Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

"ilyen öreg csotrogányokkal, a Suzuki váltókban ilyen elő szokott fordulni ?"

A léptetövilla kopása mint minden más, egy picit összetett dolog. Az általam dédelgetett suzuki motortipusoknál ez nem jellemzö hiba. Szinte minden motornál elöidézhetö, ha valaki kuplung nélkül, de érzék nélkül rugdossa a váltó. A legnyilvánvalóbb eset, mikor 1-2-ben gyorsulnak, kerekre veszik. Ilyenkor elkezdödik a fogaskerekek oldalán lévö kapcsolókörmök-kapcsolózsebek legömbölyödése. A legtöbb konstukciónál, ezek a felületek, pár fokot alá vannak munkálva, így rendesen összekapcsolt fokozatnál a léptetövillán nem lesz terhelés, ha viszont legömbölyödés miatt a kapcsolódás nem tökéletes, akkor nagyobb terhelésre a fogaskerekek szét akarnak kapcsolódni. Egy bizonyos nyomatékii-eröhatásig a léptetövilla ellentart, de közben eröteljesen kopik (hiszen nem erre lett méretezve- az eredeti szerepe, csak hogy gyakorlatilag a terhelésmentes fokozatokat összekapcsolja), aztán ha túl elörehaladott a legömbölyödés, akkor felgyorsul a folyamat, és már kis terhelésre is kisdobálja a sérült fokozatokat.

A suzukinál mások a váltóproblémák hibái, és okai. Itt a magasabb fokozatok (3-4-5) edzett kérgei válnak le a fogevolvensröl. Így nem tiszta kördülés, hanem surlódás lép fel a fogak kapcsolódásakor. Az én sok éves "vizsgálódásom" következtetése, hogy jellemzöen a fordulatszegény kigyorsitások okozzák ezt a hibát. Amikor valaki nyomja a rizsát, hogy már 40-töl húz 5.-ben, na annál lehet 20-30 e km után váltót cserélni. Ezek blokkok szépen járnak, és húznak már alapjárattól szinte, ha jól be vannak hangolva, így sokan fostorognak magas fokozatban, akkor a oldalt kapcsolódó fogaskerék el tud veszülni a tengelyen a vele szemben lévö párjához képest, ami jellemzeön szélesebben-merevebben fekszik fel a tengelyen (az egyiken mindig van léptetövillának horony azért az szélesebb -> "x-y" méretek a képen)Ha pedig az egyik a másikhoz képest elfeszül, és nem párhuzamosan fekszenek fel a kapcsolodó fogfelöletek, akkor a vonalmenti terhelésböl, ha nem is pont szerü, de valami hasonló Herz-feszültség lép fel, ami sokkal magasabb terhelés, mint amit az edzett réteg el tud viselni, ezért szépen kitöredezik. Ellenben, ha valaki rendesen visszakapcsol kigyprsitáskor, akkor váltónak kisebb nyomatékot kell átvinni nagyobb fordulaton. Kisebb lesz a terhelés, és rövidebb ideig is fog tartani. ìgy akik így használják a motorjukat, szinte nem is ismerik ezt a hibajelenséget. Ès akkor arról nem is beszéltem, hogy magasabb fordulaton a szálított olaj mennyisége is nagyobb...

