A legismertebb motorgyártók döntéshozói a határokat feszegetve próbálják bővíteni a modellválasztékot, így napjainkban meglepő géposztályokban próbálnak szerencsét az olyan nagy gyárak, mint például a BMW, a Harley-Davidson vagy éppen a KTM. Elég, ha a már említett Pan America túraenduróra, a KTM villanymotorjaira és különc, A1-es (!) rollerére gondolunk, de ide sorolhatjuk az R 18-at is.
Persze a német cruiser alapmodellje, az R 18 egyszerűen cirkáló volt, ám a 2022-től kapható átiratok, mint az általunk tesztelt R 18 Transcontinental és a Bagger már az amerikai utazómotorok babérjaira tör. Retteghet a Harley-Davidson és az Indian?
Nem tökéletes, de magával ragadó gép az R 18 B
Tisztán látszik, hogy a BMW-nél folyamatosan elemzik a piaci trendeket és – hogy ne érje másolás vádja a márkát – úttörő megoldásokkal próbálnak újabb és újabb kategóriákban az élre ugrani.
Gondoljunk csak a világ első, hidraulikus csillapítású villájára (1935), az idomos motorok elterjedésekor az első, teljesen burkolt, nagy szériában gyártott motorkerékpárra (R 100 RS, 1976) vagy az első ABS-es kétkerekűre (K 100, 1988). Nos, az R 18 B és Transcontinental is úttörő szerepre készül, hiszen a kategóriatársak többségénél nyomatékosabb, gazdagabban felszerelt motor, és a géposztályban egyedülálló, távolságtartó, adaptív tempomattal segíti a gondtalan túrázást.
Mielőtt a gyakorlati tapasztalatokra térnénk, először is tisztázzuk: az R 18 Classicnak és az R 18 B-nek tulajdonképpen
csak az erőforrása közös, mert bármennyire is hasonlítanak, a váz és a futómű teljesen más a két motorban.
A vázat úgy alakították át, hogy zokszó nélkül viselje az utassal és csomagokkal akár 600 kiló feletti össztömeget is. A tömzsi és csak 16-os átmérőjű első kerék helyére keskenyebb, 19 colos, fűzöttküllős felnit építettek be, emellett módosítottak a villaszögön is (53,7-ről 62,7-fokra). Nem maradhatott érintetlen a hátsó felfüggesztés sem, itt jócskán nőtt a rugóút, ami immáron 120 mm.
Érezték a bajor mérnökök, hogy nem elégedhetnek meg a „sima” R 18 felületes átfésülésével, hiszen két bőrtáskától meg egy nagy plexitől még nem lesz túramotor a cruiserből. Aki nem hiszi, nézze csak meg a nyolcvanas évek softchoppereit és klasszikus túragépeit – azokon remekül tetten érhető, hogy milyen szörnyűségek születnek, ha csak a kormányt cserélgetik a gyárban, miközben rojtos táskákat akasztanak a lépcsős nyeregekre.
Mire jó a távolságtartó, másnéven adaptív tempomat?
A szkeptikusok valószínűleg ezúttal is „Helyettem vezet a motor? Jó, hogy nem egyedül megy a Mátrába!” rigmusokkal bírálják majd a sebességrögzítőt, pedig elhihetitek, hogy remek dolog. Gyakorlatilag nincs szükség a fék- és kuplungkarra, ha autópályán haladsz, mert amint utolérsz egy autót vagy lassabb kocsi vágódik ki eléd a belsőbe, a BMW automatikusan felveszi annak a sebességét.
Persze nemcsak autópályán van elemében a boxer, hiszen amíg – jókora szikraesőt vetve – le nem érnek a lábtartók, egészen stabilan követi az ívet a csaknem négymázsás boxer. A felfüggesztés csak teljes terhelés (630 kg) körül mutatja bizonytalanság jeleit, ilyenkor elkélne az erősebb csillapítás, de az is igaz, hogy ha Fekete Laci ülne fel mögém, akkor sem nyomnánk ennyit a motorral együtt… A fékrendszerre sem lehet panasz, bár ez érződött már az R 18 tesztjén is, hogy meg sem kottyan a négydugattyús nyergekre és 300-as első tárcsákra épülő fékeknek a 4-500 kilós tömeg.
Persze nem lenne luxuscirkáló az R 18 B gazdag alapfelszereltség nélkül, ezért a csupasz változat két klasszikus óráját lecserélték egy összetett, négy analóg műszerből és egy mozivászonnyi TFT-kijelzőből álló egységre. Tényleg senkinek nem lehet kifogása:
a hagyományos motorok hívei gyönyörködhetnek a csodás betűképű, dísztárgynak is beillő órákban, miközben azért ott a TFT, ami – egyebek mellett – teljes értékű navigációként is működik.
Aki korábban ment már fiatal, legfeljebb 4-5 éves BMW-vel, tesztünkön ösztönösen járt-kelt az R 18 B menüjében. Ezzel szemben a többieknek néhány kilométernyi motorozás után vált természetessé, hogy sem a navigációhoz, sem a rádió vagy más zeneforrás kezeléséhez nem kell lepillantania – oda sem nézve is megtalálja a balos markolaton elhelyezett gombokkal, amit keres.
Ezt a parádés műszaki alapot és felszereltséget még megfejelték két keményfedelű oldaldobozzal, valamint minőségi hangszórókkal, és bármilyen közhelyesen hangzik, az R 18 B így már tényleg az utak királya címre pályázik, akár köz- akár márkanévként értelmezzük a kifejezést.
Méretei alapján nem az európai piac volt a legfontosabb szempont az R 18 B tervezésekor, viszont amíg nem a Monte Zoncolane-t vagy hasonló, járdányi szélességű, kanyargós hágót szeretnénk meghódítani, az európai szerpentineken garantáltan jól érezzük magunkat a nyergében.
Kinek a motorja a BMW R 18 B?
Az alapötlet tehát nem változott, az R 18 B a teljesen más műszaki alap dacára ugyanolyan hangulatos, pillanatok alatt magával ragadó motor lett, mint a 2020-as alapmodell, de ezzel már hosszabb túrákra is vállalkozhatunk – a kényelme és a hatótávja biztosan nem lesz gátja a transzkontinentális kirándulásoknak. Persze elsősorban azoknak lesz jó választás, akik többnyire egyedül utaznak, mert a bagger stílus írtalan szabályai szerint a hátsó ülés inkább a Mátráig, mintsem a Dolomitokig kényelmes. Persze ez így is van rendjén, hiszen aki párjával utazik, annak ott a Transcontinental, ami elöl-hátul fejedelmi kényelmű utazómotor, míg ez a hatékony és stílusos túrázás célszerszáma.
Műszaki adatok – BMW R 18 B
Motorkonstrukció: Négyütemű, lég- és olajhűtésű, kéthengeres boxer
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Hengerűrtartalom (cm3): 1802
Furat x löket (mm): 107,1 x 100
Kompressziós viszony: 9,6:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 67 (91)/4650
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 158/3000
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező (BMS-K+)
Erőátvitel: Bowdenes működtetésű, száraz, egytárcsás tengelykapcsoló
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: kardántengely
Első felfüggesztés: Acél bölcsővázhoz kapcsolódó, hagyományos teleszkópvilla
Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó acél lengővilla
Első abroncs mérete: 120/70 R19
Hátsó abroncs mérete: 180/65 B16
Tömeg (kg): 398
Üzemanyagtartály térfogata (l): 24
Tengelytáv (mm): 1695
Vételár: 11 522 700 Ft