A legismertebb motorgyártók döntéshozói a határokat feszegetve próbálják bővíteni a modellválasztékot, így napjainkban meglepő géposztályokban próbálnak szerencsét az olyan nagy gyárak, mint például a BMW, a Harley-Davidson vagy éppen a KTM. Elég, ha a már említett Pan America túraenduróra, a KTM villanymotorjaira és különc, A1-es (!) rollerére gondolunk, de ide sorolhatjuk az R 18-at is.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Az új váz, felfüggesztés és idomok dacára ugyanolyan hangulatos, egyszersmind stílusos gép a Bagger, mint elődje, az R 18 Classic. A legfontosabb különbség a kettő között az R 18 B jobb időjárás-védelme, gazdagabb felszereltsége és a három mérettel nagyobb első kereke

Persze a német cruiser alapmodellje, az R 18 egyszerűen cirkáló volt, ám a 2022-től kapható átiratok, mint az általunk tesztelt R 18 Transcontinental és a Bagger már az amerikai utazómotorok babérjaira tör. Retteghet a Harley-Davidson és az Indian?

Nem tökéletes, de magával ragadó gép az R 18 B

Tisztán látszik, hogy a BMW-nél folyamatosan elemzik a piaci trendeket és – hogy ne érje másolás vádja a márkát – úttörő megoldásokkal próbálnak újabb és újabb kategóriákban az élre ugrani.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Még a markolat formája, anyaga is a korabeli BMW-ket idézi

Gondoljunk csak a világ első, hidraulikus csillapítású villájára (1935), az idomos motorok elterjedésekor az első, teljesen burkolt, nagy szériában gyártott motorkerékpárra (R 100 RS, 1976) vagy az első ABS-es kétkerekűre (K 100, 1988). Nos, az R 18 B és Transcontinental is úttörő szerepre készül, hiszen a kategóriatársak többségénél nyomatékosabb, gazdagabban felszerelt motor, és a géposztályban egyedülálló, távolságtartó, adaptív tempomattal segíti a gondtalan túrázást.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
A 158 Nm-es (!) legnagyobb forgatónyomaték önmagában is elég meggyőző adat, a kimagaslónak számító felszereltség, élen a radarral már csak ráadás, hogy még csábítóbb legyen a gép

Mielőtt a gyakorlati tapasztalatokra térnénk, először is tisztázzuk: az R 18 Classicnak és az R 18 B-nek tulajdonképpen

csak az erőforrása közös, mert bármennyire is hasonlítanak, a váz és a futómű teljesen más a két motorban.

A vázat úgy alakították át, hogy zokszó nélkül viselje az utassal és csomagokkal akár 600 kiló feletti össztömeget is. A tömzsi és csak 16-os átmérőjű első kerék helyére keskenyebb, 19 colos, fűzöttküllős felnit építettek be, emellett módosítottak a villaszögön is (53,7-ről 62,7-fokra). Nem maradhatott érintetlen a hátsó felfüggesztés sem, itt jócskán nőtt a rugóút, ami immáron 120 mm.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Még a lámpaburák is igazi múltidéző részletek, jól állnak a klasszikus kiegészítők az R 18-nak

Érezték a bajor mérnökök, hogy nem elégedhetnek meg a „sima” R 18 felületes átfésülésével, hiszen két bőrtáskától meg egy nagy plexitől még nem lesz túramotor a cruiserből. Aki nem hiszi, nézze csak meg a nyolcvanas évek softchoppereit és klasszikus túragépeit – azokon remekül tetten érhető, hogy milyen szörnyűségek születnek, ha csak a kormányt cserélgetik a gyárban, miközben rojtos táskákat akasztanak a lépcsős nyeregekre.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Az ülésmagasság 720 mm-re nőtt, de ez a legalacsonyabb motorosokat sem zavarja majd, hiszen a 150-160 centis pilóták is simán talajt érnek a boxerről. Mivel tolatófokozat segíti a parkolást, nekik sem okoz majd gondot a ki- és beállás a géppel

Mire jó a távolságtartó, másnéven adaptív tempomat?

A szkeptikusok valószínűleg ezúttal is „Helyettem vezet a motor? Jó, hogy nem egyedül megy a Mátrába!” rigmusokkal bírálják majd a sebességrögzítőt, pedig elhihetitek, hogy remek dolog. Gyakorlatilag nincs szükség a fék- és kuplungkarra, ha autópályán haladsz, mert amint utolérsz egy autót vagy lassabb kocsi vágódik ki eléd a belsőbe, a BMW automatikusan felveszi annak a sebességét.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
A fényszóró feletti radar adja a jelet a – gázt és a fékeket működtető – adaptív tempomatnak. Pontosan és gyorsan működik, különösen a lassítások megnyugtatóan magabiztosak, és amint kisorol előlünk az autó vagy motor, ismét gázt ad és felgyorsít a beállított utazósebességre

