Elég sokat szereltem motort, autót és hidraulikus munkagépet is, szóval ezt a részét tudom.
Inkább az a kérdés hogy hogy van vezérelve a szelep.
Erre nem kapok választ.
Hogy csak egy sima csillapítás, vagy van progresszivitása a sebességgel arányosan növelve a csillapítást.
Vannak egyszerűbb és bonyolultabb szerkezetek.
Ami a tl1000-en vagy gyárilag az k... Va egyszerű. A csillapítás attól függ milyen vastag benn az olaj, mert kb egy dugattyú van benne amin furat van.
Aztán van olyan is ha jól tudom ami progressziven működik. Gondolom bonyolultabb szelepeléssel.
Aztán vannak elektronikusan vezérelt, mint a cbr1000rr-en van. Ott egy elektromágneses szelepet működtet az ecu a gázállás és tempó függvényében. Ha tologatom a motort akkor semmit nem szol bele. Ha meg csapátok akkor befog. Ritkán szitál akkor is minimálisat. Inkább utassal amikor jobban könnyül az eleje.
Igen egy ismerősöm is elszállt egyszer a Hungaroring 2-es kanyarjában kormánycsapkodás után. A tárcsa visszakalapálja a dugattyúkat a munkahengerbe és egyszerűen nem érik el utána a tárcsát egy húzásra.
A működési elve annyira egyszerű, hogy nem értem mit nem értesz. Van két egymásba húzott cső (vagy legyen henger és dugattyú ha úgy tetszik) amik között szelep/szelepeken keresztül olaj áramlik.
A kormánylengés csillapítónál elvileg elég egy szelep is hiszen ott mindkét irányban ugyan az a csillapítás a kívánatos. Vicces lenne ha az egyik irányba könnyebben áramolna az olaj mint a másikba.
Futóműnél bonyolultabb a helyzet de a működési elv azonos. Olajat préselünk át szűk nyílásokon. Ez lassítja a dugattyú mozgását a hengerben.
Lacikam, amikor a karbis R6 om volt, akkor ezt a sztorit elmeseltem neked, mert elegge beszartam. akkortajt jartunk edzegeti kakucsra a ket sarga fostalicskaval, es tobbszor ujsagoltam neked.
Szoval a Kerepesin beszitalt nekem, termeszetesen a megengedett 80 km/h val mentem szigoruan, (khhmm) eshat akkoriban nem volt ennyire szar, de voltak uthibak. Azonnal beszitalt nagygazra. Utkozotol utkozoig. Aztan volt a 05 os R6 os, az pedig ugyanugy az Arpad-hidon, varoskozpont fele balosban keresztborda, szinten utkozotol utkozoig nyelgazra. Termeszetesen ott a megengedett asszem 60km/h val. :D
Mindket esetben a mellekes tunet az volt, hogy elment egy ilyen mutatvany utan az elso fek, es kb 3 at ra kellett pumpalni, hogy mukodjon. (Majdnem at is mentem a piros lampan a Kerepesin emiatt, ha mar tuleltem egy csapkodast, legalabb vagjak tele egy autot) Valahogy a munkahengerben a dugattyuk visszamentek.
Szoval kell a gatlo, mindenhova.
AZ erő abból számít, hogy mennyire könnyül el az eleje. 600-as utcai sportmotor ritkán emelgeti az elejét gázhúzásra.
Rollernak simán rossz a futómű geometriája. Motornak csak akkor ha olyan terhelés vagy behatás éri a futóművet.
Nézegetem, de sehol nem találom hogy is működik a valóságban.
Ha jól értelmezem, alapból észre sem lehet venni a hatását, csak ha túl gyorsan fordul a kormány, akkor lezár a szelep és fékezi a fordítást?
Meg ahogy hallom, ártól függetlenül, néha ezekben eldurran a szimering. Van olyan ami javítható, vagy eldobós?
Nem az erő számít hanem a villaszög. Minél meredekebb annál gyorsabban kanyarodik a motor és annál inkább hajlamos a kormánycsapkodásra.
