Tavalyi tesztünkön komoly meglepetést okozott az osztrák márka 1222 köbcentis újdonsága, a Cromwell, hiszen látványos, stílustiszta és rendkívül élvezetes motorként érkezett az – egyre néptelenebb – géposztályba. Néhány hónappal később, 2023 szeptemberében láthattuk először a modell átdolgozott, terepes változatát, az 1200 X-et, de a képekről úgy tűnt, ez csupán egy gazdagabb felszereltségű, más abroncsokon futó átirat. Nagyobbat nem is tévedhettünk volna...
Minduntalan megbámulták a Cromwell 1200 X-et
Bankrablóknak és celebeknek egyáltalán nem ajánlom a Brixton újdonságát, ugyanis ezzel egyszerűen lehetetlen észrevétlennek maradni. Rendben, megszoktuk már, hogy a szebb gépek fotózása órákig tart, mert a legeldugottabb helyeken is odajön egy-egy motoros, hogy mindenfélét kérdezzen, de ilyen rohamot, mint amit az 1200 X okozott, eddig legfeljebb influenszerek pénz-szóró akcióin láthattunk... Talán az volt a legfeltűnőbb, amikor a csúcsforgalomban csak azért araszolt előre mellém – a szintén retrómotoron ülő – srác, hogy pacsizzunk a lámpánál:
Gratulálok, gyönyörű gép! 1,2-es?
– próbálta túlkiabálni a Cromwell alapjáraton is vadul rotyogó kipufogóit.
És ebben semmi költői túlzás nincs, az 1200 X tényleg hangos. Nem úgy üvölt, mint az Aliexpress-hurkatöltők az önjelölt motorépítők gépein, hanem valószínűtlenül mélyen dörmögő, és a főtengely-elékelés miatt többhengeresnek hangzó baritonnal sokkol. Mindezt olyan karcsú, formás kipufogócsövekkel, melyek megkérdőjelezik a dogmát, miszerint az EU-s környezetvédelmi előírások miatt kizárólag hatalmas és ormótlan dobokkal lehet forgalomba helyezni motorokat...
Tagadhatatlan, hogy a tökéletes dizájn és a lenyűgöző hang erős érv, de ezek az erények is eltörpülnek amellett, ahogy az 1200 X gyorsul, és pláne ahogy kanyarodik.
A Brixtonnál egyszerű futóművel is tudnak élvezetes motort építeni
Rendben, tavaly a „sima” 1200 is szépen fűzte át magát a tempós kanyarokon és szűk visszafordítókban is magabiztosan viselkedett, de az X simán felülmúlja házon belüli kihívóját.
Ez már csak azért is meglepő, mert a műszaki adatok alapján nem sokat ígér a motor. Hagyományos, 41 mm-es belsőcső-átmérőjű teleszkóppár és a hetvenes évekből ismerős, kétoldali hátsó rugóstag felel az úttartásért – sehol egy fordított villa vagy központi rugóstag, ami egyébként alaposan el is rontaná a korhű kinézetet. Nos, hogy tényleg változatos utakon tesztelhessük a felfüggesztést, az M3-as kivezetőtől egészen Baranya déli csücskéig motoroztunk, beleértve az autópályákat, hepehupás alsóbbrendű utakat és persze a Mecsek szerpentinjeit.
Jóllehet, a terepmotoros külső csak álca, és a scrambler stílusú Brixton annyira mozog otthonosan földúton, mint bármelyik csupaszmotor, amire ilyen nagyblokkos Pirelli Scorpion Rally STR-eket szereltek, de ezt leszámítva valóban erőn felül teljesít. Nagyon mostoha, elhanyagolt állapotú aszfalton érződik csak, hogy a rugózás és a csillapítás is lehetne lágyabb, de amint legalább átlagos az útminőség, megmutatja, hogy mi a mérce a retrómotorok között.
A parádés egyenesfutás ugyanilyen meggyőző kanyarstabilitással társul, ezért szinte követeli a motor, hogy egyre mélyebbre döntsd, már amíg a szikrázó lábtartó véget nem vet a játéknak. Mindezt olyan természetességgel, és a széles kormányból adódóan remekül kontrollálhatóan, hogy az már-már szemtelen egy ilyen futóműre épült és 235 kilós motortól.
Ha nagyon kötekedni szeretnék, említhetném, hogy gázadásra a megszokottnál határozottabban egyenesedik fel a gép kanyarkijáraton, de ez is csak azért fontos, hogy a teszt megőrizze objektivitását, és ne torkolljon szerelmi ódába...
