ő X évesen tudna kezelni egy x ccm motort az bebizonyíthatja hogy tudja kezelni és nem kell várnia 21 éves koráig.
Aki úgy szeretne motorzni, hogy nem akar lábtartóig döntögetni (ezáltal nem menne jó köridőt), akkor az sosem kapna jogosítványt?
Sosem volt a jogosítvány megszerzése egyenlő azzal, hogy tudsz motorozni!
Két dologról beszélünk, te is tudod.
A jogosítvány megszerzése annyit jelent, hogy ismered a KRESZ szabályait és tudod a motort kezelni. Valamit szereztél annyi vezetési és motorkezelési gyakorlatot, hogy részt tudj venni a forgalomban.
A motorozási tudást nem egy pályán ment köridővel lehet felmérni!
(Lehet, hogy sok streetfighter pályán nem szepelne jól. Akkor ők nem tudnak motorozni?)
Azért lenne ez jó mert akkor itt a tényleges motorozási tudásról van szó.
Az oktató meg amennyit tanít manapság arról nem is érdemes szót ejteni mert én amikor megkaptam a jogsimat az elméletileg arról adott tanubizonyságot, hogy tudok motorozni ám ez közelse így volt kb. még egy jó szezononkeresztül nem találtam a helyem a forgalomban (közbe pályáztam remgeteget)
aztán bele jön az ember
A közúti forgalom való részvétel nem hasonlítható egy zárt versenypályán megtett köridőhöz!
A sok kategóriának az lenne a szerepe, hogy fokozatosan gyakorlatot szerezz egyre nagyobb és erősebb motorok vezetéséből.
Persze ehhez hozzájárúl az a "kellemes" dolog is, hogy sokkal több pénzt lehet így beszedni az emberektől!
A fokozatosság és a nevelő szerep jól hangzik, csak így nem valósúl meg!
Mert akinek még smkp-ra sincs papírja és mondjuk B-s jogsija sincs, de már 25 éves.... az egyből felülhet akármekkora motorra! Ez itt a baj!
A rutinszerzést pedig csak úgy lehet elérni (ha valaki tud jobbat....???), hogy előszőr megszereztetik kissebb kategóriára a vezetői engerdélyt.
De mint tudjuk, ez sem az igazi.
Mert mi van akkor, ha valaki leteszi az A1-et vagy a B-t.....és 2 évig mégcsak fel sem ül motorra vagy be sem ül autóba. Két év után automatikusan "átváltozik" nem kezdő vezetővé! 0 km-el a háta mögött.
Ez szomorú....
Ezt nem tudom, hogy hogyan lehetne kivédeni!
Szerintem ez az egész jogsi rendszer egy nagy kalap...
Pl.:Én vagyok az egyik szenvedő alanya már nagyon szívesen feltenném a seggem egy 748-ra de a korhatár miatt nem lehet.
Erre szerintem az lenne a megoldás hogy teljesen mind1, hogy hány éves vagy egy pályán köridő határokat kéne szabni és ha teljesíted az időt akkor megkapod a jogsit pl.:
Egy rs250-nel kéne 2:15 alatt menned a hungarón.
Akkor már elmondható, hogy valamicsikét tudsz azért.
Nem az számít igazán menyi idős vagy. Én amikor jogsira jártam volltak ott olyan emberek, akik még motort sem láttak közelröl életükben,és mégis megcsinálták a jogsit. Jó ezzel nincs is semmi gond, csak ahogy beszélgettem velük, majdnem mindenki ilyen 110-150Le gépekröl beszélt, hogy olyat akar. Amikor kérdeztem, hogy miért pont olyat? Arra pedig csak anyit tudott mondani, hogy mert jól néz ki. Ez a felelőtlenség szerintem, mert még kettesbe nem tudott felváltani, addig 600-as gixerröl álmodozik. Ez így nem megy.
Mindenkinek nagyon boldog új évet kívánok, és széles utat a 2007-es évben is.
