Július végén, Olaszországban zajlik a Yamaha Racing Experience (YRE), melyen ezúttal a márka ikonikus sornégyesének 25 éves pályafutását ünneplik. A páratlan helyszín, Mugello, valamint az ott megjelenő Yamaha-versenyzők garantálják, hogy feledhetetlen élmény lesz ez a hétvége az R1 rajongóinak.

R1-ünnep Mugellóban

Még 1998-ban látott napvilágot az első YZF-R1, melyben 998 köbcentis, a márka hagyományaihoz híven 20 szelepes négyhengeres dolgozott. Ez volt tehát az alap, és maga a konstrukció akkor vált igazán egyedivé, amikor Kunihiko Miwa projektvezető úgy határozott, hogy megtervezi a világ első, függőlegesen beépített sebességváltóját, ami természetesen az új R1-ben kapott helyet.

Ezáltal könnyebb, rövidebb lett az erőforrás, lehetővé tette a hosszabb lengővilla vagy lengőkar beépítését, ami pedig egyértelműen növelte a gép stabilitását.

Hogy még kezesebbé váljon a modell, a Yamaha az Öhlinssel együttműködve fejlesztette ki a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkóppárt, ezt kapcsolták a mérnökök a saját tervezésű Deltabox II vázhoz, hogy a vezető minél könnyebben megbirkózzon a 177 kilós és 150 lóerős géppel.

yamaha-r1-25-eves-jubileum
Egy évvel a bemutatás után, 1999-ben David Jefferies első lett a Man TT-n a TT Formula One géposztályban, majd megnyerte a Senior-futamot, valamint a Production TT-t is. A legutóbbi fontos mérföldkő a 2021-es Superbike-vb megnyerése volt, hiszen akkor egyéniben és csapatban is diadalmaskodott a márka

Az ezredfordulón új felfüggesztést, karcsúbb idomzatot és könnyű titánkipufogót kapott a modell, majd 2002-ben Yoshikazu Koike projektvezető irányításával született meg a Deltabox III vázra épülő utód. Újabb két év múlva nőtt az erőforrás furata, csökkent a lökethossza, és immáron a levegő torlónyomását kihasználva vált még erősebbé,

így a 180 lovas R1 elérte az 1:1-es teljesítmény/tömeg arányt.

Egészen 2007-ig kellett várni az újabb forradalmi ötletre, ez volt az elektronikusan módosítható szívócsatorna, mely egyébként más formában, de hasonló elven visszaköszön a 2023-as Kawasaki ZX-10RR-en is. 

yamaha-r1-25-eves-jubileum
Az R1 volt az első sorozatgyártású motorkerékpár, amiben hattengelyes helyzetérzékelő (IMU) szolgáltatta az adatokat, hogy minél kifinomultabb legyen például a kipörgésgátló működése. Szükség is volt erre, hiszen az utóbbi esztendőkben már kereken 200 lóerős volt a Yamaha zászlóvivője, míg száraztömegét 179 kilóra szorították le

Ezt követően egyre több szabadalmat ültettek át a versenysportból, ilyen volt például az M1-ből ismert, úgynevezett keresztsíkú főtengely a 2009-es modellben, és ez meghozta a sikert a WSBK-ban is: Spies 28 versenyből 14-szer nyert, és elhódította a világbajnoki címet. Szintén 2009-ben bajnok lett a márka az EWC-ben is a YART csapattal. Ezt a remek műszaki csomagot megkoronázta a 2015-ben bevetett, hattengelyes IMU, valamint a 2020-ban érkezett, új hengerfej, vezérműtengely és üzemanyag-befecskendező, illetve a még kifinomultabb elektronikus vezetéssegítő rendszer. A siker ezúttal sem maradt el:

Razgatlioglu lett a Superbike világbajnoka, csapattársa, Locatelli az év újonca, illetve náluk landolt a csapatvilágbajnoki trófea, valamint a márkák versenyében is a Yamaha diadalmaskodott.

Hogy a „civil” motorosok is profitálhassanak a pályán elért eredményekből, a Yamaha elkészítette az R1 GYTR-t. A GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) nem más, mint a Yamaha cégen belüli, speciális
versenyalkatrészekkel foglalkozó részlege, amely több mint 40 éve fejleszti a teljesítménynövelő alkatrészeket. A FIM Stock 1000 szabályoknak megfelelően gyártott, különleges felszereltségű gép gyakorlatilag versenykész, így kényelmes, egyszersmind megbízható választás a privát alakulatoknak és pilótáknak.

Ha Te is megcsodálnád az elmúlt negyed évszázad legszebb Yamaháit, regisztrálj a kétnapos rendezvényre, ahol a motorok mellett a Yamaha pilótáival is találkozhatsz. Hogy pontosan milyen programok várnak a pályabejáráson és a boxlátogatáson túl, arról az esemény hivatalos honlapján olvashatsz részleteket.