Szinte „légüres térbe” érkezett a Brixton tavaly megjelent újdonsága, a Cromwell 1200. Elvégre a környezetvédelmi normák szigorításával párhuzamosan nyugdíjazták Európában a többhengeres, literesnél nagyobb klasszikusokat, és olyan ikonok tűntek el az utakról, mint például a géposztály egyik etalonja, a CB1100 EX. Márpedig ez a kategória igenis népszerű lehetne, hiszen a klasszikusok az átlagos, középkorú vagy annál idősebb újmotor-vásárlók érzékeire, szívére hatnak régies, harmonikus formavilágukkal, így aki ilyen stílusú vasra vágyik, de nem szeretne a koros veteránok vagy youngtimerek műszaki hibáival bajlódni, annak tökéletes választás a retró stílusú, naprakész technikára épülő Cromwell.
A Brixton eddigi legnagyobb motorja már Magyarországon is elérhető, mi pedig egészhetes teszten faggattuk a sorkettest, hogy kiderítsük: mit tud az új kihívó?
Először is már a parkolóban megindul a magunkfajta motorosok nyálelválasztása, mert a szépség szubjektív dolog, de az tagadhatatlan, hogy ritka harmonikus formatervet álmodtak meg az osztrák mérnökök. Az egyszínűnek tűnő, mégis kéttónusú üzemanyagtartályt, a régies nyerget, a gondosan kidolgozott emblémákat és még ezernyi apróságot látva kétségtelen, hogy aprólékos, alapos munkát végeztek a formatervezők, ezért a gép csak úgy vonzza a tekintetet. Mindig feltűnő egy új motor, de a Cromwell fotózását tényleg tucatjával szakították félbe a járókelők vagy arra tekergő motorosok, hogy közelebbről is megcsodálják a pasztellzöld sorkettest...
Negatívumként csak a kezelőszervek említhetőek, mert a gombok, kapcsolók és karok kissé kilógnak a minőségi összképből, bár az is igaz, hogy ilyen apróság aligha riaszt el bárkit a Cromwelltől, hiszen ezeket leszámítva szinte tökéletes gépről beszélünk. Már alapjáraton ketyegve is azt sejteti a hangja, hogy élményteli utazásban lesz részünk, mert – a márka többi motorjához hasonlóan – meglepően mély, erőteljes basszus árad a kipufogóból. Nem zavaróan hangos, de olyan határozottan ropog a két krómozott ágyúcső, hogy kezd gyanús lenni: ha ez teljesíti az Euro 5-öt, akkor miért nem duruzsol ilyen szépen és öblösen a többi nagymotor?
Jóllehet, a 235 kilós menetkész tömeg nem kevés, de a kategórián belül igenis annak számít, és hála a kiváló KYB felfüggesztésnek, csak parkolás, tologatás közben érezni, hogy a hasonló összlökettérfogatú, de sportosabb nakedeknél 10-20 kilóval többet nyom az osztrákok újdonsága. Csekély erővel dönthető egyik oldalról a másikra, úgy 90-100-as tempóig egészen enyhe ellenkormányzással átfűzhető az S-kanyarokon, és ehhez remekül asszisztálnak a Pirelli abroncsok is. Persze az is megér pár szót, hogy a kiszervezett gyártásban készülő, kedvező árú Cromwell milyen minőségi abroncsokat kap gyárilag, míg több nagy teljesítményű motor fut névtelen gumikon, amíg a tulajdonos le nem cseréli őket...
Nem spóroltak a fékrendszer összeállításakor sem, a háromtárcsás Nissin szett több mint elég a határozott lassításhoz, ráadásul az adagolhatósága is példás. A kezdők biztosan értékelik majd a pontosan működő, kifinomult Bosch 9.1 ABS-t is, bár a tapasztaltabb motorosoknak talán túl óvatosnak tűnhet a gyári beállítás. Ennél később is közbeavatkozhatna a segédlet, különösen, hogy nyomatékhatárolós tengelykapcsoló is felügyeli a hátsó kerék megcsúszását visszakapcsolás közben.
A motorozás esszenciáját nyújtja az új Brixton Cromwell 1200
A hagyományos, acél csőváz és a felfüggesztés olyan harmóniában működik a hosszúlöketű, ropogó hangú, 1222 köbcentis sorkettessel, hogy a Cromwell nyergében már-már elhiszi az ember: ez tényleg egy veterán, ami valahogy túlélte a történelem viharait, és most került elő egy raktár mélyéről. Határozottan pulzál a Dell'Orto injektorral táplált nyolcszelepes, és ha az erőforrás emlékeztet egy bizonyos brit márka kéthengeresére, az aligha a véletlen műve.
Még a furatátmérő és a lökethossz is szinte megegyezik a Speed Twinével (Triumph: 97,6 x 80,0, Brixton: 98,6 x 80 mm), ha valakinek kételyei lennének, hogy pontosan melyik modelltől szeretne vevőket csábítani a márka...
Ha terepre merészkednél...
Miként a félliteres Crossfire-ből, úgy a nagyobb névrokonból is többféle változat készül. Egyaránt elérhető mindkettőből az X jelzésű scrambler, mely látványos, aranyszínű felnikkel és marcona külsővel igyekszik belopni magát a motorosok szívébe. Természetesen nem merült ki ennyiben az 1200-as változat átépítése, hiszen az új kerekek mellett Scrambler Pirelli Scorpion Rally STR terepgumikat, magas, merevítős kormányt, valamint masszív haspáncélt is kapott:
Mivel a Cromwell egyvezérműtengelyes erőforrása különösen az alsó fordulatszám-tartomány erős, csúcsnyomatéka már háromezernél kiaknázható, nincs értelme túlzottan pörgetni. Hatodikban már lazán előzhetsz vele 60-ról, ilyen tekintetben a motorozás hőskorát idézi, miként az is, hogy a piros tartományhoz közelítve egyre erőteljesebb vibrálással adja tudtodra, hogy ideje felkapcsolni. Hatodikban ez csak 150 felett kezd zavaróvá válni, de ott már egyébként is vitorlaként feszül a kormányba kapaszkodó vezető, szóval a nyeregre átkúszó rezgés aligha lesz gátja az önfeledt túrázásnak.
Ha ilyen motort keresel, javaslom, mindenképpen tegyél egy próbát a Cromwell 1200-zal, mert az említett apróságokat leszámítva mindent megtestesít, amit elvárhatsz a modern klasszikusoktól. A stresszmentes, élvezetes motorozás záloga, amivel a szerpentinezés is élmény, és kényelme alkalmassá teszi hosszabb-rövidebb túrákra is.
Műszaki adatok – Brixton Cromwell 1200
Motorkonstrukció: Soros, kéthengeres, egyvezérműtengelyes (SOHC), folyadékhűtésű
Összlökettérfogat (cm3): 1222
Hengerek száma: 2
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 61/83/6500
Váz: acél csőváz
Első felfüggesztés: KYB teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: KYB kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 110/80 R18/160/60 R17
Fékrendszer elöl: 310 mm-es dupla tárcsa és hagyományosan rögzített Nissin féknyereg
Fékrendszer hátul: 260 mm-es tárcsa és hagyományos Nissin féknyereg
Blokkolásgátló: Bosch ABS 9.1
Méretek és árak
Teljes hossz (mm): 2180
Ülésmagasság (mm): 800
Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 800
Üzemanyagtartály térfogata (l): 16
Gyári fogyasztásátlag: 4,6 L/100 km
Menetkész tömeg: 235 kg
Vételár: 4 699 990 Ft + regisztrációs adó
Forgalmazó: ADVES.moto