A távol-keleti cég nem bízta a véletlenre a sikert, tudniillik már a megalapításkor negyven embert számláló kutatási és fejlesztési részleget hozott létre, hogy a lehető leghamarabb ütőképes járgányt dobhasson piacra.
Leteszteltük a SUR-RON Firefly Light Bee-t
A munkatársak két központban ügyködnek a SUR-RON márka új típusain: a kínai motorkerékpár- és autóipar fellegvárának számító Csungkingban a gyártásért felelős szakemberek dolgoznak, míg az e-kereskedelem fővárosának is tartott Hangcsouban a fejlesztőmunka zajlik.
A kínálat teljes egészében villanyhajtású kétkerekűekből áll, ebből hazánkban négy Firefly típusnevű modellt forgalmaz a márka hivatalos képviselője, a KSR Moto Magyarország. Az Offroad, a Performance X és a fiatalokra célzó Youth szabadidős használatra szánt élvezeti cikk, ugyanis kialakításukból és teljesítményükből fakadóan nem kaphatnak rendszámot. Mi a jelenlegi választék egyetlen rendszámos kivitelét, a Light Bee-t vittük el egy hosszabb próbakörre, amit itthon B-s, illetve AM, azaz segédmotoros vezetői engedéllyel használhatunk. Mivel részt vehet a forgalomban, ezért parádésan világító LED-es fényszóróval, irányjelzőkkel, féklámpával és tükrökkel is felszerelték.
Sur-Ron? Nincs hozzá fogható!
Bár a teszt napján nem fürdőzhettünk napfényben, a borús idő nem akadályozott meg abban, hogy alaposan kifaggassam a Light Bee-t, sőt eltérő terepviszonyok között is vallathattam, tudniillik aszfalton, földes és füves terepen, illetve erdőben egyaránt megjárattam. Krosszmotoron szerzett tapasztalataimból kiindulva úgy sejtettem, nem okozhat meglepetést a SUR-RON, ám utólag bevallom, alábecsültem a képességeit.
Ebben valószínűleg az is közrejátszott, hogy kezdetben folyamatosan az motoszkált az agyamban, hogy egy montin, azaz terepbicajon ülök, csak éppen nincs pedál a talpam alatt. Persze ez az érzés mindössze addig tartott, amíg el nem hagytam a kiépített utakat, s rá nem kanyarodtam a városszéli csapásra. Itt húztam először nagyobb gázt, és a hirtelen hátsó kerékre szabaduló erő nem hagyott kétséget afelől, hogy ez bizony többet tud, mint ránézésre sejtenénk. A vicc az egészben, hogy csupán 2050 W-os elektromos teljesítménnyel gazdálkodhatunk, de mivel kevesebb, mint fél mázsát nyom a kovácsolt aluötvözet vázzal büszkélkedő szerkezet, forgatónyomatéka pedig a furgonokéval vetekszik, nem is hiányzik a teljesítmény. Hozzáteszem, könnyű kormányának és viszonylag keskeny abroncsainak hála játszi könnyedséggel irányítható mélyebb sárban, nem mellesleg szilárd talajon gond nélkül kipörgethetjük hátsó kerekét, és – kis rásegítéssel – partner lesz az egykerekezésben is.
Billenőkapcsolóval választhatjuk ki a kívánt vezetési módot, az alapbeállításon kívül Sportra kapcsolhatunk, magam is végig ez utóbbit használtam. Amikor letértem az ágakkal és bokrokkal teli, kanyargós ösvényre, az első „kövér” gáznál a lélegzetem is elállt, merthogy szenzációsan könnyen lehet vele lavírozni teligázon is. Ebben közrejátszott az elöl 200, hátul 210 mm-es rugóúttal büszkélkedő, minden paraméterében állítható, dupla falú teleszkóp, no és a közel 30 centis szabad hasmagasság.
Mindenképpen fontos kiemelni, hogy a Firefly a krosszmotorokhoz mérten rendkívül keskeny, ráadásul tankja sincs, evégett menet közben nem a combunkkal támasztjuk meg magunkat, hanem a bokánkkal vagy a lábszárunkkal szorítjuk a vázat. Ez az elején megszokást igényel, azonban néhány kör után már szinte természetesnek vesszük az új helyzetet.
Most pedig kövekezzen néhány gondolat a SUR-RON lelkéről, azt erőforrásról! A szénkefementes, állandó mágneses motor léghűtéses, s a túlmelegedés elkerülése végett hűtőpanelekkel látták el, egyszersmind a porlerakódás és a vízsugár ellen is megvédték. A primer hajtást szíjjal, míg a szekundert lánccal oldották meg, váltó a villanyhajtásból adódóan nincs. Tekintettel arra, hogy segédmotorról van szó, a száguldás 45 km/óránál véget ér, aki ennél többet szeretne, annak a cikk elején is említett Offroad vagy Performance X verziókat ajánljuk. Ami a megtehető távolságot illeti, a könnyedén kiszerelhető, 1920 Wh-s lítium-ion akksi teljes feltöltés mellett körülbelül 60-70 km körüli távolságra elegendő. Mivel ez terepen és városi forgalomban 2-3 órás motorozást jelent, a próba alapján úgy tűnt, nincs is szükség ennél többre egy átlagos napon vagy hétvégén.
Szimpatikus, hogy akár USB-s töltővel is regenerálhatjuk a telepet, amit optimális esetben három óra alatt telepumpálhatunk elektronnal. Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a SUR-RON lábtartóit kiválthatjuk pedálokkal, azonkívül többféle fogszámú hátsó lánckereket és láncot, kézvédőt, illetve városi használathoz ideális mintázatú abroncsokkal megspékelt szupermotócsomagot szintén vehetünk a remek kis járgányhoz, mely várhatóan nagy sikert arat az adrenalinfüggők, a downhillbringát hajtók és a krosszozók körében.
Műszaki adatok - Sur-Ron Firefly Light Bee
Teljesítmény (W): 2050
Akkumulátor kapacitása (V/Ah): 60/32
Hegymászóképesség (fok): 15
Hatótávolság (km): 69
Fogyasztás (Wh/km): 27
Végsebesség (km/h): 45 (elektronikusan korlátozott)
Fékrendszer: Első és hátsó négydugattyús, hidraulikus tárcsafék
Menetkész tömeg (kg): 47
Méretek (H x Sz x M, mm): 1860 x 780 x 1050
Tengelytáv (mm): 1230
Abroncsok mérete: 70/100 R19
Vételár: 1 251 961 Ft + ÁFA (Br. 1 589 990 Ft)
Forgalmazó: KSR Moto Magyarország