Friss jogsis tiniknek és újrakezdő motorosoknak ideális választás egy 125-ös enduró, hiszen ezzel egyaránt elboldogulnak a városban, az országúton, valamint terepen is. Éppen ezért szomorú, hogy ez az osztály elnéptelenedett az utóbbi évtizedben, s a nagy márkák közül csak az Aprilia és a Beta tartja fontosnak ezt a szegmenst. Még jó, hogy a ma már osztrák tulajdonú Malaguti fantáziát lát a közúton és terepen is használható, kis pénzből fenntartható vasakban, így nemrégiben előrukkolt az egyhengeres, nyolcadliteres XTM legújabb változatával.

Noha csak 125-ös, kimondottan fürge az új Malaguti XTM

Rögtön az elején érdemes leszögezni, hogy az 1930-ban alapított cég megjelent a szupermotó kategóriába tartozó, az XTM-mel szoros rokonságban álló XSM125-tel is, sőt két elektromos terepmotorral is előrukkolt idén. Utóbbi az XAM nevet kapta, és elérhető közúton használható, 4 kW-os teljesítményű segédmotorként, illetve nyitott változatban krosszmotorként is.

malaguti-xtm125-teszt
Legyen szó végtelen mezőről, köves talajról vagy homokbányáról, a CST terepmintás, 21/18 méretű abroncsai mindenhol jól boldogulnak, és csak hideg, nedves aszfalton maradnak alul a hagyományos gumikkal szemben. Meglepő, de betonon sem zavaróan hangosak, csekély gördülési zaj jellemzi a köpenyeket

Visszatérve főszereplőnkhöz, az új XTM125-höz, magas és karcsú felépítésével sokak tetszését elnyerheti, ráadásul látványos elemei nem öncélúak – ezek mind-mind a sokoldalúságot szolgálják. Felettébb látványosak a LED-es lámpatestek, egyszersmind segítenek, hogy könnyebben észrevegyék a motorost városban, széles, erős fénycsóvájával pedig megkönnyíti a napnyugta utáni szakaszok teljesítését.

malaguti-xtm125-teszt
Tetszetősek, jó minőségűek a műanyagburkolatok, minden kezelőszerv, alkatrész gondos tervezésről árulkodik. Egyszerűen minőségi benyomást kelt a motor, de ez egyébként is elvárt a kétmilliós árkategóriában egy A1-estől

Rendben, az endurókon magasan helyezkedik el az ülés, de az XTM 1020 mm-es nyeregmagassága (!) extrémnek számít, sőt nem is járt még nálam olyan tesztmotor, ahol több mint egy méterre kell felkapaszkodni.

Az egyméteres ülésmagasság talán ijesztő lehet, de a Malaguti olyan keskeny és olyan szépen berugózik a vezető súlya alatt, hogy 175 centitől már lazán kezelhető, egy láb kényelmesen talajt ér. Jómagam pedig, aki 190 centi fölé nőttem, végre kényelmesen elfértem egy 125-ösön – aki hasonlóan magas, tudja, hogy ez mekkora kincs!

Ráadásul a közepesen kemény szivacsozású priccs kényelmesebb, mint elsőre gondoltam: a keskeny nyeregből 50-60 km-es, aszfaltos és terepes túra, azaz közel egy óra után is gond nélkül szálltam le, nem ültem el a hátsómat, a nagy lábtérnek köszönhetően pedig végre nem kellett úgy ülnöm rajta, mint annak a bizonyos majomnak a köszörűkövön.

malaguti-xtm125-teszt
Ahhoz képest, hogy egyhengeres, a Malaguti négyszelepese meglepően szépen jár, s rezgései is csak 80-85 km/óránál, hatodikban haladva érezhetőek az ülésen. A gyorsgáztól és a hatalmas hátsó lánckeréktől sokkal dinamikusabbnak érződik, mint más Malagutikban, de ugyanúgy nyolcezres fordulatszám környékén jön meg igazán az ereje, mint a többi olasz gépben

Más kérdés, hogy magam mögé nem ültettem volna fel senkit, tekintve, hogy – ebben a kategóriában megszokott módon – elég rövid az ülőfelület és a lábtartó helyzete sem éppen optimális egy magasra nőtt utasnak, így a nyereg hátsó része csak a közeli fagyizóig kényelmes.

malaguti-xtm125-teszt
Sötétben narancssárga háttérszínnel világít a folyadékkristályos műszeregység. Rendben, egy endurónak jól áll a minimalista stílus, de ettől függetlenül kár, hogy kihagyták belőle az üzemanyagszintjelzőt és a fordulatszámmérőt

Persze endurózni általában egyedül szoktak, ezért utóbbi nem is tekinthető hibának, ellenben nem örültünk a szűkre szabott kormányelfordítási szögnek, hiszen egy terepre szánt vassal azért bemerészkedik az ember olyan fákkal, bokrokkal tarkított, szűk helyekre, ahol jól jönne egy nagyobb tartományban mozgó kormány. Bárhogy is, maga a kormány jó pozícióban áll, és elég széles is, ráadásul a fék- és kuplungkar sem esik túl messzire az ujjaktól. Tegyük hozzá, a karok szöge is megfelel az átlagos ujjhosszúságú, tenyerű motorosoknak. Külön említést érdemelnek az enduróskesztyűben is prímán kezelhető lámpa- és irányjelző-kapcsolók, még a tükrökre sem panaszkodhat az ember, mivel tökéletesen követhető velük a mögöttes forgalom és viszonylag kicsi a holtterük.

