Nagyon hasznos dolgokat írsz le,amiben eddig full homály voltam,azért mostmár tisztább:)
Chrobák Jani féle oktatást mindenképp meglátogatom,szeretnék pár tanáccsal gazdagabb lenni,hogy legközelebb tudjam,hogy mit hogyan kell csinálni.
Krosszoztam pár évet elég amatőr szinten, ott is szinte hasonló volt a pályás "etikett", ott is a hátsó motoros felelőssége volt a biztonságos előzés... de hamar rájöttem, hogy én inkább aszfaltra születtem, itt nincs ugratás, kivéve ha a Man TT-n is indulnék:D
Ez a karbis,injektoros téma átgondolandó dolog, nem szeretnék egy nagyon olcsó motort amivel mindig szopóágon leszek műszakilag,inkább valamivel legyen drágább de megbízhatóbb. Mondjuk az utcai motorom még igy is gyengébb mint egy 750-es sportmotor, hiába van mindenféle tuninggal felszerelve, azért egy sporttúra motor más világ,hiába a sportos ülés,csutkakormány stb... Viszont 90egypár kilómhoz leheet a 750-es jobbb választás mint a 600...nemtudom,ki kell tapasztalnom, motoroztam 1000-es sportgépekkel utcán,az egyenlőre kicsit soknak érezném pályára,de ugye annyira megy a motor amennyire húzod neki....
Ezek alapján a motorválasztásban egyenlőre vakon vagyok...sok előny,sok hátrány és így nehéz a döntés:)
De nagyon köszönök minden tanácsot ,észrevételt és bízom benne,hogy hamarosan én is valamelyik pályán húzhatom a gép fülét:))
Fú, tényleg jól össze vagy hajtogatva. Hát nem tudom, az új évezredben egyre csak zsugorodnak a motorok, úgyhogy modern sportmotort nagy méretekkel szerintem lehetetlen találni. Lehet az lenne a jó megoldás, hogy az RSV-t kezded el faragni, magasabb ülés, állítható lábtartó, ezekkel lehet nyerni pár centi távolságot. Illetve ha veszel egy pályamotort, akkor valószínű ugyanezeket az átalakításokat el kell végezned rajta.
Egyébként nálam is az egyik fő ok, amiért azonnal beleszerettem a pályázásba, az a biztonság volt. Az valami elképesztően felemelő érzés, hogy félelem és bizonytalanság nélkül rongyolhatsz bele a kanyarokba, mert ismered. belátod, nincs szembeforgalom, nincs sárfelhordás, kiszóródótt sóder és hasonlók, tudod, hogy az apexen túl nem vár bicikliklub, szénásszekér, keresztbeállt kombájn stb., és ha elcsúszol sincs nagy gáz, nincs fa meg szalagkorlát és egyebek. A legeslegrosszabb esetben is fél perc alatt ott a mentő, ilyen a közúton megint nincs. Ennél biztonságosabban űzni a motorozást nem lehet.
(Motorválasztásba nyilván nem szólok bele, csak halkan jegyzem meg, hogy egyetértek giszo-val. :) Az injektorossal sokkal könnyeb együttélni. Persze karbis motorral is pályáznak sokan, nem ördögtől való, ha valakinek van ideje - és/vagy ismerőse - szerelgetni, na meg tudása persze, és meg tudja oldani az alkatrészellátást az öregebb motorhoz is, akkor hajrá. Amúgy a 750-es GSX-R-ek már 2000 előtt injektorosak voltak, szóval egy injektoros sportmotor sem feltétlen fiatal és drága.)
A pályamotoros oktatást csak ajánlani tudom, bár én még nem voltam, de nagyon szeretnék menni, mindenki nagyon pozitívan nyilatkozott a Chrobák Jani féle tréningről, aki volt. Egyébként ott is van szabad körözgetés, tehát tulajdonképp egy pályanapot kapsz némi szakértő segítséggel, ehhez képest szerintem baromira megéri az ára, ráadásul jóval magabiztosabban fogsz utána pályára menni. http://www.chrobakjanos.hu/okt...
