Érdekes sorrend alakult ki az idén nyáron eladott új motorok között Olaszországban. A kontinens második legnagyobb motorpiacáról beszélünk, ahol évente százezres mennyiségről van szó, azaz bátran nevezhetjük reprezentatív mintának, és ebből szépen kirajzolódik, hogy miként változott az egyes márkák és típusok népszerűsége az utóbbi hónapokban
Csak a kalandmotorok fogynak Olaszországban
A toplista első hét helyezettjéből hat (!) az enduró/kalandmotor besorolást kapta a gyártótól, igaz, ebben olyan modellek is megtalálhatóak, melyek elnevezésük dacára 17-es könnyűfém kerekeken futnak. Az utóbbi hónapokban több modell is felzárkózott a listavezető mögé, így alig pár darabra olvadt a BMW R 1250 GS előnye (2614 db), és meglepetésre egy hazai márka, a Benelli lohol a nyakában a TRK 502 és 502 X modellel.
Tegyük hozzá, kissé csalásszagú, hogy egy kalap alá veszik a két gépet, holott alapvető különbségek (pl. rugóút, kerékméret stb.) fedezhetők fel közöttük. Akárhogy is, csupán tíz darabbal lemaradva lett második a TRK-család (2604 db), és a dobogós Honda Africa Twinből is 2306 darab talált gazdára júliusban, illetve augusztusban. Mögöttük sorakozik a Yamaha Tracer 900 (1891 db), a Honda NC750X (1777 db), a BMW R 1250 GS Adventure (1563 db) és a Yamaha Tenere 700 (1384 db).
Gyakorlatilag megtörhetetlen tehát az endurók és kalandmotorok uralma, míg a robogók között a Honda uralja az élmezőnyt. Továbbra sincs ellenfele az SH150-nek (7377 db), és csak jócskán lemaradva követi a hazai Piaggo Beverly 300 (6052), míg a harmadik-negyedik helyen szintén két SH tanyázik (SH300i: 5825 db, SH125: 5669 db.)
Mi a helyzet itthon?
Tegnap adta ki az MGE a hazai újmotorpiac legfrissebb számait, amiből kiderült, hogy újabb rekordok dőltek meg itthon, mintha nem is lett volna járvány és gyárleállás a szezon legfontosabb részében. Mindössze egy százalékkal csökkent a forgalom 2019-hez képest: szeptemberig 3236 új nagymotor talált gazdára, azaz több, mint 2010 és 2018 között bármikor egész évben.
Kifejezetten erős volt a nyári forgalom, 418 átadott géppel ez volt az utóbbi évtized legerősebb augusztusa, ami nagyban hozzájárult, hogy az áprilisi és májusi mélyrepülés dacára sem csökkent a kereskedések forgalma 2020-ban.