Gondolom az a hipotézis, hogy 21 éves korára már megkomolyodik a kölök!
(és ezt így egy az egyben egyszerűbb volt átvenni a "nyugattól", mint gondolkozni egy kicsit)
21 év felett a nagyokosok szerint nem kell.Nem tom h egy 21éves mennyivel komolyabb ,jobban felkészült egy nagy moci vezetésére mint egy húsz éves.Lehúzás az egész.
Így bármikor elkezdhetsz motorozni, bármilyen motorral... (a legjobb, ha 21 évesen kezded) alehetőségek tárháza korlátlan. Csak az szívja meg, aki szépen végigjárja a szamárlétrát SM-től A-ig. Az szépen vizsgázhat, ahogy "idősödik".
A két féle bontással egyet értettem. Valamikor A1-volt, meg A. Ez oké, mert 16 évesen letetted az A1-et, utána 2 évvel lehetett korlátozás nélküli A-d. Hogy mi volt a határ, azt már nem tudom, de csak köbcentiben volt korlátozás.
Jó volt, mert előtten nem voltak nálunk "divatban" a komoly erős gépek. Nagyjából a 350-es JAWA volt majdnem a legnagyobb. Amikor ketté lett bontva, akkor nagyjából a nagyon régi A felet meg az A1 teljesítményszintjének. Azzal én is egyet értek, hogy a nagy dögökhöz igenis gyakoroljon a gyerek kisebb gépekkel...no de ennyire megbonyolítani, kiskaput hagyni, vizsgadíjat szedni...
És mindez csak agyalás. Ha 21 éves korod után jut eszedbe, hogy motort akarsz, akkor mindjárt kezdheted a legnagyobbal. Mert a korral biztos okosdik az ember, és közben megtanul motorozni is. (vagy talán akkorra benő az ember feje lágya?) Nem hiszem... de ez a szabály. És én is megszegem, még tavaszig biztosan egyszer-kétszer...
A lényeg, hogy az egész kategóriadarabolás egy nagy ökörség. Kettő még rendben volt régen, de három felé bontani marhaság volt szerintem.
Gondolok itt arra, hogy GAZDAG DEZSŐKE 17 évesen megcsinálja a B-s jogsit, és vesz egy Ferrarit. A kutya nem törődik vele, hogy mennyi gyakorlata van. És ez ugyan úgy fegyver, mint a tapasztalatlan motorosnak a nagy dög kezdőbringa. Szóval, aránytalannak érzem az össze-vissza szabdalását a motoros jogosítványnak.
Én már 14 éve kétkerékkel járok, és csak tavasszal kezdem el a korlátozás nélküli A-t. Az A1 kimaradt ugyan, de harmadjára fogok vizsgázni, hogy végre legálisanhasználhassam a vasam...
A1-es jogsira gondolsz? Hülye kérdés. A korodat nézve valószínűleg arra...
A válasz: egyértelműen NEM vezetheted. Ugyanis az A1 125 ccm-ig és max 11 kW-ig érvényes. (legalábbis a KRESZ szerint) Ettől függetlenül mehetsz vele, ha bízol a szerencsében... Ennél a kategóriánál azért más a helyzet a rendőr figyelme tekintetében.
17 és fél évesen kezdheted a tanfolyamot a következő kategóriára. Érdemes korlátozás nélküli A-ra menni, ha meglesz a 2 két év A1.
Szerintem az új motorok forgalomba helyezésénél lesznek szigorítások. (A kereskedők lazán kérnek olyan típusbizonyítványt, amin 25 kW-os a vas. Ez pedig az alapja a forgalomba helyezésnek...) Ha az SV a forgalmiban 25 kW, akkor az annyi, ameddig meg nem mérik. Akkorra pedig készülj fel a motorodból, hogy miként lehet "lebutítani" valóban. Épp úgy, mint propuls! Ő már felkészült...
