Korábban részletesen meséltem már az új XR testvéréről, az F 900 R-ről, ezért a két gép közös részeit – élen a sorkettes, 92 Nm-es forgatónyomatékú blokkal – most nem méltatnám újra. Egyébként is sokkal fontosabb, hogy miként lett szinte tökéletes ingázó- és túramotor a nakedből – így született meg az F 900 XR.
F 900 XR - Ugyanaz, mégis mennyire más!
Természetesen az alap nem változott, ugyanaz a 895 köbcentis, 105 lovas sorkettes dolgozik az F 900 R-vázban, és a radiális Brembókra épülő fékrendszer is megegyezik. A 43 millis csúszószár-átmérőjű, fordított, de nem állítható teló is nagyon hasonló, de itt jóval nagyobb a rugóút. Éppen ezért különös, hogy két különböző karakterű, merőben más élményt nyújtó motorról van szó – az XR több egyszerű, felöltöztetett nakednél.
Nem kérdés, hogy a nagyjából harmadával többért kínált XR lett a látványosabb, szebb a két újdonság közül, jól állnak neki - az ezres rokonnál karcsúbb - idomok. Persze nem úgy feltűnő, mint egy-egy olasz kihívó, melyen a praktikumot feláldozzák a szépség oltárán, itt inkább a funkcióra összpontosítottak, mint a cég többi túragépénél is, és láthatóan csak ezután következett a csinosítás.
Noha inkább a valóban sportos gépek felé húz a szívem, és kissé távol állnak tőlem az öszvérnek csúfolt, félig enduró, félig csupaszmotor crossoverek, már a szerpentinezés első percében kénytelen vagyok beismerni: jobban élvezem a kanyarokat, mint a korábban kipróbált F 900 R-rel! Amerre csak nézek, hibátlan aszfalcsíkok futnak fel és le az andalúz hegyeken, így itt nincs komoly előnye az átdolgozott felfüggesztésnek, de otthon már annál jobb szolgálatot tehet. Az XR rugóútja ugyanis jóval hosszabb (170 és 172 mm), ezáltal kevésbé érzékeny az útminőségre, ami nem éppen hátrány, ha Magyarországon vagy akár a Tátra környékén túrázunk, hogy a Balkánt ne is említsem.
Az alaposan átdolgozott üléshelyzet, a vezetési élmény és a jobb időjárás-védelem miatt egyértelműen az XR-t tartom a páros erősebb tagjának, ugyanakkor ez is szenved a crossoverek jellemző „betegségétől”.
Egy új plexi, és tökéletes lesz az F 900 XR
Igen, a szinte függőleges plexi légörvényeiről van szó, ami lassan az összes ilyen stílusú motornál felvethető hibaként. Nehezen érthető, hogy a tökélyre kidolgozott gépen miért nem kapott nagyobb figyelmet a kifejezetten zavaró részlet, bár valószínűleg azért, mert a vetélytársak is pont ugyanezzel küzdenek. Vélhetően egy utólag felszerelhető, állítható toldat megoldaná a problémát – legalább is anno a 2015-ös DL650-nél viszonylag jól bevált –, és az utángyártott holmik piacát ismerve valószínűleg „perceken belül” megjelenik hozzá a módosított, állítható kivitel.
Ugyan szólóban motoroztam, de a széles és vastagon párnázott hátsó ülést – no meg a gondosan tervezett lábteret – látva nincs kétségem, hogy az utas is jól érezné magát mögöttem. Látszik, hogy sok munka van a kapaszkodókban, messze jobb ez a hátrafelé tartó, íves, vastag konzol, mint például a korábban tesztelt, közvetlen rivális Traceré, ami éppen az utas combja mögött vékonyodik el dárdaszerűen.
Négymillió forintos árával kissé olcsóbb a BMW a konkurenseknél, bár jómagam még szívesen költenék rá a szokásosan gazdag extralistát böngészve: egyértelmű, hogy a feláras fényezéssel vinném haza, mert nagyon sokat dob a kinézetén (65 200 Ft), és nem maradna ki a kanyar-ABS, valamint a mindentudó Dynamic ESA felfüggesztés sem. Így kb. 4,3 milliónál járunk, azaz pont annyiba kerül, mint egy alapfelszereltségű Tracer 900 GT. Persze az sem fapados gépre ül, aki az alapmodellt tolja ki a szalonból – a 6,5 colos, színes TFT, a Connectivity funkció és a teljes LED-világítás több mint kedvező 3 998 000 forintért.
Tulajdonképpen csak az a kérdés, hogy a BMW hívei – vagy leendő rajongói – mennyire kötődnek a crossoverekhez, mert gyakorlatilag ugyanennyiért kapnak kissé gyengébb, ám terepképesebb F 850 GS-t, vagyis leginkább házon belüli ellenfele lehet az új XR-nek. Akárhogy is, nyáron egy hosszabb túrán is kipróbáljuk a modellt, hogy kiderüljön: ugyanilyen meggyőző lesz utassal, csomagokkal, napi több száz kilométer szerpentinezés után is? Van egy sejtésem, hogy igen, főleg ha másik plexivel vesszük át a tesztmotort – úgy már igazán nehéz lesz fogást találni rajta.
Műszaki adatok – BMW F 900 XR
Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres, 270 fokos főtengely-elékeléssel
Összlökettérfogat (cm3): 895
Furat x löket (mm): 86 x 77
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 77 kW (105 LE)/8500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 92 Nm/6500 f./perc
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: Fordított, 43 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Kétkarú alumínium lengővilla, közvetlenül kapcsolódó központi rugóstag, hidraulikusan állítható rugó-előfeszítés, állítható húzófokozat-csillapítás (Dynamic ESA elérhető)
Rugóút elöl/hátul: 170/172 mm
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17/180/55 ZR 17
Fékrendszer elöl: 320 mm-es átmérőjű féktárcsák négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyergekkel
Fékrendszer hátul: 265 mm-es átmérőjű féktárcsa egydugattyús féknyereggel
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1521
Ülésmagasság (mm): 825 mm, választható nyergek 775-től 870 mm-ig
Kormányszélesség (mm): 860
Üzemanyagtartály térfogata (l): 15,5
Menetkész tömeg (kg): 219 kg
Vételár: 3 998 000 Ft