Nincsen rózsa tövis nélkül, ezért tesztünkben arra keressük a választ, hogy jár-e bármilyen kompromisszummal, hogy ilyen kedvező árú a CFMoto 650-es sorkettese. Városban, autópályán és laza terepen tettük próbára a gyakran „Versys-hasonmásként” emlegetett gépet.
CFMoto 650MT – nem osztályelső, mégis etalon
Már a kétezres években letette a névjegyét a CFMoto, ugyanis olyan minőségű, illetve árú quadokkal, ATV-kkel rukkolt elő, hogy a nagy gyártók mérnökei vakarhatták a fejüket – hogyan tartsuk a lépést az új kihívóval? Azóta kiderült, hogy a válasz „sehogy”, hiszen a cég napjainkra a legsikeresebb ATV-gyártó lett,
és tavaly az európai piacon minden negyedik eladott ATV CFMoto-emblémát viselt.
Ez alapján minden esélye megvan az új 650MT-nek is, hogy előkelő helyen végezzen az eladási versenyben, különösen, hogy árban egyszerűen verhetetlen. Mindössze 2,3 millió forintot kérnek a két Shad oldaldobozzal, bukócsővel és állítható magasságú plexivel felszerelt motorért, vagyis nagyjából egymillióval kevesebbet, mint amennyibe az oldaldobozokkal megspékelt Versys kerül.
Már-már gyanús, hogy miként jön ki ennyiből a motor, hiszen a 650MT-t körbejárva szép illesztéseket, minőségi alapanyagokat látok, a lámpákban pedig hiába is keresnék izzót – mindegyik LED-es. A nyeregből körbetekintve sem változik az összkép: az LCD-műszeregység, a kapcsolótömb és az állítható magasságú (!) túraplexi is minőségi benyomást kelt. – Még üzemmódkapcsoló is van? – teszem fel félhangosan a költői kérdést, ahogy megpillantom a szokatlan gombot a balos markolaton.
Egyedül a nyereg kialakításába tudok belekötni, mert bár rendkívül kényelmes, az alatta futó, kissé széles váz miatt enyhe terpeszben ül az ember, és ezért 172 centimmel éppen hogy leér mindkét csizmatalpam a talajra. Bár az is igaz, hogy a vásárláskor megspórolt forintokból simán átalakítható az ülés, és akkor a 160-165 centis pilótáknak sem kell pipiskednie megálláskor.
Valódi túramotor benyomását kelti a CFMoto 650MT
Jóllehet, a sorkettes erőforrás szinte mindenben megegyezik a Versys-motorral, még a furat- és löketméret is azonos, a CFMoto kissé gyengébb japán kihívójánál. Szerencsére ez csak a csúcsteljesítményen tetten érhető, mert a középső fordulatszám-tartományban kimondottan élénk a motor, csak háromezres fordulatszám alatt érzem, hogy nincs ínyére a gyorsítás.
Jóllehet, engem könnyű meggyőzni egy crossoverrel, szeretem az ilyen felépítésű motorokat, hiszen ingázástól a Dolomitok-túrákig mindenre alkalmasak. Anno bejártam a legszebb európai hágókat egy NC750-X-szel, sokat motoroztam Ausztriában a DL650-nel, és csak azért nem cseréltem le a ZZR-t a könnyebb, sokoldalúbb vasakra, mert a Honda felfüggesztése, illetve a Suzuki fékrendszere egyszerűen méltatlan volt az egyébként remek gépekhez. Még azt is bevállaltam, hogy veszek egy rendes első-hátsó felfüggesztést az NC-hez vagy normális féket a Suzukira, de olyan drága lett volna – a sok maceráról nem beszélve –, hogy végül elvetettem az ötletet.
Nos, a CFMoto ilyen tekintetben is fityiszt mutat a vetélytársaknak, hiszen a KTM-eken is látott J.Juan fékrendszer kimondottan harapós, bőven elbír a 218 kilós motorral, az első villa pedig szerszám nélkül állítható, fordított telópárból épült. Tagadhatatlan, hogy ez már másik szint, mint a kis crossoverek hagyományos villája, amin csak olajcserével szabályozható a csillapítás. Talán néhány motorosnak kevésbé fontos a felfüggesztés, mint a nyers teljesítmény, de tapasztalatból mondom, hogy egyik mit sem ér a másik nélkül...
