Éppen 25 éve, az 1997-es EICMA-n láthattuk először a Yamaha új sportmotorját, az YZF-R1-et. A csupán 177 kilós vas – köszönhetően a márkára jellemző, hengerenként ötszelepes kialakításnak – kereken 150 lovas csúcsteljesítményre volt képes, és mi tagadás, akkoriban igencsak kiemelkedőnek számított a gép 1,18 kg/LE teljesítmény/tömeg aránya.
Két évvel később további értékes grammokat faragtak le a tömegéből, így az ezredfordulón már csak 175 kilóig lendült ki a mérleg nyelve a Yamaha alatt, majd azóta számos modellváltozat érkezett az R1-ből. Ugyanakkor az utóbbi években kissé háttérbe szorult a típus, 2015-ben volt az utolsó, nagyobb fejlesztés és két éve egy kisebb ráncfelvarrás, így valóban időszerű az utód érkezése.
Hamarosan láthatjuk az új Yamaha R1-et?
A mindig jól értesült Young Machine munkatársai szellőztették meg, hogy nagy dobásra készülnek a Yamahánál. Adja magát az ötlet, hogy pont 25 évvel az első R1 megjelenése után mutassák be az új, jubileumi modellt, mely a gyár friss szabadalmai alapján igazi úttörő lehet: nem kizárt, hogy ez lesz az elő olyan rendszámos motorkerékpár, amibe a MotoGP-ből ismert seamless váltó kerül. Talán emlékeztek még rá, az R1 új, kimondottan pályaversenyzésre készült átiratát nemrég láthattátok nálunk, s ha igaznak bizonyul a szóbeszéd, még idén novemberben jön a közúti változat is.
Kettős előnnyel kecsegtetne a cégnek a 2023-as, átdolgozott R1 piacra dobása, hiszen ezzel új, még versenyképesebb modellel indulhatna a márka a Superbike vb-címéért, emellett pedig új etalont állíthatna a literes sportmotorok géposztályában, hogy lépéselőnybe kerüljön a japán és európai kihívókkal szemben.
Akárhogy is, egy hét múlva nyit az EICMA, azaz legkésőbb november második hetében kiderül, hogy milyen újdonságokkal készül a Yamaha a 2023-as szezonra. Azt már korábban elárulták a döntéshozók, hogy a Yamaha MT-125, MT-07 és MT-09 típusok csak kisebb ráncfelvarrással lépnek át az új esztendőbe, így várhatóan a kaland- és sportmotorok terén számíthatunk valódi újdonságokra a márkától.