Új szabadalmat nyújtott be a Yamaha, és a tervrajzokon látott részlet valószínűleg a gyorsabb és zökkenőmentes váltásokat lehetővé tévő, úgynevezett seamless erőátvitelt ábrázolja. Ez arra utal, hogy a Yamahánál az új R1 lehet az első közúti modell, amibe ilyen technikát építenek.

Seamless váltót kaphat a Yamaha R1

Persze „nem adják ingyen” a gyors és zökkenőmentes váltásokat, így a legfontosabb kérdés: miként lesz megfizethető ez a technika? A GP-ben ugyanis, ahol elterjedt ez az erőátvitel, gyakorlatilag szabadon költhetnek nyersanyagra és alkatrészekre az istállók, így garantáltan kompromisszummentes, tartós konstrukció születik. Viszont egy rendszámos motornál a pénzügyi osztály is beleszól, hogy mennyibe kerül a hasznos tizedmásodperceket hozó, de drágán előállítható váltó, így kérdéses, hogy megéri-e a vállalatnak a versenysportból származó megoldás honosítása a rendszámos gépekben.

yamaha-r1-seamless-valto
Szabadalmi beadvány a motorról...

Hogy mennyire költséges szerkezet a seamless váltó, arra remek példa, hogy a Ducati vagy két éve szabadalmaztatta a saját erőátvitelét, de azóta sem láttuk egy rendszámos modellben sem. Lehet, hogy mindkét cég a másik lépésére vár, hogy ki veti be először közúton – és ezzel párhuzamosan a WSBK-ban – az új váltót?

yamaha-r1-seamless-valto
...és az új váltóról

Mindenesetre a motorosok nyernének az új erőátvitellel, hiszen – nagyon leegyszerűsítve – ez is úgy működik, mint a DCT, azaz egyszerre két fokozat aktív, amiből egyiken keresztül hajtja a motor a hátsó kereket. Ám mivel a következő fokozat is mozgásban van, a váltás gyorsabb és zökkenőmentesebb, így például kanyarban nem veszít stabilitásából a motor fel- és visszakapcsolás közben és a gumit is jobban kíméli a sajátos seamless váltónak köszönhetően.