Igazán nem lehetett panasz a röviden csak UEE-ként emlegetett, ultrakönnyű e-endurók tavalyi felhozatalára, hiszen több gyártó is előrukkolt néhány igazi nagyágyúval, ám most úgy tűnik, 2025-ben még ennél is színesebb lesz a felhozatal. Legalábbis erre utal, hogy már az új év első heteiben kiderült: két márka is piacra dobja a maga etalonját, sőt tavasszal élőben is láthatjuk az újdonságokat.

Erős, nagy hatótávú e-endurók a Sur-Rontól és a Talariától

Miként a hazai forgalmazó Elektroridertől megtudtuk, az első fecske a jól ismert Talaria csúcsmodellje, mégpedig a nemrég tesztelt MX5-nél erősebb, és lényegesen nagyobb akkumulátorral felszerelt TL 6000, mely a könnyen megjegyezhető Komodo néven kerül a boltokba, ezzel is hangsúlyozva a a gép dominanciáját.

talaria-ultrabee-es-talaria-komodo-az-elektrorider-nel
Messze felülmúlja elődeit a Komodo: a tavaly ősszel bemutatott MX5 csúcsmodellnél kétszer erősebb lesz az újdonság

Egyelőre annyi nyilvános a TL-ről, hogy az eddigieknél nagyobb, az A1-es, benzines endurókhoz hasonló méretű lesz, ám teljesítménye a két géposztállyal nagyobb, A kategóriás terepmotorokét idézi. A KYB felfüggesztésre épülő és 21/18-as keréken futó gép 96 voltos (!), 50 Ah-s aksival érkezik, ami új szint a géposztályban, hiszen az MX5 2,88 kWh-os aksikapacitással lépett színre, míg az újdonság ennek közel kétszeresét ígéri, egészen pontosan 4,8 kWh-t. Emellett a csúcsteljesítmény is nagyjából duplájára, 13,4-ről körülbelül 30 kW-ra nő, ami utánozhatatlan gyorsulást ígér az e-enduróknál megszokott, 90-110 kilós tömeg mellett.

talaria-ultrabee-es-talaria-komodo-az-elektrorider-nel
Az új Ultra Bee fejlesztésekor elsősorban a jobb úttartás és kezelhetőség elérése volt a cél, de nőtt a motor teljesítménye és továbbfejlesztették a 74 V/60 Ah-s akkumulátort is

Emellett a Magyarországon piacvezető és tavaly toronymagasan első helyen végzett Sur-Ron Ultra Bee-ből is érkezik egy új változat, ami az ígéretek szerint 21 kW-os csúcsteljesítményű lesz, alig két másodperc alatt gyorsul 50-re, végsebessége pedig megközelíti a 100 km/órát. A gyártó mérései alapján – városi tempó mellett – 110-115 kilométeres hatótávra számíthatunk, de ennél is fontosabb újdonság, hogy az Ultra Bee továbbfejlesztett első felfüggesztéssel és átdolgozott akkumulátorral érkezik.

talaria-ultrabee-es-talaria-komodo-az-elektrorider-nel
Az európai szabályokhoz igazodva még idén megjelenik az L3e, azaz 11 kW-os névleges teljesítményű, A1-es Talaria, mely különösen jó időzítés a KRESZ-módosítás előtt, hiszen várhatóan ősztől B-s jogsival is vezethetőek lesznek itthon a manuális váltó nélküli A1-es motorok

Nincs tehát megállás az elektromos motorok piacán, és látva az akkumulátorok fejlődését, illetve egyre nagyobb kapacitását, nem kizárt, hogy az amperfalók néhány év múlva már hatótáv terén is felveszik a versenyt a benzinesekkel. Mivel teljesítményben és fenntartási költségekben most is a hagyományos motorok előtt járnak, a telepek új nemzedéke hozhatja el az áttörést, hogy tömegesen elterjedjenek a pályákon és a közutakon.