A rangsort mindenki kedvére alakítja magában. Én azt kutattam, hogy hogyan lehet pilóta vonásokat objektív számokkal igazolni. Mert úgy vélem 100+ futam után már beszélnek a számok egy olyan világban, ahol 200-ig még senki nem jutott.
És erre jellemzően nem azok a táblázatok alkalmasak amik a hasonló örök rangsorokban foglaltatnak. Hisz pl. csak a VB címek száma alapján egy nem túl előkelő helyen valahol az egyszeres világbajnokok mezőnyében ott van egy Nicky Hayden és fölötte nem sokkal egy Kevin Schwantz. Pedig tudjuk, hogy Ők menyire nem voltak hasonló kaliberű pilóták. Szóval ez tudom. Örök rangsorral, 9VB-vel, másegyébbel nem lehet a pilótát jellemezni, ahhoz jobban bele kell ásni.
Csak a sokat futottakra adható így egy kép.Tudjuk, hogy Jarno Saarinen vagy Gilles Villeneuve bekötött szemmel is bárkit megvertek, de a sors úgy hozta, hogy az ő mérőszámaik alacsonyak maradtak. Ezért rájuk nem mondunk statisztika alapján semmit. De Hailwoodra és Rossira mondhatunk.
Agostini azért volt császár, mert fölényes tudott lenni. Amikor ment motor, akkor behozta 1-2-be. Amikor valami nem smakkolt akkor elengedte, mert megtehette. Egyrészt ott a 15VB, másrészt Ő él.
Na így már kerek a történet.
Egyébként azzal, amit Te mondasz, egyetértek, ez szerintem nem is kérdés (aki követte pár évig a MotoGP-t, az statisztika nélkül is "érzi", hogy Pedrosa vagy Rossi a jobb pilóta). Amivel nem értek egyet, az a táblázat. Hiba így tálalni egy pilótarangsort, csak a dobogók összege alapján. De ezt akkor megbeszéltük.
Most már azért is félreértés, mert figyelmetlenül írtam. A 88 nem az indulások, hanem a dobogók száma természetesen. Az eredeti kommentben még így is volt értelmezve. Ezt a második bekezdésedre.
Az eredeti félreértés csak annyi, hogy talán úgy véled én a táblázat eredményét azaz annak rangsorát az indoklásom alapjául tekintem. Nem. A táblázat nem arról szól, amit mondok, csak vannak rajta olyan adatok is, amiből kiolvasható amit mondok. Az én mondandóm alapján tehát nem az lenne a rangsor, ami a táblázatban van, mert pl.
Pedrosa 101-szer állt dobogó, de ebből csak 28-szor a tetején - 28%.
Stoner csak 69-szer állt dobogón, de ebből 38-szor a tetején - 55%.
Tehát fajlagosan is kimutatható, hogy Stoner jobban "szeret" nyerni, mint Pedrosa.
Hailwood, Agostini, Doohan, Rossi és Stoner tipikusan nyerő emberek, Pedrosa, Cadalora, Crivillé stb. pedig olyan második vonalasok. Erről már korábban volt szó én most csak ezt akartam "kimutatni" további eszközökkel. És csak Neked.
De a "kritika" nem Neked szól, hanem a táblázatnak, ill. a készítőinek, az általános rész meg általános, nehogy magadra vedd. Tisztában vagyok vele, hogy Te elboldogulsz a számok világában.
De szerintem vagy Te, vagy én néztem be valamit nagyon... úgy tűnik, mintha azt hinnéd, hogy az "Összesen" oszlop az összes (királykategóriás) futamot jelenti, pedig nem. Ago nem 88 királykategóriás futamon indult. A 88 az csak a dobogós helyek összege, de nem az összes futam. Pont ezt mondom, hogy sokkal korrektebb lenne - szerintem - ha ott lenne az összes futam száma, amin elindultak. Ago sem lett mindig első vagy második, pl. '67 Ulster GP-n 20. lett, a ManTT-n elszakadt a lánca. '74-ben 3 futamot nem fejezett be, Brnoban 6. lett. Stb.... Ezek nincsenek ott - mondjuk pont Ago esetében ezek nem sokat számítanak, de van ahol számítana.
