Alaposan átrendeződött a motorgyárak erősorrendje az utóbbi tíz évben, sőt olyan márkák jelentek meg az a legjobbak között, melyekről egy évtizede még alig hallottunk. Jól mutatja a viszonyokat, hogy az első ötben három indiai, a legjobb tízben pedig négy kínai gyártó sorakozik, de a vezetést továbbra is őrzi a japán ikon.
A Honda legyőzhetetlen, a Suzuki és a Yamaha belehúzott
Tavaly 62,5 millió motort adtak el világszerte, vagyis nap mint nap közel 200 000 darabbal bővült az állomány. Ráadásul ez már a szűkített lista, vagyis nem szerepelnek benne a mopedek, a háromkerekű teherszállítók és a motorkerékpárként forgalomba állt négykerekűek.
Csakúgy, mint az elmúlt évtizedekben, tavaly is a Honda adta el a legtöbb kétkerekűt, egészen pontosan 18,4 millió darabot. A japán márka előnyét jól mutatja, hogy a második Hero Motor 5,6 millió darabbal „szerénykedik”, nyomában a 4,6 milliós Yamahával, mely akárcsak itthon, világszinten is dobogós.
Negyedik-ötödik helyen szintén indiai gyártók állnak, a Bajaj és a TVS, majd jön a hatodik helyre visszacsúszott, elektromos motorokat forgalmazó Yadea, melynek – az EV-támogatások csökkenése miatt – egy év alatt 2,5 millió darabbal (!), azaz közel felével csökkent a termelése. Ezt követi az évtizedes saját rekordot megdöntő Suzuki, illetve a három kínai óriás – a Haojue, a Loncin és a Zongshen.
A trendek alapján idén tovább nő a motorok iránti kereslet, és könnyen elképzelhető a 65-70 milliós eredmény, illetve az, hogy ha ilyen mértékben nő a Honda forgalma, akkor hamarosan a világ minden harmadik új motorja Honda-emblémát visel majd.
Az elmúlt szezon nyertesei és vesztesei
A MotorcyclesData adatai alapján tehát semmi nem veszélyezteti a Honda elsőségét, sőt az óriáscég előnye egyre tetemesebb, de nem minden japán és tengerentúli gyártó szerepelt ilyen fényesen.
A Kawasakinak például öt év alatt több mint százezer darabbal (!) csökkent a forgalma – derült ki a 2023-as összesítésből –, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy elveszítette a vásárlók majdnem ötödét, és szintén lejtőre került a Harley-Davidson, mely a beszámoló szerint 168 ezer motorkerékpárt értékesített tavaly. Utóbbi önmagában nem sokat mond, de a tíz évvel ezelőtti, 330 ezer darabos mennyiséggel összevetve azt jelenti, hogy egy évtized alatt szinte felére csökkent az eladott Harley-Davidsonok száma.
A világ tíz legnagyobb motorkerékpárgyártója (2023)
1. Honda
2. Hero Motor
3. Yamaha
4. Bajaj
5. TVS
6. Yadea
7. Suzuki
8. Haojue
9. Loncin
10. Zonghsen