A szerződés értelmében a C-ITS (Cooperative-Intelligent Transportation Systems) és a most létrehozott Connected Motorcycle Consortium nagyban hozzájárul majd a motorbalesetek megelőzéséhez. A részleteket összegző memorandumot az ACEM (Motorkerékpár-gyártók Európai Szövetsége) összes tagja ellátta kézjegyével, vagyis minden akadály elhárult a C-ITS bevezetése elől. Hogy a tervek minél előbb megvalósulhassanak, a három gyártó máris elkezdi a munkálatokat.
Fókuszban a biztonság
Az együttműködést 2015. október 6-án, Bordeaux-ban, az ITS Világkongresszuson, a világ legnagyobb intelligens közlekedési rendszerekkel és szolgáltatásokkal foglalkozó rendezvényén mutatták be. A BMW, a Honda és a Yamaha más gyártókat is felkért, hogy csatlakozzon a kezdeményezéshez, így a jövőben alighanem további márkák is beszállhatnak a kísérletekbe.
– Cégeink már most is aktív tagjai a Car2Car Communication Consortiumnak, s együtt dolgoznak a különféle szabványokon és műszaki specifikációkon a személyautó-, valamint haszongépjármű-gyártókkal. A szervezetben most arra fektettük a hangsúlyt, hogy kifejezetten a motorosok igényeinek megfelelő rendszert hozzunk létre, a következő logikus lépés pedig, hogy egyesítsük erőinket a kétkerekűek biztonsága érdekében - nyilatkozta Mr. Takaaki Kimura, a Yamaha Motor Co.Ltd. vezérigazgató-helyettese és műszak igazgatója.
Ilyen egyszerűen működik
Az átgondolt és helyesen alkalmazott ITS-technológiáknak a motorkerékpárok esetében számtalan előnye van, természetesen az elsődleges cél, hogy bevetésével növeljék menetbiztonságot, de a tolvajok dolgát is megnehezíti a forradalmi rendszer. Az Intelligent Transport Systems (ITS) lényege, hogy az információs és kommunikációs technika megjelenik a közlekedésben, így például valósidejű forgalomfigyeléssel könnyíti a leggyorsabb, legkevésbé forgalmas útvonal kiválasztását. Ugyanakkor alkalmas a járművek közötti, vezeték nélküli kapcsolat létrehozására, ezáltal a vezetők - és motorjaik is - információt cserélhetnek egymás között, így csökken az utazások kockázata.
Az ITS várhatóan jelentős előrelépést hoz majd a motoros baleset-megelőzés terén, hiszen a járművek és a pilóták közötti szabad adatáramlás révén előrejelezhetők a különféle veszélyhelyzetek. A három vállalatnak már komoly tapasztalata van a kommunikáló járműveket illetően, hiszen a BMW Motorrad nemrégiben kezdte meg a simTD projekt keretein belül futó kísérleteket, míg a Honda és a Yamaha a DRIVE C2X program részeseként végzi európai ITS-próbáit.
Sok még a teendő
Miként a korábbi menetbiztonsági segédleteknél, úgy most is komoly munka lesz az autók kipróbált rendszereit a motorokon honosítani, hiszen az ABS-t és a kipörgésgátlót is sok-sok év után kapták meg a kétkerekűek, amikor a sofőrök már javában használták ezeket. Hasonló problémákkal küzdenek az ITS-rendszer mérnökei is, mert a kocsikhoz fejlesztett megoldások nem építhetők be módosítások nélkül a motorkerékpárokba - a korlátozott helykínálat, a nagyobb vibráció és a felverődő eső, illetve por miatt speciális eszközökre van szükség.
Emellett a motorkerékpárok dinamikája is merőben eltér, ezért új szoftvereket, algoritmusokat kell kidolgozniuk. A gondok ellenére bizakodóak, és már most úgy vélik, hogy semmi akadálya nem lehet annak, hogy négy év múlva már szériaérett, egymást is figyelő kétkerekűek készüljenek, melyekkel még biztonságosabbá válik a motorozás.