A rendőr az út mellett nem tud fejből minden típushoz minden változathoz teljesítmény adatot. De, mivel az adónk alapja lesz 2007-től a teljesítmény, jobban utána tudnak nézni az "adószakértők". Ők sem hülyék, meg van egy csomó hozzáférhető EU-s tapasztalat. Van regy csomó típus, ami eleve gyanús... Összességében szerintem nem sokat nő az esélye a megbukásnak, de azért emelkedik a valószínűség.
Az enyém is papír szerint 25kw. Csak nekem nem z750-em van, hanem sv650s-em. Nem tudom, hogy rendőr mit fog szólni,mert eddig még nem látta. De elvileg a forgalmi egy hivatalos okirat és ami bent van azt nem mi írjuk bele, tehát elvileg nem rajtunk van a felelőség. Vagy nektek mi a véleményetek eröl?
Nem is kell mindenkinek elhinni
Ha a rendőr elkezd nekem ott okoskodni, akkor a képébe röhögök és mondom neki, hogy nyugodtan küldjön el a KPM-hez egy vizsgálatra, hogy fojtott e vagy sem. Mivel oda sem rögtön kell menni, hanem időpontot adnak, így bőven van idő visszaszerelni azt a kis fém lapkát, ugyanis a Z750-hez létezik gyári fojtó kit, ami annyiból áll, hogy egy nagyobb fémlap (nemtudom a nevét) van behelyezve az injektornál ami nem enged tejes gázt húzni. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a gyári 58° helyett csak 22°-ot fordul a gázkar (jóval kevesebb mint egy robogón) így max. 7 ezret forog üresben. Bejáratás alatt pedig nem is rossz, mivel még véletlenül sem tudja az ember túlpörgetni egyik sebességi fokozatban sem, de az ereje megvan, mert a blokk-ba nincs belebarmolva. Ezt a fojtó kit-et élőben még nem láttam, de keresgélnem sem kellett, hogy hol lehet vagy hogyan nézhet ki, mert ideadták a műszaki rajzát (elvégre kifizettem ezt is, csak tudjam már holvan, hogyan néz ki és mit csinál ) nem utolsó sorban, ha bevezetik ezt a qrva teljesítmény adót akkor sem lessz mind1, hogy 24300 Ft.-ot vagy 7500 Ft.-ot fizetek ennek a "tökéletes" kormánynak
Nekem 30 ezer volt plusz a vizsgadíjak,most novemberben vizsgáztam. Ha jól emlékszem akkkor 2 óra rutin+ vizsga és 4óra forgalom+ vizsgából állt az egész.
Tegnap nem voltam gép közelben, de látom, mások megválaszolták a kérdésedet.
Nekem 2004-ben 33000Ft-ba került a különbözeti vizsga az iskola vadiúj Yamaha FZ 6 N motorjával.
Sztem meg igen ugyanis külföldön(pl. németeknél) rengeteg 600-as mocit adtak el régebben vadi újakat ténylegesen lefojtva 25kw-ra az enyém is ilyen volt még az alvázszám meg a motorszám is más karakterekkel kezdődött ezeknél a gépeknél.Más gyújtás ,szívócsonk,fúvókák stb.
Na, ez az, amikor nem hiszek már többet az autósiskolának.
Csak azért is utánanéztem a dolgoknak.
1. Tényleg nincs ccm korlátozás
2. az alább általam említett óraszám is sok (mejdnem lehúztak plusz órákkal)
Szóval a valóság ez lehet: 2 óra rutin+1 óra vizsga; 4 óra forgalom+1 óra vizsga (ebből már lehet kalkulálni a költséget... újra)
És az is jó hír, hogy nem kell majd annyit tökölni a tanfolyammal!
Cikkek itt: (és még sok helyen, de nagyjából ezt írják, amit tudtunk is... )
De ebben az esetben nem lehetne beszedni tőle a közbenső vizsgadíjakat, pénzeket. Azt meg néznék jó szemmel az "okosok"!