És mielőtt valaki jönne, hogy az erő igenis számít: A gyerekem kicsi rollerének kb. 20km/h a csúcssebessége mert lejtőn lefelé gurulva "becsapkodik" rajta a kormány. Ugye a rolleren függőlegesen áll a "villa".
Úgy általánoságban írtam. Egy sv 650 is csapkod, csak az meg másért
Egy kormánygátló sosem árt, mert elfojtja a kiinduló rezgést, és nem lesz akkora valószínűséggel pofáraesés.
Nem is azért, csak jó lenne tudni mégis mire számítsak.
Ha táncolni van kedve engem nem zavar, amíg nem dob le.
Meg akkor most ez 1000ccm alatt mégis sportmotor?
Csak így simán kigyorsítástól elkezd csapkodni?????
Vagy ha túlságosan elkönnyül az eleje akkor csinálja?
Eddigi motorjaim egyik sem csinált ilyet, de most a CBR650F bepróbálkozott. Felüljáró tetején egy hupli megdobott erős gyorsítás közben, és elkezdte, de abba is hagyta amikor visszaállt a súlypont. Vagy egy utcai 600-asnál nincs ilyen kockázat, nincs benne annyi erő meg villaszög?
Ha teheted inkább próbálj autó és utánfutó kombóval pályára menni és slick gumikkal a motoron, az szerintem sokat számítana. Bár nem tudom jelenleg milyen időket mész, de ha most kezded a pályázást, akkor elég paraszt módon kell kezelni a motort, hogy a bemelegedett slicket elforgasd. A nyomás pedig még utcai gumival is lemehet sztem 1,5ig hidegen, talán még lejjebb is.
A kormánylengéscsillapító.
Ha megpróbálod megtartani kézzel csak azt éred el, hogy kikatapultál a kormány. Nézz meg pár ilyen videót. Egy komoly csapkodást senki nem fog meg. Inkább lazán fogd a kormányt és imádkozz, hogy abbahagyja.
Esetleg kapd fel a motort kerékre.
Egyébként a gátló is csak csökkenti a jelenséget de nem szünteti meg. Nem hagyja, hogy elfajuljon. Vagy is ez sem igaz mert be lehet tekerni annyira, hogy egyáltalán ne csapkodjon de akkor nem fogsz tudni kanyarodni.
az elmúlt alkalommal, több alkalommal is volt kigyorsításkor olyan szitum hogy a kormánybeszitált. a kérdésem az hogyha lett volna kormánylengéscsillapítom akkor 100% nem szitált volna be? ill pontosan hogy kell kivédeni? mert igaz mostmég nem dobtam el a vasat ki tudja legközelebb mi lesz... olvastam neten olyan véleményt hogy stabil gáz, és a kormányt erősen tartani, másik meg gáz vissza hátsó fék erős kormány. mi a tuti?
+1 Nekem ez talan a legmaradandobb palyas elmenyem... mindenhol azt olvastam ha kanyarba besokalsz gazvissza fek kullung motorfelall TILOS! Pedig ugye minden kezdo reflexe ez lenne... es a jo tanacs ha besokalsz finom gazadas es még radontes.... nekem kb a masodik paranal belemegett es azota alkalmazom... meg ha a reflexem nem is hiszi el.. utana hatalmas feeling :-D... a motorban mindig (alltalaban) tobb van mint a pilotaban.
Igen, és ha jobban tudnám a testsúlyomat helyezni, kisebb dőlésszög is elég lenne ugyanahhoz a kanyarsebességhez, kigyorsításhoz. Lassan 40 éve motorozok, de a pálya felülírja minden eddigi tapasztalatomat
Inkább az a kérdés hogy hogy van vezérelve a szelep.
Erre nem kapok választ.
Hogy csak egy sima csillapítás, vagy van progresszivitása a sebességgel arányosan növelve a csillapítást.
Ami a tl1000-en vagy gyárilag az k... Va egyszerű. A csillapítás attól függ milyen vastag benn az olaj, mert kb egy dugattyú van benne amin furat van.