A két kép a kapcsolókörmök negatív szögéröl, a különbözö szélességü fogaskerék-párokról, és kitöredezésröl...
Az eddigi hozzászólokhoz képest nekem talán van egy kis hátszelem Zrx témában, mert történetesen 4 év és pár tízezer kilométeren át ücsörögtem rajta. 😁 Nagyon jó motor, hosszúéletű és a hibalistája egyrészt nagyon rövid, másrészt nem komoly. Az önindítólánc feszítője gyári új alkatrésszel is megvan 60-ból, de az átépítésre is van megoldás 100 dollár körüli áron, Kwick Aronson/Compton tensioner tamer kifejezésekre rákeresve megtalálsz mindent, a cseréje házilag se nagy kaland, a kezdődő hiba jól hallható és az olajbetöltőnél benézve látható is, nincs benne semmi különösebb kockázat. A 12 dugós fék csak akkor hozza az elvárt teljesítményt, ha rendben van tartva. Gyakori probléma a kipuffban a gyűjtőcső utáni részben a terelőlemez fáradása és repedése, ami miatt éktelen hangja lesz, simán komoly blokkhibának nézhető, ugyanakkor a javítás( cső belső felén kis ablak kivág, rezgő lemez kidob, visszahegeszt) gyakorlatilag semmibe sem kerül. Ritkán, de azért előfordul a tank kilyukadása az elhanyagoltabb motoroknál. Blokk hiba nem jellemző, a karbik mint bármelyik másik tipusnál. A váltót tuning és fogyasztás csökkentés miatt szokták átépíteni a ZZR veztengelyeivel együtt, nem hiba miatt. A fogyasztás egyébként semmivel sem magasabb mint bármelyik hasonló motornál, 6-7 liter még gázrángatva is simán hozható. A futómű a korabeli bigbike-ok közül a legjobb, a nyomatéka letaglózó, simán elindul 5.-ből is. A karbantartás/szervizelés is könnyebb mint a hasonló motoroknál, az oldalra kitolható szelephimbáknak köszönhetően bontás nélkül cserélhetők a lapkák.
Üdv köszönöm a hozzászólást neked és a többieknek is természetesen!
Akkor ezek szerint a váltó probléma fenn állhat de javítható is. Elég jól legozható motorblokk ha a zzr váltóját be lehet rakni. Örülök, hogy a feszítő problémákra is van megoldás. Ezek szerint elég jól kivan épülve a típus ,,környezete,,. Említetted, hogy akár 150 -200 ezret is elmehet egy nicasilos henger. Elég sok zrx hirdetést nézegettem, rengeteg van ami közel van vagy akár át is lépte a 100 ezret. Ha ez a nicasil megsérül,elkopik akkor az a motorblokk kuka? Vagy hosszabb távon, gondolok itt 10-15 akár 20 éves időszakra mennyire tartható fent ez a motorblokk?

