Az elmúlt években a törvényi szabályozás hiányosságai és elavultsága miatt nem volt lehetőség a hivatalos, kiskapuk nélküli forgalomba helyezésre a négykerekű terepmotorok esetében. Ez a probléma a 2009. március 31-én a Magyar Közlöny 2009/41. számában megjelent és 2009. április elsejétől hatályos törvénymódosítással szabályozásra került.
Idén a jogszabályok egyrészt az európai uniós normák rendelkezéseivel kerültek összhangba, másrészt az eddigi joghézagok kitöltése érdekében kerültek beiktatásra. A Közlekedési Minisztérium, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egységes gyakorlata szerint ezeket a járműveket immár forgalomba lehet helyezni, erre ugyanis mára mind a jogszabályi háttér, mind pedig a vizsgaállomások műszaki adottságai (megfelelő szélességű fékpadok, adatbázis a járművekről, stb.) lehetőséget teremtettek.
A következőkben megpróbáljuk mindenki számára egyértelművé tenni, és ismertetni ezeket a változásokat.
(A jogszabályok, melyek változtak:
az egyes közúti közlekedési igazgatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 6/2009. (III. 31.) IRM rendelet, valamint a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 14/2009. (III. 31.) KHEM rendelete a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról)
Az a tény, hogy a járműveket rendszámmal kell ellátni, nem az áprilisi jogszabály módosítás következménye, mert amióta a KRESZ létezik, azóta ez kötelező jellegű 50 cm2 felett. Nem kifogás a földúton való használat sem, mert a KRESZ egyértelműen nyilatkozik erről is. A következő úttípusokat ismerjük, burkolatától függetlenül:
közút
forgalom elől el nem zárt magánút
magánút
Az első kettő használatakor a mindenkori KRESZ szabályok az irányadóak, hiszen mindkettő közútnak minősük. A harmadik esetben ugyanez a helyzet, kivéve, ha a terület be van kerítve, és a tulajdonosa másképp nyilatkozik a területén érvényben lévő közlekedési szabályokról.
Egyértelműen kiderül tehát, hogy a bekerített magánút speciális esetét kivéve mindenhol kötelező a rendszám használata, kötelező a vezetői engedély és a kötelező felelősségbiztosítás is. Ebből következik, hogy az 50 cm2 feletti járművek esetében, ahogy eddig is, az erdőben is kötelező a rendszám.
Változás a kategória besorolásában, a vezetéshez szükséges engedélyek megválasztásában rejlik.
A quadok a forgalomba helyezéskor az L7E kategóriába sorolandóak, aminek hivatalos megnevezése:
Négykerekű motoros tricikli 14 kW-ig
Ahhoz, hogy egy ilyen járművet vezethessünk, legalább „A1” vagy „B” kategóriájú vezetői engedéllyel kell rendelkeznünk.
Milyen papírokkal kell rendelkezni a járműnek?
A forgalomba helyezési procedúrához szükséges dokumentumok a következőek:
megfelelőségi bizonyítvány, COC dokumentum, Európai típusbizonyítvány, melyeket a forgalmazó, gyártó, importőr ad ki
származási igazolás, COO dokumentum, számlák, adás-vételi szerződések, melyeket az importőr, márkakereskedő ad ki
műszaki adatlap, melyet a műszaki vizsgán állítanak ki
Járműkísérő lap, mely a műszaki vizsga adatai alapján kerül kitöltésre
regisztrációs adó megfizetéséről szóló igazolás, melyet a VPOP állít ki a regadó megfizetése és a vámhatározat után
érvényes kötelező felelősségbiztosítás megkötéséről szóló igazolás
a tulajdonos megbízása az ügyintézés lefolytatására
Amennyiben rendelkezünk ezekkel a dokumentumokkal, akkor máris forgalomba helyezhető a quadunk, melyet csak abban az esetben használhatunk korlátozás nélkül, ha a jármű rendelkezik
a hátsó tengelyen differenciálművel
Amennyiben nincs ilyen berendezés a járművön, akkor a
a legnagyobb megengedett sebessége 40 km/h lesz
melyet a forgalmi engedélybe be is jegyeznek. Ez azt jelenti, hogy egyes utakon eleve nem közlekedhetünk, valamint a városi tempó tartása egyet jelent az 50%-os sebességtúllépés fogalmával, és a jogosítványunk kockáztatásával. Megszűnt azonban az útburkolatra vonatkozó korlátozás záradéka.
Mi is az a típusbizonyítvány?
A jogszabályi rendelkezések szerint EK típusbizonyítvánnyal ellátott járműnek minősül az a jármű, amelynek típusára vonatkozóan az Európai Gazdasági Térség tagállamának jóváhagyó hatósága a 70/156/EGK tanácsi irányelv, a 92/61/EGK irányelv, a 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, valamint 2003/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezései alapján EK típusjóváhagyó okmányt adott ki. A nagyobb gyártók által forgalmazott quadok többsége viszont csak átalakítás után alkalmas arra, hogy megszerezze a fenti EK típusbizonyítványt
Mely típusok helyezhetőek forgalomba?
