Ha még nem ültél motoron utasként, akkor talán úgy gondolod, hogy olyan mintha egy autóba utasként utaznál. Sajnos ha így gondolod, akkor nagyot tévedsz!:) A motoros utasának éppen olyan képzettnek kell lennie a maga módján mint a motor vezetőjének. Ha utasként nem vagy képzett, akkor bizony komoly veszélybe sodorhatod a motor vezetőjét és magadat.
Ne aggódj!
Ez a cikk azoknak íródott, akik egyáltalán nem, vagy csak nagyon keveset utaztak utasként motorkerékpáron.
Indulás előtt
Fontos, hogy motorra szoknyába, vagy lenge öltözetbe soha ne ülj fel, mivel a motoron ülve menet közben könnyen a szél olyan helyre sodorhatja a ruhád, hogy az beakadva balesethez vezet. A legjobb tanácsom az lenne, hogy csak motoros öltözékben ülj motorra, de mivel tudom, hogy ez nem minden esetben kivitelezett, ezért fogadd meg az alábbi néhány tanácsot.
* ha cipőben vagy rejtsd el a cipőfűződ, nehogy bármibe beakadjon
* öltözz zárt feszes ruházatba
* tetőtől talpig legyen rajtad ruha, a miniszoknyát hagyd meg más alkalmakra.
* a biztonságod érdekében legyen rajtad védőfelszerelés, ami megvéd ha esetleg elesnétek. Legalább egy bukósisakot és egy kesztyűt vegyél fel ha mást nem is. Hozzáteszem ez édes kevés, ha baj van, hisz ezért találták ki a motoros felszerelést.
Karjelzések a motorosnak
Indulás előtt jó tisztázni néhány karjelzést és gesztust, mivel menet közben nem igen tudtok beszélgetni egymással.
* ütögesd (persze ésszel) a motoros hátát vagy combját ha valami nagy problémád van. Például darázs ment a kabátodba, vagy begörcsölt a lábad.
* ha valamit mutatni akarsz, akkor ne érj a motoroshoz, csak nyújtsd ki a kezed úgy, hogy lássa.
Felszállás a motorra
Addig ne ülj fel a motorra míg arra a motor vezetője nem adott jelzést. A motorosnak felszállásod előtt be kell húznia a féket és ki kell támasztania magát nehogy felboruljatok míg te felpróbálsz ülni mögé. Várd meg minden esetben a jelzést!
Ha megkaptad a jelzést, akkor óvatosan lépj a hátsó lábtartóra és fokozatosan "emeld át magad" az ülés felett. Ha hirtelen lépsz fel, akkor megbillen a motor és az könnyen boruláshoz vezet. Azért kell óvatosnak lenni, hogy a motoros ellensúlyozni tudja a te súlyodat, ugyanis míg fel nem ülsz, addig neki ellen kell tartania.
A legfontosabb szabály
Amennyiben már felültél a motorra és mindkét lábadat a lábtartóra raktad, azután nem veheted le őket onnan. Addig nem még a motorról le nem akarsz szállni és erre jelzést nem kaptál. A lábadnak minden esetben mindig a lábtartón a helye. Amikor a motor megáll egy kereszteződésben, a pirosnál, az utcasarkon a lábadnak a lábtartón a helye. Nincs olyan szituáció a leszálláson kívül, amikor leveheted onnan.
Megjegyzem ha látod, hogy a motoros lába megcsúszik, vagy vészhelyzet van, akkor ha tudsz segíts neki, de általános szabály, hogy a lábtartón van a lábad helye leszállásig.
Menet közben
Menet közben a legfontosabb, hogy bíznod kell a motorosban és ezt tényleg abszolút bizalmat jelent! Fontos, hogy ne félj, mert arra könnyen ráfizethettek.
Indulás
Indulás előtt figyelj arra, hogy a testsúlyod előre legyen helyezve. Magyarul dőlj előre, nehogy leess egy hirtelen indulásnál. Ha lámpánál álltok, akkor ne bámészkodj, hanem te is figyeld a jelzőlámpát, mivel mi motorosok elég dinamikusan indulunk és nagy meglepetés lehet a vége. Kapaszkodj és figyelj! Ennyi a lényeg:)
Váltásnál
Többnyire a motorosnak kell figyelni a pontos és finom váltásokra, de általában azért a motor billen, ilyenkor könnyen összeütődik a bukósisak, főleg sportmotoroknál. Figyelj, hogy ne fejelgesd az előtted ülőt.
Kanyarban
A kanyar a legveszélyesebb szituációk egyike az utas szempontjából. Több ezer kilométer után az utas és a motoros összeszokik, de eleinte nagy a bizalmatlanság. Egy nagyon fontos szabály van, amit ki is emelek!
Mindig, minden esetben függetlenül attól, hogy mennyire félsz vagy sem! Mindig abba az irányba és annyira dőlj te is mint a motoros előtted! A jó utas olyan mint egy krumplis zsák!
Remélem aki mögé felülsz annak van esze és nem rögtön az első alkalommal a lábtartóig akar dönteni veled. A motorosnak és az utasnak össze kell szoknia. Ezt a legtöbb motoros azért tudja, szerencsére. Tartózkodj azoktól, akik egy körre akarnak elvinni, mert biztos, hogy meg akarják mutatni mennyire tudnak motorozni, csak azt felejtik el, hogy olyan ül mögöttük, aki egyáltalán nem tud motorozni. Történt már ebből haláleset...
Tehát, légy krumplis zsák! Tanulj a krumplis zsáktól!
Lassítás
A motoron próbálj, mindig stabilan kapaszkodni. Készülj fel arra hogy fékezéskor, ki kell támasztani magad, vagy meg kell kapaszkodnod. Igyekezz nem odanyomni magad a motoros testéhez és rajta támaszkodni, mivel ezzel zavarod az irányításban.
Néha, városi menetben az utas hajlamos a vezető combjára tenni a kezét lazítás képen. Ne tedd! Ha hirtelen lassítani kell, akkor a lábát lefele fogod nyomni, mivel előre billensz és azon támaszkodsz meg. Ezzel zavarod a fékezésben, vagy éppen a váltásban. Néha éppen ezen múlik egy baleset kivédése.
Leszállás a motorról
Ha a motor megállt és a motoros kitámasztotta magát, valamint jelezte hogy felkészült, csak abban az esetben kezd meg a leszállást.
Végszó
Ez a cikk elsősorban tapasztalatlan utasoknak készült. Remélem tudtam segíteni, hogy utasként a maximumot hozhasd ki magadból és nagyobb galiba nélkül éld át a motorozás felejthetetlen élményét!
Nekem már sikerült párszor de sosem akarattal.
Nem gondoltam hogy van aki fekteti saját maga.