Giszo-nak köszi a linkeket , még azt tenném hozzá, hogy néha felbukkan itt a fórumban is Félsvéd, aki igen régóta pályázik/szervez pályanapokat, érdemes figyelni, jó áron szokott profi szervezésű napokat hirdetni. Van egy minimalista oldala is, ahol lehet jelentkezni: http://www.compaya.hu/motorosok/
Egyébként én szeretem az ilyen egész napos szervezett pályanapokat, nekem nem jön be az, hogy pl. lerongyolok a Hungaroringre egy 20 perces menetre, aztán mire kezdeném érezni a pályát, már mehetek is haza. Egy egész napos pályázáson is sose az első 20 perc a legjobb (legalábbis nekem). Plusz a körítés sem mellékes a szervezett pályanapnál. Na mindegy, ez persze egyéni ízlés kérdése is.
Szerintem kezdőként is akármikor mehetsz akármelyik pályára, legtöbbször van csoportbontás, úgyhogy hasonló kezdőkkel fognak összerakni, nem a profikkal. Bár nekem volt, hogy nem volt elég kezdő egy külön csoporthoz (kb. csak én voltam :)), ezért beraktak a haladókhoz, de egyáltalán nem volt gáz. Tapasztalatom szerint akik tapasztalt pályázók és jól tudnak motorozni, azoknak nem okoz gondot biztonságosan kikerülni a lassabb motorost. Egyébként meg mindenki tisztában van vele, hogy egy nyílt napon nem "vérre megy" a játék, nem a VB-cím a tét, úgyhogy nem fognak agresszíven bevágni, fékezésre kényszeríteni, kiszorítani és hasonlók, vigyázunk egymásra. Aki mégis csinál húzós dolgokat, annak meg a pályabírók elvileg belengetik a fekete zászlót, és mehet haza, de ilyet a gyakorlatban még sose láttam, tényleg szándékosan nem veszélyeztetik egymást az emberek.
Egyébként az alaptörvény pályán, hogy ne foglalkozz senkivel és semmivel, ezt nagyon meg kell tanulni. Ne foglalkozz, azzal, hogy jönnek mögötted, hogy leelőznek, hogy hogy engeded el - saját magadra koncentrálj, a saját vonaladat tartsd, a saját képességeidnek megfelelően menj, és akkor nem lesz baj. Íratlan szabály, hogy mindent a hátulról érkezőnek kell megoldania, tehát az ő dolga és felelőssége, hogy ha lassabb vagy, akkor biztonságosan megelőzzön, vagy ha ez nem lehetséges, akkor lassítson és varjon a pálya egy olyan pontjáig, ahol ezt meg tudja tenni. Neked csak előre kell figyelni, persze ha Te érsz utol valakit, akkor mindez Rád is igaz. De mondom, nem szokott ezzel gond lenni.
Még annyi, hogy ha úgy érzed, biztonságosabb, ha nem előzgetnek annyian, akkor érdemes olyankor menni, amikor kevés az ember - azaz általában ősszel és tavasszal. Pl. egy szeptemberi pályanapon sokszor még kellemesen meleg az idő, de a pálya kihalt.
Na most már befejezem a regényt. :) De egyébként kérdezz nyugodtan, ha valami nem tiszta.
Abszolút megértelek, én is hasonló cipőben járok. Idén kezdtem el pályázni és nem tudom hogyan legyen a továbbiakban. Imádom az RSV-t, de mivel nem akarom megtörni, ezért nem is merek kellően menni vele.
Szívem szerint már venném rá a pályaidomot, bukógombákat, lábtartót, kormánycsutkákat, de hiába mindez, ha egy szerencsétlenebb esésnél megy sok más ép eleme, és vagyonokból lehet csak helyreállítani. Azért itt mellette szól erősen, hogy hasonló futóművel, fékkel rendelkező pályamotor nem a filléres kategória.