Jelen pillanatban hazánkban a rengeteg gyártó közül EU típusbizonyítvánnyal rendelkeznek a teljesség igénye nélkül:
Kymco, a Cectek, a Bombardier (Can-Am), és néhány kínai típus, valamint a Polaris.
Korlátozás nélküli forgalomba helyezésre jogosultak, azaz hátsó differenciálművel rendelkeznek:
A fenti típusokat is csak abban az esetben lehet rendszámozni, ha átesnek az EU típusbizonyítványnak megfelelő átalakításon. Szükséges, hogy a forgalomba helyezni kívánt jármű rendelkezzen:
Amennyiben ezek az átalakítások megtörténtek, és a jármű rendelkezik minden felszereléssel, úgy vihetjük a gépet műszaki vizsgára, ahol kiállítják a műszaki adatlapot, aztán az alapján a járműkísérő lapot.
A forgalomba helyezett jármű ugyanolyan forgalmi engedélyt fog kapni, mint bármely más motorkerékpár.
Sziasztok lehet vizsgáztatni ltz 400 quadot.de csak azokat ami már egyszer forgalomba volt mert ezekhez van forgalmi+törzs köny+rendszám.én vettem egy lejárt műszakis rendszámos quadot.több mint egy évig igy használtuk.mivel 2009.04.01.töl valtozott a törvény hogy közuton is lehetvele közlekedni ha van érvényes műszaki vizsga.ezér vissza helyeztűk forgalomba.ez úgynézki hogy kell adásvételi szerződés,utána bekel menni a polgármesteribe névreirni,ott kikel fizetni az átirási illetéket+az új rendszámot+az új forgalmi+az új törzskönyv+biztositás.és igy lehet vinni vizsgára.a miénk most volt áprilisba vizsgán mert ugye lejárt a két év.most 2015 ig érvényes. a vizsgára felkel szerelni duda,irány jező,hejzet jelző,tompitottfény+távolsági,2db túkör,és utcai gumi,gyári kipufogó,km óra,de mindennek müködni kell mert ellen örzik,a fékeknek is joknak kell lenni mert fékpadra teszik.a besorolás a forgalmiba l7e, igy lehet vezetni, b. vagy a1 kategoriával.igy nemkell bujkálni a quadal.
Ezek a gyári méretek, ha szerencséd van még nem kókányolták.
Eladó 2db Maxxis Razr első gumi 21x7x10 12.500 Ft. / db szinte teljesen új 1 kör van benne .
Valamint gyári LTZ hátsó gumi ( kopott ) 5000 Ft. / db
Érdeklődni : 06205497727 - marci
e-mail : koszta.marci@hotmail.com
Idén a jogszabályok egyrészt az európai uniós normák rendelkezéseivel kerültek összhangba, másrészt az eddigi joghézagok kitöltése érdekében kerültek beiktatásra. A Közlekedési Minisztérium, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egységes gyakorlata szerint ezeket a járműveket immár forgalomba lehet helyezni, erre ugyanis mára mind a jogszabályi háttér, mind pedig a vizsgaállomások műszaki adottságai (megfelelő szélességű fékpadok, adatbázis a járművekről, stb.) lehetőséget teremtettek.
A következőkben megpróbáljuk mindenki számára egyértelművé tenni, és ismertetni ezeket a változásokat.
(A jogszabályok, melyek változtak:
az egyes közúti közlekedési igazgatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 6/2009. (III. 31.) IRM rendelet, valamint a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 14/2009. (III. 31.) KHEM rendelete a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról)
Az a tény, hogy a járműveket rendszámmal kell ellátni, nem az áprilisi jogszabály módosítás következménye, mert amióta a KRESZ létezik, azóta ez kötelező jellegű 50 cm2 felett. Nem kifogás a földúton való használat sem, mert a KRESZ egyértelműen nyilatkozik erről is. A következő úttípusokat ismerjük, burkolatától függetlenül:
közút
forgalom elől el nem zárt magánút
magánút
Az első kettő használatakor a mindenkori KRESZ szabályok az irányadóak, hiszen mindkettő közútnak minősük. A harmadik esetben ugyanez a helyzet, kivéve, ha a terület be van kerítve, és a tulajdonosa másképp nyilatkozik a területén érvényben lévő közlekedési szabályokról.
Egyértelműen kiderül tehát, hogy a bekerített magánút speciális esetét kivéve mindenhol kötelező a rendszám használata, kötelező a vezetői engedély és a kötelező felelősségbiztosítás is. Ebből következik, hogy az 50 cm2 feletti járművek esetében, ahogy eddig is, az erdőben is kötelező a rendszám.
Változás a kategória besorolásában, a vezetéshez szükséges engedélyek megválasztásában rejlik.
