Nos, akkor összeszedtem végre számszerűen az egyes üzemanyagok AFR igényét.
Az adott üzemanyag típusnál mindíg elsőként a sztöchiometriai arányt adják meg, ami mólarányban a kémiai reakció által megkövetelt oxigén arányt biztosítja a tökéletes égéshez. Ennél azonban a maximális teljesítményhez kissé dúsabb keverék szükséges, ennek a maximális és minimális korlátértéke a következő két számadat.
Jól látható hogy benzinnél ez 12.5-től 13.23-ig terjed, míg E85 esetében 6,9-től 8,46-ig.
Hátizsákban a laptop. Amíg a tankban felénél több az E85 addig megy az etanolos beállítással, ha több már a benzin akkor benzines térképre váltok, fél percig tart.
Mindegy, a részletek a te asztalod és szakmád. Én csupán az összevadászott infók alapján kontárkodtam, de a tapasztalt eredmény több mint meggyőző, jelentősen olcsóbban motorozom környezetbarát üzemanyaggal úgy hogy a teljesítményből nem vesztettem, sőt. Meglátjuk mit mutat a tartósteszt...
Most látom hogy félre is értettél, nem 30%ban kevertem.
100% E85-öt tankoltam, ami 85% etanolt és 15% benzin gyárilag kevert elegye.
Erre vonatkoztatva írtam hogy 30%al dúsabb keverék kell mint tiszta benzinből.
Szervusz!
Azért írtam a 12:1 arányra hogy kábé :) Amúgy Te is tudod hogy terhelés függvényében ez az arány változik, más arány ideális részterhelésnél, más teljes terhelésen és más motorféknél, az egyéb körülményekről nem is beszélve... Némelyik japán képet akár 9:1 arányig besokaltatják pl motorféken ahogy én tudom.
Az etanol 9:1 értéke viszont egészen biztosan pontos, ennek több oka is van, egyrészt az etanol tartalmaz egy -OH csoportot mely az égés során részt vesz az oxidációban, másrészt az égéshője 30%al kevesebb, viszont tökéletesebben ég, ezek együttesen indokolják a dúsabb keveréket. Amit én csináltam az annyi hogy 30%al dúsítottam a befecskendezési térkép minden pontján. Tény hogy elég durva favágó módszer, de működik, és a piacon kapható E85 flexfuel átalakító rendszerek sem tesznek semmi egyebet mint 30%al megnövelik az injektor nyitási időket. A tökéletes végeredményhez nyilván fékpadon kellene belőni az egészet.
Nem is kell hogy tudjatok 9:1 AFR értéket mérni, a lambda érték a lényeg, csak ugye azonos lambda érték mellett már AFR érték adódik E85 és benzines üzem esetén.
szerintem a benzin nem 12:1- et igényel, hanem inkább 13:1 és 13,5:1 közötti
Ha a bióetanol 9:1-et igényel és te 30%-ban keverted, akkor:
- mire állítottad?!
- hogyan mérted meg, hogy arra állítottad-e
- mellékesen 9:1-et nem is tud jelen pillanatban semilyen AFR mérő mérni... 18:0 és 10:1 között mérnek...
- én sok(k) nak érzem nem kicsit a 9:1-et
Valamelyest ide tartozik, gondoltam megosztom veletek. Egy 2001-es aprilia RSV milleR tulajdonosa vagyok, a gépen Leovince full titán rendszer, K&N szűrő és PowerCommander2 van. Elkezdtem a neten olvasgatni E85 bioetanol lehetséges alkalmazásával kapcsolatban. Arra jutottam hogy 30% keverékdúsítás után (az etanol 9:1 A/F arányt igényel a benzin 12:1 arányához képest kb) minden modern befecskendezéses motor prímán üzemel E85 üzemanyaggal. Pár perc mókolás laptoppal a injektortérképen és a motorom vidáman ketyegett tiszta E85 üzemanyaggal, sőt, még finomabban járt mint benzinnel előtte.
Durván 1000 kilométer után a tapasztalatok:
10-15% fogyasztás növekedés a benzinhez képest, viszont érezhetően javult a nyomatékrugalmasság és középtartományban erősebbnek is érzem. A többletfogyasztásért pedig kárpótol a literenkénti 195Ft-os ár, ami a lassan 300Ft benzinár mellett elég szembetűnő különbség.
Természetesen senkit nem buzdítanék az átállásra, a lehetséges negatív következmények mindenkinek saját felelőssége. Nekem bevált, és ez egy remek példa hogy mi mindenre jó egy power commander
Akit érdekel a téma szívesen megosztom tapasztalataimat részletesebben is, a neten is elég sok info található.
felszerelted már?!