Köztudott, hogy még jó ideig benzint tankolunk a túrákon, hiszen a jelenlegi aksik energiasűrűsége mellett aligha van esély 25-30 kWh-s telepek beépítésére a motorkerékpárokba. Így tehát a benzineseknél megszokott, 400 kilométeres hatótáv egyelőre álom, és a hosszú távú, zökkenőmentes elektromos utazás továbbra is a négykerekűek előjoga marad. Ugyanakkor az AM-es és A1-es gépek között már napjainkban is brillíroznak amperfalók, sőt sok tekintetben túltesznek a négyütemű vetélytársakon.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Kimondottan vicces a formaterv, élen a lebegő LED-menetfénnyel, különösen, hogy közelebbről, alaposabban megnézve is szép motorról van szó. Minőségi beszállítók alkatrészei és párhuzamos, feszes illesztési hézagok árulkodnak a lelkiismeretes tervezésről

Elvégre számtalan előnye van a villanyhajtásnak a belső égésűekkel szemben, kezdve a háromszoros-négyszeres hatékonysággal, a károsanyag-kibocsátás és a zaj hiányával, illetve fontos tényező az egyszerűbb felépítésből fakadó megbízhatóság is. Ráadásul egy év alatt, átlagosan napi 25-30 kilométerrel számolva 2-300 ezer forintot spórolhatsz a „tankoláson,” és ez szintén nem elhanyagolható tényező.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
A karcsú nyereg nincs útban krosszozás közben sem, ennek dacára úgy 20-30 perces utakra egészen kényelmes – látszik, hogy alapvetően állva motorozásra tervezték. Senkit ne riasszon el az elsőre talán ijesztő, 875 mm-es ülésmagasság, hiszen a keskeny váz révén a terpeszívhossz rendkívül kicsi, és 160-170 centis pilóták is magabiztosan használhatják a NIU-t

A terepmotoroknál különösen hasznos ez az építési mód, hiszen a benzineseknél megszokott kipufogó és olajteknő nem csökkenti a gép 237 mm-es (!) szabad hasmagasságát, eldőléskor nem tud kilyukadni a hűtőradiátor, és valljuk be, a hangtalan suhanás is pozitívum, ha a természetben járunk. Nem véletlen hát, hogy az utóbbi tíz évben gombamód szaporodtak az ultrakönnyű e-endurók (UEE), és idén tavasszal a villanyrobogókról ismert NIU is piacra dobta saját modelljét, az XQi3-at.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Rendhagyó megoldás, hogy a villanymotor nem közvetlenül, hanem olajban futó áttételen keresztül hajtja a lánckereket, akárcsak egy benzines modellen. A megoldás előnye, hogy tartósabb, és a terhelésváltások nem károsítják a drága erőforrást, viszont a hajtómű és a váltó így egy fokkal hangosabb, mint a cég robogóiban önállóan dolgozó villanyos egységek

Nemrég egy rövid próbakörre már megkaparintottuk a NIU újdonságát, most pedig az első hazai példányt vallattuk néhány napig, hogy megtudjuk: tényleg teljes értékű ingázó és enduró egyben?

NIU XQi3: hogy lehet ennyire könnyű és szórakoztató a terepezés?

Nyomban feltűnik, hogy a NIU-n van rendszámtartó, de nincs rendszám. Ennek oka, hogy gyárilag hivatalosan segédmotor, tehát a már-már MX-stílusú kialakítás dacára bárhol használhatod közúton, ahol a többi AM-es gépet, de kérheted az elektronikus fojtás eltávolítását is a forgalmazótól.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
A géposztályban megszokott méretű fékekre bízták a lassítást, és nem is volt szükség nagyobb, nehezebb alkatrészre, mivel a motorfék intenzitása egészen széles tartományban állítható. Ha a maximumra állítod, átlagos ingázás során gyakorlatilag nem is érinted a fékkart, amit a villanyautókban találóan „egypedálos” üzemmódnak hívnak 