(nem jövöbe látást várok, vagy , hogy betiltják-e a benzin motort vitát, egyszerűen azért merült fel bennem a kérdés a hosszú távú üzemeltetéssel kapcsolatban hisz K.István 1100 -esei is ,,köztünk vannak,, de a 80 as évek motorjaiból is van jó néhány)
Üdv Mindenkinek!
Van valakinek Malaguti XSM50 szervizkönyve? A villamos kapcsolási rajz kéne nekem leginkább.....
Előre is köszi, ha van! :)
elcsesztem az előbb , zzr1200 korabeli váltóját teszik bele.
Közben elolvastam a német fórum cikkét is , itt is a léptető villa kopása sejlik fel okként. @K.Istvan. - te járatosabb vagy ilyen öreg csotrogányokkal, a Suzuki váltókban ilyen elő szokott fordulni ?
Én az 1200 R ről nyilatkoznék. Motor része korrekt. Nem leválós a nicasil még sok-sok ezer kilométer után sem. nem ritka a 150-200e futásteljesítmény. Ami előfordult, akár kevés futás után is (garanciás időszakon belül) az a vezérmű tengely pitting (rétegleválása). Nem hinném, hogy ott állna a garázsban sokat ezek után, alkatrész van bőven a bontókban, konkrétan a blokk ehhez nem egy keresett dolog.
Egy másik téma: nem igazán értem miért ugyanis 3500 fordulat a 130km/h ( és hol még a 11e ??), de olvastam több váltó átalakítást is, valamiért hiányolják az emberek a 6. fokozatot - ezt úgy érik el, hogy a zzr1400 váltóját pattintják bele. Az 5. fokozatban 50-240 között is képes rángatás nélkül mozgatni akkora a nyomatéka. Egyszerűen nem értem, talán a fél literes fogyasztás csökkenés indokolhatja, de ezért szétszedni?! Amit még olvastam a léptető villa kopása, következménye a nehézkes váltás. ( Ezeket a német oldalakat nekem is át kellene olvasnom.)
Ami konkrét és sokakat érintő probléma az az önindító lánc nyúlása és a feszítő öregedése. Erre pedig nagymotoros berkekben filléres megoldások is születtek. Ez szélsőséges esetben akár a kuplungkosár cseréjét is vonzhatja. Na ,de ennyire senki nem lehet süket, hogy ne hallja! :D
1100 ről hallottam olyant, hogy a gyűrűk is letapadhatnak, de az a konkrét példány eltöltött 15 évet mozdulatlanul a garázsban, szóval nem mérvadó információ.
Amit viszont meg kell nézni egy ilyen idős motornál a tank belseje, ha csak gombostű méretű pöttyöket találsz benne akkor azzal tuti foglalkozni kell.
Én összességében meg vagyok elégedve, eszembe sem jut lecserélni megy mintha 8 grizli futna vacsoráért. A kicsike japcsik úgy csapatják a moto gymkhana-t, hogy öröm nézni, tonnaszámra vannak youtube videók, nem véletlen a kultmotor státusz. A felsorolt listádból a CB1300 talán az egyedüli amit kíváncsiság miatt kipróbálnék. de annyi szép részlet, műszaki finomság van a zrx-en, hogy egyszerűen nem nagyon van kortársaiban jobb választás.
egy fix ,öreg motor ezzel jár, illik megbecsülni ameddig működik és költeni rá, ha megadja magát, de én biztosan nem táraznék be blokkot váltót emiatt, nem tömeges probléma ez.
huu ez komoly... elkezdem lefordítani. De végül is ezért van a fórum, hogy utána kérdezzen az ember, ne utána csodálkozzon rá a dolgokra.
De ezek szerint ha veszek egyet akkor záros határidőn belül, be kell szerezni egy blokkot, vagy váltóalkatrészeket. De ha ezt nézem, hogy te is gyűjtögeted a gsx r 1100 alkatrészeket akkor talán az szűrhető le , hogy egy 15 évesnél idősebb motor csak így érdemes hosszú távon üzemeltetni. Persze rövid távon mindegy , de én nem szeretem az "eldobhatós" dolgokat, nem csak csak a motorokban, de az élet más területén sem.
https://www.kawasakis.de/forum...
https://www.motorbasar.de/moto...
"Ich habe den Motor nur ausgebaut, da der vierte Gang defekt ist und immer herausspringt."
A váltó problémáról még nem hallottam, vagyis nem olvastam. De jó hogy említed, utána nézek. Érdekes milyen következtetéseket lehet le vonni egy egy hirdetésből. Amúgy szinte mindenhol kiforrott konstrukciónak említik a zrx blokkját, mint az 1200 mind 1100-est. Szerintem valószínű nem lőnék mellé egyikkel sem a 4 említett motorral, inkább a karbantartás ás állapot ami ennyi idősen számít, csak valamiért én kicsit túl gondolom, szeretek sok infót gyűjteni és tisztán látni a dolgokat az eszközeimmel kapcsolatban, főleg ha motorról van szó. Lehet az 1100-es is megfelene ha jó állapotú, öszintén szólva nem hinném, hogy valaha is kimotoroznám azt amivel az 1200R többet tud futóműben vagy plusz 20 lóerőben. ja és csak is a ,,kocka,,lámpás fejidomos változat az ami mozgat 😄
igazából most azért a váltó problémák miatt kicsit elbizonytalanodtam.

