A hétvége legnagyobb vesztese kétségkívül a tavalyi győztes Valentino Rossi volt, aki ugyan az első időmérőt vitte, de a kvalifikáción mindössze a tizenharmadik helyet tudta megszerezni. Ráadásul még a versenyt sem tudta befejezni mivel az első gumijáról egy darabon levált a tapadófelület. Vale balszerencséje különösen szembetűnő két okból is. Egyrészt pénteken még azt nyilatkozta, hogy végre újra száz százalékon tud motorozni, másrészt az eddig háttérbe szoruló csapattárs, Edwards egy jól sikerült hétvégét tudhat maga mögött. Rossi elárult, hogy az újra és újra visszatérő futóműprobléma a bajok oka: „Persze, hogy sok problémával küzdünk és csalódást keltő ez a rajtpozíció különösen a tegnapi nap fényében. Amikor a tapadás újra a normális szintű, a futómű kopogása nagyon erőteljes és nehéz így a gépet motorozni. Tényleg elég rossz a helyzet, amikor ma visszatért a kopogás teljesen hasonló volt, mint Jerezben.”
A Repsol Hondások verhetetlenek voltak
A kvalifikáció leggyorsabbja Pedrosa volt, mellőle Hopkins és Edwards indulhatott másnap, míg Nakano, Hayden és Gibernau állhatott a második sorba. A rajt után Pedrosa fordulhatott elsőként, de rögtön utána a többiek visszatolták az ötödik helyig. Edwards vezetett sokáig, Hopkins pedig ragadt rá, míg Pedrosa újra össze nem szedte magát. Fokozatosan előrelépkedve körülbelül a verseny felénél átvette a vezetést és onnan már nem lehetett őt megverni. „Jól rajtoltam de kicsit késve fékeztem, szélesen vettem az ívet és ez pár helyembe került. Később vissza tudta szerezni a pozíciómat egyenként. Aztán ahogy az élre kerültem egyfolytában a táblát figyeltem, amin mindig ’nulla-egész-valamennyi’ állt. Próbáltam elszakadni de nem volt ez olyan egyszerű, mert Nicky egyre keményebben húzta a gázt és a gumik is kezdték elveszíteni tapadásukat. Győzni mindig nagyon különleges érzés, de a MotoGP-ben ez még különlegesebb.” – mondta az apró spanyol.
Edwards végre dobogóra állhatott, míg a Suzuki kezdi összekapni magát
Nicky Hayden második helye szintén nagyon értékes, mivel a sok-sok szerzett pontnak köszönhetően még mindig vezeti a bajnokságot, és végre idén először Edwards is dobogóra állhatott: „Nagyon jól sikerült a rajtom és elhatároztam olyan gyorsan megyek az első körökben amennyire csak tudok. Párszor elég közel voltam a bukáshoz, de úgy voltam vele, inkább essek el, mintsem elszalasszak egy dobogós helyet. Néhányszor előjött nekem is a kopogás, de csak ha keményen hajtottam; ha 2’00.7-nél gyorsabban mentem, akkor vissza kellett vennem, szóval nem volt túl sok választásom. Danivel és Nickyvel jött a tehervonat de nem tudtam tapadni rájuk, egyszerűen túl gyorsak voltak.” Edwards egyik problémája Hopkins volt, aki elég nehezen tudott belenyugodni negyedik helyébe, és nagyon igyekezett megfogni a Texasi Tornádót. Ugyan ez nem sikerült, de Hopper Suzukija végre a teljes távon versenyképesnek tűnt, aminek egy nagyszerű negyedik hely lett a jutalma. A Suzuki idei legjobb helyezése némileg ellensúlyozta Vermeulen bukását, elvégre olyan versenyzőket győzött le az amerikai, mint Stoner, Melandri vagy Capirossi.
