A Rossi-féle sárga zászlós előzés lázában érkezett meg a mezőny Japánba, ugyanis a vitatott versenyszituáció nem maradt annyiban. Suguru Kanazawa, a HRC elnöke ugyanis levelet írt Francesco Zerbinek, a FIM elnökének miközben Paul Butler, a versenybírók főnöke személyesen elnézést kért Nicky Haydentől, amiért hibát követtek el és nem büntették meg Valentino Rossit az emlegetett előzés miatt. Egyelőre semmi konkrét lépésről nem tudni, minden bizonnyal nem fog semmi történni, mivel a szabálykönyv szerint a verseny vége után már nincs lehetőség a korrigálásra. Mindenesetre az illetékesek összeültek Japánban egy tárgyalás erejéig. Ez Rossit valószínűleg teljesen hidegen hagyta, mivel a pénteki időmérőkön ő volt a leggyorsabb. Érdekes volt, hogy a Sepangban történtek elég mély nyomot hagytak a mezőnyben, mivel már pénteken elővette majdnem mindenki a kvalifikációs gumikat és repesztett egy-két gyors kört a biztonság kedvéért. Persze nem ok nélkül mivel egyes híradások szerint a Japánt érintő tájfun széle megcsaphatja a pályát, ami erősen megvariálhatja a rajtfelállást, akárcsak Malajziában. Capirossi csak legyintett és ugyan a versenygumikkal már a kezdetektől fantasztikus köröket ment, de a kvalifikációs gumikat szombatra hagyta. A Ducatisok addig minden erejükkel a versenybeállítások optimalizálására koncentráltak. Az elképzelés tökéletesen bejött, az időjárás kellemes maradt és Capirossi egy brutális 1’45.724-es körrel bebiztosította a pole pozíciót magának. Idén Rossi és az M1 is ütős kombinációt alkottak ezen a pályán, amit kitűnően jelzett, hogy Capirexen kívűl egyedül a Doktor tudott még betörni az 1’46-os határ alá. „Természetesen nagyon örülök annak, hogy sorban a negyedik versenyen az első sorból indulhatok. Az M1-em kezdetektől fogva nagyon jól viselkedett így kipróbálhattunk számos különböző beállítást, amelyeket kombinálva végül megtaláltuk a lehető legjobbat. Most úgy tűnik jól állnak a dolgaink. A motor a kvalifikációs gumikkal is kitűnően ment és a tapadással nincs gondunk. Sajnos egy kvalifikációs gumit elvesztettem mikor Hopkins épp előttem bukott azonban szerencsére a csapatom nagyon jó munkát végzett a boxbeálláskor - gyorsabbak voltak, mint egy Forma1 csapat. Az utolsó gumival végül futottam egy jó kört és így a második helyről indulhatunk.” - nyilatkozta Vale. Az első sorba kvalifikálta magát még Melandri, majd mögéjük került Nakano, Gibernau és Elias. Az időmérőkkel kapcsolatban érdemes még megjegyezni, hogy a Kawasakik ismét kifejezetten dominánsak voltak az edzések alatt. Idén először fordult elő, hogy a De Puniet és Nakano révén két zöld motor állt egy ideig az időtábla legtetején. Sajnos a Team Green ennek ellenére katasztrofális hétvégét zárt ugyanis a versenyt egy motorjuk sem fejezte be, noha Matsudo révén még egy vadkártyás pilótájuk is indult.
A vasárnapi futam ragyogó időben vehette kezdetét amit Capirossi ki is használt és tökéletes rajtja révén elsőként fordult. Persze Melandri nem hagyta annyiban és már az első körben megelőzte, de a Ducatis azonnal visszavágott és egy rekordkörrel igyekezett leszakítani magáról az üldözőket. Rossi mindeközben Gibernaut tolta hátrébb eggyel. A rámenősen motorozó Stoner ezúttal is túllépett önnön határain és kicsúszott. Rossi tíz körrel a vége előtt megelőzte Melandrit és Capirex után vetette magát, de ahogy a Ducatis megtudta, hogy a hétszeres világbajnok közeledik egyből rákapcsolt. Capirossi végül öt másodpercnyire növelte előnyét és megnyerte a futamot. Melandri előtt Rossi futott be biztos másodikként, Gibernau pedig egy negyedik hellyel szépítette a Ducati hétvégéjét. Capirossi ezzel jókorát faragott hátrányából a többiekkel szemben és optimistán tekint a jövőbe: „Jól rajtoltam de Marco megpróbált megelőzni az első körben. Mondtam magamban, jobb lesz ha nem előz meg mert nem tudtam az ő tempója van-e olyan gyors mint az enyém. Hat vagy hét kör után kezdtem kissé elhúzni, majd a táv felénél a táblámon mutatták, hogy Valentino közeledik. Akkortájt kicsit lassabb voltam, de ahogy láttam Valentino-t jönni újra rá kellett kapcsolnom. A tempóm nagyon jó volt, végig 1’47-es köröket mentem. Ez a győzelem nagyon fontos számunkra, a bajnokság az utolsó versenyig nem dől el. Japánban győzni fantasztikus dolog számunkra és a Bridgestone számára is. Köszönöm a csapatomnak és a szponzorainknak!”
