Éppen egy éve, tavaly novemberben mutatták be az ultrakönnyű e-endurókra szakosodott Talaria újdonságát, a kategórián belül is extrém karcsúnak számító X3 Conceptet. A mindössze 60 kilós menetkész tömegű motor gyorsításáért 3,5 kW-os névleges és 5 kW-os csúcsteljesítményű villanymotor felel, mely 2,3 kWh-s LG akksiból nyeri az energiát. Ezzel 70 kilométer az elméleti hatótávja, míg végsebessége 75 km/óra.

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Aligha lehetne ennél egyszerűbb és könnyebb a műszeregység, mégis minden fontos adat leolvasható róla

A száraz adatok elég impozánsok, de aligha adják vissza, hogy mit tud a gyakorlatban az X3. Ezért aztán ellátogattunk az ElektroRider tesztnapjára – melyről itt olvashattatok –, hogy a tokodi endurópályán vallassuk az új Talariát.

A terepmotorok új nemzedéke: Talaria X3 Concept

Mivel korábban volt szerencsém tesztelni a márka TL3000 és 4000 modelljét, gyorsan zajlott az ismerkedés az újdonsággal. 

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Az indításhoz nincs szükség hagyományos kulcsra és gyújtáskapcsolóra, mert az NFC-technológiának köszönhetően elég hozzáérinteni a jeladót a váz feletti idomhoz

Már az elindulás is komoly meglepetés, főleg ha olyan szűk a hely, mint a tesztnap elején, ugyanis nagyjából feleakkora helyen fordul meg a Talaria, mint egy átlagos motor. Mindössze 1,7 méter (!) a fordulókör sugara, vagyis egy szélesebb sávon belül lazán megfordulhatsz vele, egyben olyan könnyen mozoghatsz a legkeskenyebb ösvényeken is, mintha csak bringáznál. Persze nagy különbség a bicajokkal és a legkönnyebb benzines endurókkal szemben, hogy a gyorsulása a 300-as terepmotorokéval vetekszik, hiszen legnagyobb forgatónyomatéka 33 Nm, míg a névleges forgatónyomaték 12 Nm-es értéke is messze több, mint amit a jelenlegi 125-ösök tudnak.

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Csaknem 30 centis szabad hasmagasság és bőséges rugóút jellemzi az X3-at

A gyorsulás valóban letaglózó, simán kerékre áll a könnyű és mindössze 1235 millis tengelytávú X3, és 30-40 fokos emelkedőn is lazán vágtat felfele, legalábbis a közel 80 kilómmal terhelve egyik tokodi siratófal sem okozott gondot neki. Jóllehet, nagy szabad hasmagasság és profi felfüggesztés nélkül mit sem érne a kimagasló forgatónyomaték...

Az X3 Concept – vagy ahogy a taláriások nevezik, a TL2500 – bemutatkozó kisfilmje

Egyszerre hatékony, élvezetes ingázómotor és enduró

Kétségtelen, hogy a mindennapokban és a hétvégi terepezés során is nagy segítség a fordított első teleszkóppárból és külső gáztartályos központi rugóstagból összeállított futómű. 

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Mivel nincs rajta kipufogó, hűtő, olajteknő stb., szinte kockázat nélküliek az eldőlések, így az X3 ideális az egykerekezés gyakorlására is

A berugózás első milliméterein rendkívüli lazán ülnek össze a rugók, így a fák gyökerei vagy közúton a kisebb fekvőrendőrök is szinte észrevétlenül tűnnek el a kerekek alatt, ugyanakkor elég feszes a hangolás, hogy a tempós kanyarodás se okozzon gondot.

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Tulajdonképpen a BMX-ezés könnyedségét és az endurók gyorsulását ötvözi a Talaria, ezáltal a kevésbé tapasztaltak is magabiztosan terepezhetnek vele

A kéttárcsás, elöl radiálisan rögzített féknyeregre épülő fékrendszer lazán birkózott meg a velem együtt is csak nagyjából 140 kilós motor tömegével, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nagy sár és a viszonylag kemény terep miatt kisebb terhelésnek volt kitéve, mint közúton. Hiányosságként csupán a Talaria nyerge említhető, ami – a kategóriából és a konstrukcióból fakadóan – roppant keskeny, azaz pont annyi ideig kényelmes, mint amennyi motorozásra lehetőséget nyújt a 70 kilométeres hatótáv. 

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Az ülésmagasság 805 mm, azaz pontosan annyi, mint a Hayabusáé (!), de a valószínűtlenül karcsú felépítés révén a 160 centis pilóták is lazán talajt érnek a nyergéből. Nem mellesleg AM-es, B-s vagy bármilyen nagymotorjogsival is vezethető a Talaria újdonsága

Ezt persze bőven ellensúlyozza, hogy a Talariával azok is bátran terepezhetnek – és ez alatt nem földutat vagy a sóderes Duna-partot értek –, akik egy nagyobb, benzines motorral már elbizonytalanodnának a siratófal vagy a meredek lejtő előtt. 

Mi az a Talaria?
Az 1996-ban alapított Talaria székhelye a kínai Csungkingban található, amely az EBike-gyártás keleti „Szilícium völgye.” A korábban motoros beszállítóként és K+F központként működő Talaria az utóbbi évtizedben belevágott az ultrakönnyű e-endutók gyártásába is, és ma már 50 millió dollár feletti (!) éves árbevétellel büszkélkedhet. Az üzem 5 gyártósorán több mint 800 alkalmazottat foglalkoztat, közöttük 180 mérnököt és fejlesztőt.

Sokoldalúsága dacára az X3 most 1 690 000 forintba kerül, melyből a vállalkozások visszaigényelhetik az ÁFA-t, így nettó 1 330 709 forintért juthatnak hozzá, míg a modell kizárólag terepen használható változata – amiről itt találsz további részleteket – kereken 50 000 forinttal kerül kevesebbe.

talaria-tl2500-x3-concept-city-teszt
Zokszó nélkül tűrte a karcsú váz és a felfüggesztés a nagyobb, tempós ugratásokat is

Ez nem kevés egy segédmotor kategóriájú járműért, ugyanakkor túlzónak sem nevezhető, ha úgy nézzük, hogy egy takarékos és környezetbarát ingázómotort, valamint egy élvezetes endurót kapunk a pénzünkért. Ha Te is kipróbálnád a fürge és rendkívül szórakoztató X3-at, itt jelentkezhetsz tesztvezetésre.

Műszaki adatok – Talaria X3 Concept TL2500

Kategóriabesorolás: segédmotor (AM)
Jótállás: 3 év jótállás jogszabály alapján, az akkumulátorra 2 év vagy 800 töltési ciklus
Csúcsteljesítmény: 5 kW
Akkumulátor: LG, kapacitása 2,304 Wh
Hatótávolság: 70 km
Végsebesség: 75 km/óra
Tömeg: 60 kg
Méretek: 1907 x 805 x 1102 mm
Tengelytáv: 1255 mm
Ülésmagasság: 805 mm
Forgalmazó: ElektroRider