A Ducatinak meglehetősen rosszul jött ki a lépés vasárnap. Gibernau ugyan egy ideig az élvonallal nyomult de egy szerencsétlen gumiválasztásnak köszönhetően fokozatosan hátrébb szorult és végül be kellett érnie a kilencedik hellyel. Ami a gumikat illeti, a legnagyobb balszerencse Rossit érte, aki ugyan kitűnően hajrázva egészen az ötödik helyig jutott de a tizenötödik kör tájékán látványosan belassult és hátsó gumija felé tekingetett. Kiment a boxba, lecseréltette a hátsó gumit majd visszatért, ám a következő körben végleg kiállt. „A motor egész jól viselkedett, majd ahogy elértem a 2’00.1-es időt, hirtelen megváltozott, én pedig azt hittem a hátsó gumival van probléma. Kimentem lecserélni és mikor visszajöttem kiderült igazából az első volt rossz így számomra véget ért a verseny. Nagyon csalódott vagyok, mivel úgy éreztem olyan tempót mentem, hogy legalább Hopkins-t és Edwards-ot meg tudtam volna előzni…”
Vale ezzel már egész komoly, 32 pontos hátrányban van a tisztán vezető 72 pontos Haydennel szemben, így bekövetkezett az, amit sokan vártunk, négy futam után négy különböző győztesünk van és végre teljesen nyílt a világbajnoki cím sorsa.
A 250-eseknél úgy látszik Lorenzo fölénye teljesen eltűnt. Csapattársa, a temperamentus Barbera már az időmérők során jobban szerepelt nála igaz, mindössze másfél tizeddel. Az első sorba kvalifikálta magát a Shuhei Aoyama és Dovizioso is, míg a múltkori futamgyőztes Hiroshi Aoyama a KTM-et csak a hetedik rajtkockáig tudta hozni ezen a gyors pályán. A futamon végig Barbera és Dovizioso harcolt az élen és ugyan az olasz az utolsó körökben ügyesen átvette a vezetést, de a hátsó egyenesben Barbera Apriliájának ereje révén megelőzte, és a féktávon is megtartotta elsőségét, ezzel pedig megnyerte élete első negyedliteres versenyét. A második helyezett Dovi érthetően kissé csalódott volt: „Azt hiszem elég tisztán látszódott a két motor közti különbség. Minden tőlem telhetőt megtettem főleg az utolsó körökben, hogy közel maradjak. Örülök, mert nagyon jól mentem, noha nem én léptem át elsőként a célvonalat. A Hondámmal képesek vagyunk az élvonallal tartani a lépést, de győzni nem tudunk és ez még nehezebb lesz a gyors pályákon.” Harmadikként fantasztikus csatában Hiroshi Aoyama futott be a KTM-mel, aki Lorenzo árnyékában motorozott majd megelőzte a spanyolt amint az elnézett egy ívet az utolsó körben. Locatelli ezúttal a hetedik helyen érkezett be, ami nem igazán dobta fel: „Nem vagyok valami boldog az eredményemet nézegetve. Az igazság az, hogy nagyon hiányzott a tegnapi bukásom miatt elvesztegetett húszpercnyi munka, a jobb beállításhoz. A másik fele a dolgoknak, hogy a gumik nem úgy dolgoztak, mint tegnap. A szombati edzésen ezzel a keverékkel 2, 06-os köröket tudtam menni és ez most nem ment.” A bajnoki pontállás éllovasa jelenleg Dovizioso mindössze három ponttal a 69 pontos Barbera előtt, míg Lorenzo visszaszorult a harmadik helyre 63 pontjával.
A futómű 90%-os
A legkisebbeknél számunkra legfontosabb momentum az volt, hogy Talma a ötödik helyről rajtolva végre a verseny végéig tartotta az élvonal tempóját és láthatóan a Honda sem szenvedett erőben hiányt az egyenesekben. Ez egy csodás negyedik helyet jelentett a Humangest Honda magyar pilótájának végül. „Ez volt az első verseny amin tényleg versenyképesek voltunk Az előző GP-n nem voltak ilyen jók a körülmények. Péntek reggel óta itt vagyunk, és úgy érzem jó irányba tartunk. Még nem vagyunk 100%-on, a futómű beállítása kb 90%-on áll, míg a motor versenyképes.” A versenyt egyébként a pole pozíciós Mika Kallio nyerte. Az utolsó kanyarig Lukas Pesek vezetett de ott kisodródott, Kallio pedig tökéletesen fordult rá az egyenesre és vitte győzelemre a KTM-et. Pesek hibájának köszönhetően csak a hatodik helyen ért be. További dobogósok Pasini és Bautista lettek. Tóth Imi a továbbra is fennálló futóműgondok és pár vezetői hiba folytán csak 32. lett. A bajnokságban Bautista 86 pontjával vezet továbbra is az 58 pontos Kallio és a további négy pont hátrányban lévő Faubel előtt. - torro
Kapcsolódó anyagok:
Hátulról előre - MotoGP Isztanbul