Ami Haydent illeti, csak kilencedikként fordult amivel tisztázta, hogy ő valószínűleg nem fog tudni a győzelemért harcolni. Jó ideig be is ragadt Elias mögé, ez pedig döntő hibának bizonyult, mivel később hiába tornázta fel magát a hatodik helyre, még Nakano kamikáze kísérlete után is csak az ötödik lett, ami egy világbajnokaspiránstól egyszerűen kevés. „Nos ez az újabb ötödik hely éppenséggel nem valami nagyszerű. Az első kör elég vad volt, néhány kanyar alatt sokat jöttem előre, mivel a rajtom katasztrofális volt - számomra az volt a verseny mélypontja. Még az a szerencse, hogy az a köröm ennyire jól sikerült máskülönben sokkal rosszabbul alakulhatott volna a végeredmény. Próbáltam átverekedni magam az előttem lévő csapaton de nehéz volt - tényleg gyors srácokat kellett megelőznöm és ezen a színten ez nem egyszerű. Szerencsére lesz pár napunk amikor tesztelhetünk.” - mondta Hayden.
Apropó Nakano! A Kawás a verseny végére teljesen felzárkózott Gibernaura és úgy gondolta az utolsó körben próba szerencse alapon beteszi a zöldség orrát a Ducati mellé. Ezúttal azonban elfékezte magát és csak az utolsó pillanatban tudott korrigálni, hogy ne essenek el mindketten. Persze ő így is földre került, de nem bosszankodott fölöslegesen: „Mit is mondhatnék? Versenyezni jöttem és meg kellett próbálnom megszerezni a negyedik helyet az utolsó körben. Már korábban eldöntöttem, ha túl nagy lesz a különbség köztünk akkor nem kockáztatom az előzést. De adódott egy alkalom, én pedig kihasználtam. Kicsit túlságosan keményen estem be a kanyarban, és mindkét gumim csúszott mikor Sete rám csukta az ajtót. Ráfékezhettem volna, de akkor mindketten elesünk, így inkább felállítottam a motort és megpróbáltam egyenesen kimenni. Sajnos nekiütköztem Sete hátsó kerekének és buktam.” Noha tiszteletre méltó Nakano agilitása, kár volt az értékes pontokért. Pláne mivel De Puniet is kicsúszott, Matsudo pedig technikai gondok miatt kiállt és a Kawasaki így abszolút bebukta a hétvégét.
A suzukisok ehhez képest jól szerepeltek. Vermeulen, Hopkins és a vadkártyás Akiyoshi ugyanis ebben a sorrendben vonatozott be a tizenegyedik hellyel kezdődően. A Honda csalódottságát enyhítette az is, hogy új üdvöskéjük, Pedrosa elnyerte az ’Év Zöldfülűje’ címet - ahogy anno a 125-ösöknél és a 250-eseknél is. A bajnokságot továbbra is Hayden vezeti de már csak 12 pontnyi előnnyel a 224 pontos Rossi előtt, amit a Doktor valószínűleg könnyedén le fog dolgozni a hátralévő két futamon, figyelembe véve a tavalyi győzelmét Estorilban. Igaz a 209 pontos Melandri egy 100%-os hajrával meg tudja lepni mindkettőjüket mivel tavaly Valenciában ő nyert. De majdnem ugyanennyi esélye van a további 4 illetve 7 pont hátrányban lévő Capirossinak és Pedrosának is. Minden idők legszorosabb véghajrája október 15-én veszi kezdetét.
