Európa egyik legrégebbi, ma is létező márkája a Malaguti, melyet Antonio Malaguti alapított pontosan 95 évvel ezelőtt. Cége kezdetben kerékpárszervizeléssel és -értékesítéssel foglalkozott, ám a második világháború után elképesztően nagy igény mutatkozott olcsó, motorizált járművekre, ezért Antonio 1949-ben piacra dobta első motorkerékpárját. Ennek egyszerűségére jellemző, hogy a hagyományos drótszamár vázában egy dörzshajtású Mosquito erőforrás dolgozott, azaz valóban a megfizethetőség volt a legfontosabb cél. Bevált az ötlet, és az egyre növekvő bevételből a vállalat újabb modellek fejlesztésébe kezdett. Az 1950-es és 60-as években a Malaguti főként klasszikus mopedekkel ért el sikereket, majd nyitott a könnyű, sportos kétkerekűre vadászó fiatalok felé, s így született meg a sajátos formavilágú 50 Gran Sport.

A 70-es és 80-as évek Malagutijai talán már a fiatalabbaknak is ismerősek, elvégre olyan ikonokról van szó, mint a Fifty, a Runner, a Phantom R és persze az 1999-ben megjelent Madison. Utóbbiból készült többek között 125-ös és 400-as változat is, ám sajnos ezek már „későn érkeztek”, ugyanis hiába bizonyultak népszerűnek, az ezredforduló utáni gazdasági válság térdre kényszerítette a Malagutit. Ezért az üzem 2011-ben bezárt, és csak hét évvel később, az osztrák KSR csoport révén indulhatott újra a termelés. Az új befektető kezdetben Aprilia erőforrásokra épülő 125-ösökkel hódított, mint például a kiemelkedő ülésmagasságú XTM125 vagy éppen a Dune, ám tavaly egy régi-új ismerőssel bővült a kínálat – ez volt az új Madison 125.
Malaguti Madison 125: a városi célszerszám
Ha csak egy tulajdonságot emelhetnék ki a robogó kapcsán, bizonyára a megjelenése, a formaterve lenne az. Szép illesztésű idomok, igényes kezelőszervek jellemzik az új 125-öst, és az összkép is csábító, ami nem mellékes szempont egy elsősorban városi használatra tervezett járműnél.

A külcsín mellett a belbecsre sem lehet panasz, hiszen már az új, négyszelepes erőforrás dolgozik a vázban, melynek csúcsteljesítménye 12 lóerő. Szintén a modell mellett szól, hogy kimondottan nagyméretű, könnyen leolvasható, színes kijelző trónol a fejidom tetején, és alapáras – többek között – a kulcsnélküli indítás funkció is. A 147 kilós Madison elvileg kereken 100 km/órás végsebességre képes, bár ezt többször túlszárnyalta a teszt során (óra szerint), vagyis egyaránt alkalmas városon belüli vagy elővárosi közlekedésre – ezzel garantáltan nem leszel útban a munkából hazafelé siető autósoknak.

Kifejezetten nagyméretű légterelőt kapott, ezáltal a Malaguti időjárás-védelme is remek, 50-60-as sebességnél a fejidom és a plexi ügyesen eltereli az esőcseppeket a nadrágról, valamint a kabát derékrészéről. Legfeljebb az utas kaphat az égi áldásból, és mivel a nyereg hosszú, vastagon párnázott, kényelmes, vagyis tökéletes az utasszállításra, a kétszemélyes használat nem csak afféle elvi lehetőség a Madisonon. Viszont ha sokat jársz utassal, érdemes beruházni egy hátsó dobozra, mert a 14-es kerék viszonylag sok helyet vesz el a nyereg alatti területből, ezért oda „csak” egy nyitott sisak fér be.

Egyébként a felfüggesztés hangolásán és a fékrendszer méretezésén is érződik, hogy számoltak az utassal, csomagokkal közlekedő pilótákkal. A szólóban feszes hangolásúnak tűnő futómű ugyanis egészen harmonikussá válik, ha alaposan megterheled a gépet, és erre van is lehetőséged, mert a Madison megengedett össztömege meghaladja a 300 kilót.

Jóllehet, az EU-s A1 korlátozások miatt ilyen terheléssel már veszít fürgeségéből a motor, tudniillik 12 lóerővel nem lehet csodát tenni, de így is teljes értékű, kétszemélyes jármű, ami 9 literes üzemanyagtartályával több mint 300 kilométert megtehet, azaz városon belül olcsóbb ezzel ingázni, mintha BKK-bérletet vennél... Ráadásul nemcsak fenntartás, a vételár is pénztárcabarát, köszönhetően a KSR új árképzésének.

A kezdetben átszámítva 1,8 millió forint körül kínált Madison 125 jelenleg mindössze 1 299 000 forintba kerül, és ezért a már említett, gazdag felszereltséget kapja a vásárló, megspékelve a LED-világítással, no meg a hároméves garanciával. Úgy tűnik, folyamatosan fejlődik az olasz Malaguti, hiszen visszatérő Madisonnal együtt immáron kereken tízféle modell sorakozik a kínálatban a pillekönnyű, elektromos terepmotoroktól, a vagány csupaszmotorokon át, egészen a nyolcadliteres túraendurókig.

Műszaki adatok – Malaguti Madison 125
Motorkonstrukció: négyütemű, négyszelepes, folyadékhűtésű, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 125 cm3
Csúcsteljesítmény: 12 LE
Legnagyobb forgatónyomaték: 11 Nm
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Erőátvitel: CVT
Szekunder hajtás: szíj

Első felfüggesztés: hagyományos teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: kétoldali rugóstag
Első abroncs mérete: 100/80-14 48P
Hátsó abroncs mérete: 120/70-14 61P
Méretek (H x Sz x M): 1957 × 760 × 1150
Saját tömeg: 147 kg

Üzemanyagtartály mérete: 9 L
Terhelhetőség: 155 kg
Ülésmagasság: 760 mm
Vételár (a képen látható felszereltséggel): 1 299 000 Ft + regisztrációs adó
Hazai forgalmazó: ADVESmoto