Bizakodásra adhat okot, hogy töretlenül bővül a kétkerekűek piaca, és ezen belül az elektromos modellek iránti érdeklődés is nőttön-nő. Utóbbiakból mintegy háromszor többet adtak el idén szeptember végéig, mint a tavalyi év első kilenc hónapjában, eközben Európában is folyamatosan nő a kereslet, ráadásul a forgalmazók szerint az igazi áttörés még csak most következik. Erre utal az is, hogy évente 15-20 ezren szereznek motoros jogosítványt (!) Magyarországon, holott összesen nem importálunk ennyi új- és használtmotort külföldről.
Horváth Tamás kereskedőként remekül ismeri a piacot, ezért őt faggattam arról, miként látja a motorozás helyzetét Magyarországon és milyen tapasztalatai vannak a betérő vásárlókkal.
- Hogy látod, milyen változások zajlottak a honi motorpiacon?
- Tapasztalataim alapján – a bizonytalan nemzetközi helyzetre tekintettel – a kevésbé tehetős vevők kivárnak, viszont akiket gazdaságilag nem hoz nehéz helyzetbe az energiaválság, azok továbbra is szívesen vásárolnak, és főként a drágább modelleket részesítik előnyben.
Nagyon pozitív jelenségnek tartom, hogy az elektromos hajtású és a hagyományos 125-ös gépek roppant keresettek, és ebben szerepet játszik a könnyített feltételekkel megszerezhető B125-ös jogosítvány, ami kifejezetten a malmunkra hajtja a vizet.
Nem csak városi közlekedésre alkalmasak az elektromos motorok és robogók
Hozzáteszem, azért is fontos ez, mert a korszerű nyolcadliteresek – takarékos üzemüknek köszönhetően – alig szennyezik a környezetet, nem beszélve arról, hogy a városi zsúfoltság mérsékléséhez is hozzájárulnak.
Azt vallom, hogy teljesen felesleges egy sokmázsás, benzinzabáló „bádogdobozban” egyedül ücsörögni a városban, amikor azok 60-80 kilós, tizedannyit fogyasztó motorokkal is helyettesíthetőek, legalábbis az esetek többségében. Autós kuncsaftjaink egyébként elsősorban a nagyobb, városon kívüli közlekedésre is ajánlható A1-es (B125-ös) jogsikategóriával vezethető típusokat keresik.
- Van olyan ügyfeletek, aki nagymotorról ül át robogóra vagy 125-ösre, mert rájön, hogy praktikusabb egy könnyű Brixton, Malaguti, Motron vagy NIU?
- Érdekes és egyben örömteli jelenség, hogy manapság a 800-1000 köbcentis túra- vagy sportmotort használó családapák is előszeretettel választanak maguknak második motort, mert látják, hogy a napi közlekedés során milyen előnyöket rejt egy apró és fürge kétkerekű. Többször előfordul persze az is, hogy családtagjuknak vesznek egy-egy 125-ös, 250-es vagy elektromos gépet.
A kamasz srácok egyszerűen odavannak a Niukért, s nem is elsősorban a közlekedési eszközt, hanem az izgalmas és sokoldalú kütyüt látják bennük.
Persze az ősök is nyugodtak, amikor gyermekük ilyen kétkerekűvel gurul suliba vagy a haverokhoz, tudniillik beállíthatják az úgynevezett szülői felügyeletet, ezáltal mindig láthatják, hogy merre jár a csemete, sőt ennek segítségével az is kiderül, hogy milyen töltöttségi szinten van az akku vagy ha netán illetéktelenek lovasították meg a család féltett kincsét. Hogy utóbbi milyen fontos és hasznos, arra remek példa a korábban ellopott NIU története, melyet a gyári nyomkövető révén találtak meg egy nyolcadik kerületi bérházban.
- Tapasztalatból mondom, könnyen rászokik az ember a jól gyorsuló, szinte hangtalan villanymopedek használatára, de a 45 km/órás végsebesség egy idő után kevésnek tűnhet. Jellemző a vevőitek körében, hogy az e-robogót később erősebb, nagyobb végsebességű gépre cserélik?
- Ügyfeleink zöme általában valamilyen kedvezőbb árú, belépő modellel kezdi „villanykorszakát”, ám – a jó tapasztalatok birtokában – sokan akár néhány hónap elteltével arra jutnak, hogy érdemes lenne feljebb lépni.