Amint eltávolítják a fojtást, a végsebesség 45-ről 85 km/órára nő, míg a csúcsteljesítmény a kétszeresére, tekintve, hogy nyitott változatban, Sport módra kapcsolva használható az E-Boost kapcsoló, amely rövid ideig 8 kW-os csúcsteljesítményt sajtol ki a NIU-ból. Hogy ez mire elég, azt jól jellemzi, hogy

a teszten teherhordó szerepet vállaló 300-as robogó sem tudta tartani a lépést az XQi-vel. Sőt a saját elektromos vasam, a nyitott változatban 27 kW-os (!) csúcsteljesítményű BHR E-Race is alig 2-3 métert tudott ráverni 50-es tempóig, viszont a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy utóbbi hosszabbra áttételezett és kissé nehezebb is.

A gyorsulás tehát lenyűgöző: közúti, AM-üzemmódban olyan a dinamikája – az EU-ban engedélyezett 45 km/órás sebességig –, mint egy olcsóbb, új 125-ösnek, míg Sportba kapcsolva esélye sincs ellene a 250-es és 300-as vasaknak.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Az ideális ülés-kormány-lábtartó háromszög révén a 190 centis tesztpilótánk is simán elfért a NIU-n, de mint a testhelyzetből is látható, állva terepezéshez már szüksége lett volna egy kormánykiemelőre

Mindez önmagában kevés lenne a sikerhez, de a pillekönnyű váz, a csupán 76 kilós menetkész tömeg és a remek KKE felfüggesztés igazi élménnyé teszi a motorozást. A széles tartományban állítható, és az állításra kifejezetten jól reagáló futóművel gyerekjáték az ismeretlen pályák és ösvények felfedezése, olyannyira, hogy a NIU nyomban diadalmaskodott is a kétkerekű Dávid-Góliát-összecsapásban.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Akár egy pitbike, szinte erőkifejtés nélkül lehet kanyarodni a XQi-val, de pont olyan érzékeny is az irányváltásokra. Mindenesetre ha combbal-térddal szorítva dobod a kanyarba, tűpontosan követi az ívet

Bármilyen meglepő, az endurópályán soha nem járt segítőink, tesztelőink rendre gyorsabbak voltak és jobban is érezték magukat a kis NIU-n, mint a már említett, papíron háromszor erősebb, de nem ennyire profi felfüggesztésre épülő BHR-en. Lám, nem minden a puszta teljesítmény és a katalógusadat, mert amikor a 60-80%-os meredekségű emelkedőn kell megfordulni, akkor sokkal többet ér a 40 kilóval kisebb tömeg, mint plusz tíz-húsz lóerő...

Hány kilométer a NIU XQi3 hatótávja?

Kulcskérdés az elektromos motoroknál a töltési idő és a hatótáv, ezért a terepképességek felfedezése után több hosszabb útra indultam a NIU-val, hogy eltérő sebességgel és körülmények között derítsem ki a pontos, gyakorlatban is elérhető hatótávot.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
A 8 kW-os csúcsteljesítményű motornak hála a gyorsulás messze túlmutat a géposztály határain, különösen a hasznos E-Boost funkció használatával

Az első próba volt a legunalmasabb, amihez már-már nyugtatóteára volt szükségem, ugyanis kifejezetten hosszan, szabályosan, 45-tel haladtam városban és országúton. Amennyiben sok megállás és emelkedő tarkította az utat, valamivel a gyári, 90 km-es hatótáv alatt teljesített, viszont ha szinte megállni sem kellett vele, akkor lazán tudta az eredeti értéket.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Már-már közhely, de azért muszáj kiemelni: továbbra is sokrétű, hasznos, könnyen áttekinthető a NIU gyári alkalmazása, ami ingyenes lopásgátló, nyomkövető, és még az XQi viselkedése is beállítható a telefonról

Persze nem hagyott nyugodni a kisördög, ezért nyitott, Sport üzemmódban is próbára tettem a NIU-t. Tudom, így már nem hivatalos segédmotor, és elvileg nem is szabályos közúton használni, de ez utópia egy olyan országban, ahol egy átlagos Simson is jóval gyorsabb, mint az előírt 45 km/h-s határ. Mindenesetre ha ez súlyos kihágás valakit zavar, és nagy rajongója a Budapesti Autósoknak, nyugodtan beküldheti, hogy „megint a kétkerekű huligánok...”

