Úgy tűnik, a hosszúra nyúlt és kifejezetten napos, meleg nyárutó napokon belül véget ér, és meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy jövő héttől hajnali fagy és esős, szürke időjárás nehezíti majd a motorozást. Ez egyben azt jelenti, hogy bár még messze a valódi tél, ideje felkészülni a néhány hetes vagy hónapos leállásra.
Motorok téli felkészítése egyszerűen
Jóllehet, a felsorolás hosszúnak tűnhet, valójában nem nagy ördöngösség a motorok téli felkészítése. Mindenképpen érdemes rászánni az időt, mert az ősszel csupán néhányperces műveletekkel megelőzhetőek a nagyobb tavaszi szerelések és kiadások.
Talán mondanunk sem kell, hogy első lépés az alapos tisztítás, hiszen a műanyag és fémfelületekre ragadt kosz, sár, tavaszig kárt tehet az alkatrészekben. Másrészt a lelkiismeretes tisztítás azért is hasznos, mert közben felfedezheted a szezon során esetleg rejtve maradt, apróbb hibákat, sérüléseket. Mielőtt letakarítod és végleg – vagy az első enyhébb téli napig – leteszed a vasat, ajánlott teletankolni, és főként az idősebb, karburátoros modellek tankjába üzemanyag-stabilizálót tölteni, hogy a 3-6 hónapos állás után se legyen tortúra az indítás.
Az abroncsok átvizsgálásáról és ápolásáról már írtunk nemrég, ezért ezt nem is ismételnénk, így ha azzal megvagy, léphetsz is tovább a fékrendszer átvizsgálására. Amennyiben nincs sérülés a tárcsán, elég vastag a betét és idén vagy legalább tavaly cseréltél fékfolyadékot, most nincs is más teendőd, viszont ha legalább másfél-kétéves a köznyelvben csak fékolajként emlegetett folyadék, akkor ideje azt is lecseréltetned. Hasonló a helyzet a felfüggesztéssel is: ha az utóbbi 20-25 ezer kilométeren/három-négy évben túlesett a vas a kötelező teleszkópolaj-cserén, csupán a villaszár és a szimering épségét kell ellenőrizned a leállás előtt.
A hajtáslánc szemrevételezése láncos, szíjas motoron roppant egyszerű: előbbin a kopás, nyúlás mértékét, egyenletességét, utóbbinál pedig a szíj és a tárcsák épségét, valamint futásteljesítményét érdemes ellenőrizni. Ezzel szemben a kardánnál a holtjáték, a repedezett porvédő vagy a halogatott olajcsere utalhat rá, hogy vár még egy karbantartás a gépre a leállás előtt.
Beindítsam télen a motort, ha egyébként nem megyek vele?
Megoszlanak a vélemények, hogy érdemes-e rendszeresen beindítani a motort vagy sem. Ökölszabályként elmondható, hogy többnyire nincs értelme „megjáratni”, mert az erőforrások a hidegindítások során szenvedik el a kopás 70-90%-át, vagyis lehetőleg csak akkor járasd a motorod, ha mész is vele. A hajtómű ugyanis nem igényli ezt a rövid, néhány hónapos pihenő alatt, az aksi töltésére pedig nem alkalmas a néhány perces melegítés, hiszen lehet, hogy több energiát használ fel a jármű az indítással, mint amennyit visszatölt. Amennyiben szeretnéd újra hallani a hangját – amit teljesen megértünk –, mindenképpen várd meg, hogy elérje az üzemi hőmérsékletet, mert így nem marad korróziót okozó kondenzvíz a kipufogóban.
Az elektromos rendszer vizsgálata sem időrabló feladat, hiszen ha minden fogyasztó rendben működik, csak az akkumulátorról kell gondoskodnod, amire tökéletesen megfelel egy csepp- vagy okostöltő. Erre azért van szükség, mert – ellentétben az öreg ólomakkumulátorokkal – a zárt, például AGM rendszerű telepeket tilos kisütni, sőt ha az állás során 10 volt alá esik a feszültség, többé már nem lesz képes olyan kapacitásra, mint előtte vagy eleve el sem indítja a motort.
Ősszel vagy tavasszal cserélj olajat?
Erre nincs egyértelmű válasz, mert főként az dönti el, hogy mikor cseréltél olajat utoljára. Ha lassan egy éve, azzal el is dőlt a kérdés, hiszen futásteljesítménytől függetlenül egy év után így is, úgy is eljött a csere ideje. Ennek oka, hogy a használt kenőanyag savas kémhatása öregítheti az erőforrás tömítéseit, szimeringjeit, a friss olajnak pedig semmi baja nem lesz tavaszig, azaz nem ördögtől való ötlet az őszi olajcsere. Persze ha olyan sokat motoroztál, hogy tavasszal és szezon közben is lecserélted a kenőanyagokat, valamint a szűrőket, akkor ezzel – megfelelő olajszint esetén – most nincs teendőd.
Mivel tavasszal rendszerint dugig vannak a motorszerelő műhelyek, sok időt spórolhatsz vele, ha most ősszel elvégeztetsz minden karbantartást, hiszen így nem ér meglepetés az első márciusi gurulás előtt, és a motoroddal együtt felkészülten várhatod a szezonkezdetet.