Senki nem állítja, hogy nem tudják mit tegyenek. Hibrid járművek pedig nem 2011 óta rójják a magyar utakat, de amennyiben rendesen összetörnek - amit láthatólag még most sem tudsz elfogadni - nem kis feladat áramtalanítani, mert akkor pont a gyártó által bemutatott ponton fekszik a kocsi, vagy ráhajlott a karosszéria, mert az élet meg ilyen. A BM OKF alá tartozó tűzoltóságokon kívül vannak önkoris tűzoltóságok, egyesületek, csak hogy árnyaljam számodra azt az egyszerű tényt, hogy egy újságcikk, meg a való élet nem mindig ugyanaz. A cikk arról szól, hogy a forgalmazók megismertették az áramtalanítási pontokkal a műszaki mentés irányítóit, a többit meg hidd el az élet hozza.
Az eset kapcsán annak idején megkerestük a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, hogy kiderítsük, vajon a magyar tűzoltók egy hasonló helyzetben rögtön tudnák-e a szükséges lépéseket és utánajártunk annak is, hogy egy átlagember mit tehet, ha kigyullad egy elektromos autó.
A válaszokból kiderült, hogy
A katasztrófavédelem már évek óta kiemelten kezeli a félhibrid, hibrid és elektromos járművek megjelenését a hazai közlekedésben. Éppen ezért az elektromos járművekkel kapcsolatos balesetek részét képezik a tűzoltás taktikai lépéseit leíró szabályzataiknak, képzéseinknek.
Az elektromos járművekkel kapcsolatos szakszerű és biztonságos tűzoltói beavatkozások érdekében először 2011 áprilisában tartott a katasztrófavédelem továbbképzést minden olyan tűzoltónak, aki a tűzoltásoknál, vagy a műszaki mentéseknél parancsnoki feladatokat lát el. Azóta az ilyen járművekkel kapcsolatos speciális szakmai ismeretek beépültek a tűzoltók napi képzési rendszerébe, így minden tűzoltó a beosztásának megfelelő mértékben sajátítja el, hogy ezeknél a járműveknél hogyan kell beavatkozni, hol lehet azokat áramtalanítani, hol helyezkednek el az akkumulátorok, és melyek a vágási pontok.
De nem csak elmélet, hanem gyakorlati oktatások is tartanak arról, hogy az elektromos járművek baleseteinél hogyan kell szakszerűen beavatkozni. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a PSA Peugeot Citroën, a Porsche Hungaria Kft., a Toyota Motor Hungary Kft., az Opel Southeast Europe Kft., a Renault Trucks Hungária Kft. és a Volvo Hungária Kft. szakemberei ugyanis több alkalommal tartottak a tűzoltók részére az egyes gépjárműtípusokra jellemző, mentéshez szükséges gyakorlati képzést, ahol speciálisan az adott típusra jellemző szerkezeti elemeket vették végig.
2015-ben pedig megszületett egy együttműködési megállapodás a Bosch-sal, amelynek eredményeként, egy "autódiagnosztizáló" szoftver segíti a tűzoltók munkáját hamarosan, amely tartalmazza az utakon futó személy- és tehergépjármű típusok több mint kilencvenöt százalékának pontos műszaki információit. Ennek alkalmazásával pedig azonnal pontos tájékoztatást tudnak adni, adott esetben egy sérült elektromos járműnél dolgozóknak, a műveletirányítási központból.
A villanyautókban rekedt utasok kimentésére is fel vannak készülve a hazai tűzoltók, készenléti járműveiken Holmatro típusú hidraulikus feszítő-vágó eszközök vannak málházva, de előfordulnak Lukas és Weber típusú feszítő-vágók is, amelyek jelentősen meggyorsítják a munkájukat. A tűzoltójárműveken ezeken felül szigetelt nyelű kézi erővágók is rendelkezésre állnak, amelyek segítségével a szükséges pontokat átvághatják, az elektromos járművet áramtalaníthatják.
Mindez pedig azt jeleneti, hogy a gyakorlatban nagyjából azonos idő alatt tudnak a tűzoltók eloltani egy elektromos- és egy belsőégésű motorral szerelt járművet.
Mit tehet az átlagember, ha kigyullad egy elektromos autó?
A legfontosabb, hogy amennyiben ez lehetséges, haladéktalanul hagyják el az utasok az autójukat. Oltásra pedig kimondottan olyan tűzoltó készüléket - ABC, BC vagy C típusú - használjanak, amely alkalmas elektromos tűz eloltására. A járművekhez adott kezelési útmutató egyébként részletes leírást tartalmaz arra vonatkozóan, hogy baleset során hogyan kell eljárnia az utasoknak, illetve a jármű töltése során azok hogyan előzhetőek meg.
Egyrészt egy 12 voltos rendszerrel is fejreállhat a kocsi, szikrázhatnak a vezetékek és ömölhet a benzin, pont ugyanígy. Oszt ha nem férsz az akksihoz, mi van? (sok autóban nem is ott va naz akku ahol keresnéd...)
Az aksi pakkon egy áramtalanító van, ha összetört a hátulja és a tetején áll ömlik az üza..nem férsz sem az áramtalanítóhoz, sem a motortérben a biztikhez.. ugye lexusról beszélünk, konkrétan 600h Elméletben mindig minden jól mutat, az élet meg átírja, szóval nem gyerekjáték áramtalanítani mert a tantermi pédákban a kocsik a kerekeiken állnak. A való életben meg sokszor nem. A cikk nem nyitható meg nálam.
Hamis. A gyártók mint mondtam (anno érintett voltam én is, szal biztire tudom) mindent megtesznek, hogy a tűzoltók tudják mit és hogyan kell csinálni, ha valamelyik nem tudja, az személyes vagy szervezeti linkség. Itt a második felében maguk is nyilatkoznak és elég jól le van írva, mi a helyzet. Minden ezzel kapcsolatos félelem irracionális és a tudatlanságból ered. https://www.portfolio.hu/valla...
Gondolom teljesen ok addig a helyzet, amíg nem roncsolódik a gép, akkor viszont már nem lehet egyszerű megtalálni az áramtalanítót. A lexusok akksi pakkján szerintem egy áramtalanító van.
Ez azért furcsa és béna, !ért a gyártók itthon is külön figyelnek arra, hogy tudják a tűzoltók, mihez kell nyúlni, de ha utánaolvasunk mi is. Arról nem beszélve, hogy bolond biztos jelölések vannak, hogy hol van delej és alapban hol szakítható még több helyen is általában https://www.google.hu/url?sa=t...
amcsi tűzoltó mesélte, tesla balesetezett összetört. Nem tudják áramtalanítani a kocsit mint a hagyományost aminek elvágják az aksi kábelét és kész. Szal balesetes tesla bevitték a rendőrségi telephelyre és 4 nap múlva magától kigyulladt mert sérült az aksi cella tömb, és kémiai reakcióba léptek egymással az anyagok és a melegedés miatt lángra kapott. Mondták is hogy időzített bombák a balesetes elektromos kocsik.
A gyártási körülmények azért szigorúbbak, de én sem gondoltam, hogy a 30 millás kocsik szervize így néz ki, és egy gyerek programozza fel a kocsit az új aksihoz ami 5 milla cserével. Vagány, de tulajként jobban örülnék ha egy profi szaki matatna azért vele, mert a gond nem ott kezdődik, ha 1 számot át kell írni, hanem ott ha beüt a gebasz, és több tudásra van szükség..
http://www.blikk.hu/aktualis/b...