Már magyar motorosoknak sem kell bemutatni a NIU-t, hiszen megannyi futár használja a cég takarékos, fürge robogóit. Persze az is hozzájárult a gépek népszerűségéhez, hogy egy NQi GT volt a leggyorsabb a kismotorok visontai 24 órás versenyén, holott több tucat benzines és néhány szintén elektromos robeszt kellett legyőznie.

Ugyanakkor sokáig hiányzott a gyár kínálatából az igazán nagy végsebességű és hatótávú modell, amit először az MQi EVO bemutatásával orvosoltak, mely a kimondottan változatos tesztkörön, inkább dinamikusan, mint urasan közlekedve 70-80 kilométert tudott két töltés között. Mindezt magas, 60-70 km/órás átlagsebesség mellett, ami elsőre talán nem tűnik soknak, ám a sok városi araszolás miatt ez azt jelentette, hogy a legerősebb üzemmódban, sokszor teljes gázon használtuk a városon kívüli szakaszokon.

Két évvel az EVO után jött a még dinamikusabb RQi, az elektromos csupaszmotorok táborát erősítő modell. Ez még gyorsabb volt elődeinél, és kiváló rajtprogramjának hála 8-9 másodperc alatt gyorsult álló helyzetből százas tempóra. Ezzel az A1 kategóriában szinte ellenfél nélküli lett a modell, hiszen a benzinesek közül csak az egy-két géposztállyal nagyobb, 250-es, 300-as gépek teljesítik 9 másodperc alatt a 0-100 sprintet.
Megérkezett Magyarországra a NIU FQi
Mivel egyre nő a kereslet az elővárosi közlekedésre alkalmas, 90 km/óránál magasabb végsebességű elektromos motorokra, tavaly ősszel a NIU is előrukkolt egy újabb A1-es típussal.

Az FQi főként azzal tűnik ki a tömegből, hogy kifejezetten harmonikus formavilágú, ívesen kanyargó idomai alapján a múlt évtizedben készült európai robogónak is gondolhatnánk. Az agymotor talán szokatlanul fest, de így értékes helyet szabadítottak fel a mérnökök, és ennek köszönhetően jókora csomagtér lapul az utasszállításra alkalmas nyereg alatt:

Örvendetesen csekély, mindössze 760 mm az ülésmagasság, így az átlagosnál alacsonyabb pilóták is magabiztosan kezelhetik az új NIU-t. Mivel a konkrét példányt percekkel az érkezésem előtt szerelték össze, rendszám híján csak forgalomtól elzárt utakon tehettem próbára, de már itt is kiderült, hogy miért is lóg ki a sorból. A már említett, vonzó formaterv kimondottan erős érv mellette, hiszen kevés az igazán szép elektromos robogó, miként a villanyautók többsége sem a letaglózó megjelenésével hódít... Az is rendhagyó, hogy két nyitott sisaknak elegendő helyet kínál a csomagtér, hiszen az e-motorokban általában itt vannak az akkumulátorok, és a NIU gyorsulása, dinamikája sem mindennapi. Ugyancsak különlegesség a rajtprogram, ami talán nem a legfontosabb „extra” egy ingázómotoron, de az tény, hogy ennek köszönhetően simán maga mögé utasítja az összes autót és A1-es motort a lámpáknál.

Mivel fagypont alatti hidegben zajlott a próba, az is gyorsan kiderült, hogy milyen hatékony a motor fékerőelosztója. Amint tapadást veszített a hátsó kerék, a fékkar pumpálása jelezte, hogy a rendszer közbelépett, és a fagyos aszfalton szándékosan sem lehetett megcsúsztatni a 100/80-as gumit.

Egyedüli negatívumként a felfüggesztés hangolását jegyeztem fel, bár ebben is nagy szerepe volt a nem szokványos helyszínnek, ugyanis töredezett, kátyús úton, 80 kilós terhelés mellett túl feszesnek tűnt, különösen az első futómű beállítása. Később, a valódi teszten, átlagos útminőség mellett utánajárunk, hogy ez a mindennapi használatban is zavaró-e, de erős a gyanúm, hogy országúton, ingázás közben fel sem tűnik majd. Legfeljebb az utal majd a szokatlan hangolásra, hogy utassal is magabiztosan kanyarodik a motor, ha nem mogyorós csokira emlékeztető az aszfalt felülete.

Újabb taggal bővült tehát a Magyarországon kapható, rendszámos elektromos motorok tábora, és az FQi 500 teljesítménye, felszereltsége, no meg 1,7 millió forintos ára alapján 2025 egyik húzómodellje lehet. Ez már csak azért is valószínű, mert tavaly két BMW és két NIU volt a legnépszerűbb elektromos robogó hazánkban, név szerint a CE 02, a CE 04, az NQi GT és az MQi EVO GT.

Műszaki adatok – NIU FQi 500
Motorkonstrukció: Állandó mágneses, szénkefe nélküli villanymotor
Csúcsteljesítmény (W): 6400
Akkumulátor kapacitása: 4,032 kWh (2 x 72 V/28 Ah)
Fékrendszer elöl: háromdugattyús tárcsafék CBS-szel
Fékrendszer hátul: kétdugattyús tárcsafék CBS-szel

Méretek, felszereltség
Tengelytáv (mm): 1350
Hossz (mm): 1970
Ülésmagasság (mm): 760
Menetkész tömeg: 127 kg
Végsebesség: 95 km/h
Elméleti hatótáv: 100 km
Alapfelszereltség: NIU-applikáció, valós idejű helymeghatározó rendszer, GPS-alapú riasztó és lopásgátló, LED-es világítás, LCD-műszeregység
Vételár: 1 338 575 Ft + ÁFA (1 699 990 Ft)
Forgalmazó: Advesmoto