Nagy hátrányt kell ledolgoznia az aksis motoroknak és robogóknak, hiszen több mint egy évszázada a benzines technika uralja a piacot, míg a valóban használható és elérhető elektromos kihívók csak az utóbbi évtizedben tűntek fel. Ennek dacára már évente tízmillió (!) ilyen kétkerekű készül világszerte, ami egyrészt hatalmas szám, másrészt még mindig eltörpül a motorkerékpárok teljes, 50 millió darabos forgalma mellett.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
Meglepetésre a piac egyik leggyorsabban fejlődő állama Törökország, ahol – részben a motorsportsikerek nyomán – milliók ülnek nyeregbe. Havonta közel százezer (!) új motort adnak el az országban, amivel a törökök felzárkóztak a világ tíz legerősebb motoros nemzete közé, míg az elektromos motorok forgalma alapján még előkelőbb, hetedik helyen állnak (Kép: a török Delfin motoros egység képzése)

Jóllehet a villanyosok többsége itthon szinte ismeretlen márka, legalábbis kevés motoros van képben a világpiacot meghatározó Luyuan vagy az Aima újdonságaival, viszont az egyik legnagyobb gyártó, a NIU motorjai Magyarországon is nap mint nap láthatóak. Többnyire ingázó- vagy futármotorként tűnnek fel az utakon a 11 éve alapított vállalat fürge gépei, és kicsit sem túlzás a fürge jelző, hiszen a robogók tempójára és kanyarsebességére jellemző, hogy egy NIU nyerte a visontai 24 órás versenyt.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
Visonta leggyorsabb motorja: a NIU NQi GTs

A modellek sikere elsősorban annak köszönhető, hogy a géposztályban szokatlanul gazdag az alapfelszereltség, így például a GSM-alapú riasztóért és nyomkövetőért sem kell felárat vagy havidíjat fizetni. Hogy ez mennyire fontos szempont, arra remek példa volt, amikor az egyik hazai futár robogóját lovasították meg, amire végül – a gyári nyomkövető segítségével – egy nyolcadik kerületi bérházban találtak rá.

Évente 7-800 ezer motort készít a NIU

Immáron kilenc roller, valamint 13 robogó és motor sorakozik a márka kínálatában, és bizonyára a tavaly megjelent, forradalmi újdonságok is hozzájárultak, hogy cég éves forgalma 600-ról 767 000 darabra nőtt egy esztendő alatt.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
A tavaly megjelent XQi3 elektromos enduró, mely közúton is legálisan használható

Egyértelműen az új XQi3 enduró és a rekordgyanús gyorsulású RQi csupaszmotor volt 2024 sztárja. Előbbi csekély tömegével és a frissítésként elérhető, nagyobb csúcsteljesítménnyel hódít, míg az RQi a nagyobb, erősebb benzines motorokra jellemző fékrendszerrel, futóművel szerezhet új rajongókat a márkának.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
Formaterve és felfüggesztése alapján akár A2-es gépnek is gondolhatnánk, de az RQi névleges teljesítménye 11 kW, így A1-es vagy A1B-s jogosítvánnyal vezethető. Végsebessége 110 km/óra, míg a 0-100 sprint csupán 8-9 másodpercig tart

Az árérzékeny piacokon fontos szempont, hogy egyre kisebb a különbség az új benzines és az elektromos típusok között. Például a segédmotorként, B-s jogsival is használható robogók már 6-700 ezer forinttól elérhetőek, sőt a hazai forgalmazónál keveset futott használt- vagy bemutatómotorok is sorakoznak, így sokkal kedvezőbb áron juthatsz hozzá a kétszemélyes, 120-130 kilométeres hatótávú A1-es gépekhez. Mi sem mutatja jobban az e-motorok előretörését, hogy tavaly a nagy márkák is piacra dobták saját újdonságukat, élen a Honda és a Yamaha modelljével, sőt néhány napja a Suzuki is beállt a sorba, és bejelentette az e-Address érkezését.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
Tesztünkön a csúcsmodell, a 115 km/órás végsebességű MQI GT EVO

Mi lesz a hagyományos motorok sorsa?

A forradalom tehát elkezdődött, de korántsem a benzines gépek rovására. Az elektromos kihívók ugyanis pont abban erősek, amire kevésbé alkalmasak a belső égésű motorok, és persze fordítva. Rövid, sok megállással tarkított, napi 50-100 kilométeres köröket tenni minél egyszerűbben és kevesebb pénzből? Erre már most is tökéletesek a – benzines kategóriatársaknál jobban gyorsuló, olcsóbban fenntartható – e-motorok, míg a több országon átívelő túrázás még jó ideig a négyütemű vasak vadászterülete lesz.

elektromos-motorok-piaca-2024-ben
Egyelőre csak néhány modell tölthető közvetlenül a nyilvános oszlopokról, pedig ha tömegesen elérhető lenne, az új lendületet adhatna az e-motorok elterjedésének

Nem kell tehát attól tartani, hogy a hangtalan, környezetbarát amperfalók miatt eltűnnek a csodásan daloló sornégyesek, az viszont tagadhatatlan, hogy az évi tízmilliós darabszámmal már a motorpiac meghatározó részei, és arányuk folyamatosan nő az utakon.