Szinte hihetetlen, de a Forzák immáron tizennyolc éve szerepelnek a japán gyártó termékválasztékában. Előbb a nagyköbcentis változat érkezett, majd három esztendővel ezelőtt nyolcadliteres verzióval is bővült a család. A népszerűségi listák élén tanyázó típus nagykorúvá válása alkalmából a Honda átszabta a két modellt, mi pedig a Côte d'Azurön kergettük meg a csinos és fürge ikerpárt.
Vedd fel a ritmust - Nőknek is ideális a két tovább fejlesztett Honda
Nizza utcáit elképesztően sok robogós és mopedes rója, hiszen a nyüzsgő, olykor nagyon zsúfolt városban kétséget kizáróan ez a közlekedés leggyorsabb és legkényelmesebb módja. Az épületek előtt kétkerekűek végeláthatatlan hada sorakozik, közöttük kicsi és nagy, régebbi és vadonatúj modellek, s férfiak, nők, fiatalok és idősek húzzák neki javarészt védőfelszerelés nélkül, olykor igencsak vakmerő módon. Még a budapesti kavalkádban edződött motorosnak is izgalmas kihívás felvenni a francia forgalom gyors ütemét, főleg, hogy az ottani vezetők korántsem mondhatók előzékenynek. De hát hol máshol tehettük volna alaposabban próbára ezeket az urbánus környezetbe teremtett masinákat, mint egy ilyen helyszínen?! Először a Forza 125-ösök sorakoztak fel a szálloda előtt, melyekről már messziről megállapítottam, hogy rendkívül jó munkát végeztek az ügyeskezű japán formatervezők, tudniillik élőben is fantasztikusan jól mutat az új, továbbra is elegáns, mégis sportosabb idomzat. Miután közelebb léptem, s várakozással teli érdeklődéssel alaposan átnéztem minden egyes apró részletét, nem volt más hátra, minthogy beröffentsem a hajtóművet. A kulcs használatát szükségtelenné tévő, Smart Key rendszerhez társított „tekerőgomb” nagyszerű megoldás, használata magától értetődő, s jelentősen megkönnyíti a hétköznapokat.
Majmolj! - Egy falatnyi Honda Monkey-teszt
A Honda csapata egy váratlan, de nagyon kellemes meglepetéssel is készült nekünk Nizzában, ugyanis a menetpróba fülledt vasárnap estéjén a Forzák mellett alkalmunk nyílt kipróbálni a vadonatúj Monkeyt is. Sajnos a kicsikével nem volt alkalmam annyit kanyarogni, mint a robogókkal - mindössze egy röpke órát tölthettünk együtt –, de már a városi karika alatt kiderült, hogy egy rendkívül élvezetes, igazán vidám funbike született a régi-új modell képében. Noha még most is roppant apró termetű masináról beszélhetünk, a típus mára igencsak megnőtt elődeihez mérten, ülésmagassága 776 milliméter, amivel – bár meglepő lehet, de – alig marad el az átlagtól. Persze a rövid, 1155 millis tengelytáv továbbra is becsapja a szemet, a típus immáron jóval felnőttesebb benyomást kelt, következésképp – hogy ezzel a klasszikus mondással éljek – a nálam nagyobb termetű kollégák sem úgy ültek rajta, mint majom a köszörűkövön. Nyeregbe pattanva nem úgy tűnt, mintha gyerekmotoron kuporognék, minden éppúgy a helyén volt és kézre esett, csak kicsit közelebb találtam, mint megszoktam. Jellegéből fakadóan a kezelőszervek a minimalizmus jegyében készültek, néhány gombbal minden szükséges funkció kezelhető, ezek működtetése egyértelmű és könnyű, talán a kürt és az indexkapcsoló kialakítása nem a legergonomikusabb, ennek okán többször is félrenyúltam a két funkció között, s a mögöttem időnként elhangzó dudaszóból ítélve nem csak én voltam így ezzel. A csillogó-villogó, krómozott alkatrészek erősen múltidézők, de kifogástalanul harmonizálnak az olyan, nagyon is modern elemekkel, mint a fénydiódás lámpatestek vagy a folyadékkristályos műszeregység. Már a parkolóban feltűnt, hogy a szokatlanul széles, párnázott, fészkelődésre bőven helyet adó priccs mennyire kényelmes, s a komfortérzet menet közben sem csökkent. A 129,9 köbcentis, léghűtéses, nyolcadliteres erőforrás biztosította alig több mint kilenc lóerő nem tépte ki tőből a karomat elinduláskor, ennek ellenére meglepően lendületesen nekilódult a ballonos kerekeken gördülő szerkezet, a forgalom ritmusát gond nélkül fel tudtam venni vele, s ebben a pöccintésre, vajpuhán járó sebességváltókar is segítségemre volt. A fordított teleszkópvillával és a kétoldali hátsó rugóstaggal gyártott, IMU-alapú blokkolásgátlóval (!) kiegészített futómű amellett, hogy prémium benyomást kelt, a gyakorlatban is jól működik, a gép fordulékonysága, s elképesztően csekély, 107 kilós tömege bármikor teret ad egy kis mókázásnak.Forza 300, mert a több mindig több
Miután meghódítottuk a környék legjobb kanyarjait, majd átfűztük magunkat a hétfői csúcsforgalomban feltorlódott kocsisorokon, visszaérve már ott vártak katonás rendben a Forza 300-ak. Ha nem tudom, mi következik, könnyen azt hihettem volna, hogy a nyolcadliteres nyergébe ültem vissza, a háromszázas ugyanis immáron méreteit és egész külsejét tekintve szinte ikertestvére annak, s természetesen az említett műszaki csemegéket is mind megkapta.
