Tetszik vagy sem, lassan végéhez közelít a motoros szezon. Jóllehet, a futárok és a legkitartóbb ingázók élnek az enyhe tél adta lehetőségekkel, és decemberben is kétkeréken közlekednek, de a többség ekkor már csak a garázsban találkozik a motorjával.
A mérnökök tanácsai a téli motor- és gumiápoláshoz
Hogy miként készítsd fel a vasat a téli kényszerszünetre, arról már korábban részletesen írtunk, most pedig a német Continental szakembereinek jótanácsait osztjuk meg veletek a gumiápolás rejtelmeiről.
Az első és talán legfontosabb lépés a köpenyek alapos tisztítása, mégpedig nagynyomású mosó helyett kézzel, szivaccsal, hiszen így takarítás közben észreveheted az apró repedéseket, sérüléseket, amelyek messziről talán fel sem tűnnének. Amennyiben mindent rendben találsz, öblítsd le a gumit tiszta vízzel, majd állítsd be a nyomást.
Régen, a merev diagonálabroncsok korában gyakran leengedték a köpenyeket és tehermentesítették a kereket, hogy elkerüljék az övszerkezet deformálódását. Ezzel szemben ma már nincs szükség ilyen trükkre, sőt pont fordítva: ha több hónapon át nem motorozol, érdemes a gyárilag előírt nyomásnál 1-2 tizeddel magasabb értékre beállítani, hogy ha van is egy minimális nyomásveszteség, tavaszig biztosan ne eresszen le. Az viszont ma is hasznos lehet, ha fel tudod bakolni a motort úgy, hogy a kerekek a levegőben legyenek a néhány hetes vagy hónapos pihenő során. Ezzel szemben az olyan „csodaszereknek”, mint a köpenyen fényes bevonatot képező gumiápoló gyakorlatilag felesleges, hiszen a motorgumik jellemzően egy-két szezon után cserések az autókénál kisebb futásteljesítmény miatt, így aligha fenyegeti őket az elöregedés, a repedezés veszélye. Arról nem beszélve, hogy ez a fényes felület csúszóssá teheti az abroncsot, így tavasszal, a hűvös aszfalton komoly meglepetés érheti a pilótát, ha túl nagy gázt ad... Vagyis kár az alapos tisztításon és a nyomásellenőrzésen kívül mással bajlódnod – ha ezekre figyelsz, máris eleget tettél érte, hogy megbízhatóan szolgáljon a gumi.
Négy árulkodó jel, hogy ideje gumit cserélni
A mérnökök kiemelték, hogy tavasszal rendre hosszú várólisták alakulnak ki a szervizekben, így ha a lenti négy jel valamelyikét látod a futófelületen, érdemes már most lecseréltetni a köpenyt. Első természetesen a csekély mintamélység. Hazánkban 1,6 mm az előírt minimum, de ezt nem érdemes megvárni, hiszen 2 mm-es barázdákkal már a vízelvezetés sem lesz olyan hatékony, ráadásul a gumi íves profilja ennyi kilométer alatt torzulhat a sok autópályázástól, azaz a motor viselkedését is befolyásolja az eredeti, 5,5-6,5 mm-ről 2-2,5 mm-re lefutott mintamélység.
A második a szabálytalan kopás, ami lehet a már említett autópályaél, és a hibás felfüggesztés miatt jelentkező, úgynevezett kagylós kopás, amikor a köpenyt hosszirányban végigsimítva hol kisebb, hol nagyobb lesz a barázdák mélysége. A hátsó gumin más módon (is) jelentkezhet egyenetlen kopás, mivel a motorosok többsége balra fordul bátrabban – hogy miért, arról itt meséltünk bővebben –, így a köpeny bal oldala hamarabb kophat el a határozottabb kigyorsítások és a nagyobb dőlésszög miatt, tehát erre is érdemes rámérni a téli pihenő előtt. Végül pedig jöhet a sérülések, repedések keresése, melyek veszélyét aligha kell ecsetelni. Ha repedezett az oldalfal vagy a futófelület, netán megvágta, kilyukasztotta valami, akkor ideje elbúcsúzni tőle.
Zárásként pedig szót ejtettek a tárolási körülményekről, melyek egyaránt fontosak a motornak és a kerekeknek. Amennyiben teheted, legalább 10-15 fokos hőmérsékleten tartsd a gépet, de legalábbis gondoskodj fagymentes helyről, amivel egyszerre kíméled az abroncsokat, a motor műanyag és gumialkatrészeit, valamint az aksit.
Noha a felsorolás hosszúnak tűnik, a tisztítás, átvizsgálás és nyomásbeállítás néhány perces feladat – igazán megéri ennyi időt rászánni, hogy ne tavasszal érjen meglepetés, amikor az első túrára indulnál a motorral.