Másik opció hogy benevezek egy régebbi 600-asra, ami már félig-meddig pályakész. Forgalomból kivonva, pályaidomok, állítható lábtartó stb. Mostanában több is felbukkan 500k környékén, de azért ezek minden szempontból messze lennének az RSV-től, viszont nem kéne félnem annyira hogy megtöröm.
Sajnos nálam elég necces dolog a motor mérete, nehezen férek el bármin a 198cm-emmel. RSV viszonylag nagy, de a gyári lábtartó így is nagyon necces helyen van szerintem, jó lenne picit hátrébb helyezni még. Félek hogy egy 600-as már élhetetlenül pici lenne. Itt most nem a kényelemről van szó, egyszerűen nagyon fárasztó tartani magam felspiccelt lábbal. 10-15 perc után zsibbadni kezd, szúr a térdem. Edzettség/kor miatti okot kizárnám, de vagy a technikámmal van komoly baj(sanszos), vagy egyszerűen ennyire pici még ez is. Valakinek ötlet, javaslat esetleg?
Alábbi kép azért mutatja, hogy mennyire mókásan is néz ki alattam.
Palyanapokra mehetsz barmikor. Attol nem kell felned, hogy a sok Fritz eszeveszett tempoval meg fog olni, mivel kulon csoportok vannak minden rendezvenyen az alapjan, hogy ki milyen gyors.
Euroringen a palyanaptarat megtalalod a sajat weboldalukon: http://www.euroring.hu/ Ha itt motoros nap van kiirva, akkor lehet menni elozetes bejelentkezes utan.
Pannonia-Ringen mar van sok szervezes, magyarok kozul ezt figyeld leginkabb: http://palyamotorozas.hu/hu/
Hungaroringre pedig a legolcsobb megoldas a palya sajat szervezese: http://hungaroring.hu/hu/elmen...
Meg egy tanacs a palyamotor valasztashoz... lehet ezzel a fel vilagot magamra haragitom, de ha nem akarsz sokat szopni, akkor karbis motort ne vegyel. :-)
Kedves Smice! Először is szeretném megköszönni a részletes válaszodat,amivel tényleg segítettél egy irányba elindulni. Az utcai motorozás 12-13 éve az életem része,sajnos teljesen elengedni nem tudom, rengeteg barátom van motoros körökből és rendszeresen járunk külföldi túrákra stb...
A motorszállítás is adott, nagy nehezen egy külföldi papíros utánfutót több hónap szenvedés után sikerült kis Hazánkban forgalomba helyezni.
Utcán nem vagyok egy idegbeteg motoros, de szeretem kicsit a határokat súrolni, persze csak ésszel és ezért gondoltam úgy,hogy pályáznék inkább, ott minden ami történik az az én felelősségem ( gondolok itt arra,hogy pályán jó esetben nem jön szembe a kanyarban egy gyilkos autós sem, nem ugrik ki elém őz stb...)
Elsőre nem szeretnék egy agyontuningolt 200 lovas mindennelfelszerelt pályamotort venni (nagy valószínűséggel eldobna az első körben)...Ezért gondoltam azt, hogy veszek egy viszonylag olcsóbb gyári motort,melyet felkészíttetnék olyan szinten,mintha a forgalomban venne részt. Azt gondolom nekem egyenlőre nem kell ezres és hétötvenes, elég lesz egy 600-as kis sportgép...ugye ebből adódóan nem szeretnék pár milliós motort venni ami pl 2-3 éves, mert ha elcsúszok és sérül valami, nagy valószínűséggel a mögöttem jövök a könnyeim miatt csúsznának el.
Egy idősebb , teljesen legális papírokkal rendelkező motort szeretnék majd vásárolni,amit tényleg a-z-ig felkészítenék arra,hogy ne szerelgetni kelljen ha pályára megyek.