https://suchen.mobile.de/fahrz...
van a mobile.de -én 38 1200 es a nagyja 3000 alatt
...gyorsan belenésztem a "varázsgömbömbe". Németben a kedvenc oldalomon egy 1200- volt 31 ekm-rel, teljesen felújítva, de bontásra tették fel...Ezen kivül semmi!
Az 1100-böl van több is. Az egyik 51 ekm-rel-2000 €-val csalogat..., de beleolvasva, dobálja a 4. fokozatot. Majd tovább nézegetve találtam egy blokkot 250€-ért. Gondoltam, ezt már lehetne is árukapcsolni. Aztán olvasom, hogy a blokk 55 ekm futásteljesítménnyel a 3. fokozatot dobálja...
A lényeg, hogyha blokkot nem javították az 1200-ben, azaz ugyan az a cikkszámú alkatrészkupac került abba is (ez gyorsan ellenörizhetö bármelyik alkatrész rendelö oldalon), akkor a vásárlásnál, és a hosszú távra való berendezkedésnél evvel érdemes számnolni. Pl én tudom, hogy a korai suzuki modelben szinte kivéltel nélkül lemálik a fogprofil edzése a fogaskeréknél 3-4-5 fokozatoknál...emiatt nem csodálkozom, ha bontani kell pl a gsxr 1100 blokkot, és azonnal lecsapok, ha tálálok hibátlan váltót. De tudni kell azt is, hogy vannak egyszerüen olyan "kezelési módok" amik felerösitík az egyes eröátviteli elemek gyengeségeit. Pl gondolom a zxr-nél a nagy terhelés alatti váltás lehet, a suzukinál ,meg ha kis fordulaton eröltetik a fokozatot, ahelyett, hogy visszaváltanának.
Szóval én ennek azért utána néznék komolyabban...és ha ez az álom, akkor megvétel után dobálnám a malacperselybe a váltócsere az aprót.

"tehát minimálissan minden nagyobb mint a szükséges"
Kb tudom mire gondolsz. Ugyan én vagyok talán az aki legjobban utálja katalógus adatokat, de száraztömegnél ez a "nagyság-1.3 szorzó" nem annyira látszik. Amúgy szerintem a tank alakja és mérete váltja ki ezt az érzést...talán az gsx 1400-nél a blokk picit széles, mert a fötengely végén van a generátor, ezzel elkerülve a többi márkára jellemzö esztelenül használt lánchajtásokat. Nekem ez is vesszöpaipám. Ha lehet a vezérlésen kivül mást ne hajtson semmi lánccal a blokkban...az zörög, "nyúlik", és drága cserélni. Van hogy pl egy primer lánchajtás miatt az egész blokkot szét kell húzni...
xjr zrx cb gsx, nem trio, quattro 😄
köszi mindenkinek a véleményeket, nem válaszolok egyenként de örülök, hogy ennyi pro és kontra dolog jött össze. K.István nagyon rá tapintott a lényegre azzal, hogy ha ez az álmom akkor ez kell. Mármint a zrx. Nagyon sokat olvasok róla, talán túl is agyalom, kicsit a km-től is félek, nem akarok egy komplett generálba belefutni de hát ugye azzal tisztában vagyok, hogy aki új motort akar az a szalonban keresgéljen. Az xjr zrx cb1300 gsx1400 trió valóban nagyon impozáns, nekem nagyon bejön a gsx 1400 is de a cb nél és a gsx-nél valahogy hogy a képlet a következő super technika plusz japan naked szorozva 1,3-al, tehát minimálissan minden nagyobb mint a szükséges , maga a motor is. Nem ccm-re gondolok , hanem a kiterjedésére a térben 😃 valahogy ezt nem érzem a Kawasakinál, a ccm megvan de nincs túl fújva. Talán megkéne probálnom egy valós km futású motort keresni 30 ezer km alatt.
erre mondtam a mókolást , csináltam már, különösebb roncsolás nélkül is ki lehet hajtogatni a pertlizést aztán vissza vannak ilyen olyan utángyártott gumik, legutóbb aliexpresszes cuccot raktam egy 600 as shadow-ba komplett felujító szett membrán síberrel fúvókákkal valami 20 dolcsi előtte a tulajcsaj cserélte csak a gumit és ha ő is meg tudta csinálni magának nem egy agysebészet 😆 igaz nem úgy állt a síber ahogy kellett volna de na valahogy ment a bicaj 😃
a legfaszább az mikor megrendelem a gyári alkatrészt és belerakom és akkor kb tudni fogja azt amit valamikor valakik megterveztek persze a szükség törvényt bont de csodákat nem lehet elvárni mindenféle gumicsizmából hasított membránoktól 😃
http://youtu.be/BQ9ziq5HZb4

