Hiába a nyersanyaghiány és a gyárleállások egész sora, a magyar motorpiac tavaly és idén is rekordot döntött, azaz több új gép talált gazdára, mint bármikor az elmúlt tíz évben.
Új modellek a a motorpiac legjobbjai között
Nem szeretnénk untatni benneteket, ezért tényleg csak pár szót a száraz számokról, adatokról. Tavalyelőtt 3572, tavaly 3626, idén pedig kis híján négyezer új motort vásároltak Magyarországon az első kilenc hónapban, vagyis válság ide vagy oda, a fejlődés üteme nem lassult 2021-ben sem.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint több tényező együttes hatása, hogy amíg az autópiac csak lábadozik a COVID-sokkból, a motorok forgalma töretlenül nő. Egyrészt a tavalyi járvány alatt sokan váltottak közösségi közlekedésről kétkerékre, másrészt az egyre növekvő torlódások, dugók is arra késztetik a sofőröket, hogy legalább városon belül kétkeréken közlekedjenek, már ha nem ellenségei a saját idejüknek és pénztárcájuknak…
Ami az egyes géposztályokat illeti, a Datahouse friss összesítése szerint a BMW és a Yamaha osztozott hét népszerű kategória trónján. A bajorok vitték el az abszolút első helyet is az R 1250 GS-sel: ebből 212 darabot adtak el Magyarországon, azaz többet, mint bármelyik új motorból vagy robogóból. A nakedek között a Yamaha vitte a prímet az új MT-07-tel, csakúgy, mint a nagyrobogók között, ahol az XMAX 300 nem talált ellenfélre.
A túrasportmotorok géposztályában is ez a két márka sajátította ki a dobogót: a 700-as és a 900-as Tracer mögött az S 1000 XR végzett a harmadik helyen. A túragépek versenye hagyományosan BMW-győzelemmel zárul, és most sincs másként, hiszen az általunk is tesztelt R 1250 RT-ből fogyott a legtöbb 2021-ben.
A magyarországi nyilvántartásban csak „Sportként” aposztrofált gépek csatájában a Yamaha MT-07-hez került a képzeletbeli trófea, míg a Classic névre keresztelt, retrómotorokat magában foglaló kategóriában a BMW R 18-ból adták el a legtöbbet.
Tehát a 12 motorkategóriából hétben a BMW- és Yamaha-győzelem született Magyarországon, de a Honda és a KTM vezetői sem bánkódhatnak, hiszen a japán márka uralja a Supersport, a Cruiser és a 125-ös robogó géposztályt, a KTM pedig „Offroadban” lett első a 390-es Adventure-rel.
Milyen motorokat vásárolunk? Még mindig a túraenduró a menő?
A modellek versenyén túl érdekesen alakult az egyes kategóriák sorrendje is a hazai piacon. A trend azt mutatja, hogy nehéz lesz megszorongatni a túraendurókat és crossovereket, de az is igaz, hogy a változás már elkezdődött.
880 darabos mennyiséggel tehát a Crossover géposztály volt a legnépszerűbb, ám lassan beérik a túraendurókat a csupaszok: ez utóbbiakból 756 darab talált gazdára. A nagyrobogók 621 darabbal szerezték meg a képzeletbeli dobogó alsó fokát, ám az egykori listavezetők, a 125-ös robogók már csak a negyedikek (382 db). Őket követik a 125-ös, váltós motorok (309 db), a cruiserek (224 db), és a top 10-be befértek még a túrasportmotorok (179 db), a túramotorok (161 db), az endurók (144 db) és a sportmotorok is 97 darabbal.
A legnépszerűbb új motorkerékpárok Magyarországon (2021. jan-szept.)
Crossoverek, túraendurók: BMW R 1250 GS
Csupaszmotorok: Yamaha MT-07
Nagyrobogók 125 cm3 felett: Yamaha XMAX 300
125-ös robogók: Honda PCX125
Cruiserek, chopperek: Honda CMX500 Rebel
Túrasportmotorok: Yamaha Tracer 7
Túramotorok: BMW R 1250 RT
Terepmotorok, endurók: KTM 390 Adventure
Sportmotorok: Yamaha MT-03
Szupersportmotorok: Honda CBR650R
Klasszikus és retrómotorok: BMW R 18