A másik elgondolkodtató kérdés az a pályahasználat, olvasok utána rendszeresen de azért mégsem tiszta az, hogy egy teljesen kezdő pályázó (nem kezdő motoros), mikor mehet Pannóni ringre, esetleg Euroringre ( bár itt a távolság kicsit akadály), ezt úgy értem,hogy vannak e esetleg olyan napok ,időszakok,amikor a sok Fritz aki eszeveszett tempóval közlekedik, nem tiporja bele a kavicságyba a testemet. Tényleg nem szeretnék versenyekre járni,csak szeretnék jókat motorozni, élvezni az egészet.
Pályamotoros oktatáson is gondolkodtam,ez még is kcisit kérdőjeles,de ahogy meglesz a gép ,igyekszem okosodni a témában.
A lényeg,hogy érdemes pályamotort venni, és nem az utcán határokat feszegetni,mert ugye mindenkit hazavárnak:)
Szerintem megéri pályamotort venni, persze a kép itt is árnyaltabb, mint egy egyszerű igen/nem válasz.
Ha végleg feladod az utcai motorozást, akkor gyakorlatilag kötelező pályamotort venni. Végülis minek tartanál fenn rendszámosat csak pályára?
Ha az utcait azért még használod pl. munkábajárásra, akkor azért is érdemes pályamotort venni, mert a pályán azért eléggé meg vannak terhelve a motorok, szóval jobb, ha nem az utcai kopik, ha meg összecsukod, akkor még mindig tudsz munkába járni az utcaival. Egyébként meg a munkábajáróssal pont az előbbi miatt sem fogsz olyan tempót menni, mint lehetne, inkább óvatoskodsz, ami persze így sem rossz, de egy kifejezetten pályázásra szánt motorral szerintem élvezetesebb, és jobban fejlődsz.
Azért azt persze vedd hozzá, hogy a pályamotor mellé be kell szerezned még ezt-azt, pl. valahogy meg kell oldani a szállítást (futót veszel, furgont bérelsz stb.).
Amit nem érdemes csinálnod szerintem, az az, hogy veszel egy több milliós nagyon profi épített pályagépet, ami mindennel fel van szerelve, csak épp lehet, hogy nem a Te igényeidnek megfelelően (miután még felteszem magad sem ismered az igényeidet egy pályamotorral szemben). Lehet nem is fog bejönni a pályázás, lehet ki se tudsz használni egy profi gépet, és nehezebb lesz vele menni, mint egy utca-közeli állapotúval... Szóval nagyon sok pénzt szerintem ne fektess bele így elsőre. Főleg ha még egy utcai sportmotor erejét, futóművét, fékjét stb. is szoknod kell.
Ha viszont találsz pályagépet jó áron alap átalakításokkal, amiket egyébként Te magad is elvégeznél (pályaidom, fém fékcső, slick gumi és hasonlók), az szerintem nyugodtan vehető. Sokhoz még extrákat is adnak, pl. tartalékfelnik esőgumikkal, ami megint nyilván hasznos. Az ilyen szerintem jó vétel lehet. Nyilván itt is állapotot kell venni, a kétes eredetű, tényleg teljesen papírmentes roncsokat kerülni kell, de sokszor csak azért írják a hirdetésbe, hogy "papírok nélkül", mert ki van vonva a forgalomból és nincs rajta műszaki meg biztosítás. Ki kell deríteni, hogy van-e kivont forgalmi, törzskönyv, adásvételi számla, bármi, ami bizonyíthatja, hogy nem lopott motort veszel.
Egyébként a másik út is járható. Utcaiból különben is sokkal nagyobb választék van, pályamotorra jellemzően sokkal többet kell várni, míg felbukkan egy (számodra) jó. Utcaiból is ki lehet fogni forgalomból kivont jó állapotúakat. Mint mondtam, ha még nincs is tapasztalatod utcai sportmotorral, akkor nem érdemes rögtön rálocsolni milliókat, először rakd rendbe teljesen (a hajtáslánc mellett a futóművet, fékeket se felejtsd el, jó eséllyel azokra is ráfér a felújítás, ha régi, olcsóbb motort veszel), Aztán ha a közel gyári állapotúval már tapasztalt leszel, akkor úgyis érzed majd, hogy hol vannak hiányosságai, és aszerint fejlesztheted tovább.