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Városban különösen hasznos az állítható motorfék, mert energiaveszteség – és a fékkar érintése – nélkül lassíthatsz a lámpáknál, a hosszabb lejtőkön pedig visszanyerheted az emelkedőn elhasznált ampereket

Megérte bevállalni a próbát és hasznos tapasztalat volt, mert a sebesség növelésével nem hatványozottan, hanem nagyjából egyenletesen csökkent a megtehető távolság. Hatvanas átlagsebességnél 55-60 km-re, míg hetvennél 40-45 km-re esett vissza a gyakorlati hatótáv, ami kedvező fogyasztásról árulkodik, tudva, hogy 2,3 kWh-s aksit rejt a NIU burkolata. Mivel a töltő átlagos teljesítményű, a 0-100% feltöltés több mint öt órán át tart, de a gyakorlatban jellemzőbb, 20-80%-os töltésre 2,5-3 óra is elég. Ez alapján elsősorban azoknak ajánlott a NIU újdonsága, akik hétköznapokra, napi 20-50 kilométerre keresnek könnyen kezelhető, szinte nulla forintból üzemeltethető kismotort, de hétvégén az enduró- és krosszpályákon, valamint erdei ösvényeken is ugyanazt a gépet használnák.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
A meredek emelkedőkkel és szűk ösvényekkel tarkított, trükkös etapon nagyjából 25 km/órás átlagsebességet értünk el. Ilyen környezetben úgy három óra folyamatos motorozás után merül le a 4. generációs NIU-ként hirdetett, LG 21700 cellákra épülő telep

Nagyot lépett előre a NIU az XQI3-mal, elvégre új területre merészkedett az eddig robogókra és rollerekre szakosodott vállalat. Ráadásul rögtön egy olyan kompromisszummentes géppel rukkolt elő, amin legfeljebb a visszapillantók gyári elhelyezését lehet bírálni, egyébként az anyag- és a gyártási minőség, valamint az összeszerelés pontossága is jelest érdemel.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
 Ízléses, nagyméretű, kerek műszeregységet kapott a modell

Ennek megfelelően az ultrakönnyű e-endurók prémium kategóriájába tartozik, és ezt tükrözi az ára is. Nem véletlen, hogy nettóban is megadta az összeget a hazai forgalmazó (2 047 240 Ft + ÁFA), tudniillik az arra alkalmas vállalkozások visszaigényelhetik a forgalmi adót, és egy takarékos, élvezetes, s nem mellesleg valóban környezetbarát járművel bővíthetik a céges flottát.

niu-xqi3-teszt-es-velemeny-2024
Kész örömmotorozás volt a leghitványabb városi utcákon és vidéki, sokadrendű utakon suhanni, ahol egy átlagos nakeddel vagy sportgéppel ösztönösen lassít az ember a kátyúk miatt. Az ilyen részeken a NIU-val szinte semmit nem lehetett érezni az úthibákból

Műszaki adatok – NIU XQi3

Motor típusa: NIU elektromos középmotor
Csúcsteljesítmény: 8 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH (72 V, 32Ah)
Töltési idő: 5,3 óra
Hatótávolság: 90 km, fogyasztás: 2,304 kWh/töltés
Végsebesség: 45 km/h (elektronikusan korlátozva, nyitott változat: 75 km/óra)
Fékrendszer: elöl 220 mm-es átmérőjű szimpla tárcsafék, hátul 203 mm tárcsafék
Menetkész tömeg: 76 kg
Tengelytáv: 1270 mm
Hossz: 1995 mm
Szélesség: 820 mm
Magasság: 1036 mm
Abroncsméretek elöl/hátul: 70/100-19/70/100-20
Ülésmagasság: 875 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NFC, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység

Forgalmazó: ADVESmoto