Ha kiadnának egy A1-es kezdőmotort, ami gyorsulásra lenyomná a kétszer nagyobb gépeket vagy például a Porsche 924-et, minden bizonnyal attól lenne hangos a motoros sajtó. Ha hozzátennénk, hogy az újdonság tizedannyit fogyaszt, mint a futárrobogók, valószínűleg álhírt kiáltana mindenki. Márpedig létezik ilyen, és úgy hívják: NIU RQi Sport. A tesztalany prototípusa már négy-öt éve elkészült, ám a forgalmazás csak tavaly év végén indult, és ennek dacára pár hét alatt három RQi-ra került hazai rendszám. Jóllehet, ez nem egetverő mennyiség, de azt mutatja, hogy van igény ilyen gazdag felszereltségű és kiemelkedő gyorsulású A1-esekre.

NIU RQi Sport: a tökéletes célszerszám, ha naponta „csak” száz kilométert ingázol

A NIU újdonságával kapcsolatban már nem az a kérdés, hogy jobb-e a kategóriatárs benzineseknél, elvégre az adatok önmagukért beszélnek, sokkal inkább az, hogy van-e olyan pont, amiben lényegesen rosszabb azoknál. Elég csak futólag körbejárni az RQi-t, és a masszív, fordított első villa, a Brembo radiálisan rögzített féknyereg, a kettős kamera és az összeszerelési minőség arról árulkodik, hogy nem egy átlagos vassal van dolgunk.

Már ránézésre is minőségi benyomást kelt az íves lengővilla és a hozzá kapcsolt rugóstag, akárcsak az első felfüggesztés

Struccpolitika lenne azt mondani, hogy ez egy kompromisszummentes A1-es, elvégre lehetnek olyanok, akik kisebb motorral, városi és elővárosi közlekedés során mennek egy nap 150-160 kilométert, de ők valószínűleg rózsaszín/türkiz kabátot viselnek, és forró pizzával száguldanak A-ból B-be. Mindenki másnak elég lesz egy napra a több mint százkilométeres elméleti, és 85-95 kilométeres gyakorlati hatótáv. Persze szükség is van rá, hogy a NIU egy töltéssel viszonylag nagy távolságot tegyen meg, mert a feltűnően nagy kapacitású, 5,2 kWh-s telep feltöltése (20 és 80% között) bő három órán át tart, vagyis napközben, a munkahelyen simán tölthető, de útközben valószínűleg egyik túrázó sem tervezne ilyen hosszú pihenőt csak az amperek pótlása miatt.

Az eddigi legszebb NIU-fényszóró – igazán jól áll az RQi-nak. Természetesen LED-es, akárcsak a nappali menetfény

Ez tehát hátrány a havonta több mint háromezer kilométert közlekedőknek, viszont cserébe az RQi olyat tud, amire a benzines vetélytársak fizikailag képtelenek. Először is jelenleg ez az egyetlen legális mód, hogy A1-es vagy – autóból átülve – A1B-s jogsival ilyen erős, dinamikus vasat vezess. Talán furán hangzik egy csupán 8,5 kW-os (12 LE-s) erőforrásnál a dinamizmust hangsúlyozni mint előnyt, és eddig legfeljebb a túlszínezett sajtóanyagokban találkoztunk hasonlókkal, de a NIU valóban gyors. Ötvenig maga mögé utasítja gyakorlatilag az összes autót és a legtöbb A2-es riválist, sőt a városhatárt elhagyva sem fogy ki a szuszból. Ismerve az A1 géposztály korlátait, és tudva, milyen nehézkes egy-egy előzés a nyolcadliteres benzinesekkel, a NIU-n igazán meglepő, hogy 80-90-ről is kimondottan határozottan lő ki, azaz nem okoznak gondot az előzések. Terheléstől és töltöttségtől függően ugyanis 8-9 másodperc alatt gyorsul százra, akárcsak az említett Porsche 924 – ezzel tehát biztos nem tartod fel a lámpánál a céges Octaviák túlfűtött területi képviselőit...