Műszaki adatok – Honda Forza 125 (300)*:
Motorkonstrukció: SOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű, egyhengeres,
Összlökettérfogat (cm³): 124,9 (279)
Szelepek száma hengerenként: 4
Furat x löket (mm): 52,4 x 57,9 (72 x 68,5)
Sűrítési viszony: 11,5:1 (10,5:1)
Csúcsteljesítmény: 11 kW/14,75 LE/8500 f./perc (18,5 kW/24,8 LE/7000 f./perc)
Legnagyobb forgatónyomaték: 12,5 Nm/8250 f./perc (27,2 Nm/5750 f./perc)
Üzemanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége (l): 11,5 1
Üzemanyag-fogyasztás: 2,34 l/100 km (3,22 l/100 km)
Erőátvitel
Tengelykapcsoló felépítése: Száraz, röpsúlyos
Váltó felépítése: Folyamatosan változó áttételű automatikus (CVT)
Végáttétel: V-szíj
Futómű
Váz típusa: Acél csőváz (acél bölcsőváz)
Első felfüggesztés: 33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali rugóstag
Felniméret elöl: 15 col
Felniméret hátul: 14 col
Abroncs elöl: 120/70 R15
Abroncs hátul: 140/70 R14
Méretek
Hosszúság x szélesség x magasság: 2140x755x1470 mm
Tengelytáv: 1490 mm (1510 mm)
Villaszög: 26,5°
Utánfutás: 89 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Szabad hasmagasság: 145 mm (135 mm)
Menetkész tömeg: 162 kg (182 kg)
Fordulókör sugara: 2,3 m (2,4 m)
Vételár: 1 649 000 Ft (1 869 000 Ft)
* Zárójelben a Forza 300 adatai olvashatók.
Műszaki adatok – Honda Monkey:
Motorkonstrukció: SOHC-vezérlésű, léghűtésű, négyütemű, egyhengeres
Összlökettérfogat (cm³): 129,9
Szelepek száma hengerenként: 2
Furat x löket (mm): 52,4 x 57,9mm
Sűrítési viszony: 9.3:1
Csúcsteljesítmény: 6,9 kW/9,25 LE/7000 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 12,5 Nm/8250 f./perc (27,2 Nm/5750 f./perc)
Üzemanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége (l): 5,6 1
Üzemanyag-fogyasztás: 1,5 l/100 km
Erőátvitel
Tengelykapcsoló felépítése: Többtárcsás, olajban futó
Váltó felépítése: Négyfokozatú
Végáttétel: Lánc
Futómű
Váz típusa: Acél gerincváz
Első felfüggesztés: fordított teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali rugóstag
Felniméret elöl: 12 col
Felniméret hátul: 12 col
Abroncs elöl: 120/80 R12
Abroncs hátul: 130/80 R12
Méretek
Hosszúság x szélesség x magasság: 1710x755x1029 mm
Tengelytáv: 1155 mm
Villaszög: 25°
Utánfutás: 82 mm
Ülésmagasság: 776 mm
Szabad hasmagasság: 160 mm
Menetkész tömeg: 107 kg
Fordulókör sugara: 1,9 m
Vételár: 1 329 000 Ft