A quadok a forgalomba helyezéskor az L7E kategóriába sorolandóak, aminek hivatalos megnevezése:
Négykerekű motoros tricikli 14 kW-ig
Ahhoz, hogy egy ilyen járművet vezethessünk, legalább „A1” vagy „B” kategóriájú vezetői engedéllyel kell rendelkeznünk.
Milyen papírokkal kell rendelkezni a járműnek?
A forgalomba helyezési procedúrához szükséges dokumentumok a következőek:
megfelelőségi bizonyítvány, COC dokumentum, Európai típusbizonyítvány, melyeket a forgalmazó, gyártó, importőr ad ki
származási igazolás, COO dokumentum, számlák, adás-vételi szerződések, melyeket az importőr, márkakereskedő ad ki
műszaki adatlap, melyet a műszaki vizsgán állítanak ki
Járműkísérő lap, mely a műszaki vizsga adatai alapján kerül kitöltésre
regisztrációs adó megfizetéséről szóló igazolás, melyet a VPOP állít ki a regadó megfizetése és a vámhatározat után
érvényes kötelező felelősségbiztosítás megkötéséről szóló igazolás
a tulajdonos megbízása az ügyintézés lefolytatására
Amennyiben rendelkezünk ezekkel a dokumentumokkal, akkor máris forgalomba helyezhető a quadunk, melyet csak abban az esetben használhatunk korlátozás nélkül, ha a jármű rendelkezik
a hátsó tengelyen differenciálművel
Amennyiben nincs ilyen berendezés a járművön, akkor a
a legnagyobb megengedett sebessége 40 km/h lesz
melyet a forgalmi engedélybe be is jegyeznek. Ez azt jelenti, hogy egyes utakon eleve nem közlekedhetünk, valamint a városi tempó tartása egyet jelent az 50%-os sebességtúllépés fogalmával, és a jogosítványunk kockáztatásával. Megszűnt azonban az útburkolatra vonatkozó korlátozás záradéka.
Mi is az a típusbizonyítvány?
A jogszabályi rendelkezések szerint EK típusbizonyítvánnyal ellátott járműnek minősül az a jármű, amelynek típusára vonatkozóan az Európai Gazdasági Térség tagállamának jóváhagyó hatósága a 70/156/EGK tanácsi irányelv, a 92/61/EGK irányelv, a 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv, valamint 2003/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv rendelkezései alapján EK típusjóváhagyó okmányt adott ki. A nagyobb gyártók által forgalmazott quadok többsége viszont csak átalakítás után alkalmas arra, hogy megszerezze a fenti EK típusbizonyítványt
Mely típusok helyezhetőek forgalomba?
Jelen pillanatban hazánkban a rengeteg gyártó közül EU típusbizonyítvánnyal rendelkeznek a teljesség igénye nélkül:
Kymco, a Cectek, a Bombardier (Can-Am), és néhány kínai típus, valamint a Polaris.
Korlátozás nélküli forgalomba helyezésre jogosultak, azaz hátsó differenciálművel rendelkeznek:
Cectek Quaddrift (2x4, utcai gumik és kialakítás, távol-keleti)
Polaris Sportsman Touring 500 EFI (zárható első-hátsó differenciálmű, off-road kialakítás)
Polaris Sportsman Touring 800 EFI (zárható első-hátsó differenciálmű, off-road kialakítás)
Polaris Sportsman X2 500 EFI (zárható első-hátsó differenciálmű, off-road kialakítás)
Polaris Sportsman X2 700 EFI (zárható első-hátsó differenciálmű, off-road kialakítás)
Polaris Sportsman X2 800 EFI (zárható első-hátsó differenciálmű, off-road kialakítás)
A fenti típusokat is csak abban az esetben lehet rendszámozni, ha átesnek az EU típusbizonyítványnak megfelelő átalakításon. Szükséges, hogy a forgalomba helyezni kívánt jármű rendelkezzen:
visszapillantó tükörrel,
irányjelző berendezéssel,
elakadásjelző berendezéssel,
sebességmérő műszerrel,
irányjelző, távolsági fény visszajelző lámpákkal,
„E” betűs lámpákkal,
rendszámtábla világítással,
„E” betűs gumikkal,
katalizátorral,
14 kw-ban maximált teljesítménnyel,
hangjelző berendezéssel,
kombinált fékberendezéssel,
„A” kategóriás izzókészlettel,
„A” kategóriás elsősegély nyújtó csomaggal
Amennyiben ezek az átalakítások megtörténtek, és a jármű rendelkezik minden felszereléssel, úgy vihetjük a gépet műszaki vizsgára, ahol kiállítják a műszaki adatlapot, aztán az alapján a járműkísérő lapot.
A forgalomba helyezett jármű ugyanolyan forgalmi engedélyt fog kapni, mint bármely más motorkerékpár.
valaki ltz 400-hoz olyan kipufogó dobot amibe nincs fújtás
kössz
Keihin fcr- hez keresek fő fúvókát. 190 esetleg 200-as érdekelne. Ha van valakinek elfekvőben és nem kell, akkor írjon. Köszönöm