Jópont, hogy az áltank csomagteret rejt, mint például az NC750X-en, ráadásul ebben pont elfér a nagyméretű töltő, ennek köszönhetően menet közben bármelyik konnektorhoz vagy – Schuko átalakítóval – villanyautótöltőhöz is csatlakoztathatod az aksikat

Ha ez sem lenne elég sportos, a vezető rajtprogrammal fokozhatja a gyorsulást: a gomb megnyomása után behúzza a fékkart, gázt ad, majd három másodperc múlva már 50-nel robog. Jóllehet, önmagában a dinamizmus kevés a sikerhez, de az RQi-n – néhány részletet leszámítva – minden más is átlag feletti. Igazi ritkaság a blokkolásgátló az A1-es elektromos modelleken, tudniillik a kihívók többségénél legfeljebb fékerőelosztó segíti a magabiztos lassulást, ugyanígy rendhagyó a két kategóriával nagyobb vasakon megszokott, radiálisan rögzített Brembo féknyereg, a vaskos, fordított első villa pedig szintén bizalmat kelt. Negatívumként csupán a szerény tengelytávból, utánfutásból és magas súlypontból fakadó viselkedés említhető, mivel az RQi metronómként, a legkisebb ellenkormányzásra billenthető át egyik oldalról a másikra, viszont emiatt végsebességnél már nem olyan magabiztos az egyenesfutása, mint a laposabb villaszögű, kevésbé sportos kihívóknak – valamit valamiért ugye.

Mivel a műszer szerinti végsebesség alig 120 km/óra, nincs értelme szélvédelemmel vesződni: ilyen tempónál is kényelmes az RQi a testesebb vezetőknek is. A helykínálatra sem lehet panasz – az átlagosnál jóval magasabb, közel 190 centis tesztelő is lazán elfért a NIU-n

Emellett örültem volna egy olyan kényelmes „vezetőülésnek”, mint az utasé, ugyanis a nyereg első része karcsú, íves, hogy az alacsonyabbak is magabiztosan talajt érjenek csizmájukkal, cserébe viszont 1-2 óra után kényelmetlenné válik. Viszont ezzel vége is a kritikának, mert a spontán gázreakció, a géposztályban szinte egyedülálló gyorsulás, a valódi tömeget meghazudtoló könnyedség és a beépített első-hátsó kamera olyan előny, ami igazán vonzóvá teszi a NIU-t:

A kameralencsének nem éppen ideális, árnyékos, ellenfényes környezetben is értékelhető felvételt készített az RQi, és a videók egyaránt jól jöhetnek, ha szeretnéd megosztani a legutóbbi gurulás élményeit vagy – ne adja ég – egy baleset után kell bizonyítanod, hogy vétlen voltál. Ráadásul a kamera elindítása és leállítása is automatikus, mert a NIU rendszerével együtt bekapcsol és megállás után leáll a felvétel, így biztosan nem maradsz le semmiről.

Kinek a motorja a NIU RQi Sport?

Kár lenne azzal érvelni, hogy csupán a környezetbarát közlekedés vezérli a vásárlókat, amikor a NIU-ra voksolnak. Ez csak a hab a tortán, hiszen mindenkinek jó, ha tisztább a városok levegője, de erre más megoldás is létezik. Sokkal inkább azért jó választás az RQi, mert a benzines 125-ösökön gyakorlatilag elérhetetlen az ilyen dinamikus gyorsulás, akárcsak az alapáras, beépített kamerapár, a gyári, GSM- és GPS-alapú nyomkövető, valamint a NIU-app sok más hasznos szolgáltatása.

Csak a jobb kezeden és a beállított üzemmódon múlik, hogy hány kilométert tehetsz meg egy töltéssel. Nem nehéz 100 kilométer fölé tornázni a hatótávot, de kimondottan dinamikusan haladva is reális a 85-95 kilométer

Hatótávban tehát kevesebbet, minden másban viszont többet nyújt az RQi a nyolcadlitereseknél, és ennek megfelelően többe is kerül. Tetszik vagy sem, a piacgazdaság már csak ilyen: a gyorsabb, erősebb motorokért szívesen fizetnek többet a vásárlók. Elvégre mindannyian emlékszünk a régi viccre:

– Mikor volt a világ első motorversenye? – Amikor elkészült a második motorkerékpár...

