Köztudott, hogy még jó ideig benzint tankolunk a túrákon, hiszen a jelenlegi aksik energiasűrűsége mellett aligha van esély 25-30 kWh-s telepek beépítésére a motorkerékpárokba. Így tehát a benzineseknél megszokott, 400 kilométeres hatótáv egyelőre álom, és a hosszú távú, zökkenőmentes elektromos utazás továbbra is a négykerekűek előjoga marad. Ugyanakkor az AM-es és A1-es gépek között már napjainkban is brillíroznak amperfalók, sőt sok tekintetben túltesznek a négyütemű vetélytársakon.
Elvégre számtalan előnye van a villanyhajtásnak a belső égésűekkel szemben, kezdve a háromszoros-négyszeres hatékonysággal, a károsanyag-kibocsátás és a zaj hiányával, illetve fontos tényező az egyszerűbb felépítésből fakadó megbízhatóság is. Ráadásul egy év alatt, átlagosan napi 25-30 kilométerrel számolva 2-300 ezer forintot spórolhatsz a „tankoláson,” és ez szintén nem elhanyagolható tényező.
A terepmotoroknál különösen hasznos ez az építési mód, hiszen a benzineseknél megszokott kipufogó és olajteknő nem csökkenti a gép 237 mm-es (!) szabad hasmagasságát, eldőléskor nem tud kilyukadni a hűtőradiátor, és valljuk be, a hangtalan suhanás is pozitívum, ha a természetben járunk. Nem véletlen hát, hogy az utóbbi tíz évben gombamód szaporodtak az ultrakönnyű e-endurók (UEE), és idén tavasszal a villanyrobogókról ismert NIU is piacra dobta saját modelljét, az XQi3-at.
Nemrég egy rövid próbakörre már megkaparintottuk a NIU újdonságát, most pedig az első hazai példányt vallattuk néhány napig, hogy megtudjuk: tényleg teljes értékű ingázó és enduró egyben?
NIU XQi3: hogy lehet ennyire könnyű és szórakoztató a terepezés?
Nyomban feltűnik, hogy a NIU-n van rendszámtartó, de nincs rendszám. Ennek oka, hogy gyárilag hivatalosan segédmotor, tehát a már-már MX-stílusú kialakítás dacára bárhol használhatod közúton, ahol a többi AM-es gépet, de kérheted az elektronikus fojtás eltávolítását is a forgalmazótól.
Amint eltávolítják a fojtást, a végsebesség 45-ről 85 km/órára nő, míg a csúcsteljesítmény a kétszeresére, tekintve, hogy nyitott változatban, Sport módra kapcsolva használható az E-Boost kapcsoló, amely rövid ideig 8 kW-os csúcsteljesítményt sajtol ki a NIU-ból. Hogy ez mire elég, azt jól jellemzi, hogy
a teszten teherhordó szerepet vállaló 300-as robogó sem tudta tartani a lépést az XQi-vel. Sőt a saját elektromos vasam, a nyitott változatban 27 kW-os (!) csúcsteljesítményű BHR E-Race is alig 2-3 métert tudott ráverni 50-es tempóig, viszont a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy utóbbi hosszabbra áttételezett és kissé nehezebb is.
A gyorsulás tehát lenyűgöző: közúti, AM-üzemmódban olyan a dinamikája – az EU-ban engedélyezett 45 km/órás sebességig –, mint egy olcsóbb, új 125-ösnek, míg Sportba kapcsolva esélye sincs ellene a 250-es és 300-as vasaknak.
Mindez önmagában kevés lenne a sikerhez, de a pillekönnyű váz, a csupán 76 kilós menetkész tömeg és a remek KKE felfüggesztés igazi élménnyé teszi a motorozást. A széles tartományban állítható, és az állításra kifejezetten jól reagáló futóművel gyerekjáték az ismeretlen pályák és ösvények felfedezése, olyannyira, hogy a NIU nyomban diadalmaskodott is a kétkerekű Dávid-Góliát-összecsapásban.
Bármilyen meglepő, az endurópályán soha nem járt segítőink, tesztelőink rendre gyorsabbak voltak és jobban is érezték magukat a kis NIU-n, mint a már említett, papíron háromszor erősebb, de nem ennyire profi felfüggesztésre épülő BHR-en. Lám, nem minden a puszta teljesítmény és a katalógusadat, mert amikor a 60-80%-os meredekségű emelkedőn kell megfordulni, akkor sokkal többet ér a 40 kilóval kisebb tömeg, mint plusz tíz-húsz lóerő...