Persze nemcsak autópályán van elemében a boxer, hiszen amíg – jókora szikraesőt vetve – le nem érnek a lábtartók, egészen stabilan követi az ívet a csaknem négymázsás boxer. A felfüggesztés csak teljes terhelés (630 kg) körül mutatja bizonytalanság jeleit, ilyenkor elkélne az erősebb csillapítás, de az is igaz, hogy ha Fekete Laci ülne fel mögém, akkor sem nyomnánk ennyit a motorral együtt… A fékrendszerre sem lehet panasz, bár ez érződött már az R 18 tesztjén is, hogy meg sem kottyan a négydugattyús nyergekre és 300-as első tárcsákra épülő fékeknek a 4-500 kilós tömeg.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Jópont az R 18 B-nek, hogy amíg a Transcontinental nagyméretű plexije útban volt az alacsonyabb, 165-170 centis pilótáknak, a Bagger alacsonyabb plekója egyáltalán nem zavaró, mégis hatékonyan tereli el a menetszelet

Persze nem lenne luxuscirkáló az R 18 B gazdag alapfelszereltség nélkül, ezért a csupasz változat két klasszikus óráját lecserélték egy összetett, négy analóg műszerből és egy mozivászonnyi TFT-kijelzőből álló egységre. Tényleg senkinek nem lehet kifogása:

a hagyományos motorok hívei gyönyörködhetnek a csodás betűképű, dísztárgynak is beillő órákban, miközben azért ott a TFT, ami – egyebek mellett – teljes értékű navigációként is működik.

Aki korábban ment már fiatal, legfeljebb 4-5 éves BMW-vel, tesztünkön ösztönösen járt-kelt az R 18 B menüjében. Ezzel szemben a többieknek néhány kilométernyi motorozás után vált természetessé, hogy sem a navigációhoz, sem a rádió vagy más zeneforrás kezeléséhez nem kell lepillantania – oda sem nézve is megtalálja a balos markolaton elhelyezett gombokkal, amit keres.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Az erőtartalék-mérő és a – rossz, de elterjedt kifejezéssel – „GPS” is alapáras a BMW R 18 B-n

Ezt a parádés műszaki alapot és felszereltséget még megfejelték két keményfedelű oldaldobozzal, valamint minőségi hangszórókkal, és bármilyen közhelyesen hangzik, az R 18 B így már tényleg az utak királya címre pályázik, akár köz- akár márkanévként értelmezzük a kifejezést. 

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Végre egy őszinte, sőt túl szerény fogyasztásadat! Olyan szemérmes volt a BMW, hogy 5,6 L/100 km-es értéket tüntetett fel az R 18-nál, de a tulajdonosok rácáfoltak – több száz tankolás adatai alapján 5,08 literes átlag jött ki nekik, azaz jóval kevesebb, mint a gyári érték…

Méretei alapján nem az európai piac volt a legfontosabb szempont az R 18 B tervezésekor, viszont amíg nem a Monte Zoncolane-t vagy hasonló, járdányi szélességű, kanyargós hágót szeretnénk meghódítani, az európai szerpentineken garantáltan jól érezzük magunkat a nyergében.

Kinek a motorja a BMW R 18 B?

Az alapötlet tehát nem változott, az R 18 B a teljesen más műszaki alap dacára ugyanolyan hangulatos, pillanatok alatt magával ragadó motor lett, mint a 2020-as alapmodell, de ezzel már hosszabb túrákra is vállalkozhatunk – a kényelme és a hatótávja biztosan nem lesz gátja a transzkontinentális kirándulásoknak. Persze elsősorban azoknak lesz jó választás, akik többnyire egyedül utaznak, mert a bagger stílus írtalan szabályai szerint a hátsó ülés inkább a Mátráig, mintsem a Dolomitokig kényelmes. Persze ez így is van rendjén, hiszen aki párjával utazik, annak ott a Transcontinental, ami elöl-hátul fejedelmi kényelmű utazómotor, míg ez a hatékony és stílusos túrázás célszerszáma.

bmw-r-18-b-bagger-teszt
Még tolatófokozattal is felszerelték az 1802 köbcentis boxert, a „rükvercet” a blokk felett elhelyezett, krómozott karral lehet kapcsolni  

Műszaki adatok – BMW R 18 B

Motorkonstrukció: Négyütemű, lég- és olajhűtésű, kéthengeres boxer

Hengerek/szelepek száma: 2/8

Hengerűrtartalom (cm3): 1802

Furat x löket (mm): 107,1 x 100

Kompressziós viszony: 9,6:1

Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 67 (91)/4650

Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 158/3000

Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendező (BMS-K+)

Erőátvitel: Bowdenes működtetésű, száraz, egytárcsás tengelykapcsoló

Váltó: hatfokozatú

Szekunder hajtás: kardántengely

Első felfüggesztés: Acél bölcsővázhoz kapcsolódó, hagyományos teleszkópvilla

Hátsó felfüggesztés: Központi rugóstaghoz kapcsolódó acél lengővilla

Első abroncs mérete: 120/70 R19

Hátsó abroncs mérete: 180/65 B16

Tömeg (kg): 398

Üzemanyagtartály térfogata (l): 24

Tengelytáv (mm): 1695

Vételár: 11 522 700 Ft