Kettős jubileumot ülhetnek az osztrák KSR-nél, ugyanis tíz évvel ezelőtt, 2015-ben alapította meg a vállalat a Brixton márkát, illetve idén lett ötéves a Crossfire modellcsalád. Talán még emlékeztek rá, először a 2015-ös EICMA-n láthatta a nagyközönség az akkor még teljesen ismeretlen Brixton Motorcycles új prototípusát, amely olyan zajos sikert aratott, hogy alig két évvel később már a szériaérett, megvásárolható gépek sorakoztak a kereskedésekben.

A Brixton és a Crossfire modellek története

Kezdetben főként megfizethető árú, retró stílusú, A1-es és A2-es motorkerékpárokra összpontosítottak a fejlesztés során, és mondhatjuk, hogy bevált a stratégia. Elvégre az osztrák tervezésű és – a költséghatékonyság miatt – Kínában készülő 125-ös piacvezetőként mutatkozott be Ausztriában, holott a szintén hazai KTM-mel kellett megmérkőznie a címért.

2020 nyarán a BX125 volt Ausztriában az ötödik legnépszerűbb típus, illetve a legkeresettebb 125-ös. Igazán beszédes, hogy jóval többet adtak el belőle, mint az A1 kategóriában második helyezett, szintén osztrák KTM Duke 125-ből

A nyolcadliteresekkel szerzett sikerek arra ösztönözték a KSR mérnökeit, hogy felfelé bővítsék a márka kínálatát. Így aztán az újabb A1-es és A2-es gépek mellett megjelentek az ezer köbcenti feletti modellek, elsőként a hagyományos nakedek táborát erősítő Cromwell 1200, majd ennek terepes átirata, a még látványosabb 1200 X. Eközben új tagokkal bővült a márka félliteres családja is, az általunk is tesztelt Crossfire 500 X után érkezett a még szebb és sokoldalúbb 500 XC – amit szintén kipróbáltunk –, sőt hamarosan egy endurós átirat is kapható lesz Magyarországon, ami nem más, mint a legendás skót sziklákról elnevezett Storr 500.

brixton-crossfire-modellbemutato
Egyelőre csak a skicceit láthattuk a Storr 1200-nak. Nem kérdés, hogy ez is a Cromwell 1200 erőforrására épül

Mi több, ha hihetünk a pletykáknak, akkor a Storr 500 után hamarosan lehull a lepel a cég eddigi legnagyobb, leglátványosabb újdonságáról, a sorkettes Storr 1200-ról is.

Tíz év, több tízezer motor – nulla visszahívás

A Motoros Egyesületek Nemzetközi Szövetsége (FEMA) összesíti és adja közre, hogy milyen modellekre és alkatrészekre rendeltek el visszahívást az utóbbi tíz évben balesetveszélyes meghibásodás vagy annak lehetősége miatt. Igencsak beszédes, hogy az utóbbi öt évben egyetlen Brixton sem szerepelt ezen az átfogó visszahívási listán.

brixton-crossfire-modellbemutato
Többek között a neves beszállítók garantálják a Brixtonok minőségét. Remek példa erre, hogy a Cromwell 1222 köbcentis erőforrása több piacon is elérhető, de a márka számára gyártott példányokban Mahle dugattyú dolgozik

A vállalat fejlesztői szerint ezt azzal érték el, hogy rendkívül szigorú a minőségellenőrzés, illetve a legfontosabb alkatrészeket – mint például a Cromwell dugattyúit – Európából, azon belül is az 1920-ban alapított, német Mahle vállalattól vásárolják. Ráadásul a legkisebb hiba gyanúja esetén is azonnal ellenőrzik az összes érintett járművet, így például a KSR egyszer egy teljes konténernyi új motorkerékpárt küldött vissza a gyárba, mert a típussal kapcsolatban minőségi problémára gyanakodtak a mérnökök.

brixton-crossfire-modellbemutato
A zsűri elmondása szerint a praktikus, sokoldalú, egyszersmind roppant vonzó gépeket válogatták ki a BBC TopGear India-szavazás döntőjére, és ezek közül a Crossfire 500 XC vitte el a pálmát

Valószínűleg a kedvező ár, a vonzó megjelenés és az alapos minőségellenőrzés is hozzájárult, hogy a Brixton modelljei már több díjat is bezsebeltek, holott a vállalat újdonságai alig 7-8 éve elérhetőek a piacon. A Crossfire 125 LC 2023-ban nyerte el a spanyol Motor Awards díját a „Legjobb Városi Motorkerékpár” kategóriában. A díjátadón közel negyedmillió szavazó vett részt, és a Crossfire 125 LC olyan kihívókat előzött meg, mint a Benelli vagy éppen a Yamaha nyolcadliteresei.

brixton-crossfire-modellbemutato
Tesztünkön a Crossfire 125 LC, mely két éve a legjobb városi motor díjat nyerte el a 250 000 szavazó részvételével zajlott Motor Awards voksoláson

Noha csak néhány hét telt el az évből, a Brixton idén is elhódított egy díjat: a Crossfire 500 XC 2025-ben elnyerte az „Év Lifestyle Motorkerékpárja" címet a BBC TopGear India díjátadóján. És ezzel nincs vége a történetnek, ugyanis a korábbi prototípusok (BX125, Crossfire 500, Cromwell 1200 és Storr 500) mellett már megszületett a vállalat első elektromos koncepciójárműve is. Ez nem más, mint a Layback, mely a fiatalokat megcélzó, feltűnő, környezetbarát gépként egészíti ki a márka 15 tagú modellválasztékát.