Ma ünnepli születésnapját a gyorsaságimotoros-világbajnokság legismertebb alakja, a 44 éves Valentino Rossi. A jeles alkalomból összegyűjtöttünk öt olyan érdekességet a legendás világbajnokról, ami szorosan összefügg pályafutásával.
Miért éppen Doctor lett Valentino Rossi beceneve?
Talán a leggyakrabban elhangzó kérdés vele kapcsolatban, hogy miért ragaszkodott mindvégig a 46-os rajtszámhoz? Nos, anno édesapja, Graziano Rossi is 46-ossal indult Valentino születésének évében, 1979-ben, és ekkor futotta legeredményesebb szezonját, így magától értetődő volt, hogy fia is ezzel áll rajthoz.
A Doctor becenév eredetéről is többféle pletyka kering a világhálón, élen azzal, hogy díszdoktori címet kapott a pilóta. Persze ekkor már egy világ így ismerte, ezért gyorsan cáfolható a pletyka, a név eredete pedig az olasz nyelvben keresendő. A Dottore ugyanis nemcsak orvost, hanem a tiszteletre méltó, kiváló emberek és szakemberek jelzője is, többek között ezért választotta Rossi is.
Rekordok egész sora fűződik Rossihoz
Már csak azért is jogos a legenda kifejezés, mert a gyorsaságimotoros-világbajnokság 74 éves történetében ő volt az egyetlen, aki négy különböző géposztályban is bajnoki címet szerzett. Mivel rendkívül fiatalon kapcsolódott be a MotoGP-be és fénykorát élte a két- és a négyütemű érában is, csúcsra érhetett a 125, 250 és 500 köbcentis mezőnyben, valamint a literesek között is.
Az is kiemeli őt a pilóták tömegéből, hogy előtte még senki nem tudott két egymást követő futamon és két különböző motorral nyerni. Rossi azonban 2004-ben – amikor a Yamahához igazolt – már az első, Dél-Afrikai Nagydíjon győzött, míg előző évben Hondával diadalmaskodott a szezon utolsó összecsapásán. Emellett ő tartja a legtöbb, zsinórban szerzett dobogós hely csúcsát is: egészen pontosan 23 versenyről távozott pezsgővel átitatott bőrruhában... A 2002-es Portugál Nagydíj volt az első, és a már említett, 2004-es Dél-Afrikai győzelem az utolsó a sorban.
Kiemelhetnénk még, hogy hét különböző motorral lett első (Aprilia 125, 250, Honda 500 és 990, valamint a Yamaha 800-as, 990-es és ezres változata), vagy hogy ő volt a Yamaha legsikeresebb pilótája, és hogy mindenki másnál több, 89 győzelmet szerzett, de a rekordok száma tényleg végeláthatatlan. Az már önmagában szenzáció, hogy
bár 1979-ben született, részt vett a valaha megrendezett MotoGP-futamok több mint 40%-án,
vagyis nincs még egy pilóta, aki ennél több pályával, ellenféllel és motorral ismerkedhetett meg a világbajnoki mezőnyben töltött évek alatt.
A ma 44 éves Rossi jelenleg a VR46 csapat révén kapcsolódik a gyorsaságimotoros-világbajnoksághoz, mi több, az év eleji privát teszteken is motorra ül – legutóbb éppen néhány hete, Bagnaia társaságában –, hogy tanácsaival, tapasztalataival segítse a fiatal pilótákat.