A járványhelyzet nélkül is igazán mozgalmas szezont tudhatunk magunk mögött, elég csak a közlekedéssel kapcsolatos szabályok, előírások és törvények változására gondolnunk. Nem várjuk el senkitől, hogy egyesével végigolvassa a módosítások sokszor 150-200 oldalas, száraz szövegét, ezért röviden összefoglaljuk: mi, illetve miért változott az utóbbi hét-nyolc hónapban, és miért jó ez nekünk, motorosoknak?

1. Bevezették az elektronikus jogosítványt

Az Országgyűlés 156 igen, 38 nem szavazattal elfogadta a T/10309. számon jegyzett módosítást, mely szerint 2023. január 1-től nem kell magunkkal vinni a jogsit és a forgalmit, ha motorra ülünk. A rendszer már most is működik, és csak azért kell újabb jó egy évet várnunk a teljes bevezetésre, mert – egyelőre – nem tudják a helyszínen elektronikusan bevonni a jogosítványt, szemben a plasztikkártya elvételével.

kresz-valtozasok-2021-ben
Már most is lekérdezhetik online a jármű és a sofőr adatait, de a rendszer további fejlesztésre szorul, ezért tolódik 2023-ra a teljes bevezetése

2. Ideiglenes kivonatás: fél év helyett 1 + 1 év!

Sokan vannak, akik jórészt csak nyáron motoroznak, s nekik pénzkidobás volt – eddig – fizetni a biztosítást, adót stb. a fennmaradó 8-9 hónapra. Nos, ennek vége, ugyanis a 100. § (2) értelmében 2021-től

a jármű közúti forgalomból történő ideiglenes kivonása esetén a közlekedési igazgatási hatóság a kérelemben meghatározott időtartamra, de legfeljebb egy évre bejegyzi a kivonás időtartamát a járműnyilvántartásba. A kivonás időtartama újabb kérelemre, a kérelem benyújtásától vagy a kérelemben megjelölt időponttól számított legfeljebb egy évre, ismételten meghosszabbítható.

Röviden tehát akár két évig is állhat a garázsban a motor, miközben egy filléredbe sem kerül.

3. Változott, nehezebb és életszerűbb lett a motoros rutinvizsga

Tavaly ősszel már pletykáltak róla, hogy komoly változáson megy át a vizsgáztatás, és be is jöttek a jóslatok: idén tavasszal már az új pályán gyakorolhattak a nebulók. A legfontosabb módosítás az eltérő vonalvezetésű rutinpálya, valamint az, hogy sokkal részletesebben oktatják:

milyen kötelező és ajánlott védőfelszereléseket vásárolhatsz, és ezeket miként válaszd ki, hogy valóban hatékonyan védjenek.

Emellett az is kiderül az órákon, hogy miért fontos helyes használatuk, s mit okoz, ha nem megfelelő a méretű a ruha vagy a protektor rögzítésének módja.

Részletes videókat készítettek arról, hogy milyen vizsgafeladatokra számíthatnak a motorosok

A tanulók beszámolói szerint nem sokkal nehezebb, viszont hasznosabb, komolyabb tudást ad az új pálya, hiszen kimondottan az életben előforduló vészhelyzetek felismerésére, megelőzésére és kivédésére tanít.

4. Jönnek az új rendszámok, de a méret – szerencsére – nem változik

Idén augusztusban bevezették a környezetbarát motorok zöld rendszámát, sőt az első ilyen plakett nyomban fel is került egy tisztán elektromos motorra, jövőre pedig megkezdődik az összes motorrendszám cseréje. Így fest majd az új tábla:

kresz-valtozasok-2021-ben
Több betű, de változatlan méret – nem kell lecserélned a tartókeretet az új plakett miatt

Szerencsére ezzel nem igazán lesz teendője a motorosok többségének, mert

a felmenő rendszerű bevezetés semmiféle adminisztrációs többletterhet nem jelent a tulajdonosok számára. Tudniillik a jelenleg használt hatósági jelzések a továbbiakban is használhatók, azokat nem kell új táblákra cserélni. A hosszabb rendszámok a járműpark természetes ütemű megújulásával, fokozatosan váltják majd fel a régieket

szögezte le a az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) stratégiai és parlamenti államtitkára.

5. Aki eltiltás alatt vezet, akkor is rácsok mögé kerül, ha nem okoz balesetet

Talán emlékeztek a tavaly őszi, Dusnok közelében történt balesetre, melyben két motorost gázolt el egy eltiltás alatt vezető, részeg autós. Az ilyen esetek miatt volt szükség a Btk. szigorítására, s ez tavasszal meg is történt – így már akkor is szabadságvesztésre ítélik a visszaesőket, ha „csak” jogsi nélkül, eltiltás alatt vezetnek, és nem kell, hogy balesetet okozzanak.

kresz-valtozasok-2021-ben
A Dusnok közelében történt karambol helyszínelése (Kép: MTI)

Az Ügyészség igyekezett mindenkiben tudatosítani, hogy tényleg a börtönt kockáztatja, aki így vezet: egy-két héttel (!) a szigorúbb Btk. életbe lépése után máris a vádlottak padján ültek a renitens autósok. Olyan gyorsan és határozottan léptek fel ellenük, hogy a nyakon csípett 24 sofőrből 22 ügyében egy nap alatt (!)  meghozták az ítéletet, ők 5 és 22 hónap közötti szabadságvesztést kaptak tettükért.

Lám, szinte vége sincs a nyárnak – erre utal a mai, 26 fokos meleg – és máris mennyi minden változott az utakon! Mozgalmas év volt, és ki tudja: lehet, hogy tartogat még hasonló meglepetéseket a 2021-es szezon.