Mintha egyszerűbb telemetriai rendszer lenne, az ingyenes gyári alkalmazásból gyakorlatilag mindent megtudhatsz a NIU-ról, sőt ennek segítségével távolról fejleszthető a jármű (OTA). Nem mellesleg ez GPS-alapú riasztó és nyomkövető is, amiért szintén nem kell felárat, sem havidíjat fizetni

A szezonkezdő akcióban 3 349 000 forintot kérnek az RQi Sportért, viszont ez a konkrét példány most jóval olcsóbban megvehető, ráadásul a vállalkozások visszaigényelhetik az ÁFA-t, így nettó 2,4 millió forint alatti áron juthatnak hozzá. Árnyalja a képet, hogy az A1-esek átlagos, 60-80 000 kilométeres élettartama alatt a NIU „tankolása” 2-300 ezer forintba kerül, míg egy benzines robogóé/motoré 1,5-2 millióba, nem beszélve a belső égésűek magasabb szervizköltségeiről, azaz hosszútávon egyfajta befektetés is az elektromos motor vásárlása. Ráadásul ma már attól sem kell félnie a vevőnek, hogy az aksicsere költsége felemészti a megtakarítást: a NIU kisebb robogói is vígan üzemelnek 70-80 ezer kilométer után, és hatótávjukban sincs érdemi csökkenés az új értékkel összevetve, tehát aki 5-6 ezer kilométeres szezonokat teljesít, annak a következő 10-15 évben várhatóan nem sok teendője lesz a szervizeléssel.

A kisebb teljesítményű villanymotoroknak igazi mumus a meredek kaptató, de az RQi pont ilyen helyzetekben emelkedik ki az A1-es ellenfelek tömegéből – meg sem kottyannak neki a 18-20%-os emelkedésű budai utcák

Az RQi tehát korántsem hibátlan A1-es, viszont számos kiváló tulajdonsága bőven kompenzálja a hatótávból adódó kényelmetlenségeket, a fenntartási költségei pedig – hosszútávon – kiegyenlítik a magasabb vételárból adódó hátrányt.

Elöl-hátul kamera rögzíti az eseményeket, ami kapóra jöhet a vitás közlekedési helyzetek rendezésében...

Műszaki adatok – NIU RQi Sport

Motor típusa: NIU elektromos középmotor
Csúcsteljesítmény: 7,5 kW, névleges teljesítmény: 5 kW
Akkumulátor típusa, kapacitása: 4th GEN NIU ENERGY SMART POWER TECH (72 V, 5,184 kWh)
Töltési idő: 7 óra
Hatótávolság: 95-105 km, fogyasztás: 5,2 kWh/töltés
Végsebesség: 110 km/óra
Fékrendszer: elöl 300 mm-es átmérőjű Brembo tárcsafék, hátul 240 mm-es tárcsafék. Alapáras ABS

Figyelemre méltó a biztonsági felszerelések listája is, hiszen az A1-es villanymotorok között nem megszokott az alapáras Brembo fékrendszer, a kétcsatornás ABS és a továbbfejlesztett kipörgésgátló

Menetkész tömeg: 186 kg
Tengelytáv: 1455 mm
Hossz: 2080 mm
Szélesség: 835 mm
Magasság: 1108 mm
Abroncsméret elöl/hátul: 110/70-R17/140/70-R17
Szabad hasmagasság: 167 mm

Kényelem terén jelesre vizsgázott az utasülés, ám a nyereg első részénél a minél kisebb ülésmagasság és főként terpeszívhossz elérése volt a cél, ezért a vezetőnek csak egy-két órán át komfortos az utazás

Ülésmagasság: 825 mm
Felszereltség: Bluetooth-kapcsolat, kulcsnélküli indítás, NIU applikáció, LED-lámpák, színes TFT-kijelző, telefonnal társítható műszeregység, ABS, sebességtartó automatika (tempomat), kétcsatornás ABS, kipörgésgátló (TCS)

Forgalmazó: ADVESmoto