Pierre Terblanche-nak egészen egyedi elképzelései voltak az ideális túramotorról. Véleménye szerint az endurós könnyedség, a terepképesség és a kimagasló teljesítmény ugyanúgy jellemző egy jó túragépre, mint a kényelmes üléspozíció. Munkássága során gyakran ötvözte az egyes osztályok erényeit, így az ő leleményességét dicséri a lassan keresett ritkasággá érő Cagiva 900 Gran Canyon, illetve a 2003-ban bemutatott Ducati Multistrada is. Lehet azon vitatkozni, hogy az első Multi különc formaterve miként is segítette - vagy éppen gátolta - az eladásokat, egy azonban bizonyos, hogy az elmúlt évtizedben a Multistrada az univerzális utazómotor szinonimája lett.
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7777](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/1-11_MTSAcc-thumb.jpg)
Modelltörténet
2003 – Pierre feltűnő gépe kezdetben 992 köbcentis, V2-es motorral volt elérhető, mely akkoriban 84 lóerős teljesítménnyel és 84 Nm-es forgatónyomatékkal büszkélkedett.
2005 - A sikert látva a bolognaiak piacra dobták a kisebb, 620-as kivitelt is, továbbá megjelent a literes alapmodell új, DS jelű kivitele, mely Öhlins felfüggesztést, szénszálas burkolatokat és fekete kerekeket kapott, valamint kizárólag vörös-fekete fényezéssel volt elérhető. A típus közben kisebb módosításokkal, így például a nyereg és az idomzat átfésülésével vált még kényelmesebbé.
2007 - Az új, 1078 köbcentis erőforrás révén még erősebb, egyben tisztább üzemű lett a motor. A blokkcsere egyben azt is jelentette, hogy a Ducati védjegyének számító szárazkuplungot hagyományos, olajfürdős, hidraulikus működtetésű tengelykapcsolóra cserélték.
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7780](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/2-14_MTSS-thumb.jpg)
2010 – A legnagyobb horderejű modellfrissítés során egészen új külsőt kapott a modell, az 1198 Testastretta erőforrással pedig valóban olyan fürgévé vált, hogy a szerpentineken már méltó ellenfele lehetett bármelyik sportmotornak. A „sima" Multistrada mellett elérhetővé vált a Pikes Peak, a Sport és a Touring verzió is.
2013 – A konkurensek fejlesztéseire reagálva a Ducati is piacra dobta a félaktív (Skyhook) felfüggesztéssel megspékelt Multistradát, illetve bővítették a korábbi típusválasztékot a Grantourismóval.
2015 – Megjelent a 19-es első keréken futó Enduro változat, továbbá a V2-es erőforrás - a változó szelepvezérlés (DVT) révén - újabb lóerőkkel gazdagodott, a motor teljesítménye immáron kereken 160 lóerő lett 9500-as percenkénti főtengelyfordulatnál. A kereken 220 centis hosszúság és a pompás helykínálat ellenére a Multi továbbra is karcsú maradt - az alapmodell mindössze 209 kilós saját tömeggel büszkélkedhet.
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7783](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/3-46MTS1200ABS-thumb.jpg)
Típushibák
Tagadhatatlan, hogy a fogasszíjas vezérlés alaposan megnöveli a költségeket és a tulajdonosok teendőit, hiszen a szett - használattól függően - két-háromévente cserére szorul. Persze nem kell égbekiáltó árakra gondolni, a vezérműszíjak darabja 50-60 dollár körüli áron beszerezhető az ezres és 1200-as modellekhez. Az elektromos rendszer is szót érdemel, mivel a Ducati a tulajdonosi beszámolók szerint kimondottan érzékeny a vízre, ezért a nagynyomású mosás és a hosszabb, szakadó esőben megtett etapok okozhatnak kellemetlen meglepetéseket. Ezen túlmenően a kenőanyag és a hűtőfolyadék minőségére érdemes figyelni - a gépek minden bizonnyal meghálálják a gondoskodást.
