Éppen 35 éve indult az Honda SH modellcsalád gyártása a cég belgiumi üzemében, majd az első fecske, az SH50 sikerén felbuzdulva további változatokat állítottak hadrendbe, igaz, ezek már az 1971 óta működő atessai gyárban láttak napvilágot. Az olasz komplexumban kezdték meg az SH50 alapmodell, majd a továbbfejlesztett, második generációs változat gyártását, illetve itt születtek meg az első SH100-ak is.
A kétütemű robogók rendkívül népszerűek lettel Európa szerte, ám az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások lépésre kényszerítették a mérnököket, így az ezredfordulót követően teljes modellváltásra került sor.
Három az igazság – Honda SH125, 150 és 300i
Mi sem bizonyítja ékesebben a modellek sikerét, minthogy a négyütemű família legkisebb, 125-ös kivitele másfél évtizeden át az eladási listák élmezőnyében tanyázott, sőt 2016-ban a kontinens legkelendőbb, 17 ezer darabos (!) mennyiségben eladott robogója lett. Napjainkban háromféle erőforrással készül a Honda népszerű robogója, 125-ös (12 LE), 150-es (15 LE) és 300-as (25 LE) kivitelek közül válogathatunk, és valóban a hajtómű a legfontosabb különbség, hiszen megjelenésre, sőt méretre sincs túl sok eltérés az egyes modellek között.
A legkisebb SH mellett szól, hogy 12 lovas teljesítménye dacára is átlépi – óra szerint – a 100 km/órás sebességet, nagytestvéreihez hasonlóan alapáron jár hozzá a távirányítóként működő okoskulcs, és a 2016-os modellfrissítés óta elöl-hátul hatékony LED-lámpák világítják meg az utat.
Az SH150 tulajdonképpen a nyolcadliteres kiköpött mása, méretük és tömegük gyakorlatilag megegyezik. Persze nagyobb hengernek köszönhetően 20%-kal erősebb és nyomatékosabb lett, viszont árban csak öt százalékkal kerekedik felül a kisebb névrokonon
SH300i? Hívj csak etalonnak!
Nagy átmérőjű, 16-os kerekeik és karcsú felépítésük révén az Honda SH-k ideális városi motorok, de a 125-ös és a 150-es is csak akkor igazán fickós, ha jobbára közúton, százas tempó alatt közlekedünk. Persze a Honda mérnökei gondoltak azokra is, akik autóúton, autópályán közelítik meg munkahelyüket, és egyszerűen muszáj erősebb gépet venniük, de nem szeretnének egy széles és nehéz „kanapéval” lavírozni a belvárosban.
Nekik fejlesztették ki 2007-ben a 279 köbcentis, 25 lovas Honda SH300i-t, amely kétszeméllyel is fickósan gyorsul, és simán faképnél hagyja a lámpánál sorakozó kocsikat. Alig hat másodperc alatt gyorsul álló helyzetből nyolcvanra, és ez nem afféle elméleti érték: nincs kuplung- és váltókar, tehát csak rácsavarod a gázt, a többit pedig elintézi a fokozatmentes váltó.
Attól sem kell tartanod, hogy esőben, fehér aszfalton gyorsítva „megviccel”, ugyanis az SH-hoz idén már alapáron jár a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója, a HSTC. A legnagyobb SH-t korábban teszteltük is, mégpedig nem éppen szokványos helyszínen: kéthetes Korzika-túrán kellett bizonyítania, hogy teljesértékű, kétszemélyes motorként használható a több tízezer kanyar szigetén.
Műszaki adatok: Honda SH125/150/300i
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, egyhengeres
Összlökettérfogat (cm3): 124/153/279
Csúcsteljesítmény (LE): 12/15/25
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): 11,6/13,5/25,5
Sebességváltó: CVT-szíjhajtás (automatikus)
Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: 33 mm-es/35 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl: 100/80-R16/110/70-R16
Gumiméret hátul: 120/80-R16/130/70-R16
Fékrendszer elöl/hátul: 256 mm-es szimpla tárcsa kétdugattyús Nissin féknyereggel
Méretek, árak
Hosszúság x szélesség x magasság (mm): 2030 x 740 x 1155/ 2130 × 730 × 1195
Ülésmagasság (mm): 799/805
Üzemanyagtartály térfogata (l): 7,5/9
Menetkész tömeg (kg): 137/169
Üzemanyag-fogyasztás: 2,3/2,4/3,0 l/100 km
Vételár: 1 189 000/1 249 000/1 849 000 Ft