A motoreladásokat illetően 2018-ban némi visszaesés volt tapasztalható, de a gazdasági környezet változásaira és a korábbi felívelésre tekintettel a többség növekedésre számított. Így is lett, a 7,3 százalékos plusz azonban sokakat meglepett...

Jó üzlet az újmotor-eladás

A történethez hozzátartozik, hogy a kezdeti erős fellendülést szolidabb hónapok követték, áprilisban 6,9, májusban 1,1, júniusban pedig már csak 0,7 százalék volt a bővülés üteme. Ezzel együtt az első félévben 947 597 új motorkerékpárt - két- és többkerekűeket, segédmotoros kerékpárokat és elektromos hajtású gépeket - regisztráltak, így 9,6 százalékos emelkedést rögzítettek a statisztikában.

szaguld-a-motoreladas-europaban-24029
A Honda 14,1 százalékos piaci részesedéssel bír a kontinensen, s idén is több újdonsággal lepte meg a világot

Októberben 120 ezer új vas kelt el (+3,6%), ez vezetett az első tíz hónap 1,52 milliós összesített darabszámához. Ami az egyes szegmenseket illeti, a hagyományos rendszámos, kétkerekű motorkerékpárok értékesítése meghaladta az 568 ezret, az 50 cm3-nél nagyobb robogókból és triciklikből 358 ezer példány talált gazdára, 50 cm3-es robogóból 225 ezret vettek a 37 európai országban. A márkarangsort a Honda vezeti 213 ezerrel, őt követi a Yamaha (154 815 db), a Piaggio (144 913 db), a BMW (96 944 db) és a Kawasaki (63 452 db). Mind az öt cég gyarapította eladásait, kiemelkedik közülük a BMW több mint 13, a Kawasaki pedig tízszázalékos növekedésével. Nem ment túl jól viszont a Ducatinak, mely épp hogy pluszban zárt, míg a Harley-Davidson csalódott lehet a 7,5 százalékos visszaesés miatt. Külön említést érdemelnek az elektromos járgányok, tekintettel arra, hogy januártól augusztusig 41 217 ilyen modellt rendeltek meg az Európai Unió 28 államában, csaknem 48 százalékkal többet, mint tavaly. A villanyosok leginkább Németországban, Franciaországban és Spanyolországban közkedveltek, emellett Lengyelországban is sok fogyott belőlük.

Nagyszerűen teljesít a hazai piac is, október végéig 3828 új motort vettek a magyarok, 36,6 százalékkal, azaz 1026-tal többet, mint tavaly. Itthon az április, a május és a július volt a legerősebb hónap, csak ekkor 1600 motort adtak el a márkakereskedők - nem is olyan rég ez majdnem az egész éves fogyás volt. Nálunk a Honda, a Yamaha, a Suzuki, a BMW és a Vespa a legnépszerűbb öt márka, igaz, a Honda toronymagasan vezet, tudniillik októberig nagyjából ezer darab motort adott el Magyarországon

Ami az egyes országok eladásait illeti, idén is Franciaországban kelt el a legtöbb motor, szám szerint 273 393, a galloknál jelentősen, 16,8 százalékkal élénkültek az eladások.

szaguld-a-motoreladas-europaban-24030
Nem panaszkodhat a második Yamaha sem, igaz, darabszámban és piaci részesedésben is jelentősen elmarad japán konkurensétől. Idén eddig 1,9 százalékkal tudták növelni értékesítéseiket

A második helyen Olaszországot találjuk 240 123-zal (+5,5%), majd Németország következik 183 701-es értékesítéssel (+ 5,8%). Kiemelkedik még a robogókedvelő Spanyolország (174 207 db, +10,8%) és Törökország (134 528 db) utóbbiban viszont erős 7,5%-os visszaesés következett be.