De összességében nincs olyan a táblázatban, aki nem érdemelné meg, de ezt is írtam. A többi meg elvi hibalehetőség, persze, hogy nem Ago volt az, aki csak azért nyert, mert kiesett előle a mezőny. De akkor nézzük, ami pl. konkrétan nem tetszik ebben a táblázatban: pl. Dani Pedrosa látszólag jobb, mint Lorenzo, Stoner, vagy akár Agostini, mert Pedrosa a 2., a többiek meg mind lejjebb vannak. De ha ott lenne, hogy Pedrosa a 28 győzelmet 166 futamból szerezte, Lorenzo a 41-et 139-ből, Stoner a 38-at 115-ből, Agostini meg a 68-at 119-ből, akkor mindjárt reálisabb képet kapnánk (szerintem), és változna a pilóták sorrendje a táblázatban.
Érteném a "kritikát", ha nem nekem mondanád.
Egyrészt a táblázat jellemzően 80-100 futam alapján hoz valamit, másrészt odaírtam, hogy illik fajlagosan számolni. És még így is Valentino Rossi van az elitben és nem az apja a három megnyert futamával. Pedig az se rossz, ha megnézed hányszor indult és mivel.
Agostini 88 királykategóriás futamon indult. Minden alkalommal első lett vagy második. Erre azért nehéz azt mondani, hogy három futamos pályafutása alatt kétszer kiestek előle egyszer meg félbeszakadt a futam és sorsolták a győztest. Szóval értem amit mondasz, de szerintem a lenti táblázatra pont nem illik. (A harmadik bekezdésedet egy az egyben törölném, a listán szereplők egyikére sem igaz egyik mozzanat sem.)
A statisztika veszélyes terület... Nagyon képben kell lenni, mit is kérdezünk, és ha sikerült feltenni a jó kérdést, akkor még meg is kell érteni a választ.
De rendben, ha már kivételesen írok ide, íme a véleményem: szerintem ez ami a honlap alján van, nem sokat ér. Motoros kártyás játékba való. Érdekesség; nem összehasonlítási alap. Pl. nem számol az időtényezővel, vagy hogy hány versenyből szedték össze a helyezéseket; mondok extrém példát: Rossi holnap visszavonul, Pedrosa még 100 évig aktív marad és változatlan ütemben hozza a dobogókat. 100 év múlva megnézzük ezt a táblázatot, és azt látjuk, hogy Pedrosa megelőzte Rossit, tehát látszólag jobb pilóta. Pedig nem (most tekintsünk el tőle, hogy 130 évesen dobogón állni a MotoGP-ben azért nem kis teljesítmény :)).
Szintén teret ad az olyan outlier elemeknek, minthogy valaki sose jut fel a dobogóra, de egyszer az életben kiesik előle a teljes élmezőny, és első lesz. Így ha az arányokat nézzük, ahogy Te tetted, azt látjuk hogy ő legjobb, hisz minden dobogós helyezésén első lett, sose lett második vagy harmadik, és ilyen nincs még egy a táblázatban. Nyilván ez is torz kép.
Érdekesebb lenne a dolog, ha feltüntetnék a többi helyezést is. Legyen a Te értékrended: győzelem = első hely, vereség = minden más helyezés. Na akkor látnánk, ki hány indulásból hányszor győzött, az már egy érdekesebb mutató lenne. Vagy pl. 30 győzelmet ki milyen hamar, hány indulásból szerzett meg.
Lehetne éves bontást is nézni, és akkor adott versenyzőket úgy vethetnénk össze, hogy azonos szabályok vonatkoztak rájuk. Illetve lehetne követni, ogy csökkent a "harci kedv" az évek múlásával.