Ez is jó, csak kés helyett én bankkártyát használok..
Azert 2003-2005 től a meghatarozo az inyektor lett,mar beestek volna nagy szamban ha olyan.
Mindenesetre telen meg kene piszkalnom a karbikat a hondan egy bottal,cdak nem fulik a fogam hozza.
3 eve igrn trehanyul allitottam le.
„keihin karbiknál tolattyúval együtt cserélhető membrán horribilis összegért „
Akkor BS-BST Mikuni porlasztok sokkal gazdasagosabban felujithatok…
Amugy par napja talaltam egy amerikai membran gyartot, ott voltak okossagok, hogyan lehet hülye konstrukcioknal is membrant cserelni. Talan Yamaha viraglada topicba füztem be…
22 éves a kis aranyos 😁 , lehet elvéreznek a befecskendező rendszerek de volt dolgom 98-99 -es srad-okkal ahol a motort többször kivégezték a befecsnek semmi baja nem volt , hondáknál a nyomásszabályzó megmakkanhat, burgmannál tps, ellenben a karbiknál sokkal több a hibalehetőség nem beszélve keihin karbiknál tolattyúval együtt cserélhető membrán horribilis összegért vagy marad a mókolás , elkopó síberek szétbarmolt fúvókák de ezt szerintem nem kell ragozzam , persze a beeső motoroknak több mint 90%-a karbis majd ha ez változni fog lehet a véleményem is változik
"hanyagolnám egy 15+-os gépnél" --> "mondom úgy hogy 1200 es banditom van"
...ami 20 vagy 25+-os ?! 😆

"injektorral kevesebb a macera"
Hátha beválaszt egy 15 éves CB 1300-at befecskednezövel a korának megfelelö futásteljesítménnyel, azért ott ugyan úgy lehetnek "kihívások" amit a befecskedezö szenzorai, üzemanyagpumpa kreálnak. Azt tapasztalom, hogy pont azért kezdenek elvérezni ezek 10+ éves befecskendezös rendszerek, mert sokan azt hiszik, hogy örökké müködnek karbantartás nélkül. Nem cserélnek üzemanyagszüröt, nem mosatják át a befecskendezö fejeket, nem hangolják- szinkronizálják össze idönként. Ugyanakkor ezek az évjáratok még jellemzöen szabadon irható/modosítható befecskedezési vezérléssel rendelkeznek, amit sok esetben nem padon hangolnak össze. Vagy pont befecskedezés módosításának költségessége miatt, ugyan kerül rá, nyitott rendszer (légszürö-kipufogó), de a üzemanyagot nem állítják hozzá, mert "majd a ECU korrigálja", vagy belenyúlnak, csak nem megfelelöen.
(Erre szoktam elmesélni FZ1-es példát, amikor az Akra dobbokhoz a yamahanál "hozzáhúzták" az üzemanyagkeveréket, aztán 38 ekm-rel a számlálóban hengerfejfelújítás, szelepsor és vezértengely cseréve futott át a 40ekm-en a motor, mert úgy lekokszosodott az égéstér, hogy detonációs égés szétverte az érzékeny vezérlést.)
Nyilván nem mindennapos dolgok, de kalkulálni kell vele, még akkor is, ha németböl lenne a motor, mert itt is jellemzö, hogy inkább megszabadulnak az amúgy jó állapotú gépektöl, mert olyan magasak a szervizdíjak, és nem fognak egy 6-8000 €-os motorra rákölteni 1500-2500 €-ot, ha éppen több mindent kell cserélni.
hát én a legenda sztorikat hanyagolnám egy 15+-os gépnél 😁 inkább az állapot ami lényeges , injektorral kevesebb a macera ha meg finom kulturált működés a lényeg még bevenném az XJR1300 mat , most van nálam egy cb1300 X4 karbis hát nem nyűgözött le ... húzni húz mint 3 bivaly de a kultúrált finom működésnek nem ez lesz a szobra , a zrx nekem is bejön pedig nem vagyok kawa fan igaz nem mentem még olyannal .. végülis mind szép csak számomra kicsit nehézkesek a néhanapján elkövetett visszafogott kanyargászásban mondom úgy hogy 1200 es banditom van 😆
"Egy motor nem motor..."