Hány kilométer a NIU XQi3 hatótávja?
Kulcskérdés az elektromos motoroknál a töltési idő és a hatótáv, ezért a terepképességek felfedezése után több hosszabb útra indultam a NIU-val, hogy eltérő sebességgel és körülmények között derítsem ki a pontos, gyakorlatban is elérhető hatótávot.
Az első próba volt a legunalmasabb, amihez már-már nyugtatóteára volt szükségem, ugyanis kifejezetten hosszan, szabályosan, 45-tel haladtam városban és országúton. Amennyiben sok megállás és emelkedő tarkította az utat, valamivel a gyári, 90 km-es hatótáv alatt teljesített, viszont ha szinte megállni sem kellett vele, akkor lazán tudta az eredeti értéket.
Persze nem hagyott nyugodni a kisördög, ezért nyitott, Sport üzemmódban is próbára tettem a NIU-t. Tudom, így már nem hivatalos segédmotor, és elvileg nem is szabályos közúton használni, de ez utópia egy olyan országban, ahol egy átlagos Simson is jóval gyorsabb, mint az előírt 45 km/h-s határ. Mindenesetre ha ez súlyos kihágás valakit zavar, és nagy rajongója a Budapesti Autósoknak, nyugodtan beküldheti, hogy „megint a kétkerekű huligánok...”
Megérte bevállalni a próbát és hasznos tapasztalat volt, mert a sebesség növelésével nem hatványozottan, hanem nagyjából egyenletesen csökkent a megtehető távolság. Hatvanas átlagsebességnél 55-60 km-re, míg hetvennél 40-45 km-re esett vissza a gyakorlati hatótáv, ami kedvező fogyasztásról árulkodik, tudva, hogy 2,3 kWh-s aksit rejt a NIU burkolata. Mivel a töltő átlagos teljesítményű, a 0-100% feltöltés több mint öt órán át tart, de a gyakorlatban jellemzőbb, 20-80%-os töltésre 2,5-3 óra is elég. Ez alapján elsősorban azoknak ajánlott a NIU újdonsága, akik hétköznapokra, napi 20-50 kilométerre keresnek könnyen kezelhető, szinte nulla forintból üzemeltethető kismotort, de hétvégén az enduró- és krosszpályákon, valamint erdei ösvényeken is ugyanazt a gépet használnák.
Nagyot lépett előre a NIU az XQI3-mal, elvégre új területre merészkedett az eddig robogókra és rollerekre szakosodott vállalat. Ráadásul rögtön egy olyan kompromisszummentes géppel rukkolt elő, amin legfeljebb a visszapillantók gyári elhelyezését lehet bírálni, egyébként az anyag- és a gyártási minőség, valamint az összeszerelés pontossága is jelest érdemel.
Ennek megfelelően az ultrakönnyű e-endurók prémium kategóriájába tartozik, és ezt tükrözi az ára is. Nem véletlen, hogy nettóban is megadta az összeget a hazai forgalmazó (2 047 240 Ft + ÁFA), tudniillik az arra alkalmas vállalkozások visszaigényelhetik a forgalmi adót, és egy takarékos, élvezetes, s nem mellesleg valóban környezetbarát járművel bővíthetik a céges flottát.
Műszaki adatok – NIU XQi3
Motor típusa: NIU elektromos középmotor
Csúcsteljesítmény: 8 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH (72 V, 32Ah)
Töltési idő: 5,3 óra
Hatótávolság: 90 km, fogyasztás: 2,304 kWh/töltés
Végsebesség: 45 km/h (elektronikusan korlátozva, nyitott változat: 75 km/óra)
Fékrendszer: elöl 220 mm-es átmérőjű szimpla tárcsafék, hátul 203 mm tárcsafék
Menetkész tömeg: 76 kg
Tengelytáv: 1270 mm
Hossz: 1995 mm
Szélesség: 820 mm
Magasság: 1036 mm
Abroncsméretek elöl/hátul: 70/100-19/70/100-20
Ülésmagasság: 875 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NFC, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység
Forgalmazó: ADVESmoto