Most nincs időm netről összekeresgetni az adatokat, de azért érezhető, hogy akiket legendának tartunk, azok azért ilyen komolyabb összevetéseknél is az élen járnának. Ago pl. éveken át úgy lett VB több kategóriában is, hogy a kategória minden egyes futamát megnyerte. Hát erre már nincs is szó. (Persze a technikai fölényről is lehetne vitatkozni.) De ott van tényleg Hailwood is, hihetetlen mutatói vannak.
"Győzelemre való éhség..." Na ezt nehéz meghatározni. Lehet úgy másodiknak lenni, hogy valaki jó tempót megy, ami elég a második helyre, és megelégszik ezzel, nem kockáztat, nem ered az első nyomába. Vagy épp az 5. hellyel is megelégszik, aztán a végén 3-an kiesnek előle. Lehet úgy is, hogy valaki indulásnál beragad a mezőnybe, de iszonyatos hajtással előre jön 12 helyet, zárkózik fel az elsőhöz, de a verseny végéig már nem éri utól, akkora már az előnye, plusz a gumi is elfogyott. Az ilyen különbségek nem derülnek ki egy ilyen táblázatból. Vannak pl. amolyan "Roma o morte" típusú versenyzők, akik esetleg a gyengébb technikát is végletekig hajszolják, csak hogy elsők legyenek. Ők valószínű nem csinálnak jó statisztikát, mert sokszor esnek (ha épp nem győznek), a nagy csapatok sem szokták őket annyira szeretni, és a sérülések miatt valószínű a versenyzői karrierjük sem olyan hosszú. De pl. a győzelemre való éhség valószínű bennük a legnagyobb, a józan észt is legyőzi.
Szóval még mindig azt mondom, mielőtt valakit kiemelünk, előbb egyezzünk meg, miben mérhető egy versenyző "jósága", mi alapján mondhatom valakiről, hogy jobb, mint a másik? (A válasz valószínű az lenne, hogy mindenkinek más, ez egy szubjektív dolog. Valaki a stabil jó teljesítményt értékeli, valaki a vakmerő csatározást, valaki a hosszú karriert stb. És tulajdonképp mindegyiket lehet is tisztelni.)
A két honda közül meg a bunkó esett.
Na még sok ilyet kívánok a kisköcsögnek. Baja ne legyen, de nyalja meg az aszfaltot még párszor. Aztán így segítheti Jorgét idén is. Lehet amúgy is ez a célja.
Maki a legjobb, rossz az idoerzekem de talan mar ez a 3.eve hogy osszesegeben a legjobb. Nem nezve hogy kinek hogy segitett az idojaras stb stb. Nem futam futamonkent beszelek hanem osszesegeben !
És erre jellemzően nem azok a táblázatok alkalmasak amik a hasonló örök rangsorokban foglaltatnak. Hisz pl. csak a VB címek száma alapján egy nem túl előkelő helyen valahol az egyszeres világbajnokok mezőnyében ott van egy Nicky Hayden és fölötte nem sokkal egy Kevin Schwantz. Pedig tudjuk, hogy Ők menyire nem voltak hasonló kaliberű pilóták. Szóval ez tudom. Örök rangsorral, 9VB-vel, másegyébbel nem lehet a pilótát jellemezni, ahhoz jobban bele kell ásni.
Csak a sokat futottakra adható így egy kép.Tudjuk, hogy Jarno Saarinen vagy Gilles Villeneuve bekötött szemmel is bárkit megvertek, de a sors úgy hozta, hogy az ő mérőszámaik alacsonyak maradtak. Ezért rájuk nem mondunk statisztika alapján semmit. De Hailwoodra és Rossira mondhatunk.
Agostini azért volt császár, mert fölényes tudott lenni. Amikor ment motor, akkor behozta 1-2-be. Amikor valami nem smakkolt akkor elengedte, mert megtehette. Egyrészt ott a 15VB, másrészt Ő él.