Friss jogsis tiniknek és újrakezdő motorosoknak ideális választás egy 125-ös enduró, hiszen ezzel egyaránt elboldogulnak a városban, az országúton, valamint terepen is. Éppen ezért szomorú, hogy ez az osztály elnéptelenedett az utóbbi évtizedben, s a nagy márkák közül csak az Aprilia és a Beta tartja fontosnak ezt a szegmenst. Még jó, hogy a ma már osztrák tulajdonú Malaguti fantáziát lát a közúton és terepen is használható, kis pénzből fenntartható vasakban, így nemrégiben előrukkolt az egyhengeres, nyolcadliteres XTM legújabb változatával.
Noha csak 125-ös, kimondottan fürge az új Malaguti XTM
Rögtön az elején érdemes leszögezni, hogy az 1930-ban alapított cég megjelent a szupermotó kategóriába tartozó, az XTM-mel szoros rokonságban álló XSM125-tel is, sőt két elektromos terepmotorral is előrukkolt idén. Utóbbi az XAM nevet kapta, és elérhető közúton használható, 4 kW-os teljesítményű segédmotorként, illetve nyitott változatban krosszmotorként is.
Visszatérve főszereplőnkhöz, az új XTM125-höz, magas és karcsú felépítésével sokak tetszését elnyerheti, ráadásul látványos elemei nem öncélúak – ezek mind-mind a sokoldalúságot szolgálják. Felettébb látványosak a LED-es lámpatestek, egyszersmind segítenek, hogy könnyebben észrevegyék a motorost városban, széles, erős fénycsóvájával pedig megkönnyíti a napnyugta utáni szakaszok teljesítését.
Rendben, az endurókon magasan helyezkedik el az ülés, de az XTM 1020 mm-es nyeregmagassága (!) extrémnek számít, sőt nem is járt még nálam olyan tesztmotor, ahol több mint egy méterre kell felkapaszkodni.
Az egyméteres ülésmagasság talán ijesztő lehet, de a Malaguti olyan keskeny és olyan szépen berugózik a vezető súlya alatt, hogy 175 centitől már lazán kezelhető, egy láb kényelmesen talajt ér. Jómagam pedig, aki 190 centi fölé nőttem, végre kényelmesen elfértem egy 125-ösön – aki hasonlóan magas, tudja, hogy ez mekkora kincs!
Ráadásul a közepesen kemény szivacsozású priccs kényelmesebb, mint elsőre gondoltam: a keskeny nyeregből 50-60 km-es, aszfaltos és terepes túra, azaz közel egy óra után is gond nélkül szálltam le, nem ültem el a hátsómat, a nagy lábtérnek köszönhetően pedig végre nem kellett úgy ülnöm rajta, mint annak a bizonyos majomnak a köszörűkövön.
Más kérdés, hogy magam mögé nem ültettem volna fel senkit, tekintve, hogy – ebben a kategóriában megszokott módon – elég rövid az ülőfelület és a lábtartó helyzete sem éppen optimális egy magasra nőtt utasnak, így a nyereg hátsó része csak a közeli fagyizóig kényelmes.
Persze endurózni általában egyedül szoktak, ezért utóbbi nem is tekinthető hibának, ellenben nem örültünk a szűkre szabott kormányelfordítási szögnek, hiszen egy terepre szánt vassal azért bemerészkedik az ember olyan fákkal, bokrokkal tarkított, szűk helyekre, ahol jól jönne egy nagyobb tartományban mozgó kormány. Bárhogy is, maga a kormány jó pozícióban áll, és elég széles is, ráadásul a fék- és kuplungkar sem esik túl messzire az ujjaktól. Tegyük hozzá, a karok szöge is megfelel az átlagos ujjhosszúságú, tenyerű motorosoknak. Külön említést érdemelnek az enduróskesztyűben is prímán kezelhető lámpa- és irányjelző-kapcsolók, még a tükrökre sem panaszkodhat az ember, mivel tökéletesen követhető velük a mögöttes forgalom és viszonylag kicsi a holtterük.
Bárhol, bármikor nagyszerű társ az XTM
A méretéhez képest nyomatékos, 15 lovas nyolcadliteres hidegen is készségesen reagál a gyorsgázzal adott parancsra, s a csupán 124 kilós gép kifejezetten dinamikusan tör előre a városi forgatagban. Viszonylag rövidre áttételezték a hatgangos váltót, és – az egycilinderes rugalmasságának hála – bátran használható az ötödik már 45-50 km/órás sebességtől. Saját GPS-es mérés alapján 100-105 km/óránál fogy ki belőle a szusz, azaz a gyár ezúttal is szerényen adta meg, mit tud a motor – az adatlap szerint 99 km/óránál szakad vége a gyorsításnak.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a lóerők hiányát egyedül meredek domboldalon felfelé kaptatva és a homokbányában megejtett próba alkalmával éreztük. Bár terepeztünk vele eleget és sokat hajtottunk magas fordulatszámon, étvágyán nem köszönt vissza a „hajtós” üzem, tudniillik 2,7-2,9 l/100 km-es fogyasztást jegyeztünk le, ami újabb jópont az őszinte gyártónak, mely 2,5 litert adott meg átlagnak. A futómű tudja mindazt, amit elvárhatunk egy endurótól, magyarán laza talajon, rossz minőségű utakon elemében érzi magát. Aszfalton szokjunk hozzá, hogy nem mi leszünk a leggyorsabbak kanyarban, nedves felületen pedig – a terepgumi miatt – hamarabb megcsúszik, mint a 17-es felniken futó szupermotók vagy nakedek, de ugye valamit valamiért.
Cserébe ezzel gyakorlatilag minden pesti ingázás olyan lesz, mintha a közútkezelő egy nap alatt tükörsimává varázsolta volna az aszfaltot... Jöhet fekvőrendőr, padka, kátyú, meg se kottyan neki, így aki jórészt aszfalton motorozik, annak is hasznos lesz a nagy rugóút és a masszív, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű fordított villa. Egyedül a hangja lehetne vérmesebb, hogy a kipufogó dörmögése is olyan vagány legyen, mint a motor többi része, de az Euro 5 korában ez utópia, hiszen a károsanyag-kibocsátás mellett a hangerőre is ügyelnie kell a gyáraknak.
Hogy kinek ajánljuk a kedvező árú, regisztrációs adó nélkül 1,999 millióért elvihető XTM-et? Kezdőknek okvetlenül, ugyanakkor azok is bátran válasszák a Malagutit, akik nagyobb motorhoz szoktak, de már nem igénylik az izmosabb, testesebb gépet, mert fontosabb számukra a könnyű kezelhetőség, a terepképesség és a kedvező fogyasztás.
Műszaki adatok – Malaguti XTM125
Motorkonstrukció: négyütemű, folyadékhűtésű, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 125 cm3
Csúcsteljesítmény: 15 LE (11 kW)/10 750 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 11 Nm/8000 f./perc
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Erőátvitel: Bowdenes működtetésű tengelykapcsoló
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Első felfüggesztés: 41 mm-es, fordított teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó acél lengővilla
Első abroncs mérete: 90/90-21
Hátsó abroncs mérete: 120/80-18
Méretek (H x Sz x M): 2140 × 825 × 1220
Tengelytáv: 1425 mm
Szabad hasmagasság: 300 mm
Saját tömeg: 124 kg
Üzemanyagtartály mérete: 7,5 L
Terhelhetőség: 166 kg
Ülésmagasság: 1020 mm
Vételár (a képen látható felszereltséggel): 1 999 990 Ft
Hazai forgalmazó: ADVESmoto