Az én motorom - Fellegi Norbert (Ducati Multistrada 1200 - 2011)
Három éve, 2013 márciusában vásároltam az akkor kétéves Ducatit. Sajnos hazahozni nem tudtam, mert az a bizonyos hóhelyzet szó szerint elszakított a friss szerzeménytől, de utána, amint lehetett, már rohantam is a kiszemelt masináért. Hogy miért választottam? Korábban, nyári túráimon a Dolomitokban úgy suhantak el mellettem ezek a gyönyörű vasak, hogy egyszerűen nem tudtam ellenállni nekik, csakhamar beneveztem hát én is egyre.![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7787](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w640/2016/02/03/831/fellegi.jpg)
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7788](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/fellegi2.jpg)
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7789](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/fellegi3.jpg)
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7784](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/4-48MTS1200STouring-thumb.jpg)
Vételár
Viszonylag olcsón 6-700 ezer forint környékén már jó eséllyel találhatsz 620-as Multistradát, miként sérült vagy némi javításra szoruló ezres is akad hasonló áron. A literes változat szebb példányai sem sokkal drágábbak, az utolsó évjáratokból származó, gazdagon felszerelt 992-esek ritkán kerülnek többe egymillió forintnál, és a 2007-2009 között gyártott 1078-ashoz is hozzá lehet jutni 4-5000 euró között, igaz, ezekből nincs túl sok a piacon. Nem úgy a 2010 utáni, 150 lovas verzió, az a gazdag választék ellenére is legalább hárommillióba fáj átírással együtt, ami nem is meglepő, mivel a hazainál jóval gazdagabb német piacon is legalább 8-9 ezer eurót kérnek értük. A 2013 utáni Skyhook futóműves Ducatik 11-12 ezer eurót kóstálnak, míg a típus jelenlegi új ára hétmillió forint felett van.
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7785](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/dvt.jpg)
Riválisok
Az ezres modellel szemben legtöbbször a japán V2-es konkurens, a V-Strom 1000 neve merül fel, miként a Honda Varadero is közvetlen ellenlábasként említhető. Az új, 1200-as változat teljesítményszintje, felszereltsége és szerény tömege révén szinte kategóriateremtő, alig akad kihívója, csupán az európai gyárak legfrissebb fejlesztései vehetik fel vele a versenyt:
- BMW S 1000 XR (2015-től) - 4,9 millió forinttól
- KTM 1290 Super Adventure (2015-től) - 4,7 millió forinttól
![ducati-multistrada-hasznaltmotor-teszt-7782](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/img_news/s/w1024/2016/02/03/831/3-15_MTSS-thumb.jpg)
Műszaki adatok – Ducati Multistrada 1200 (2016):
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, négyütemű, változó szelepvezérlésű (DVT), kéthengeres V-motor
Hengerűrtartalom: 1198,4cm3
Furat x löket (mm): 106x67.9mm
Sűrítési viszony: 12.5:1
Csúcsteljesítmény: (117,7 kW) 160 LE/9500 1/min ford./perc (95/1/EC)
Forgatónyomaték: 136 Nm/7500 1/min ford./perc (95/1/EC)
Váltó: hatfokozatú
Fékrendszer (elöl): 320 mm-es átmérőjű dupla tárcsafék radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo Monobloc féknyereggel
Fékrendszer (hátul): 265 mm-es szimpla tárcsafék kétdugattyús féknyereggel
Gumiabroncs mérete (elöl): 120/70 R 17 méretű Pirelli Scorpion Trail II abroncs
Gumiabroncs (hátul): 190/55 R 17 méretű Pirelli Scorpion Trail II abroncs
Tengelytáv (mm): 1529
Szabad hasmagasság: (mm): 175
Ülésmagasság (mm): 825-845
Száraz tömeg (kg): 209 kg