Talán soha nem vártunk még annyira egy EWC-futamot, mint a hétvégi Bol d'Or-t, ugyanis – közel hetven év után – ismét hazai pilótákkal és szerelőkkel érkező magyar csapatnak szurkolhattunk. Az edzésen elért második hely után már-már álomszerű volt, hogy az első két pilóta, Görbe Soma és Kovács Bálint is vezette a Superstock géposztály viadalát, vagyis saját kategóriájában az élen haladt a piros-fehér-zöld trikolórt viselő BMW. Később sajnos több műszaki hiba is hátráltatta őket, és végül fel kellett adniuk a viadalt, de ezzel letették a névjegyüket – nem véletlenül hallhattuk oly sokszor a magyar alakulat nevét a külföldi szakkommentátoroktól a verseny első egy-két órájában.
A Suzuki és a SERT a FIM EWC bajnoka
Egyébként is meglepően sok műszaki hiba történt a 24 óráson, élen a korai defektekkel, melyek több csapatot is sújtottak, és közel húsz alakulat, azaz a résztvevők 40-50%-a esett ki a vasárnapi befutóig. A Yoshimura SERT-et (Suzuki) azonban elkerülték a malőrök, így magabiztos, hétkörös előnyt építettek ki motorosaik a KM99 (Yamaha) előtt, és a harmadik helyen is egy Yamaha-alakulat ért célba, mégpedig a tavalyi bajnok YART. A Gregg Black, Dan Linfoot és Étienne Masson alkotta Suzuki-trió tehát hibátlanul teljesített, így a Yoshimura SERT Motul lett a viadal és az idei bajnokság győztese is.
Szót érdemel a szinte újonc KM99 is, hiszen ez csak a második éve a csapatnak az EWC-ben, és máris a győzelemért harcolnak pilótáik, sőt a legjobb független alakulatként zárták a 2024-es esztendőt. Harmadik helyen az a YART ért be, mely bajnokesélyes volt a hétvége előtt, sőt tempója alapján meg is szerezhette volna a címet – amit 2023-ban is elhódított –, de két nem tervezett és hosszúra nyúlt boxkiállás miatt végül csak 16 körrel a győztes SERT után értek célba.
Heroikus küzdelmet vívott a hétvégén az edzéselsőséget behúzó BMW Motorrad World Endurance Team is. Elképesztő tempót diktált a német csapat, sőt Markus Reiterbergernek köszönhetően a kék-fehérek új körrekordot állítottak fel (1.52,517), így vasárnap reggel a bajorok magabiztosan vezették az összecsapást.
Sajnos a csapat újonca, Hannes Soomer később elesett, és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem tudta folytatni a versenyt, ezért a 24 órás viadal utolsó harmadát Mykhalchyk és Reiterberger egymást váltva, harmadik váltótárs nélkül volt kénytelen teljesíteni. Elszántságuk és kitartásuk kifizetődött, hiszen – legjobb európai márkaként – ötödik helyre zárkóztak fel a délután hármas befutóig.
Ezzel tehát véget ért az idei EWC-szezon, de a magyar HERT by Moto Jungle alakulat erős tempója alapján reménykedhetünk, hogy az eredeti tervek szerint folytatódik a történet, és jövőre mind a négy helyszínen ott lesz a hazai BMW. Az edzéseredményeket és a köridőket látva minden esélyük megvan rá, hogy a legjobbakkal meccseljenek, így izgatottan várhatjuk a folytatást, amire a hírek szerint áprilisban, a Le Mans-i 24 óráson kerül sor.
Bol d'Or 24h - 2024 - Végeredmény:
1. (12) YOSHIMURA SERT MOTUL EWC - SUZUKI GSX-R
2. (99) KM 99 EWC 2 - YAMAHA YZF-R1
3. (1) YART - YAMAHA YZF-R1
4. (18, SST) TEAM18 SAPEURS POMPIERS CMS MOTOSTORE - YAMAHA YZF-R1
5. (37) BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM - BMW M 1000 RR
6. (41, SST) CHROMEBURNER-RAC - HONDA CBR1000RR-R
7. (27, SST) TRT27 AZ MOTO - HONDA CBR1000RR-R
8. (33, SST) TEAM 33 LOUIT APRIL MOTO - KAWASAKI ZX-10R
9. (36, SST) 3ART BEST OF BIKE - YAMAHA YZF-R1
10. (34, SST) JMA RACING ACTION BIKE - SUZUKI GSX-R