A porlasztók mai nyügje az agresszív etanollal pancsolt üzemanyag. megoldás van rá, üzemanyag stabilizátorok "képében", meg viton tömitésekkel update-elve a porlasztókat. Persze a "tökéletlenség" mindig ott lesz a sokszenzoros befecskendezö rendszerekkel szemben, cserében ha ráadod a tüzet, nem fog gondolkodni, meg okoskodni, nem dobálja olyan sürün a hibakódokat a kijelzöre, stb...
Ha ZXR az álommod , akkor hogy kacsaseggü hondát a saját megszálottaknak. Föleg, hogy sokáig ( vagy végig) 5 fokozatú váltóval gyártották a hondát...
ABS kérdésben az én véleményem nem márvadó, mert nem volt & nincs ilyen rendszerrel szerelt motorom. Èn visszarévedtem a "múltba" és a 80-90-es évek motorjait motorozom. Hogy én is a saját lovam dicsérjem, nekem egy 2003-ban a szalonból kiguritott, mot már 18 éves GSX 1400-em van, és mivel nem sok minden szerelnivalót adott, így elkezdetem foglalkozni a karburátoros elödökkel, mint GSXR 1100, meg GSX 1100ES. Igy tudom miröl beszélsz , milyen pénz -idönyelö a porlasztók problémája. A kulcsa az, hogy kell pár porlasztósor tartalékba, meg rendelés gombon kell tartani "kursort" az új tömítésszett oldalakon. Engem nagyon nem zavar, ha valamelyik kifekszik, mert mindig van egy/ket mülödöképes motorom amivel lehet menni...ezért kezdtem ezzel posztom ! ;)
Zárszónak azt mondanám, hogy én a helyedben nem adnám fel a pár év alatt a zephyr nyergében összegyüjtögettet márkaismeretet és te szemszögedböl a kawát keresném, mert honda meghibásodás esetén ( tudom az SCI-FI csak a márkabuzik szerint) kezdhetet elöröl a leckét megtanulni. Nekem a gsx 1400 mellett még kb 4 gsxr 1100 meg a gsx 1100 van keréken vagy restaurálás alatt, mert suzuki következetesen építette egymásra ezeket modeleket 2-3 évtizeden keresztül, így nem kell újratanulni az elejéröl mindent...

Helyszüke miatt csak tényleg messzi álom marad nekem, de szeretnék egy ilyen GSX 1400 - ZXR1200-XJR 1300-CB1300 ászpokert a garázsomba...
azért a zephyr sokkal szebb bármelyik utána felsorolttól, ha nekem lenne el nem adnám semennyiért sem
Sziasztok!

Lenne egy kérdésem az itteni közösséghez. Részben kapcsolódik csak a topik címéhez, így ha nem ide illik ne haragudjatok és kérem a moderátorokat, hogy töröljék ezen hozzászólást.

Jelenleg egy Kawasaki Zephyr 1100 asom van, de szeretnék váltani. Maradnék a ,,Big Bike,,vonalon bár ez a kifejezés nem igazán tetszik de a motoros médiában így kategorizálták be ezen gépeket. Régi álom egy ZRX 1100 de leginkább egy 1200R. A másik kiszemelt a CB 1300 . A dilemmám elsősorban a karburátor vs injektor , abs néküliség vs abs. A Honda legendásan finom és megbízható, valamint az ABS is mellete szól. A kawasaki zrx pedig egy álom, de kicsit félek a karbiktól, a jelenlegi zephyremen is időbe és nem kis pénzbe telt rendbe rakni, igaz super lett. A Hondát könnyebb kevés km-el kifogni, a zrx ritkább, hozzá teszem Németországból tervezem ezt is behozni magamnak. Van valakinek konkrét tapasztalata a típusokkal? Márka fórumokat olvasva ,, mindenki a saját lovát dicséri,, dolog jön le nekem. Én most konkrét hibákra , nehézségekre lennék kíváncsi pro és kontra elfogulatlanul.

köszönöm a segítségeteket
Köszönöm a segítséget mindenkinek 🙂