Komolyan: Ha nincs az a bizonyos Honda CB1100 EX, amit játszi könnyedséggel lehetett lábtartóig dönteni, egyértelműen az 1200 X kapná tőlem a legjobban kanyarodó, liter feletti retrómotor címét.
Így viszont megosztva áll a két gyönyörű vas a képzeletbeli garázsomban mint a stílus és az élmény tökéletes szobra, azzal az apró szépséghibával, hogy az 1100EX már jó ideje nem kapható Európában, míg a Brixton csak most kezdi karrierjét.
Még bejáratós volt a Cromwell, mi tettük meg vele az első 6-800 kilométert, ezért nem „bántottuk” a motort, de így is meggyőző volt az 1222 köbcentis sorkettes. A forgatónyomaték jelentős része már alapjárat felett elérhető, sőt 3100-as fordulatnál eléri a 108 Nm-es csúcsot, ezért bármelyik fokozatban simán lehet előzni kétezres fordulatszámról. Nincs váratlan megtorpanás túl alacsony fordulaton, teljesen nyitott gáznál sem, végig határozottan gyorsul, és a gyönyörűen daloló kipufogóknak köszönhetően még dinamikusabbnak érződik, mint amilyen valójában.
Csupán az esős, hűvös reggeleken lehetett érezni rajta, hogy nemcsak a mérnökök, hanem az EU-s környezetvédők is beleszóltak a befecskendező programozásába, és – a károsanyag-kibocsátás csökkentése miatt – érezhetően szegény a benzin-levegő keverék az indítás utáni első métereken. Jó hír, hogy aki szereti megvárni egyhelyben azt a fél-egy percet, amíg kicsit bemelegszik a vas, az valószínűleg semmit nem érez majd ebből, és egyébként is olyan hideg, párás időben jelentkezett csak a tünet, amiben a többség nem szívesen ül motorra.
Sokat ad, keveset kér...
Általában a tesztek végén jön a felsorolás, hogy pontosan mennyibe került az a sok látványos extra, amit azért tettek a motorra, hogy még jobban mutasson a képeken, videókon. Nos, itt is hosszú a lista, hiszen a legfontosabbak kiemelve (bukócső, haspáncél, lopásgátló, tempomat, üzemmódkapcsoló stb.) is impozáns felsorolás, csakhogy itt egy fillért sem kérnek a sok hasznos kiegészítőért. Bizony, ez mind alapáras a motoron, és ennek dacára most komoly, 600 000 forintos kedvezménnyel árulják az új Cromwellt.
Nagy megtiszteltetés, hogy itthon – sőt a nemzetközi sajtót átnézve – Európában is elsőként tesztelhettem az új Brixton Cromwell 1200 X-et. Egy, pontosabban most már két kezemen meg tudnám számolni, hány olyan tesztmotor akadt az elmúlt 15 évben, amit legszívesebben megtartottam volna a próba végén, és a Cromwell egészen biztosan közéjük tartozik. Kevés új gép egyike, ami egyszerre látványos, gyönyörű hangú, és a retró stílus dacára a kanyarok is a barátai.
Ilyenkor érzi azt az ember, hogy milyen szerencsés: ha anno, tiniként nem a motorozás, hanem egy másik hobbi szippantja be, akkor lemarad az élményről, amit egy ilyen régivágású vas adhat.
Műszaki adatok – Brixton Cromwell 1200 X
Motorkonstrukció: Soros, kéthengeres, egyvezérműtengelyes (SOHC), folyadékhűtésű
Összlökettérfogat (cm3): 1222
Hengerek száma: 2
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 61/83/6500
Váz: acél csőváz
Első felfüggesztés: KYB teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: KYB kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 110/80 R18/150/70 R17
Fékrendszer elöl: 310 mm-es dupla tárcsa és hagyományosan rögzített Nissin féknyereg
Fékrendszer hátul: 260 mm-es tárcsa és hagyományos Nissin féknyereg
Blokkolásgátló: Bosch ABS 9.2
Méretek és árak
Teljes hossz (mm): 2180
Ülésmagasság (mm): 800
Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 860
Üzemanyagtartály térfogata (l): 16
Gyári fogyasztásátlag: 4,6 L/100 km
Menetkész tömeg: 235 kg
Vételár: 4 599 990 Ft + regisztrációs adó
Forgalmazó: ADVESmoto