Igazán nem lehetett panasz a röviden csak UEE-ként emlegetett, ultrakönnyű e-endurók tavalyi felhozatalára, hiszen több gyártó is előrukkolt néhány igazi nagyágyúval, ám most úgy tűnik, 2025-ben még ennél is színesebb lesz a felhozatal. Legalábbis erre utal, hogy már az új év első heteiben kiderült: két márka is piacra dobja a maga etalonját, sőt tavasszal élőben is láthatjuk az újdonságokat.
Erős, nagy hatótávú e-endurók a Sur-Rontól és a Talariától
Miként a hazai forgalmazó Elektroridertől megtudtuk, az első fecske a jól ismert Talaria csúcsmodellje, mégpedig a nemrég tesztelt MX5-nél erősebb, és lényegesen nagyobb akkumulátorral felszerelt TL 6000, mely a könnyen megjegyezhető Komodo néven kerül a boltokba, ezzel is hangsúlyozva a a gép dominanciáját.
Egyelőre annyi nyilvános a TL-ről, hogy az eddigieknél nagyobb, az A1-es, benzines endurókhoz hasonló méretű lesz, ám teljesítménye a két géposztállyal nagyobb, A kategóriás terepmotorokét idézi. A KYB felfüggesztésre épülő és 21/18-as keréken futó gép 96 voltos (!), 50 Ah-s aksival érkezik, ami új szint a géposztályban, hiszen az MX5 2,88 kWh-os aksikapacitással lépett színre, míg az újdonság ennek közel kétszeresét ígéri, egészen pontosan 4,8 kWh-t. Emellett a csúcsteljesítmény is nagyjából duplájára, 13,4-ről körülbelül 30 kW-ra nő, ami utánozhatatlan gyorsulást ígér az e-enduróknál megszokott, 90-110 kilós tömeg mellett.
Emellett a Magyarországon piacvezető és tavaly toronymagasan első helyen végzett Sur-Ron Ultra Bee-ből is érkezik egy új változat, ami az ígéretek szerint 21 kW-os csúcsteljesítményű lesz, alig két másodperc alatt gyorsul 50-re, végsebessége pedig megközelíti a 100 km/órát. A gyártó mérései alapján – városi tempó mellett – 110-115 kilométeres hatótávra számíthatunk, de ennél is fontosabb újdonság, hogy az Ultra Bee továbbfejlesztett első felfüggesztéssel és átdolgozott akkumulátorral érkezik.
Nincs tehát megállás az elektromos motorok piacán, és látva az akkumulátorok fejlődését, illetve egyre nagyobb kapacitását, nem kizárt, hogy az amperfalók néhány év múlva már hatótáv terén is felveszik a versenyt a benzinesekkel. Mivel teljesítményben és fenntartási költségekben most is a hagyományos motorok előtt járnak, a telepek új nemzedéke hozhatja el az áttörést, hogy tömegesen elterjedjenek a pályákon és a közutakon.