Találkozóink rendszeres vendége egy olyan budapesti fiatalember, aki másfél éve lépett be hozzánk először a kereskedés kapuján és jelenleg a negyedik NIU-t „fogyasztja...”
Már két ötvenesnek megfelelő akkus modellt is beújított, majd jöhetett az első A1 kategóriájú járgány, legutóbb pedig beleszeretett az MQi GT EVO-ba, ami akár autópályás ingázáshoz is ideális.
Megértem, hogy nem tudott ellenállni a nyomatékos gépnek és megvette, azóta pedig – legyen szó nyári melegről vagy hűvös, esős napról – szinte mindig ezzel koptatja az aszfaltot. Általános jelenség, hogy a korábban vett, kisebb e-robogót nem is adják el, hanem a család többi tagjának adják tovább. Ennek következtében nem is igazán alakult ki az ötvenes kategóriájú elektromos robogók másodlagos piaca, vagyis alig lehet ilyeneket használtan beszerezni.
Villanyverdák az Autóklub nyílt napján
A MAK Berda József utcai szolgáltatóközpontjában megtartott ecoMobility Day 2022 névre keresztelt, díjmentesen látogatható eseményt szakmai előadások színesítették, egyszersmind megismerkedhetett a közönség a legkorszerűbb alternatív hajtású járművekkel. Felsorakoztatta színes palettáját az ADVES.moto is, ugyanis a cég itt tartotta IV. Elektromos motoros találkozóját. Miként az előző három motoros nap, ez is nagyszerű hangulatban telt, mert sokan eljöttek, hogy kipróbálják a NIU és a meghívott márkák újdonságait az Autóklub székháza mögötti, elkerített oktatópályán. Az összejövetelen az elkötelezett „áramospártiak” mellett megannyi olyan érdeklődő is tiszteletét tette, aki korábban még sosem próbált ilyen járgányokat. A velük folytatott beszélgetésekből kiderült, hogy csak az első néhány méteren volt szokatlan az egyenletesen gyorsuló, lényegében néma villanymotor, s zömük nem tartotta elképzelhetetlennek, hogy a jövőben – autó helyett – ilyennel járjon dolgozni vagy bevásárolni.
- Idestova hat éve forgalmazzátok a KSR Group termékeit. Miként változott az emberek hozzáállása az elektromos motorokhoz az elmúlt esztendőkben? Tudnak azonosulni azzal, hogy most már ezek a divatosak és korszerűek vagy még idegenkednek tőlük?
- Nő az elfogadottságuk, jóllehet sokaknak még mindig a „berregős, benzinszagú” masina az igazi. Természetesen e téren előrébb tartunk, mint néhány esztendeje, s napjainkban már nem számít hátránynak a felhasználók szemében, ha villanymotor hajtja és akku táplálja a kétkerekűt. Temérdek energiát fordítottunk arra, hogy ott legyünk a legkülönfélébb járműves rendezvényeken, és testközelből megismertessük honfitársainkat a delejes jószágokkal.
Remekül sült el az a különleges motorbérlési akciónk is, melyben ügyfeleink hosszabb időre elvihették az e-robogókat, s ha megtetszett nekik a kipróbált példány, akkor a bérleti díjat levontuk a vételárból. Talán mondanom sem kell, hogy számos jármű talált gazdára ilyen módon…
Ez is arra utal, hogy a hangtalan gépek bírálata többnyire abból fakad, hogy a leendő vevők nem ismerik őket vagy félinformációk alapján ítélik meg a környezetbarát vasakat. Néhány próbaút meggyőzi őket, sőt a benzinesek híveit is elcsábíthatja, hogy meggondolják magukat.
Nem ritka, hogy valaki klasszikus 125-ösért vagy 250-esért tér be hozzánk, és rá sem néz az elektromosokra. Aztán amikor rábeszéljük a delejes kipróbálására, a tesztkör után látszik rajta, hogy elbizonytalanodik, azon morfondírozva: vajon tényleg benzinesre van-e szükségem? Munkatársaimmal azt valljuk, hogy nem a legnagyobb, legerősebb vagy éppen legtakarékosabb motor a megoldás, sokkal inkább az egyén igényeinek megfelelő jármű lesz a tökéletes. Tehát a különféle felhasználási módokhoz kell járművet választani, ezáltal a hagyományos autónak, a benzines motornak és a villanyos robogónak is helye lehet a családi flottákban, hiszen mindegyik hasznos a maga területén.