Röviden tehát: ha tudsz egy jó pályamotort, ami megfelel a pénzügyi és egyéb igényeidnek, és egyébként sem akarsz hónapokig/évekig hirdetési oldalakat böngészni, akkor ne habozz. Egyébként meg egy sima, utcai, karbantartott sportmotorral is nagy élmény a pályázás, és kezdőként nem kell rögtön a tuningon gondolkozni, úgyhogy egy közel
gyári motorral is nyugodtan neki lehet vágni a pályázásnak.
papír nélküli motort nem vennék. nem írtad hogy mennyit pályáznál évente? most milyen kört mész a ringen stb? ha kezdő vagy akkor én a mami kupa vmelyik 125-ös kategóriáját ajánlanám az elég költséghatékony és élvezetes, nulláról fejleszthetsz egy 600-as sradot de miből gondolod hogy a rálocsolt pénz jó irányba fog menni??
Sziasztok! Véleményetek érdekelne! Szeretnék elkezdeni pályázni a sok veszélyes közúti helyzet miatt...szerintetek érdemes kimondottan pályamotorként hírdetett motorokat néznem, vagy lenne egy másik alternatíva...vennék egy 600as gsxr srad-ot amit magam fejlesztenék később több lépcsőben pályázásra...? Előre is köszi
Pont tegnap néztem a Katayunga honlapját, a referenciamunkáik közt ott van, hogy gumimelegítő javítást is vállalnak. http://www.katayunga.hu/munkaink.html A farmer és a táska közt található, csak valamiért - legalábbis nálam - hülyén jelenik meg, a kép rácsúszik a szövegre. De kiszedtem a szöveget, ezt írják:
"GUMIMELEGÍTŐ JAVÍTÁS
Sajnos előfordul, hogy a gumimelegítő külső anyaga szétolvad. Ezeket hőálló anyaggal (melyről a gyártó által kiállított tanusítványt is adunk) javítjuk, tűzálló (itt is adható a tanusítvány) cérnával varrjuk. Elektromos részeit pedig külső munkatárssal javíttatjuk."
Sziasztok! Valaki tud olyan helyet ahol javítanak gumimelegítőt? Kiégett egy kis darabon a szövet, úgy hogy rajta volt a motoron... nem nagy a kiégett felület ezért gondoltam érdemes lenne megcsináltatni. Köszi.
Chrobák Jani féle oktatást mindenképp meglátogatom,szeretnék pár tanáccsal gazdagabb lenni,hogy legközelebb tudjam,hogy mit hogyan kell csinálni.
Krosszoztam pár évet elég amatőr szinten, ott is szinte hasonló volt a pályás "etikett", ott is a hátsó motoros felelőssége volt a biztonságos előzés... de hamar rájöttem, hogy én inkább aszfaltra születtem, itt nincs ugratás, kivéve ha a Man TT-n is indulnék:D
Ez a karbis,injektoros téma átgondolandó dolog, nem szeretnék egy nagyon olcsó motort amivel mindig szopóágon leszek műszakilag,inkább valamivel legyen drágább de megbízhatóbb. Mondjuk az utcai motorom még igy is gyengébb mint egy 750-es sportmotor, hiába van mindenféle tuninggal felszerelve, azért egy sporttúra motor más világ,hiába a sportos ülés,csutkakormány stb... Viszont 90egypár kilómhoz leheet a 750-es jobbb választás mint a 600...nemtudom,ki kell tapasztalnom, motoroztam 1000-es sportgépekkel utcán,az egyenlőre kicsit soknak érezném pályára,de ugye annyira megy a motor amennyire húzod neki....
Ezek alapján a motorválasztásban egyenlőre vakon vagyok...sok előny,sok hátrány és így nehéz a döntés:)
De nagyon köszönök minden tanácsot ,észrevételt és bízom benne,hogy hamarosan én is valamelyik pályán húzhatom a gép fülét:))
Szép napot Mindenkinek!!