A futómű tehát messze jobb a kategóriaátlagnál, és igaz ez a szélvédelemre is. Az én testmagasságomhoz ideális volt a legalsó állásban rögzített, gyári plexi, mivel autópályán is alig volt érezhető turbulencia, és külön jó pont, hogy a légterelő, illetve a kézvédő a kesztyűről is eltereli a szelet. Apróságnak tűnhet, de amikor hirtelen 10-12 fokra hűl a levegő mondjuk a Nockalmon és esik az eső, akkor nagyon sokat számít, hogy telibe kapja az ujjad a hideget és a nedvességet vagy csak órák után ázik át a kesztyűd. Szintén jó pont a 650-esnek, hogy kéthengeres felépítés ide vagy oda, autópályán, 140-150-nél is csak alig volt érezhető némi vibrálás – nem fárasztja feleslegesen a vezetőt a rezgő nyereggel és markolatokkal.
Ár/érték arányban verhetetlen?
Az együtt töltött hét után világossá vált, hogy ilyen árszinten aligha kínál más gyártó ennyi minőségi összetevőt. Vagy ha mégis, akkor nem 650-es, hanem – jóval – kisebb erőforrással. Amiért szó érheti a motort, az a magas fordulaton néha zizegő, zavaró hangot adó idomzat és a két-háromezres fordulatszám között, főként hidegen kelletlenül viselkedő sorkettes.
Ezeket azonban bőven ellensúlyozza a gazdag felszereltség, beleértve a bukócsövet és a két hatalmas dobozt, és az, hogy mindent összevetve teljes értékű túragépet kapunk egy feleekkora robogó áráért.
Nagyítóval kell keresni a valódi ellenfeleket a piacon, mert az elsődleges rivális Versys oldaldobozok nélkül is több mint hárommillió forintba kerül és a nemrég feltűnt Moto Morini X-Cape 650 bevezető áron is 2,8 millió forint, a listaára pedig szintén közel hárommillió, akárcsak a DL650-é. Egyedül a Benelli TRK 502 versenyezhet vele árban, de az teljesítményben és nyomatékban is messze elmarad a CFMoto mögött, tehát nem valódi ellenfél, inkább csak az árcédula miatt említhető vele egy lapon.
Nem véletlen, hogy ennyien kíváncsiak a már itthon is kapható 650MT-re, olyannyira, hogy konkrétan a tesztmotort is megvette volna „alólunk” az egyik érdeklődő, pláne, mikor meghallotta, hogy mennyibe kerül. Hiányzott már a piacról egy ilyen megfizethető, teljes értékű túragép, amit napi ingázásra is szívesen befognék. Remek alternatíva azoknak, akiknek elég a közel hatvanlovas csúcsteljesítmény, és olyan gépre vágynak, ami egyaránt kiszolgálja őket a mindennapi munkába járás, ügyintézés és a nagyobb nyári túrák során is. Ráadásul azokra is gondoltak a CFMotónál, akik nyomatékosabb gépet szeretnének, ezért hamarosan érkezik a cég másik kalandmotorja, a 790-es KTM-ek erőforrására épülő 800MT is.
Bejött hát a cég taktikája, és miután elsőséget harcolt ki a remek quadokkal, ATV-kkel, most azonos recepttel próbál tarolni a motorpiacon is. A tesztelt 650-est, az ugyanilyen technikára épült, de még kedvezőbb árú 650NK-t, valamint a közelgő 800-ast látva minden esélye megvan rá, hogy két- és négykeréken is sikert arasson a CFMoto, egyben újabb motormárkával bővüljön az így is színes európai piac.
Műszaki adatok – CFMoto 650MT
Motorkonstrukció: DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres
Hengerűrtartalom: 649,3 cm3
Furat x löket: 83 x 60 mm
Csúcsteljesítmény: 56 LE (41,5 kW)/9500 f./pec
Legnagyobb forgatónyomaték: 56 Nm/7000 f./perc
Váltó: hatfokozatú
Abroncsméret és -típus: 120/70-17/160/60/17, Metzeler Roadtec
Méretek (H x Sz x M): 2180 × 835 × 1332
Tengelytáv: 1425 mm
Saját tömeg: 218 kg
Üzemanyagtartály mérete: 18 L
Terhelhetőség: 150 kg
Ülésmagasság: 840 mm
Vételár (a képen látható felszereltséggel): 2 299 900 Ft
Hazai forgalmazó: ADVESmoto