malaguti-xtm125-teszt
Az enyém a legnagyobb! A streetfightereket idézi a hatalmas hátsó lánckerék

Bárhol, bármikor nagyszerű társ az XTM

A méretéhez képest nyomatékos, 15 lovas nyolcadliteres hidegen is készségesen reagál a gyorsgázzal adott parancsra, s a csupán 124 kilós gép kifejezetten dinamikusan tör előre a városi forgatagban. Viszonylag rövidre áttételezték a hatgangos váltót, és – az egycilinderes rugalmasságának hála – bátran használható az ötödik már 45-50 km/órás sebességtől. Saját GPS-es mérés alapján 100-105 km/óránál fogy ki belőle a szusz, azaz a gyár ezúttal is szerényen adta meg, mit tud a motor – az adatlap szerint 99 km/óránál szakad vége a gyorsításnak.

malaguti-xtm125-teszt
A kulcs elfordítása után leemelhető a nyereg, alatta találjuk az akkumulátort, s a vízcseppek alapján úgy tűnik, sajnos könnyen bejut ide a nedvesség. Persze ez nem is akkora probléma, hiszen endurós sajátosság, hogy semmilyen tároló- vagy pakolóhely nincs az ülés alatt

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a lóerők hiányát egyedül meredek domboldalon felfelé kaptatva és a homokbányában megejtett próba alkalmával éreztük. Bár terepeztünk vele eleget és sokat hajtottunk magas fordulatszámon, étvágyán nem köszönt vissza a „hajtós” üzem, tudniillik 2,7-2,9 l/100 km-es fogyasztást jegyeztünk le, ami újabb jópont az őszinte gyártónak, mely 2,5 litert adott meg átlagnak. A futómű tudja mindazt, amit elvárhatunk egy endurótól, magyarán laza talajon, rossz minőségű utakon elemében érzi magát. Aszfalton szokjunk hozzá, hogy nem mi leszünk a leggyorsabbak kanyarban, nedves felületen pedig – a terepgumi miatt – hamarabb megcsúszik, mint a 17-es felniken futó szupermotók vagy nakedek, de ugye valamit valamiért.

malaguti-xtm125-teszt
Városban és terepen is elemében érzi magát a rugalmas, gázparancsra kiszámíthatóan reagáló egyhengeres. A váltó menet közben könnyen kapcsolható, de a lámpánál állva néha keresgetni kellett az ürest, ami betudható annak is, hogy csak néhány órát üzemelt a motor a forgalomba helyezés óta

Cserébe ezzel gyakorlatilag minden pesti ingázás olyan lesz, mintha a közútkezelő egy nap alatt tükörsimává varázsolta volna az aszfaltot... Jöhet fekvőrendőr, padka, kátyú, meg se kottyan neki, így aki jórészt aszfalton motorozik, annak is hasznos lesz a nagy rugóút és a masszív, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű fordított villa. Egyedül a hangja lehetne vérmesebb, hogy a kipufogó dörmögése is olyan vagány legyen, mint a motor többi része, de az Euro 5 korában ez utópia, hiszen a károsanyag-kibocsátás mellett a hangerőre is ügyelnie kell a gyáraknak.

malaguti-xtm125-teszt
A 260 mm-es, hullámos féktárcsa és a kétdugattyús, hagyományos rögzítésű féknyereg jól bírja a tartós strapát, sőt a blokkolásgátló sem túl érzékeny. Az „aszfalthuszár” XSM lényegesen nagyobb első tárcsával büszkélkedik, hiszen azt elsősorban aszfaltra tervezték

Hogy kinek ajánljuk a kedvező árú, regisztrációs adó nélkül 1,999 millióért elvihető XTM-et? Kezdőknek okvetlenül, ugyanakkor azok is bátran válasszák a Malagutit, akik nagyobb motorhoz szoktak, de már nem igénylik az izmosabb, testesebb gépet, mert fontosabb számukra a könnyű kezelhetőség, a terepképesség és a kedvező fogyasztás.

malaguti-xtm125-teszt
Több mint 190 centi magas vagyok, így ez az első alkalom, hogy lazán, derékszögben hajlított lábakkal, kényelmesen elférek egy 125-ösön... A helykínálat az XTM mellett szól, magas pilótáknak egyszerűen ideális a motor  

Műszaki adatok – Malaguti XTM125

Motorkonstrukció: négyütemű, folyadékhűtésű, egyhengeres

Hengerűrtartalom: 125 cm3

Csúcsteljesítmény: 15 LE (11 kW)/10 750 f./perc

Legnagyobb forgatónyomaték: 11 Nm/8000 f./perc

Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező 

Erőátvitel: Bowdenes működtetésű tengelykapcsoló

Váltó: hatfokozatú

Szekunder hajtás: lánc

Első felfüggesztés: 41 mm-es, fordított teleszkópvilla

Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó acél lengővilla

Első abroncs mérete: 90/90-21

Hátsó abroncs mérete: 120/80-18

malaguti-xtm125-teszt
Az extrém, 1020 mm-es nyeregmagasság darára 175 centis magasságtól kényelmesen kezelhető a motor. Az ülés jóval kényelmesebb, mint amilyennek elsőre tűnik

Méretek (H x Sz x M): 2140 × 825 × 1220

Tengelytáv: 1425 mm

Szabad hasmagasság: 300 mm

Saját tömeg: 124 kg

Üzemanyagtartály mérete: 7,5 L

Terhelhetőség: 166 kg

Ülésmagasság: 1020 mm

Vételár (a képen látható felszereltséggel): 1 999 990 Ft

Hazai forgalmazó: ADVESmoto