Az elmúlt évtizedben sorra tűntek el a nagy, ezer köbcenti feletti klasszikusok a gyártók kínálatából, ami főként a szigorodó környezetvédelmi előírásoknak tudható be. Ezért kellett búcsúznunk a remek Honda CB1100 EX-től is, holott kategóriája egyik legjobb motorja volt, és valószínűleg ez volt az oka a Triumph Thruxton nyugdíjazásának, melyből éppen nemrég jelent meg az utolsó, Final Edition névre keresztelt változat.
Már Magyarországon is elérhető a Brixton Cromwell 1200 X
Persze Euro 5+ ide vagy oda, rengeteg motoros vágyik korhű, stílustiszta retrógépekre, de a veteránokra jellemző elavult műszaki megoldások és karbantartások nélkül. Őket szólította meg a Brixton a 2023-ban piacra dobott Brixton Cromwell 1200-zal, amit mi is teszteltünk, és mivel a korábbi Cromwellekből született srambler stílusú átirat, mint például az 500 XC, borítékolható volt, hogy a nagy testvért is hamarosan láthatjuk haspáncéllal, terepgumikkal és magas kormánnyal.
Nem is kellett sokat várni az újdonságra, ugyanis tavaly júliusban érkezett a hír, hogy 2024-től kapható lesz az 1200 X, ami a korábbi változattal ellentétben nem zöld, hanem elegáns vajszínű fényezést visel. A váz és az erőforrás természetesen nem változott, az új X is a 108 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékú, 1222 köbcentis sorkettesre és acél csővázra épül, de a sok új alkatrész révén még látványosabb elődjénél.
Futóműve is a hetvenes évek építési elvei szerint készült, azaz elöl hagyományos, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű KYB teleszkóppár fogja közre a kereket, míg hátul kétoldali rugóstag felel az úttartásért. És ha már a kerekek szóba kerültek: az új, aranyszínű felnik sokkal látványosabbak a Cromwell fekete kerekeinél, színük egyértelműen az Africa Twinben és a Transalpban látott, fűzöttküllős ráfokat juttatja eszünkbe.
A formaterv tehát rendben van, de több retrómotortól eltérően az 1200 X felszereltség terén is brillírozik.
Alapáras bukócső, haspáncél, tempomat és lopásgátló az új Brixtonon
A Pirelli Scorpion Rally STR abroncsokon futó gép elektronikai csomagja naprakész, többek között színes TFT-műszeregység, kipörgésgátló, sebességtartó automatika (tempomat), üzemmódválasztó és gyári lopásgátló teszi önfeledté a motorozásokat.
Természetesen az USB csatlakozó, a nappali menetfény és a LED-fényszóró is „alap”, sőt a fényszórót védő, látványos rácsborításért sem kell felárat fizetni. A sok műszaki csemege ellenére a motor ára sem mondható túlzónak, ugyanis megjelenésekor 5 199 995 forintos összeg szerepelt az árcímkén, ám idén tavasszal a gyártó KSR szerette volna még csábítóbbá tenni a modellt, ezért most félmillió forintos kedvezménnyel kínálja az 1200 X-et. A látványos scrambler máris megérkezett a hazai forgalmazóhoz, ahol üléspróbát vehetsz a Brixton újdonságán.
Ezzel már 14 látványos motor sorakozik a Brixton honlapján, és ez hamarosan tovább bővülhet, ugyanis megjelenésre készen áll az új Storr, ami Európa legnépszerűbb géposztályában, a középméretű túraendurók között szerezhet újabb rajongókat a márkának.
Műszaki adatok – Brixton Cromwell 1200 X
Motorkonstrukció: Soros, kéthengeres, egyvezérműtengelyes (SOHC), folyadékhűtésű
Összlökettérfogat (cm3): 1222
Hengerek száma: 2
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 61/83/6500
Váz: acél csőváz
Első felfüggesztés: KYB teleszkóppár
Hátsó felfüggesztés: KYB kétoldali rugóstag
Gumiméret elöl/hátul: 110/80 R18/150/70 R17
Fékrendszer elöl: 310 mm-es dupla tárcsa és hagyományosan rögzített Nissin féknyereg
Fékrendszer hátul: 260 mm-es tárcsa és hagyományos Nissin féknyereg
Blokkolásgátló: Bosch ABS 9.2
Méretek és árak
Teljes hossz (mm): 2180
Ülésmagasság (mm): 800
Kormány szélesség (tükrökkel, mm): 860
Üzemanyagtartály térfogata (l): 16
Gyári fogyasztásátlag: 4,6 L/100 km
Menetkész tömeg: 235 kg
Vételár: 4 599 990 Ft + regisztrációs adó
Forgalmazó: ADVESmoto