Éppen egy éve, tavaly novemberben mutatták be az ultrakönnyű e-endurókra szakosodott Talaria újdonságát, a kategórián belül is extrém karcsúnak számító X3 Conceptet. A mindössze 60 kilós menetkész tömegű motor gyorsításáért 3,5 kW-os névleges és 5 kW-os csúcsteljesítményű villanymotor felel, mely 2,3 kWh-s LG akksiból nyeri az energiát. Ezzel 70 kilométer az elméleti hatótávja, míg végsebessége 75 km/óra.
A száraz adatok elég impozánsok, de aligha adják vissza, hogy mit tud a gyakorlatban az X3. Ezért aztán ellátogattunk az ElektroRider tesztnapjára – melyről itt olvashattatok –, hogy a tokodi endurópályán vallassuk az új Talariát.
A terepmotorok új nemzedéke: Talaria X3 Concept
Mivel korábban volt szerencsém tesztelni a márka TL3000 és 4000 modelljét, gyorsan zajlott az ismerkedés az újdonsággal.
Már az elindulás is komoly meglepetés, főleg ha olyan szűk a hely, mint a tesztnap elején, ugyanis nagyjából feleakkora helyen fordul meg a Talaria, mint egy átlagos motor. Mindössze 1,7 méter (!) a fordulókör sugara, vagyis egy szélesebb sávon belül lazán megfordulhatsz vele, egyben olyan könnyen mozoghatsz a legkeskenyebb ösvényeken is, mintha csak bringáznál. Persze nagy különbség a bicajokkal és a legkönnyebb benzines endurókkal szemben, hogy a gyorsulása a 300-as terepmotorokéval vetekszik, hiszen legnagyobb forgatónyomatéka 33 Nm, míg a névleges forgatónyomaték 12 Nm-es értéke is messze több, mint amit a jelenlegi 125-ösök tudnak.
A gyorsulás valóban letaglózó, simán kerékre áll a könnyű és mindössze 1235 millis tengelytávú X3, és 30-40 fokos emelkedőn is lazán vágtat felfele, legalábbis a közel 80 kilómmal terhelve egyik tokodi siratófal sem okozott gondot neki. Jóllehet, nagy szabad hasmagasság és profi felfüggesztés nélkül mit sem érne a kimagasló forgatónyomaték...
Egyszerre hatékony, élvezetes ingázómotor és enduró
Kétségtelen, hogy a mindennapokban és a hétvégi terepezés során is nagy segítség a fordított első teleszkóppárból és külső gáztartályos központi rugóstagból összeállított futómű.
A berugózás első milliméterein rendkívüli lazán ülnek össze a rugók, így a fák gyökerei vagy közúton a kisebb fekvőrendőrök is szinte észrevétlenül tűnnek el a kerekek alatt, ugyanakkor elég feszes a hangolás, hogy a tempós kanyarodás se okozzon gondot.
A kéttárcsás, elöl radiálisan rögzített féknyeregre épülő fékrendszer lazán birkózott meg a velem együtt is csak nagyjából 140 kilós motor tömegével, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nagy sár és a viszonylag kemény terep miatt kisebb terhelésnek volt kitéve, mint közúton. Hiányosságként csupán a Talaria nyerge említhető, ami – a kategóriából és a konstrukcióból fakadóan – roppant keskeny, azaz pont annyi ideig kényelmes, mint amennyi motorozásra lehetőséget nyújt a 70 kilométeres hatótáv.
Ezt persze bőven ellensúlyozza, hogy a Talariával azok is bátran terepezhetnek – és ez alatt nem földutat vagy a sóderes Duna-partot értek –, akik egy nagyobb, benzines motorral már elbizonytalanodnának a siratófal vagy a meredek lejtő előtt.
Mi az a Talaria?
Az 1996-ban alapított Talaria székhelye a kínai Csungkingban található, amely az EBike-gyártás keleti „Szilícium völgye.” A korábban motoros beszállítóként és K+F központként működő Talaria az utóbbi évtizedben belevágott az ultrakönnyű e-endutók gyártásába is, és ma már 50 millió dollár feletti (!) éves árbevétellel büszkélkedhet. Az üzem 5 gyártósorán több mint 800 alkalmazottat foglalkoztat, közöttük 180 mérnököt és fejlesztőt.
Sokoldalúsága dacára az X3 most 1 690 000 forintba kerül, melyből a vállalkozások visszaigényelhetik az ÁFA-t, így nettó 1 330 709 forintért juthatnak hozzá, míg a modell kizárólag terepen használható változata – amiről itt találsz további részleteket – kereken 50 000 forinttal kerül kevesebbe.
Ez nem kevés egy segédmotor kategóriájú járműért, ugyanakkor túlzónak sem nevezhető, ha úgy nézzük, hogy egy takarékos és környezetbarát ingázómotort, valamint egy élvezetes endurót kapunk a pénzünkért. Ha Te is kipróbálnád a fürge és rendkívül szórakoztató X3-at, itt jelentkezhetsz tesztvezetésre.
Műszaki adatok – Talaria X3 Concept TL2500
Kategóriabesorolás: segédmotor (AM)
Jótállás: 3 év jótállás jogszabály alapján, az akkumulátorra 2 év vagy 800 töltési ciklus
Csúcsteljesítmény: 5 kW
Akkumulátor: LG, kapacitása 2,304 Wh
Hatótávolság: 70 km
Végsebesség: 75 km/óra
Tömeg: 60 kg
Méretek: 1907 x 805 x 1102 mm
Tengelytáv: 1255 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Forgalmazó: ElektroRider