Több mint négy évtizede született az első GSX, mely azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy már 1983-ban évek elején bólintásgátlós villára és központi rugóstagos hátsó futóműre épült, ami korántsem volt természetes akkoriban. Mi több, az úttörő GSX750ES volt a márka első sornégyes motorja, amibe nem a korábban megszokott, hagyományos, kétoldali hátsó rugóstagot építették, hanem a ma elterjedt központi rugóstagot. Nos, aligha lehetne egyértelműbb a párhuzam az akkori Suzuki GSX750ES és a nemrég megjelent GSX-S1000GX között, hiszen ez a gyár első olyan kétkerekűje, amiben aktív felfüggesztés dolgozik.
Megjelent a Suzuki első aktív futóműves motorja, a GSX-S1000GX
Az elmúlt négy évtizedben számtalan GSX modell látott napvilágot, mi több, néhányat mi is kipróbáltunk, élen a híres „K5-sornégyre” épült GSX-S1000-rel és GSX-S1000F-fel.
Mindkét vas meggyőző volt, de azóta úgy tarolták le a motorpiacot a túraendurók és a crossoverek, ahogy az autópiacot az SUV-k, ezért tavaly a Suzuki mérnökei is előrukkoltak a márka nagyobb hasmagasságú, endurós üléshelyzetű újdonságával, a GSX-S1000GX-szel.
A tervezők elmondása szerint a kalandmotorok és a túrasportgépek erényeit felvonultató modell lett az új GSX-S1000GX. A sportosságért a 999 köbcentis, 152 lóerős sornégyes felel, míg a túraképességet fokozza a kényelmes üléshelyzet, a gazdag alapfelszereltség és a márka történetének első elektronikusan szabályozott felfüggesztése. A sokoldalú Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES) lényege, hogy a futómű pillanatnyi beállításait a motor sebességének és az útminőségnek megfelelően módosítja, ráadásul nem csak egyszerűen feszesebb lesz a rugózás, hiszen a rugó-előfeszítést és a csillapítás mértékét is változtatja a rendszer.
Az aktív futómű működését nagyban meghatározza a márka saját fejlesztésű rendszere, a Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS), mely a helyzetérzékelő (IMU) és más jeladók információiból megállapítja az út minőségét, így automatikusan lágyabb lesz a rugózás és a csillapítás rossz minőségű, kátyús aszfaltcsíkokon, és persze vice versa – amennyiben sportos tempóban kanyarodik a vezető a tükörsima szerpentinen, akkor a futómű hangolása is ehhez igazodik.
Ez egyszerre kényelmi és biztonsági extra, hiszen a GSX-S1000GX így lágyan rugózó kalandmotorrá válik, amint rossz minőségű úton halad, és sportosan feszes lesz, ha arra van szükség például autópályán, nagy sebességnél vagy az említett, tempós kanyarokban.
Emellett olyan hasznos vezetéssegítő rendszerek dolgoznak még a GSX-S1000GX-ben, mint a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó lejtmenetvezérlő (SDCS), a köznyelvben csúszókuplungként emlegetett nyomatékhatárolós tengelykapcsoló, a sebességtartó automatika (tempomat), valamint a fordulatszám-asszisztens. Utóbbi azért felel, hogy menet közben ne essen vissza a fordulatszám és ne tudjon lefulladni a motor, ami egyaránt segíthet a pilótának elinduláskor, és városban, a kocsik között araszolás közben is.
Oldaldoboztól a középállványig – hogyan lehet még jobb a GSX-S1000GX?
Amennyiben valakinek mégis túl szerény lenne az alapfelszereltség, tovább csinosíthatja Suzukiját. Az extralistán prémium minőségű túranyereg, 26 literes oldaldobozpár, kisebb méretű légterelő plexi, többféle, gyűrűs tanktáska, markolatfűtés és felnicsík található, hogy csak a legfontosabbak említsük a hasznos felszerelések közül.
Mivel a GSX-S1000GX műszaki alapját adó GSX-S1000 jelenleg a legnépszerűbb ezres naked Magyarországon, jó eséllyel az idomos crossover változatból is sokat látunk majd az utakon. Főként, hogy az új GX a motorosok széles rétegét szólítja meg – azoknak készült, akik sportos gépre vágynak, de nem szeretnének lemondani a kényelemről, az utasszállításról és a túramotorok gazdag felszereltségéről.
Műszaki adatok – GSX-S1000GX
Motorkonstrukció: folyadékhűtéses, soros négyhengeres, DOHC
Összlökettérfogat (cm3): 999
Legnagyobb teljesítmény (LE): 152/11 000 ford./perc
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 106/9250 ford./perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelykapcsoló: mechanikus működtetésű, nyomatékhatárolós, többtárcsás
Váz felépítése: alumínium hídváz
Felfüggesztés: elektronikusan szabályozott, fordított teleszkóppár és központi rugóstag 150 mm-es rugóúttal
Tengelytáv (mm): 1470
Szabad hasmagasság (mm): 155
Fékrendszer elöl/hátul: dupla tárcsa radiálisan rögzített Brembo féknyergekkel/szimpla féktárcsa egydugattyús féknyereggel
Kanyar-ABS: alapáras
Kipörgésgátló: alapáras
Gumiabroncsok elöl/hátul: 120/70 ZR 17/190/50 ZR 17
Méretek és tömegek:
Teljes hosszúság (mm): 2150
Teljes szélesség tükrökkel (mm): 925
Ülésmagasság (mm): 845
Szabad hasmagasság (mm): 155
Menetkész tömeg (kg): 232
Üzemanyagtartály térfogata (L): 19
Fogyasztás: 6,2 l/100 km
Elméleti hatótáv: 306 km
Alapár: 6 699 000 Ft