Aztán van olyan is ha jól tudom ami progressziven működik. Gondolom bonyolultabb szelepeléssel.
Aztán vannak elektronikusan vezérelt, mint a cbr1000rr-en van. Ott egy elektromágneses szelepet működtet az ecu a gázállás és tempó függvényében. Ha tologatom a motort akkor semmit nem szol bele. Ha meg csapátok akkor befog. Ritkán szitál akkor is minimálisat. Inkább utassal amikor jobban könnyül az eleje.
A kormánylengés csillapítónál elvileg elég egy szelep is hiszen ott mindkét irányban ugyan az a csillapítás a kívánatos. Vicces lenne ha az egyik irányba könnyebben áramolna az olaj mint a másikba.
Futóműnél bonyolultabb a helyzet de a működési elv azonos. Olajat préselünk át szűk nyílásokon. Ez lassítja a dugattyú mozgását a hengerben.
Szoval a Kerepesin beszitalt nekem, termeszetesen a megengedett 80 km/h val mentem szigoruan, (khhmm) eshat akkoriban nem volt ennyire szar, de voltak uthibak. Azonnal beszitalt nagygazra. Utkozotol utkozoig. Aztan volt a 05 os R6 os, az pedig ugyanugy az Arpad-hidon, varoskozpont fele balosban keresztborda, szinten utkozotol utkozoig nyelgazra. Termeszetesen ott a megengedett asszem 60km/h val. :D
Mindket esetben a mellekes tunet az volt, hogy elment egy ilyen mutatvany utan az elso fek, es kb 3 at ra kellett pumpalni, hogy mukodjon. (Majdnem at is mentem a piros lampan a Kerepesin emiatt, ha mar tuleltem egy csapkodast, legalabb vagjak tele egy autot) Valahogy a munkahengerben a dugattyuk visszamentek.
Szoval kell a gatlo, mindenhova.
Rollernak simán rossz a futómű geometriája. Motornak csak akkor ha olyan terhelés vagy behatás éri a futóművet.
Ha jól értelmezem, alapból észre sem lehet venni a hatását, csak ha túl gyorsan fordul a kormány, akkor lezár a szelep és fékezi a fordítást?
Meg ahogy hallom, ártól függetlenül, néha ezekben eldurran a szimering. Van olyan ami javítható, vagy eldobós?
És mielőtt valaki jönne, hogy az erő igenis számít: A gyerekem kicsi rollerének kb. 20km/h a csúcssebessége mert lejtőn lefelé gurulva "becsapkodik" rajta a kormány. Ugye a rolleren függőlegesen áll a "villa".
Egy kormánygátló sosem árt, mert elfojtja a kiinduló rezgést, és nem lesz akkora valószínűséggel pofáraesés.
Ha táncolni van kedve engem nem zavar, amíg nem dob le.
Meg akkor most ez 1000ccm alatt mégis sportmotor?
Vagy ha túlságosan elkönnyül az eleje akkor csinálja?
Eddigi motorjaim egyik sem csinált ilyet, de most a CBR650F bepróbálkozott. Felüljáró tetején egy hupli megdobott erős gyorsítás közben, és elkezdte, de abba is hagyta amikor visszaállt a súlypont. Vagy egy utcai 600-asnál nincs ilyen kockázat, nincs benne annyi erő meg villaszög?
Ha megpróbálod megtartani kézzel csak azt éred el, hogy kikatapultál a kormány. Nézz meg pár ilyen videót. Egy komoly csapkodást senki nem fog meg. Inkább lazán fogd a kormányt és imádkozz, hogy abbahagyja.
Esetleg kapd fel a motort kerékre.
Egyébként a gátló is csak csökkenti a jelenséget de nem szünteti meg. Nem hagyja, hogy elfajuljon. Vagy is ez sem igaz mert be lehet tekerni annyira, hogy egyáltalán ne csapkodjon de akkor nem fogsz tudni kanyarodni.