A 250-eseknél a bajnokság ugyan nem ennyire nyitott de Lorenzo 24 pontos előnnyel érkezett Japánba, ami három verseny alatt azért ledolgozhatónak tűnt. Dovizioso azonban nem tudott élni a lehetőséggel Motegiben sem mivel a Honda egyszerűen nem tud versenyre kelni Lorenzo gyári Apriliájával. Ez látszott már az edzéseken is, ahol Dovi majd’ 6 tizeddel volt lassabb Lorenzo-nál. Az első sorba került még a sorozatosan dobogós De Angelis és a tavalyi győztes Hiroshi Aoyama is. A versenyen Aprilia ide, Honda oda, a KTM-es Aoyama vitte a prímet, akit azért De Angelis rendesen megdolgoztatott a győzelemért. „A tavalyi győzelmem után természetesen szerettem volna idén is megismételni azt. Ezúttal azonban minden más volt. Egy európai motorral versenyzek és ez teljesen más, még a környezet is. De annyira boldog vagyok, alig tudok beszélni. … A rajtom nem sikerült valami jól, ezért amikor végre rátaláltam a megfelelő ritmusra, húztam ahogy tudtam. Amikor az élre álltam, próbáltam leszakítani a többieket és kétszer-háromszor majdnem estem is. Még a motor plexijét is eltörtem miközben kivédtem egy átdobást szóval óvatosabbnak kellett lennem mert tényleg a pódium tetején szerettem volna befejezni a versenyt.” - mondta a japán versenyző.
Lorenzo éppencsak felfért a dobogóra, három körrel a vége előtt előzte meg Dovit aki ugyan hat körön keresztül vezetett, de fokozatosan visszaesett és végül csak negyedik lett. Ez azt jelenti, hogy már 27 pontot kellene hoznia mindössze két futam alatt. Nem lehetetlen de valljuk be, Lorenzo idén túl jó, szinte kizárt hogy a portugál és spanyol pályákon ne kerülne dobogóra. Roberto Locatelli ötödikként futott be Shuhei Aoyama előtt. A mezőny érdekessége a tájföldi Ratthapark Wilairot volt, aki élete első 250-es világversenyén tizedik lett és olyan bajnokokat gyűrt le, mint Manuel Poggiali vagy akár Youichi Ui.
A legkisebbeknél már Ausztráliában eldőlt a bajnoki cím sorsa de Bautista Japánban sem lazított. A kvalifikációt - idén hatodjára - vitte 1’57.231-es idővel, egyedül Kallio tudta követni az 1’58-as határ alá. Faubel és az utóbbi időben látványosan megtáltosodott Simon került még az első sorba, mögülük pedig Pesek, Pasini, Lüthi és Smith indult másnap. Talma a harmadik sor elejére kvalifikálta magát, Tóth Imi pedig 27. időt futotta. A futam a szokásos séma szerint zajlott, azaz Bautista az élre állt és kezdett elhúzni, Kallio pedig igyekezett tapadni rá. A finn azonban nem ment bele felesleges csatározásokba, inkább a végére tartogatta a puskaport. Öt körrel a vége előtt az élre állt és ugyan a világbajnok még próbálkozott, de most nem bírt a bajnoki cím nyomása alól felszabaduló KTM-essel. Simon harmadik helyével még tovább fényezte az osztrák gyár hétvégéjét, negyedikként pedig Pasini jött be hajszállal Pesek előtt. Talma mindent megtett de a futam vége felé kissé belassult és végül kilencediként intették le. Ugyan a legjobb Hondás Bradley Smith lett de Lüthi kicsúszott így Talma hátránya mindössze négy pontra csökkent vele szemben. „A reggeli warm-up után bizakodtam a versenyt illetően, mert találtunk egy jobb beállítást annál, amit az időmérőkön alkalmaztunk. De a verseny alatt ugyanúgy előjött a probléma az elejével ráadásul sokat hibáztam. Akárhogy is, az utolsó két körre beleadtam mindent, de nem tudtam előrébb jönni.” - nyilatkozta Talma a verseny után.
Tóth Imi ugyancsak elégedetlen volt a dolgok alakulásával: „Nagyon csalódott vagyok a teljesítményemet illetően. A motorom futóműve jobb lett, mint az edzéseken, de sajnos ezt nem tudtam kihasználni. Ezen a napon most ennyire voltam képes. Elég fáradt vagyok, nagyon feszített volt az elmúlt három hetünk, remélem, a következő két hétben ki tudom pihenni magam, és az utolsó két futamon pontot tudok szerezni.” A pontversenyben Bautista kerek 300 ponttal vezet de ez már kevéssé izgalmas, ahogy Kallio biztos második helye sem. A harmadik helyen Pasini áll 185 ponttal, valószínűleg a 152 pontos Faubel őt már nem fogja meg, akinek viszont meggyűlhet a baja Gadeával és Pesekkel.
Következő futam tehát október közepén, a királykategóriában 1-2 versenyző számára döntő forduló, számunkra pedig kihagyhatatlan látnivaló lesz! - torro
Kapcsolódó anyagok: